-3S41M8NN Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 «Kan jobbe med strømmen tilkoblet» Ja, men kontakten står på den del av maskinen som roterer. En får inntrykk av at denne vil trenge en beltegående «hjelpegutt» med snorkel til å holde kabelen rett over maskinen. Kan bli litt logistikk, men i enkelte operasjoner vil det sikkert funksjonere. Det er kanskje plass til å ha ett diesel aggregat bak førerhuset, og da kan den være elektrisk tilkoblet og rotere uten at kabelen surrer seg fast. Jeg regner med at dette er ironisk ment, med tanke på hvordan en "normal" graver drives? Lenke til kommentar
-3S41M8NN Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Synd at det ikke er en video i artikkelen så vi kan få se den i aksjon. Hvor mye veier forresten denne maskinen i normal dieselutgave? Og hvor mye koster den da i forhold til denne batteriversjonen til 5,5 mill? Hadde også vært interessant å vite hvor mye batteriet i seg selv koster. Om man sier 300 USD per kW så blir det en pris på 750 000 kr for batteriet alene. Og med en batterivekt på 3,4 tonn blir det en energitetthet på 0,088 kWt per kg. Hadde vært morsomt om flere tunge kjøretøy fikk omgjort seg til en batteriversjon, som feks Leopard 2 tanken som Norge bruker. Den har en twin turbo dieselmotor på 1500 hk og 3000 NM, dieseltank på 1200 liter og en rekkevidde på 550 km (forbruk på ca 22 liter på mila). Finner ingen til salgs i Norge, men en 2018-mod 23-tonner som er gått 18 timer er til salgs i USA for ca 1,9 mill. Så kanskje nypris her er et sted mellom 2 og 2,5 mill. Ang. elektrisk leopard, forsvaret kan ikke ha kjøretøy som er avhengige av lading. Utstyret MÅ fungere i alle temperaturer, overalt. De kan ikke være avhengig av infrastruktur for lading, logistikken for vanlig fuel er vanskelig nok. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Atomreaktor som lager strømmen ombord og man kan holde på tilnærmet ustanselig. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 https://www.stangeavisa.no/nyheter/verdens-forste-store-el-gravemaskin-bygd-i-stange "En Cat 323F Z-Line med batteridrift koster 5,5 millioner kroner. Den som kjøper en slik maskin kan søke Enova å få støtte. Den kan beløpe seg til 40-50 prosent av merkostnaden i forhold til en vanlig dieseldrevet maskin. Driftskostnadene er det også en del å spare på. I Pon har man kommet fram til at etter 12 000 timers drift er besparelsen en million kroner med elektrisk drift i forhold til diesel." Tror ikke disse får noe stort gjennombrudd før man finner opp noen batterier som er både billigere og generelt bedre 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Man kan jo ta seg bedre betalt når man ikke fyrer opp med fossildiesel der folk skal ha gjort noe. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 (endret) Og Overklokking.no - jeg har faktisk fortsatt en av de originale t-skjortene innerst i skapet! Det var tider det... Jepp, husker wheelman, NM i overklokking, og alle de syke kjøleløsningene. Nå er det tesla tesla tesla tesla tesla elbil elektrisk snøskuffe, elektrisk dass og elektriske stoler. VG.no har vel dog aldri hatt smarte lesere. Når de i tillegg tar inn fandens oldemor for å moderere skuta, holder jeg meg til reddit og kiwifarms. Endret 28. januar 2019 av Lilac1 Lenke til kommentar
-3S41M8NN Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Jepp, husker wheelman, NM i overklokking, og alle de syke kjøleløsningene. Nå er det tesla tesla tesla tesla tesla elbil elektrisk snøskuffe, elektrisk dass og elektriske stoler. VG.no har vel dog aldri hatt smarte lesere. Når de i tillegg tar inn fandens oldemor for å moderere skuta, holder jeg meg til reddit og kiwifarms. Mangler vel bare at de tester en smart-dildo, men det er vel like før ? 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Jepp, husker wheelman, NM i overklokking, og alle de syke kjøleløsningene. Nå er det tesla tesla tesla tesla tesla elbil elektrisk snøskuffe, elektrisk dass og elektriske stoler. VG.no har vel dog aldri hatt smarte lesere. Når de i tillegg tar inn fandens oldemor for å moderere skuta, holder jeg meg til reddit og kiwifarms. Du glemte SpaceX og Elon Musk. Gjennkjenner trenden/strategien å heller skrive tynt og ofte om populære merker/personer, enn teknisk "kjedelig" omfattende artikler om temaer (skal en først skrive om rom teknologi, er det ikke det samme som å følge med på Twitter om hva SpaceX og Elon Musk skriver). En når flere brukere, som er bra, men mister dybde, som er dårlig. Er kanskje litt egoistisk av meg å tenke slik, men er nå en personlig mening. Hovedgrunnen til jeg selv bruker tek.no er på grunn av diskusjon.no, det er dette som er den høye verdien av tek.no ettersom den blir "skrevet" av dyktige og interessante forum brukere som deg selv. 1 Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Verdens første elektriske gravemaskin, i stor størrelse? Hørt sånt tull. Elektriske forgravere har eksistert i en årrekke i all hovedsak til tunneldrift. Det nye her er at det er en batterielektrisk bakgraver. Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Fantastisk! Har hatt gravemaskiner utfor husdøra mi i to år nå. Det bråker noe infernalsk. Elektriske maskiner bør bli påbudt ved arbeid i eller i nærheten av bebyggelse. Tror du lyden av gravingen blir borte nå? Nyere maskiner er svært stillegående, men lyden av stål mot f.eks fjell kan aldri bli borte... Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Med brenselsceller, så hadde denne kunne gått 3 skift i døgnet. Lenke til kommentar
Faddn Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Med brenselsceller, så hadde denne kunne gått 3 skift i døgnet. Alle jobber ikke skift og batterier er ikke så dumt på en gravemaskin siden du trenger den vekta uansett. Forhåpentligvis ser vi en forbedring i teknologien slik at de kan grav lengere for de som trenger den ekstra kapasiteten. 1 Lenke til kommentar
Mortex™ Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Jepp, husker wheelman, NM i overklokking, og alle de syke kjøleløsningene. Nå er det tesla tesla tesla tesla tesla elbil elektrisk snøskuffe, elektrisk dass og elektriske stoler. VG.no har vel dog aldri hatt smarte lesere. Når de i tillegg tar inn fandens oldemor for å moderere skuta, holder jeg meg til reddit og kiwifarms. Hvorfor er du da her for å lese artikler og trolle forumet?? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 63A er heller ikke tykke kabelen, maks 16mm, så de er også veldig bevegelige, selv i kulde, og er kabelen festet i en liten stand som gå ut fra maskinen, så blir det langt mindre risikabel å kjøre over den også. Sukk, kunne folk bare kommentert på det de visste noe om. Aktuell kabel for en slik bruk er NMHVO 5G16. En produsent av slike kabler oppgir at deres er 26 mm. Dette er ikke en "tynn" kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå