Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ordensforstyrrelse - kan jeg bli bøtelagt i ettertid?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, for et par dager siden ble jeg i beruset tilstand utheven fra et utested. Prøvde å gå inn igjen og vaktene la meg i bakken og ringte politiet. Snakket med politiet og fikk beskjed om å forlate område i 12 timer. Kan jeg risikere bot/prikk i rullebladet for dette? Eller er politiet pliktet til å gi beskjed om det når de bortviser meg?

Anonymous poster hash: 8ca63...3ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, for et par dager siden ble jeg i beruset tilstand utheven fra et utested. Prøvde å gå inn igjen og vaktene la meg i bakken og ringte politiet. Snakket med politiet og fikk beskjed om å forlate område i 12 timer. Kan jeg risikere bot/prikk i rullebladet for dette? Eller er politiet pliktet til å gi beskjed om det når de bortviser meg?

Anonymous poster hash: 8ca63...3ca

Som skrevet over så havner ikke bortvisninger/pålegg fra politiet på "rullebladet" så fremt man ikke bryter det. Det vil likevel bli loggført i politiets registre at man har fått dette.

Jeg vet ikke hvor full du var når du var ute. Men selv om du ikke har brutt bortvisningen så kan du likevel bli anmeldt for ordensforstyrrelse på offentlig sted. Dersom du er usikker på om du er anmeldt for dette, så kan du kontakte lokalt politi på 02800 i hverdagene mellom 08-15 for å få svar på dette.

Lenke til kommentar

La meg spørre deg et spørsmål, rent objektivt: Hvis vaktene hadde vært mer ålreit mot deg, tatt en mer respektfull tone og bedt deg pent om å ta en tur hjem, om enn 2-3 eller 4 ganger, tror du dét ville hatt en bedre effekt på deg for fremtiden enn å bli ydmyket, angrepet og lagt i bakken?

Så klart sett bort fra hvis du var truende og slo eller angrepet etter dem da.

Det er så unødvendig med all denne volden. Det hjelper ingenting, bare skaper større terskler for folk å gå ut. Vakter skal ikke bruke vold, de skal observere og ringe polisen.

Lenke til kommentar

La meg spørre deg et spørsmål, rent objektivt: Hvis vaktene hadde vært mer ålreit mot deg, tatt en mer respektfull tone og bedt deg pent om å ta en tur hjem, om enn 2-3 eller 4 ganger, tror du dét ville hatt en bedre effekt på deg for fremtiden enn å bli ydmyket, angrepet og lagt i bakken?

..........................

Klassisk pisk og gulerot.   

Hva tror du du husker best om fem eller ti år;  gulerot, eller pisk? 

Lenke til kommentar

Så klart sett bort fra hvis du var truende og slo eller angrepet etter dem da.

Det er så unødvendig med all denne volden. Det hjelper ingenting, bare skaper større terskler for folk å gå ut. Vakter skal ikke bruke vold, de skal observere og ringe polisen.

Ut ifra tidligere poster fra deg, konkluderer jeg med at du alltid mener vaktene har gjort feil om det eskalerer til vold. Du går automatisk ut ifra at det var vaktenes oppførsel som førte til den fysiske eskaleringen. Jeg kan fortelle deg at i 99% av tilfellene er det gjesten som selv eskalerer til tross for stor tålmodighet fra vaktene.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Helt enig med deg. Her jeg bor bruker vaktene makt med en gang. Her var jeg ikke voldelig eller noe. Bare prøvde å komme meg inn.

Anonymous poster hash: 476c3...7f2

Hvordan prøvde du å komme deg inn? For det er ganske vesentlig. Dersom vakten stod foran døra og du brøytet deg forbi, hadde vaktene all rett til å bruke makt for å hindre deg.

Lenke til kommentar

Klassisk pisk og gulerot.   

Hva tror du du husker best om fem eller ti år;  gulerot, eller pisk? 

Jeg husker gulroten best. Jeg vil helst og gjør alt jeg kan for å glemme piskeslag. Jeg tror det hadde hatt bedre effekt i 99% av tilfeller om vakten bare hadde kameratslig og vennlig sagt fra at personen oppfører seg dumt nå og hadde satt pris på om man gikk snart. Det er forskjell på å være litt full og i godt humør enn å være bajas og slåss med folk. Min erfaring er at kun ved å være i godt humør, le litt og ha det trivelig, så kan man bli kastet ut, i dag. Før var det ikke sånn. Men usikker på hva som virkelig var situasjonen med trådstarter her da.

Ut ifra tidligere poster fra deg, konkluderer jeg med at du alltid mener vaktene har gjort feil om det eskalerer til vold. Du går automatisk ut ifra at det var vaktenes oppførsel som førte til den fysiske eskaleringen. Jeg kan fortelle deg at i 99% av tilfellene er det gjesten som selv eskalerer til tross for stor tålmodighet fra vaktene.

Nei, da tar du feil. Men i større grad. Det er min erfaring både for min egen del og via observasjon. Og ikke legg det til at "du bare har vært full og husker ikke", jeg har svært godt minne selv om jeg har drukket en god del. Litt av poenget mitt er at det er ikke i dag som det var før. Før var det lov å le og være sosial, så fort du ler litt eller er litt ekstra godt humør i dag, så blir du sparka ut. (Mener ikke som å slåss eller bråke.) Skal helst sitte rett opp og ned og ikke gjøre noe som helst ut av seg. Det er blitt sterilt, statisk, kaldt og følelsesløst, sjelen er borte, alt er overpriset og overkontrollert. 100 kr for en øl, det er galskap.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Helt enig med deg. Her jeg bor bruker vaktene makt med en gang. Her var jeg ikke voldelig eller noe. Bare prøvde å komme meg inn.

Anonymous poster hash: 476c3...7f2

Jeg har sett ustabile bole-vakter på utested, som har slengt en normalt tungt beruset person som en sekk poteter ut på asfalten (på 90-tallet, liker ikke å vanke så mye ute på byen, de tider er forbi for en stund). I dag så ville vel ikke dette gått helt unotert for seg når folk har mobilkameraer som kan sette vaktene i knipe?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noe forbanna tull... Jeg har aldri i mitt liv opplevd eller observert at det er slik du beskriver noen steder.

Min observasjon er også at vakter i stor grad er unødvendig aggressive. Jeg har selv blitt bedt om å gå ved flere anledninger uten å ha opptredt aggressivt eller overstadig beruset. Jeg har også selv blitt bedt om å gå ved et par anledninger hvor jeg har vært klin edru uten å ha gjort noe som helst. Det jeg observerer er da vakter som antagelig har tatt jobben som en måte å føle at de utøver makt over andre og selv om jeg aldri har sett en vakt som uprovosert går direkte tili fysisk angrep på en gjest har jeg mange ganger sett vakter fremprovosere utagerende oppførsel fra berusede gjester antagelig med den hensikt å få en unnskyldning til å kaste dem ut.

Samme har jeg sett fra politiet og da kaller man det vel politiprovokasjon, noe som er ulovlig men nær umulig å påvise i slike situasjoner.

Helt forståelig å miste tålmodigheten ovenfor fulle folk. Fulle folk er for meg det mest irriterende som finnes når man selv er edru - men hvis man ikke er egnet til jobben burde man jobbe med noe man i større grad mestrer.

Jeg tror ikke taurean nødvendigvis er helt på viddene her.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Da har du ikke vært mye ute. I mange tilfeller kan det likesågodt være vakten som er problemet, og ikke gjesten(e).

Definer "mange tilfeller". Det finnes tusenvis av dørvakter... Har vært ute gangske mye og også selv jobbet i døra. Beskrivelsen til personen jeg svarte stemmer overhodet ikke med verken meg selv, mine kollegaer eller dørvakter jeg har observert ellers.

Det jeg derimot har sett ganske ofte, er at berusede folk ikke forstår hva vakta mener og deretter fyrer seg opp i stedet for å konsentrere seg om beskjeden som blir gitt. Har selv fått klage på meg fordi vedkommende mente jeg nektet han å danse og kose seg. Men beskjeden jeg gav han var bare: "Veldig hyggelig at du koser deg og danser, men jeg vil gjerne at du tar det litt med ro. For du veiver til folk og kræsjer i dem."

Dette var bare ett eksempel på at den berusede ikke skjønner beskjeden h*n får.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min observasjon er også at vakter i stor grad er unødvendig aggressive. Jeg har selv blitt bedt om å gå ved flere anledninger uten å ha opptredt aggressivt eller overstadig beruset. Jeg har også selv blitt bedt om å gå ved et par anledninger hvor jeg har vært klin edru uten å ha gjort noe som helst. Det jeg observerer er da vakter som antagelig har tatt jobben som en måte å føle at de utøver makt over andre og selv om jeg aldri har sett en vakt som uprovosert går direkte tili fysisk angrep på en gjest har jeg mange ganger sett vakter fremprovosere utagerende oppførsel fra berusede gjester antagelig med den hensikt å få en unnskyldning til å kaste dem ut.

Samme har jeg sett fra politiet og da kaller man det vel politiprovokasjon, noe som er ulovlig men nær umulig å påvise i slike situasjoner.

Helt forståelig å miste tålmodigheten ovenfor fulle folk. Fulle folk er for meg det mest irriterende som finnes når man selv er edru - men hvis man ikke er egnet til jobben burde man jobbe med noe man i større grad mestrer.

Jeg tror ikke taurean nødvendigvis er helt på viddene her.

Jeg skal innrømme at disse vaktene også finnes. Men jeg kan trøste deg med at de er få og ikke varer lenge i jobben. Utestedene er ikke interessert i å ha bøller i døra. Og vaktene er heller ikke interessert i å jobbe med bøller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett ustabile bole-vakter på utested, som har slengt en normalt tungt beruset person som en sekk poteter ut på asfalten (på 90-tallet, liker ikke å vanke så mye ute på byen, de tider er forbi for en stund). I dag så ville vel ikke dette gått helt unotert for seg når folk har mobilkameraer som kan sette vaktene i knipe?

Mobilkameraer og det faktum at vaktbransjen ikke er den samme i dag som den var på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...