Habazut Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Noen som har noen tips om hvordan man kan "jukse" på disse testene som dagligvarehandelen (og sikkrt mange andre) må la oss gå igjennom når man sender søknad? Selvsagt helt OK med avslag på søknad, men det bør jo være på "saklig" grunnlag tenker jeg. Har nå "strøket" på testene til Kiwi, Rema, Meny og Spar. Får sånn auto-avslag fra "robot-adressen" til test-siden. Litt kjipt om et par "gale" svar gjorde at de som trenger folk, ikke fikk sett søknad/CV.... .... For det er vell sånn de testene funker. De som ikke matcher innenfor en "lille boksen" arb.giver har satt opp... går rett i søpla uten å bli sett på. Helgivis ikke alle som bruker sånne tester, så jeg lever fortsatt i håpet at noen ser hva jeg er god for Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Får vel betale noen andre til å gjøre testen for deg isåfall. Sliter litt med å skjønne at noen skal klare å flunke ut på disse testene i det hele tatt, de er jo svært åpenbare spør du meg. Kanskje de faktisk er godt for noe. 5 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Helgivis ikke alle som bruker sånne tester, så jeg lever fortsatt i håpet at noen ser hva jeg er god for Ikke ta det så tungt, du helt sikkert god for noe . Men kanskje ikke det butikkene ser etter? Jeg selv er overhodet ingen service-person, så om jeg hadde tatt en slik test og svart ærlig, hadde jeg nok fått avslag. Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 27. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2019 (endret) Gir over hodet ikke opp. Avslag er en del av gamet, og det blir jo naturlig nok flere avslag enn ja... så det tar jeg ikke tungt. Mer det, at med mye relvant erfaring, gode attetser, og en meget hyggelig og positv prat med kontaktperson før jeg sender søknad.... så er det en "robot" som siler meg ut fordi jeg ikke matcher 100% på 2-3 påstander.(kanskje)... men men..... livet går videre. Og mange andre som gjør det på den "riktige" måten..... Ikke ta det så tungt, du helt sikkert god for noe . Men kanskje ikke det butikkene ser etter? Jeg selv er overhodet ingen service-person, så om jeg hadde tatt en slik test og svart ærlig, hadde jeg nok fått avslag. Endret 29. januar 2019 av Habazut Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 27. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2019 I og med at det går på personlighet, og jeg har ønske om å jobbe i butikk ut i fra at jeg liker kundeservice. Liker samarbeid, Liker å jobbe... og svarer ærlig på det... men... samma det.... de veit ikke hva de går glipp av tenker jeg..... og det er andre aktører som gjør det på en mer "human" måte.... så da er det lettere å godta det. Får vel betale noen andre til å gjøre testen for deg isåfall. Sliter litt med å skjønne at noen skal klare å flunke ut på disse testene i det hele tatt, de er jo svært åpenbare spør du meg. Kanskje de faktisk er godt for noe. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Får vel betale noen andre til å gjøre testen for deg isåfall. Hæ, nei du må ikke betale. Du må i hvert fall spørre noen som sier ja til alt og ikke er kravstor når det kommer til betaling. Er vel en slik personlighet de vil ha, tross alt. Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 27. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2019 Hæ, nei du må ikke betale. Du må i hvert fall spørre noen som sier ja til alt og ikke er kravstor når det kommer til betaling. Er vel en slik personlighet de vil ha, tross alt. Skal selvsagt ikke betale noen for det. Og det er jo ikke noe svare JA på. Det er fire svar alt. Stemmer overhodet ikke, stemmer ikke særlig godt, stemmer delvis, stemmer helt. Påstandene kan være f.eks. (de første jeg kommer på) Jeg får ofte panikkanfall # Jeg prøvde å rømme hjemme fra som liten Jeg er eventyrlysten Folk oppfatter meg som målbevisst Jeg liker vanskelige oppgaver Når jeg er hjemme fra jobb er virkelig syk # Jeg kan tolke sinnstemmningen i en gruppe Jeg er ofte trøtt # .... osv osv.... Noen ting er jo "selvsagt" hva skal svare...(markert med#) Noen må kansje lyve på noen.... Kanskje jeg strøk siden jeg ikke er eventyrlytsen, ikke har lederambisjoner, og ikke liker å ha mange baller i lufta samtidig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Er det nokon som sitt med oversikt over alle spørsmåla? Dersom det er lett å automatisk stryke i personlegheitstesten så kan det tyde på at testen er satt opp slik at ein må overdrive i besvarelsen. Det er heilt normalt at arbeidsgivere som bruker slike testar ikkje har forstått hensikta med testen ved at testen er satt opp med formål om å kun få dei beste og mest pliktoppfyllande søkarane, medan det ein i realiteten får gjennom er løgnarar og narsissistar. Dersom eg skulle gjette så er det meininga å svare: Jeg får ofte panikkanfall # Stemmer overhodet ikke. Av openbare grunnar, ein vil ha søkarar som taklar stress og nødsituasjonar. Jeg prøvde å rømme hjemme fra som liten Stemmer overhodet ikke. Det å stikke av frå heimen er heilt normalt men indikerer vanskelegheiter med å godta autoritetar. Jeg er eventyrlysten Stemmer overhodet ikke. Her er eg usikker, det kan også være at det idielle svaret er "stemmer helt" men eg landar på at ein skal svare at det ikkje stemmer då eventyrlystne tilsette stadig leitar etter nye opplevingar og derfor har høg sannsynlegheit for å bytte jobb nærmast på impuls. Folk oppfatter meg som målbevisst Stemmer helt. Ein søkar bør være motivert, ein butikktilsett som har fått urealistiske forhåpningar om å kunne bli butikksjef vil være ekstra motivert til å yte 100%, og kanskje til og med yte gratisarbeid utan å "krangle" på å få lønn. Jeg liker vanskelige oppgaver Stemmer helt. Dei som liker vanskelege oppgåver klarer også å løyse vanskelege oppgåver. Når jeg er hjemme fra jobb er jeg virkelig syk # Stemmer delvis. Her kan det være fristande å velge "stemmer helt", men detaljen ligg nok i at ein god tilsett ikkje melder seg sjuk utan grunn, men samtidig er bevist på at det er dårleg service å møte halvsjuk på jobb og sitte snørrete i kassa heile dagen og risikere å smitte kundar og kollegar. Eg må ta forbehald om at enkelte arbeidsgiverar kan være idiotar som kun ser den direkte økonomiske konsekvensen av at du tek ein sjukedag pga forkjølelse og ikkje det langsiktige økonomiske tapet ved at du dreg med deg fleire tilsette ved å gå på jobb med smittbar sjukdom, og derfor vil at du skal svare "stemmer helt". Jeg kan tolke sinnstemmningen i en gruppe Stemmer helt. Det å vurdere om personane er glade eller sinte er ein heilt overfladisk eigenskap som alle nesten utan unntak skal kunne klare. Jeg er ofte trøtt # Stemmer overhodet ikke. Sjølv om dette svaret nok er urealistisk så trur eg at arbeidsgiver tolkar det slik at dei som berre blir trøtte ein skjeldan gong er strukturerte og rutineprega, ein utmerka eigenskap i ein butikkjobb der det er lite variasjon eller kreativitet i arbeidet. Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 28. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2019 Nå er jo tesetene gjort. Og vet ikke om de kan tas på nytt.. må kanskje reg på nytt med annen e-post.... Eller drite i det og søke på andre jobber ? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Kjenner ikke til disse testene, men kan ikke forstå annet enn at det må kunne gå å ta testene på nytt. Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 28. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2019 (endret) Kjenner ikke til disse testene, men kan ikke forstå annet enn at det må kunne gå å ta testene på nytt. Man kan ta testen på nytt, om man søker på ny stilling i samme kjede, ikke ny test for samme jobb. Ser i hvertfall sånn ut. Det er også HK som står bak. De i butikken har ingen ting med testen å gjøre. Endret 29. januar 2019 av Habazut Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Personlighetstester for å jobbe i butikk samtidig som flere og flere butikker automatiseres ved å bruke selvbetjente kasser? Virkelig?Er ikke så mange år siden jeg hadde jobb i butikk i tillegg til studier og var aldri borti noe slik. Om det å få seg jobb er blitt så vanskelig så håper jeg at jeg aldri får sparken fra der jeg er nå. Tipper det er en fasit her hvor du må være innenfor en viss prosentandel for å i det hele tatt være aktuell for ett intervju hvor du kanskje ender opp med jobben i etterkant. Ikke for å være nedlatende mot butikkansatte, men dette høres jo helt latterlig ut for en jobb som ikke akkurat krever så mye i forhold til hva enkelte yrker gjør. Har jobbet i butikk selv og kan ikke akkurat si at det var så veldig krevende. Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 2. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2019 Det er noe relativt nytt. Jeg ser heller ikke poenget. Av 80+60 spm. Ikke alle er så innlysende som folk her kanskje tror. Fin måte å få mindre jobb for de som søker folk... men man går jo glipp av mange gode folk. Jeg er overbevist (og kanskje selvgod).. rimelig sikker på at jeg i det minste hadde kommet på intrvju om butikksjefen hadde fått sjansen til å se cv og attester. Men livet går videre. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Denne testen har nok to hovedfunksjoner: 1) Styrke egoet til konsulenten som har laget den og de andre som deltar i runkesirkelen, og 2) få ned tykkelsen på søknadsbunken. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå