Gå til innhold

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

En god og grundig artikkel, med mange tekniske detaljer.

 

Jeg savner likevel informasjon om hvor mange år det trykksatte hydrogensystemet i bilen er godkjent for.

Andre hydrogenbiler har hatt 15 års sertifisering, etter dette vil de ikke være lovlige å bruke.

Eg har gravd litt, og i alle fall funne ei øvre grense. Køyretyforskrifta viser til EU-forskrift 406/2010, som seier:

 

2.7.1. Service life

The service life of hydrogen containers shall be specified by the manufacturer and may vary with different appli­cations, however, it shall not exceed 20 years.

 

Det står mykje interessant der. Det skal vere eit system som tel hydrogenfyllingar, og stansar etter maks 5000 fyllingar (eller færre, spesifisert av produsenten). Andre delar går nok ut på dato før det vert eit problem.

 

Bilen skal vere tydeleg merka med ein utløpsdato:

 

3.8. Container markings

Oneach container, and where applicable the outer surface of a group of permanently encapsulated containers, the manufacturer shall provide clear permanent markings with a font not less than6 mm high. [...] In addition to the EC component type-approval markset out in Part 3 of Annex II, every container type-approved inaccordance with this Regu­lation shall bear a marking place with the following data clearly legible:

[...]

(f) ‘DO NOT USE AFTER yyyy/mm’ where yyyy/mm is the year and month of manufacture plus the approved service life of the container. However, yyyy/mm may be based on the date of dispatch of the container from the manufacturer, provided that it has been stored in a dry location without internal pressure;

(g) ‘Number of filling cycles xxxxx’ where xxxxx is the number of filling cycles in accordance with section 2.7.6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er rimeleg luftig ut i det lokalet der. Ikkje akkurat ei lukka garasje eller ein danskebåt.

Hvordan trudde du lagrene til Amazon, FedEx, eller Wallmart så ut?? 

 Er dette måten å snu seg unna på? Late som om jeg sa noe annet?

Eg har aldri vore på nokon av dei lagera, og har ingen føresetnader for å seie noko om korleis dei ser ut. Eg kommenterte berre at det lageret du hadde bilete av ser veldig luftig ut, og skil seg lite frå utandørs.

 

 

Dei brukar nok ikkje veldig mykje pengar på tankar som skal tole høgt trykk. Maks 350 bar. Ganske sikkert ikkje 700. 

Fremdeles rimelig imponerende når man klarer å doble/tripple kjøretiden med hydrogenet fremfor batteriene. 

I tillegg til at man ikke mister krefter på slutten av batterisyklusen. 

Sikker på det? Det skjer nok det same som med Nexoen skildra i artikkelen, når battereiet er oppbrukt: "bilen oppleves litt daff når vi er halvveis oppe til Hemsedalsfjellet"

 

 

Dei automatiske batteribytestasjonane til Tesla brukte 90 sekund og ingen menn. Denne stasjonen ser manuell ut. Høyrest ut som dei burde ta ein prat med Tesla for å spare tid og pengar. Better Place satsa tydelegvis på feil marknad.

Siden det er penger det er snakk om her, så tipper jeg de vurderte det meste.
Det tvilar eg på. Dei har nok berre vurdert relativt godt utprøvd teknologi, og hydrogentruckar har vore i vanleg bruk sidan 80-talet. Sjølv litium-ionebatteri er ganske nytt i gaffeltruck-bransjen. Dersom dei trengde to mann for å skifte batteri, hadde dei nok blybatteri frå før. Blybatteri må flyttast over i eit batterirom for lading i 8-timar. Litium-batteri er vanleg å lade i trucken når det er ei pause i arbeidet. Batteribyte er mogeleg for å spare tid, men det er ikkje mykje å spare dersom det tek to mann 15 minutt. Då kan dei like godt kjøpe ein truck ekstra, og alltid ha ein til lading.

 

Det at batteri truckene mister effekt ved slutten av operasjonstiden sin er nok noe man tenker på angående sikkerhet, og velger derfor hydrogen istedenfor. Sånn siden vi liker å tippe her inne.

Akkurat det problemet vert mykje mindre med litium-ionebatteri. Elles kan det alltids løysast på same måte som hydrogen-køyrety gjer det. :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant artikkel om hydrogenbil. Norge har vannkraft og andre alternative energikilder som vindkraft og også en økende grad av solcellepaneler. Både batterier og hydrogen er benyttet til lagring av energi. Hydrogenproduksjon, f.eks i forbindelse med vårflom der vannet i stedet går utenom vannturbinene,ville redusert prisen betraktelig på hydrogen. Alternativ produksjon av strøm i perioder med overskudd av strøm på nettet vil kunne benyttes på samme vis. Viktigst vil kunne bli redusert behov for å oppgradere strømnettet i henhold til El-bilbehovet som er en formidabel kostnad om i dag påfører hele Norges befolkning dyrt i form av høy nettleie. Norge hadde en gang noe som hette "Norsk Hydro" - altså har vi erfaring med produksjon av hydrogen. Konklusjonen min er at Norge har alle forutsetninger til å øke produksjon og distribusjon til det som er fremtidas energibærer - HYDROGEN.

 

Einar Lund

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har aldri vore på nokon av dei lagera, og har ingen føresetnader for å seie noko om korleis dei ser ut. Eg kommenterte berre at det lageret du hadde bilete av ser veldig luftig ut, og skil seg lite frå utandørs.

Litt logisk sans er nok greit å ha. Amazon med små lagre trur jeg man skal lete litt etter - det samme med de andre. 

 

 

 

Sikker på det? Det skjer nok det same som med Nexoen skildra i artikkelen, når battereiet er oppbrukt: "bilen oppleves litt daff når vi er halvveis oppe til Hemsedalsfjellet"

 

Enten er jeg sikker på det, eller så lyver dem hos Amazon, FedEx, Wallmart etc rundt erfaringene de nå har hatt samt hvorfor de er i ferd med å bytte alt ut. 

 

Nexoen oppleves "daff" fordi man mister effekt fra batteriet (40 kW) som går tomt i og med at det er rimelig lite, ikke fuel cellsene som yter 95 kW, og som felles yter 135 kW. Ikke rart man merker forskjell når batteriene slutter å bidra. 

 

Det tvilar eg på. Dei har nok berre vurdert relativt godt utprøvd teknologi, og hydrogentruckar har vore i vanleg bruk sidan 80-talet. Sjølv litium-ionebatteri er ganske nytt i gaffeltruck-bransjen. Dersom dei trengde to mann for å skifte batteri, hadde dei nok blybatteri frå før. Blybatteri må flyttast over i eit batterirom for lading i 8-timar. Litium-batteri er vanleg å lade i trucken når det er ei pause i arbeidet. Batteribyte er mogeleg for å spare tid, men det er ikkje mykje å spare dersom det tek to mann 15 minutt. Då kan dei like godt kjøpe ein truck ekstra, og alltid ha ein til lading.

 

Mye gjetning her også ja. 

 

Trur det er lite pauser å se på truckene i såpass store lagre hvor de kjører minst 3 skift. Med 4 skift så må man altså ha en backup truck til hver stasjon kun pga en av dem må stå og lade konstant hele tiden. Ikke rart de valgte hydrogenløsningen istedenfor. 

 

Når man da har 20,000 trucker - som fremdeles er ei brøkdel av totalen der flere fremdeles går på batteri, så tilsier det seg selv at det blir penger å hente ved å kjøre hydrogen ruta, fremfor å måtte kjøpe ekstra trucker som "dødvekt" fordi de må lades. 

 

Akkurat det problemet vert mykje mindre med litium-ionebatteri. Elles kan det alltids løysast på same måte som hydrogen-køyrety gjer det. :-) 

 

Selv med li-ion batterier, så tar det 20 minutter å lade dem. 20 minutter man ikke har hver sjette time på slike lagre. Da blir det mange ekstra trucker stående rundt om kring kun for å ha det gående 100%. 

 

Da forstår jeg at det er mer lønnsomt når det tar 3 minutter å fylle en truck, hvor den så går i to skift før man må fylle igjen, fremfor at hvert skift opplever at man må kødde med nye batterier på sine trucker med li-ion batterier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sikker på det? Det skjer nok det same som med Nexoen skildra i artikkelen, når battereiet er oppbrukt: "bilen oppleves litt daff når vi er halvveis oppe til Hemsedalsfjellet"

Enten er jeg sikker på det, eller så lyver dem hos Amazon, FedEx, Wallmart etc rundt erfaringene de nå har hatt samt hvorfor de er i ferd med å bytte alt ut.

 

Kan du ikkje lenkje til desse erfaringane?

 

 

Nexoen oppleves "daff" fordi man mister effekt fra batteriet (40 kW) som går tomt i og med at det er rimelig lite, ikke fuel cellsene som yter 95 kW, og som felles yter 135 kW. Ikke rart man merker forskjell når batteriene slutter å bidra.

Dei har nok ikkje overdimensjonert brenselcella i truckane heller. Litt batteri i tillegg er veldig mykje billigare.

 

 

 

Det tvilar eg på. Dei har nok berre vurdert relativt godt utprøvd teknologi, og hydrogentruckar har vore i vanleg bruk sidan 80-talet. Sjølv litium-ionebatteri er ganske nytt i gaffeltruck-bransjen. Dersom dei trengde to mann for å skifte batteri, hadde dei nok blybatteri frå før. Blybatteri må flyttast over i eit batterirom for lading i 8-timar. Litium-batteri er vanleg å lade i trucken når det er ei pause i arbeidet. Batteribyte er mogeleg for å spare tid, men det er ikkje mykje å spare dersom det tek to mann 15 minutt. Då kan dei like godt kjøpe ein truck ekstra, og alltid ha ein til lading.

Mye gjetning her også ja.

 

Kva meiner du er gissing her?

 

 

Trur det er lite pauser å se på truckene i såpass store lagre hvor de kjører minst 3 skift. Med 4 skift så må man altså ha en backup truck til hver stasjon kun pga en av dem må stå og lade konstant hele tiden. Ikke rart de valgte hydrogenløsningen istedenfor.

Folk et lunch og må på do, etc. Trur ikkje det er mykje å spare på at folk må stå og vente på ein truck når dei treng ein.

 

 

 

Akkurat det problemet vert mykje mindre med litium-ionebatteri. Elles kan det alltids løysast på same måte som hydrogen-køyrety gjer det. :-)

Selv med li-ion batterier, så tar det 20 minutter å lade dem. 20 minutter man ikke har hver sjette time på slike lagre. Da blir det mange ekstra trucker stående rundt om kring kun for å ha det gående 100%.

 

Litiumionebatteri har minst 2-3 gonger større kapasitet enn blybatteri (konservativt rekna, sidan eg ikkje veit om det er vekt eller volum som er avgrensande). Dvs at dei bør kunne gå 12-18 timar på fullt batteri. Det viktigaste er at dei kan klattladast. Til dømes parkerast over ei induktiv ladeplate når lagerarbeidaren går til lunch, tek ei dopause eller gjer kva som helst anna enn å køyre truck. På biletet ditt ser eg fem parkerte truckar. Det ser ut til at arbeidarane av og til går av trucken likevel.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant artikkel om hydrogenbil. Norge har vannkraft og andre alternative energikilder som vindkraft og også en økende grad av solcellepaneler. Både batterier og hydrogen er benyttet til lagring av energi. Hydrogenproduksjon, f.eks i forbindelse med vårflom der vannet i stedet går utenom vannturbinene,ville redusert prisen betraktelig på hydrogen.

For det fyrste løner det seg nok ikkje å kjøpe masse elektrolyseanlegg som berre skal brukast eit par veker i året. Det vil ikkje redusere prisen på hydrogen. For det andre er det veldig mykje billigare og meir praktisk å lagre straumen i store vassmagasin høgt til fjells, ved hjelp av pumper, enn på tusenvis av digre hydrogentankar.

 

Viktigst vil kunne bli redusert behov for å oppgradere strømnettet i henhold til El-bilbehovet som er en formidabel kostnad om i dag påfører hele Norges befolkning dyrt i form av høy nettleie.

Det var ein ny måte å sjå det på. NVE meiner tvert imot at elbilar kan redusere behovet for meir nettutbygging: https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/elbilbatterier-kan-redusere-behovet-for-nytt-nett/

 

NVE har òg i fleire andre rapportar funne ut at nettet ikkje treng noka spesiell oppgradering for å få inn fleire elbilar. Dei nemner enkelte unnatak, som i hytteområde. Somme stader må regionalnettet forsterkast pga elferjer og landstraum til skip:

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2017/rapport2017_77.pdf

 

Dei legg til grunn at folk hovudsakleg ladar om natta, noko som har komme fram i mange elbilundersøkingar.

 

Norge hadde en gang noe som hette "Norsk Hydro" - altså har vi erfaring med produksjon av hydrogen. Konklusjonen min er at Norge har alle forutsetninger til å øke produksjon og distribusjon til det som er fremtidas energibærer - HYDROGEN.

Hydrogen var framtidas energiberar då eg var liten òg, og vil sannsynlegvis alltid vere framtidas energiberar.. Norsk Hydro – no Yara – produserer meir hydrogen enn nokon sinne, men har for lengst gått vekk frå å produsere hydrogenet med elektrolyse. Det er veldig dyrt samanlikna med dampreformering av gass. Sidan vi no kan transportere kraft billig og enkelt, er krafta mykje meir verd til andre ting; spesielt til eksport pga den høge CO2-prisen. 1 kg hydrogen frå dampreformering av gass kostar under 10 kg CO2-kvotar. 1 kg hydrogen frå elektrolyse kostar 65 kWh, som tilsvarer 65 kg CO2-kvotar når den straumen kan erstatte europeisk kolkraft. Då seier det seg sjølv at straumen bør gå til eksport og hydrogenet bør produserast med dampreformering av gass.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekket litt rundt hydrogen truckene, og det ser ut som de bruker i snitt ca 175 gram hydrogen per arbeidstime.

 

Da ville eksempelvis en batteridrevet truck som skulle jobbe i 22 timer per døgn og lades fullt på 2 timer, måtte ha ca 80 kWh batteri, og lader på ca 40 kW. Dette er helt uproblematisk med dagens teknologi, og ganske sikkert vil det ha lavere kostnad enn hydrogen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan du ikkje lenkje til desse erfaringane?

Det har jeg allerede gjort. Ved flere anledninger ettersom jeg har pratet om hydrogentrucker før her inne, med deg.  Flere linker kan man enkelt finne selv ved et simpelt google søk. 

 

 

Dei har nok ikkje overdimensjonert brenselcella i truckane heller. Litt batteri i tillegg er veldig mykje billigare.

 

Hvordan selve hydrogentruckene er satt opp vet jeg ikke, og det skal jeg ikke tippe meg frem til heller som du har en tendens til å gjøre. 

  

Folk et lunch og må på do, etc. Trur ikkje det er mykje å spare på at folk må stå og vente på ein truck når dei treng ein.

 

Så de må altså overdimensjonere ladeplassene slik at man til enhver tid kan lade trucken sin mens man er og pisser? Høres spesielt ut. Du er klar over at man ikke snakker om et par trucker som tuter og går her? 

 

Det at de har valgt hydrogen over lithium ion er nok av en god grunn. Jeg er rimelig sikker på at Jeff Bezos og co er blitt rike fordi de faktisk tenker økonomisk. 

  

 

Litiumionebatteri har minst 2-3 gonger større kapasitet enn blybatteri (konservativt rekna, sidan eg ikkje veit om det er vekt eller volum som er avgrensande). Dvs at dei bør kunne gå 12-18 timar på fullt batteri. Det viktigaste er at dei kan klattladast. Til dømes parkerast over ei induktiv ladeplate når lagerarbeidaren går til lunch, tek ei dopause eller gjer kva som helst anna enn å køyre truck. På biletet ditt ser eg fem parkerte truckar. Det ser ut til at arbeidarane av og til går av trucken likevel.

 

Fremfor å tippe hvor lenge de kan gå, så kan du faktisk sjekke dette opp selv - fremfor å komme med løgn.

 

Linde's trucker er vell "state of the art"?

https://www.linde-mh.com/en/About-us/Innovations-from-Linde/Lithium-Ionen.html

 

Opp til 30% mer energi enn blybatteriene.

Da er jeg spent på hvordan du klarer å komme til 12-18 timers operasjons-tid? 

 

Det gir i bestefall 7 til 8 timer operasjons-tid. Fremdeles under halvparten av hva hydrogentruckene har i operasjons-tid med sine 18 timer. 

 

Det at man kan "klattlade" truckene er sikkert greit det, om HELE gulvet er satt med en ladeplate over. Hvis ikke må man hver gang man skal ut av trucken for å lete blant lageret kjøre TILBAKE til ladestasjonen for så å mulligans gå 10 meter tilbake for å gjøre det man skal, før man må tilbake 10 meter igjen etter 5 minutter med arbeid der trucken skal lades. 

 

Jeg jobbet på et lager selv som 16 åring, og forstår at det å klattlade er håpløpst ettersom man setter fra seg trucken der man har bruk for den. Det å måtte kjøre til en ladestasjon mellom hver gang man skal ut for å gjøre diverse ting er håpløst og urealistisk. 

 

Da trur jeg mange heller ser for seg 18 timers operasjons-tid med 3 minutter lading for å få nye 18 timer, fremfor å være avhengig av å måtte klattlade støtt og stadig. Det finnes ikke effektivt. 

 

Bildet er vell muligens tatt for å vise hydrogentrucker og ladestasjonen. Da er det jo kjekt å stille dem opp pent og pyntelig for et bilde, eller hva? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekket litt rundt hydrogen truckene, og det ser ut som de bruker i snitt ca 175 gram hydrogen per arbeidstime.

 

Da ville eksempelvis en batteridrevet truck som skulle jobbe i 22 timer per døgn og lades fullt på 2 timer, måtte ha ca 80 kWh batteri, og lader på ca 40 kW. Dette er helt uproblematisk med dagens teknologi, og ganske sikkert vil det ha lavere kostnad enn hydrogen.

Regnestykket er nok endel mer komplissert enn å kun ta med kost i energi ved bruk. 

 

Hva med:

  • 6-7 timer operasjonstid ved fullt batteri, der man helst ikke skal under 20% eller over 80% for å beholde kvaliteten i batteriene? 
  • Det vil si at man må fjerne 20% i bunn og topp i batteriene om man skal beholde maks kvalitet i dem over lang tid. 
  • 3,6 til 4,2 timer operasjons-tid hvis man velger å ikke fullade, eller la batteriet gå under 20%. 
  • 1-timer ladetid per truck ganger X trucker ved arbeidsplasser som krever 3-4 skift? 
  • Dødtid hos ansatte mens man må lade midt i skiftene? 

Det finnes selvfølgelig negative ting hos hydrogen truckene også, som at fuel cellene må byttes ut etter X timer, men rapporter tilbake til 2014 viser at de fint går 100,000 timer. Altså over 11 år, og da trur jeg nye trucker er på trappene uansett som er enda mer effektive og greit å oppgradere til. Mulig det da blir batteri trucker igjen, hvem vet hva fremtiden vil bringe angående batteri-teknologien. Men det samme kan jo sies om Fuel Cells også. 

 

EDIT: Ser nå at ladetiden hos Linde truckene er litt mer enn en time i snitt gitt. 

7zlxIUf.jpg

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnestykket er nok endel mer komplissert enn å kun ta med kost i energi ved bruk. 

 

Hva med:

  • 6-7 timer operasjonstid ved fullt batteri, der man helst ikke skal under 20% eller over 80% for å beholde kvaliteten i batteriene? 
  • Det vil si at man må fjerne 20% i bunn og topp i batteriene om man skal beholde maks kvalitet i dem over lang tid. 
  • 3,6 til 4,2 timer operasjons-tid hvis man velger å ikke fullade, eller la batteriet gå under 20%. 
  • 1-2 timer ladetid ved arbeidsplasser som krever 3-4 skift? 
  • Dødtid hos ansatte mens man må lade midt i skiftene? 
Hvis man har et veldig tungt bruksmønster med 24 timer drift ved jevnt antall folk på jobb 24/7, så vil det nok lønne seg å ha ekstra trucker som kan stå til lading. Eksempelvis om man skal ha 100 trucker i sving 24/7, så kunne man hatt:

 

- 110 trucker, 100 stk i bruk og 10 stk som lader til enhver tid

- 85 kWh NMC batteri som varer 10.000 fulle sykluser eller ca 30 år, med en syklus per dag.

- 12 stk 50 kW hurtigladere som lader 0-100% på to timer

 

I snitt vil altså da 4-5 stk trucker gå tom for strøm i timen. Da må arbeideren kjøre den bort til ladestasjonene, plugge den inn, og hoppe over i en fulladet truck. Dette vil ta mindre tid enn å fylle hydrogen, ettersom man slipper å stå og se på at trucken fyller seg opp i tre minutter. Man sparer nok fort omkring 2 minutter, selv med å plugge inn/ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man har et veldig tungt bruksmønster med 24 timer drift ved jevnt antall folk på jobb 24/7, så vil det nok lønne seg å ha ekstra trucker som kan stå til lading. Eksempelvis om man skal ha 100 trucker i sving 24/7, så kunne man hatt:

 

- 110 trucker, 100 stk i bruk og 10 stk som lader til enhver tid

- 85 kWh NMC batteri som varer 10.000 fulle sykluser eller ca 30 år, med en syklus per dag.

- 12 stk 50 kW hurtigladere som lader 0-100% på to timer

 

I snitt vil altså da 4-5 stk trucker gå tom for strøm i timen. Da må arbeideren kjøre den bort til ladestasjonene, plugge den inn, og hoppe over i en fulladet truck. Dette vil ta mindre tid enn å fylle hydrogen, ettersom man slipper å stå og se på at trucken fyller seg opp i tre minutter. Man sparer nok fort omkring 2 minutter, selv med å plugge inn/ut.

Trur du skal ta en tur inn på Lindes hjemmesider og se hvilke lade muligheter man har i truckene. Trur ikke ekstrem hurtiglading er mulig som man har i en bil hvor man har plass til ekstra kjøling for batteriene. 

 

De tilbyr kun 9, 17 eller 30kW lading hos de største truckene. 

 

For den minste trucken i den klassen med 24,1kWh batteri, så er ladetidene 3t,15m - 1t,40m og 1 time. 

For den største trucken i den klassen med 118,4kWh batteri, så er ladetidene 16t - 8t 30m og 4t 45min

 

Da blir regnestykket litt annerledes, og du ville måtte hatt endel flere ekstra trucker på "lager". Det samme gjelder jo da antall ladepunkter. 

 

Da trur jeg rett og slett 3 minutter for å fylle 18 timers operasjontid er mer besparende altså. 

 

Du må også huske på at disse truckene sier ifra når man er under 20%, så jeg trur ikke de bruker truckene under, eller over 80% som de jo foreslår på hjemmesidene sine. Så operasjons-tiden blir jo tilsvarende lik blybatteri truckene om man ønsker å bevare helsa til batteriene.

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trur du skal ta en tur inn på Lindes hjemmesider og se hvilke lade muligheter man har i truckene. Trur ikke ekstrem hurtiglading er mulig som man har i en bil hvor man har plass til ekstra kjøling for batteriene. 

 

De tilbyr kun 9, 17 eller 30kW lading hos de største truckene. 

 

For den minste trucken i den klassen med 24,1kWh batteri, så er ladetidene 3t,15m - 1t,40m og 1 time. 

For den største trucken i den klassen med 118,4kWh batteri, så er ladetidene 16t - 8t 30m og 4t 45min

 

Da blir regnestykket litt annerledes, og du ville måtte hatt endel flere ekstra trucker på "lager". Det samme gjelder jo da antall ladepunkter. 

 

Da trur jeg rett og slett 3 minutter for å fylle 18 timers operasjontid er mer besparende altså. 

 

Du må også huske på at disse truckene sier ifra når man er under 20%, så jeg trur ikke de bruker truckene under, eller over 80% som de jo foreslår på hjemmesidene sine. Så operasjons-tiden blir jo tilsvarende lik blybatteri truckene om man ønsker å bevare helsa til batteriene.

Jeg bare forklarer hva som er mulig med dagens teknologi. Det er fint mulig Linde vil bli utkonkurrert av noen som satser mer på ny teknologi.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bare forklarer hva som er mulig med dagens teknologi. Det er fint mulig Linde vil bli utkonkurrert av noen som satser mer på ny teknologi.

Da burde du jo kunne vise oss hva dagens teknologi har å by på da? Altså det burde jo finnes trucker der ute som har disse spesifikasjonene du viser frem til, hvis ikke er det jo ikke akkurat dagens teknologi - eller? 

 

Linde er jo de som satser på "dagens" teknologi, og kjører trucker med lithium ion batterier - nettopp for å utkonkurere gamle blybatterier. Så jeg ville jo trudd disse er "top of the line" angående batteri trucker? 

 

Samt jeg trur man må forholde seg til de samme reglene som gjelder hjemmelading av biler. Kan normale mennesker få godkjent hjemmelading tilsvarende hurtigladings-stasjoner? Hvis ja, så burde jo lager får det også, men hvis nei, så trur jeg nok 400V er "top of the line" angående teknologien her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da burde du jo kunne vise oss hva dagens teknologi har å by på da? Altså det burde jo finnes trucker der ute som har disse spesifikasjonene du viser frem til, hvis ikke er det jo ikke akkurat dagens teknologi - eller? 

 

Linde er jo de som satser på "dagens" teknologi, og kjører trucker med lithium ion batterier - nettopp for å utkonkurere gamle blybatterier. Så jeg ville jo trudd disse er "top of the line" angående batteri trucker?

Det er fullt mulig truck-markedet er generelt langt bak der de bør være på batteriteknologien. Det er kanskje en årsak til at det finnes hydrogentrucker i bruk - det er ikke unaturlig at store selskaper som Walmart går for hyllevare.

 

Ser man på elbiler og stasjonære bufferbatterier, så er 0,5C lading null stress. (24 kWh Leaf takler 2C med passiv luftkjøling.) 85 kWh batteripakker er heller ikke uoverkommelig stort eller tungt. Bør kanskje regne med omkring 500-600 kg, men det gir bare økt stabilitet på en truck.

 

Samt jeg trur man må forholde seg til de samme reglene som gjelder hjemmelading av biler. Kan normale mennesker få godkjent hjemmelading tilsvarende hurtigladings-stasjoner? Hvis ja, så burde jo lager får det også, men hvis nei, så trur jeg nok 400V er "top of the line" angående teknologien her.

Det er ikke noe problem å få installert 50 kW hurtiglader hjemme, det er bare ganske dyrt (forvent krav om anleggsbidrag fra netteier).

 

Alternativt kan man ha tilsvarende lader som f.eks 2013 Renault Zoe. Da slipper man dyre hyrtigladere, og kan klare seg med 12 stk 400V 63A trefase industristikk. Dette er 43 kW per ladepunkt, som fortsatt er ca nok til å fullade et batteri på 2 timer. Men da blir alle truckene noe dyrere - tviler litt på at 110 slike ombordladere blir billigere enn 12 stk DC hurtigladere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig truck-markedet er generelt langt bak der de bør være på batteriteknologien. Det er kanskje en årsak til at det finnes hydrogentrucker i bruk - det er ikke unaturlig at store selskaper som Walmart går for hyllevare.

Hvorfor skulle de vært langt bak markedet generelt sett? Det er jo ikke slik at Linde produserer batterier selv, som i så måte presterer mye dårligere enn de fra f.eks panasonic? Disse lithium truckene er jo relativt nye, og ble presentert i 2016, der jeg regner med de første var på markedet sent det året eller i 2017. Altså syns jeg det høres rart ut om de plutselig er dårligere enn markedet generelt sett. 

 

Hvorfor ikke bare godta at hydrogentrucker i enkelte tilfeller faktisk gir mer mening enn batteri trucker? På mindre lager, så ja - da er sikkert batteri truckene en smarter og billigere løsning. Men her tar jeg opp trucker som skal fungerer i 3-4 skift, og da snakker vi enorme lagre. Da har man behov som hydrogentruckene løser veldig bra. 

 

Det er ikke noe problem å få installert 50 kW hurtiglader hjemme, det er bare ganske dyrt (forvent krav om anleggsbidrag fra netteier).

 

Da ligger vell svaret i hvorfor de ikke tilbyr ladere i den klassen da, om det er et problem for kundene å skulle sette det opp. Eventuelt, om denne ekstrakostnaden gjør at hydrogentruckene faktisk blir mer logisk å gå for. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle de vært langt bak markedet generelt sett? Det er jo ikke slik at Linde produserer batterier selv, som i så måte presterer mye dårligere enn de fra f.eks panasonic? Disse lithium truckene er jo relativt nye, og ble presentert i 2016, der jeg regner med de første var på markedet sent det året eller i 2017. Altså syns jeg det høres rart ut om de plutselig er dårligere enn markedet generelt sett.

Hvorfor har Tesla billigere og bedre batterier enn alle andre?

 

Slike ting har ofte kompliserte årsaker. Det kan være at industrien ikke er åpen for nytenking. Det kan være at de tjener gode penger på dagens løsninger, og er fornøyd med det. Det kan være at de ikke har kompetansen til å faktisk se mulighetene.

 

Men uansett grunn, så vil konkurranse føre til at de beste løsningene tvinger seg frem. Om ikke med en gang, så i hvert fall over tid.

Da ligger vell svaret i hvorfor de ikke tilbyr ladere i den klassen da, om det er et problem for kundene å skulle sette det opp. Eventuelt, om denne ekstrakostnaden gjør at hydrogentruckene faktisk blir mer logisk å gå for.

Du er nok inne på noe. I resten av verden er det godt utbygde nettverk for distribusjon av naturgass. Naturgass er gjerne billigere enn strøm per kWh, og relativt enkelt å omforme til hydrogen uten for store tap.

 

Da er det ganske enkelt å få montert et anlegg for dampreformering av naturgass, som man bare kobler til gassledningen, og en fyllestasjon, som man så kobler til anlegget for dampreformering.

 

Da har man ingen store infrastrukturkostnader, og man sparer på arbeidstid og slikt i forhold til dagens trucker med blybatteri. (Men man slipper fortsatt ut CO2.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har Tesla billigere og bedre batterier enn alle andre?

Større ordre, og mindre kobolt i batteriene tipper jeg. 

 

De har jo bevist valgt et mindre stabilt batteri enn alle de andre, så jeg tipper at om de andre valgte samme type, så ville de vært helt på linje selv. 

 

Begynner å bli en stund siden jeg leste om det, så kunne vært kjekt å oppdatert meg, men det var noe ala det. 

 

Slike ting har ofte kompliserte årsaker. Det kan være at industrien ikke er åpen for nytenking. Det kan være at de tjener gode penger på dagens løsninger, og er fornøyd med det. Det kan være at de ikke har kompetansen til å faktisk se mulighetene.

 

Eller det kan være at lagre nå har en spesifikt oppsett og standard som gjør at truckene ikke kan bli særlig mye større enn dem er før det blir vanskelig å manøvrere dem. Dermed må man kaste batteriene (eventuelt hydrogenløsningen) inn i tomrommet som tidligere var forbehold blybatteriene, og dermed har man ikke plass til kjøling i større grad for kjappere lading.

 

Gøy å spekulere. 

 

 

 

Men uansett grunn, så vil konkurranse føre til at de beste løsningene tvinger seg frem. Om ikke med en gang, så i hvert fall over tid.

Du er nok inne på noe. I resten av verden er det godt utbygde nettverk for distribusjon av naturgass. Naturgass er gjerne billigere enn strøm per kWh, og relativt enkelt å omforme til hydrogen uten for store tap.

 

Trur ikke jeg har lest om hvor hydrogenet kommer fra i Walmart, FedEx og Amazon lagrene, men det kan jo være en grunn. Man henter hydrogenet der det er billigst før andre fremgangsmåter tar opp kampen. 

 

Da er det ganske enkelt å få montert et anlegg for dampreformering av naturgass, som man bare kobler til gassledningen, og en fyllestasjon, som man så kobler til anlegget for dampreformering.

 

Når det gjelder digre lagre som Walmart, FedEx og Amazon har, så har de jo enorme store overflater for solsellepaneler også på taket, for å bruke elektrolyse. 

 

Dog, som sagt så vet jeg ikke om så er tilfellet. Jeg mener bare at jeg har lest at det er et sentralisert system, der hydrogenet blir laget ved lagrene - slik at man ikke har særlig med frakt-kostnader. 

 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller det kan være at lagre nå har en spesifikt oppsett og standard som gjør at truckene ikke kan bli særlig mye større enn dem er før det blir vanskelig å manøvrere dem. Dermed må man kaste batteriene (eventuelt hydrogenløsningen) inn i tomrommet som tidligere var forbehold blybatteriene, og dermed har man ikke plass til kjøling i større grad for kjappere lading.

Det er nok også slik at det er relativt lav etterspørsel etter trucker med enorme batterier og rask lading. Det er de færreste lager som er i full drift 24 timer i døgnet.

 

Man skal ikke ha mange timer stengt på natten før man er nede på helt vanlige industristikk som koster noen få tusenlapper å få installert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisfallet på brenselceller blir jo mye større enn prisfallet for dagens billigste batterier. Så det taler i favør av f.eks trucker med hydrogen.

 

Ellers ser man tendens til at markedet beveger seg også mot hydrogen til bakcup løsninger og droner. Batteri er ikke den beste løsningen til alt. 

 

Ser forøvrig frem til en slik hydrogenbil kommer. 

post-114996-0-79464900-1548950155_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok også slik at det er relativt lav etterspørsel etter trucker med enorme batterier og rask lading. Det er de færreste lager som er i full drift 24 timer i døgnet.

 

Man skal ikke ha mange timer stengt på natten før man er nede på helt vanlige industristikk som koster noen få tusenlapper å få installert.

Jeg regner med du har full oversikt over etterspørselen siden du påberoper deg å ha kunnskaper om den? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...