Gå til innhold

Hvem har vikeplikt?

Sportsidiot

Anbefalte innlegg

La oss si, jeg kommer inn mot et kryss, fra min høyre side kommer det og en bil inn mot krysset, han skal rett over. I tillegg kommer det en bil mitt imot som skal svinge opp til venstre. Hvem har egentlig vikeplikt her?

For jeg har jo i utgangspunktet vikeplikt for han som kommer fra min høyre side. Samtidig som han har vikeplikt for den som kommer imot meg. Mens han som kommer imot meg jo har vikeplikt for meg siden han skal svinge mot venstre. Så hvem har egentlig retten til å kjøre på og hvem skal vike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare 2 biler som har vikeplikt før krysset

Du har vikeplikt for bilen til høyre og bilen til høyre har vikeplikt for den som skal svinge

Bilen som kommer imot har bare vikeplikt når den skal krysse motgående felt, men da er bilen allerede i krysset

Deretter kan bilen til høyre kjøre og til sist du

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle har vikeplikt for en av de andre, men noen må kjøre først for å løse situasjonen. Som sagt over må det løses med blikkontakt og at noen starter forsiktig å kjøre på en tydelig måte.

Ofte er det naturlig at den som skal rett frem kjører først.

Endret av steinrawr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor selv ved et kryss hvor alle har vikeplikt for alle, og selv i ettermiddagsrushet (det er vel kun da det blir en situasjon) løser dette seg overraskende uproblematisk ved at den som først oppfatter situasjonen og tør å kjøre først, kjører først.  

Det virker for meg som om alle som stort sett kjører som idioter med null hensyn til andre, på magisk vis konverterer til skikkelige folk i situasjoner hvor vegvesenet og trafikkreglene kommer til kort.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si, jeg kommer inn mot et kryss, fra min høyre side kommer det og en bil inn mot krysset, han skal rett over. I tillegg kommer det en bil mitt imot som skal svinge opp til venstre. Hvem har egentlig vikeplikt her?

For jeg har jo i utgangspunktet vikeplikt for han som kommer fra min høyre side. Samtidig som han har vikeplikt for den som kommer imot meg. Mens han som kommer imot meg jo har vikeplikt for meg siden han skal svinge mot venstre. Så hvem har egentlig retten til å kjøre på og hvem skal vike?

En fasit, slik jeg forstår eksempelet, kan være at han som kommer i mot din retning ser at du har vikeplikt for den tredje bilen og siden denne bilen har vikeplikt for han som kommer i mot så kjører bilen som kommer i mot inn i krysset, krysser kjørebanen og tar sin sving til venstre (din høyre). Denne bilen har også vikeplikt, men den trer først i kraft når han skal krysse kjørebanen så det kan kanskje argumenteres for at han får vikeplikt sist av de tre bilene. I teorien en noe interessant problemstilling, i praksis så er situasjonen låst hvis alle tre kommer inn i krysset samtidig (og alle bruker blinklys korrekt), og første som tar initiativ vil jeg tippe kjører først gjennom krysset.

Normalt sett er dette ikke helt sannsynlig at det låser seg slik du beskriver i eksempelet , med unntak av situasjoner med mye trafikk. Da, selv om reglene er de samme, vil jeg påstå det er normalt at det er en viss fletting (eller hva man vil kalle det) som gjør det enklere med avviklingen av trafikken. Et godt eksempel er rundkjøringer i områder med mye trafikk. Når det er mye trafikk kommer man til en "magisk" grense hvor plutselig alle, omtrent, automatisk begynner å flette trafikken (åpning eller lukking av en glidelås er en fin beskrivelse). Ved mindre trafikk er det "normale" regler som gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser stadig at dette skjer. Stort sett løser det seg greit ved at en av bilene rett og slett bare kjører mens de andre venter - som oftest den som skal rett fram. Det er etter min mening den enkleste utveien. Har aldri opplevd at dette "låser seg" fullstendig uten at noen kommer noen vei i mer enn noen få sekunder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...