Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg tilhører de 9,3% som aldri lader hjemme. Det skyldes at jeg lader gratis på jobben. Hadde jeg ikke ladet kunnet lade gratis eller til kostpris på jobb så ville jeg ladet hjemme i stedet for. Nå har jeg kjørt ca 7000 km og 7 mnd siden sist jeg hurtigladet. Det fungerer helt fint. Nå vet jeg ikke hvor mange flere av de 9,3% som lader på jobb daglig/ukentlig (32,8%), men det skulle forundre meg om det er særlig mange som baserer sitt elbilhold helt og holdent på hurtigladere/offentlige ladere.

Jeg forstår ikke trangen til å bruke sitt eget bruksmønster for et argument for at alle burde få til det samme? Jeg kjører elbil selv, og er heldig som både kan lade hjemme, samt på jobb. Men jeg forstår at alle ikke kan gjøre dette. 

 

Det er mer og mer krangel om ladeplassene på jobb, da flere og flere dukker opp med elbiler, og alle har ikke lademuligheter hjemme. 

 

Samtidig ser vi at det er et økende antall folk som opplever kø ved hurtig-lading. Dette gjelder i alle segmenter, enten du merker det sjeldent siden du bruker hurtig-lading sjeldent, eller om du møter det hver uke, siden du hurtig-lader hver uke. 

 

Det med lademulighet har et enormt fokus både i media, sameier og borettslag for tida. Hjemmeladere etableres i et rykende tempo over hele landet. Det er altså ingen grunn til å tro at manglende hjemmelading er et økende problem.

 

"Rykende tempo" må isåfall diskuteres. Betyr dette at laderne kommer før behovet? Nei. Det er ingenting som tyder på det. 

 

Artikkelen i seg selv peker på et problem, et problem jeg omtaler, men den viser ikke til noen besluttet løsning. Bare muligheter. Dette er samme diskusjon som var til stedet for 1-2 år siden også, og problemet har vokst, ikke minsket siden den gang. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lading til batteriet med strøm fra hydrogen hjemme er jo også en mulighet.

post-114996-0-73746000-1553085969_thumb.png

 

 

A system that stores renewable energy as hydrogen and is safer for home use than lithium-ion batteries is on the horizon for researchers at UNSW Sydney.

 
Professor Kondo-Francois Aguey-Zinsou and his team at UNSW’s School of Chemical Engineering have developed a unique system that provides cheap storage and transportation of hydrogen which they expect will provide a new alternative for energy storage within two years.


He said: “We will be able to take energy generated through solar panels and store it as hydrogen in a very dense form, so one major advantage of our hydrogen batteries is that they take up less space and are safer than the lithium-ion batteries used in many homes today.  We can actually store about seven times more energy than the current systems.

“This means that in a residential scenario, people will be able to store a lot more energy using the same footprint as Tesla batteries, to potentially power their home, charge their cars and still have excess to sell back to the grid.”

 

https://fuelcellsworks.com/news/unsw-sydney-to-develop-hydrogen-storage-for-renewables/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig ser vi at det er et økende antall folk som opplever kø ved hurtig-lading. Dette gjelder i alle segmenter, enten du merker det sjeldent siden du bruker hurtig-lading sjeldent, eller om du møter det hver uke, siden du hurtig-lader hver uke. 

 

"Rykende tempo" må isåfall diskuteres. Betyr dette at laderne kommer før behovet? Nei. Det er ingenting som tyder på det. 

Ser ikke bort ifra i et enkelte land hvor man ikke har startet noe utbygging av ladestasjoner i særlig grad enda, så vil man heller prioritere utbygging av fyllestasjoner til hydrogen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke trangen til å bruke sitt eget bruksmønster for et argument for at alle burde få til det samme?

Hvor har du denne misforståelsen fra?

 

 

Det er mer og mer krangel om ladeplassene på jobb, da flere og flere dukker opp med elbiler, og alle har ikke lademuligheter hjemme.

Det er ikke særlig lurt å kjøpe elbil uten å ha lademulighet hjemme (eller garantert ladeplass på jobben). Dette har vi jo vært gjennom før og ble så vidt jeg husker enige om det.

 

 

Samtidig ser vi at det er et økende antall folk som opplever kø ved hurtig-lading. Dette gjelder i alle segmenter, enten du merker det sjeldent siden du bruker hurtig-lading sjeldent, eller om du møter det hver uke, siden du hurtig-lader hver uke.

Noen opplever kø og det problemet gjelder mest for bynære offentlige hurtigladere fra Fortum/GK. Jeg har både egen erfaring med og et generelt inntrykk fra andre at det sjeldent gjelder Teslas superladere. Det må helt klart gjøres noe med det offentlige ladetilbudet (Fortum/GK etc)

 

 

"Rykende tempo" må isåfall diskuteres. Betyr dette at laderne kommer før behovet? Nei. Det er ingenting som tyder på det.

I sameier og borettslag betyr det som regel at infrastrukturen fram til hver parkeringsplass klargjøres, deriblant avsatt effekt i el-tavler og kabler til alle parkeringsplasser. Ladebokser kan enten gjøres av sameiet (delte plasser) eller av den enkelte beboer (faste plasser). Dvs. at beboerne sikres lademuliget uten at alle som ikke har behov for det påtvinges å kjøpe en (eller at det bakes inn i leieprisen). I Tromsø vil jeg anslå at mellom 20 og 40% av alle borettslag og sameier med felles parkeringsanlegg allerede nå har lademulighet. I Oslo regner jeg med det har kommet lengre. Jeg har kjennskap til markedet i Tromsø og vet at flere store borettslag er i anmasj. Lademulighet i borettslag har hatt minst 3 forsider i avisene det siste året så det er liten tvil om at mye skjer på denne fronten.

 

 

Artikkelen i seg selv peker på et problem, et problem jeg omtaler, men den viser ikke til noen besluttet løsning. Bare muligheter. Dette er samme diskusjon som var til stedet for 1-2 år siden også, og problemet har vokst, ikke minsket siden den gang.

Du skrev at manglende hjemmelading var et økende problem (innlegg 379) og det er det jeg kommenterer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du denne misforståelsen fra?

Det virker som om du mener at disse 9,3% garantert kan lade på jobb. Det er jo ingen garanti for at det er slik. 

 

Missforsto jeg, så beklager jeg det. Men det var slik jeg tolket grunnen til at du beskrev ditt bruksmønster rundt din elbil. 

 

Det er ikke særlig lurt å kjøpe elbil uten å ha lademulighet hjemme (eller garantert ladeplass på jobben). Dette har vi jo vært gjennom før og ble så vidt jeg husker enige om det.

 

Poenget er at situasjonen endrer seg. Når man idag kjøper elbil, så kan man ha plass ved jobben, eller hjemme. Men det er ingen garanterer for at dette er gjeldende noen år frem i tid, når flere personer har elbil og må kjempe om disse plassene. 

 

Noen opplever kø og det problemet gjelder mest for bynære offentlige hurtigladere fra Fortum/GK. Jeg har både egen erfaring med og et generelt inntrykk fra andre at det sjeldent gjelder Teslas superladere. Det må helt klart gjøres noe med det offentlige ladetilbudet (Fortum/GK etc)

 

Så konklusjonen er kjøp Tesla? 

Nå som billigere versjoner kommer, så skal du nok ikke se bort ifra at kø blir en realitet her også. 

 

Lademulighet i borettslag har hatt minst 3 forsider i avisene det siste året så det er liten tvil om at mye skjer på denne fronten.

 

Jeg snakket stort sett om større byer, det er det er litt mer problematisk å kaste opp muligheter for å kunne lade.

 

https://www.tv2.no/a/10086842/

Elbilsalget stopper opp i indre Oslo kontra resten av landet.

 

Dette vil jeg nok tippe vile forekomme i en haug av større byer i utlandet også, når de får mer fart på seg rundt elbil-stønader. 

Når flere i utkantene også får elbiler, og reiser inn til byene for hva som helst, så går jo det ut over tilgjengelig ladeplasser der. Og problemet bare vokser og vokser. 

 

Du skrev at manglende hjemmelading var et økende problem (innlegg 379) og det er det jeg kommenterer. 

 

Det er jo det? Jo dyrere det vil bli å kjøre en fossil bil, jo mer press putter man på folk som gjerne bor i leiligheter som ikke har fast ladeplass, og dermed til nå ikke har turt å kjøpe en elbil. På sikt så blir dem jo tvunget over til å kjøpe en elbil, men samtidig ikke ha fast hjemmelading. 

 

De som blir tvunget over, selger altså sine 10,5 år gamle bruktbiler og kaster de pengene inn i et nytt bruktbil-kjøp. Elbiler til den prisen går ikke særlig langt, og behovet for lading blir større. Kast dette over på hurtiglading så blir det god stemning, der flere av dem kun lader i 30-40 kW effekt. 

 

Dette er jo problemet med at ladestasjoner, og punkter går etter behovet og ikke før. Det skaper jo bare et vedvarende problem, som ikke gir seg med det første, men blir verre jo flere folk som kjøper seg elbil, nå etterhvert som de blir rimeligere på bruktbil-markedet. 

 

Til nå har kun de rike fått høste fordelene av elbilene. Men etterhvert vil jo middelklassen og til slutt folk som ikke har annet valg, enn å bytte bort sin ICE bil hoppe inn i det, og da har vi virkelig et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som om du mener at disse 9,3% garantert kan lade på jobb. Det er jo ingen garanti for at det er slik.

"Nå vet jeg ikke hvor mange flere av de 9,3% som lader på jobb daglig/ukentlig (32,8%), men det skulle forundre meg om det er særlig mange som baserer sitt elbilhold helt og holdent på hurtigladere/offentlige ladere."

 

Godt mulig det fungerer for noen, eller at noen har valgt det selv om det ikke fungerer så godt for dem, men det gjelder i hvert fall under 9,3% av elbilistene (det har vi svart på hvitt fra undersøkelsen). Hvor mye under kan vi selvsagt spekulere i, men jeg bare påpeker (med et glimrende eksempel) at fravær av hjemmelading ikke nødvendigvis betyr at man baserer hele sitt elbilhold på offentlige ladere.

 

Poenget er at situasjonen endrer seg. Når man idag kjøper elbil, så kan man ha plass ved jobben, eller hjemme. Men det er ingen garanterer for at dette er gjeldende noen år frem i tid, når flere personer har elbil og må kjempe om disse plassene.

Det virker som du tror antall ladeplasser ikke øker. Det gjør det, i et rykende tempo. Situasjonen er helt klart i endring til det bedre. Personlig tror jeg  ~80% av borettslag og sameier får lademulighet innen 3 år. De ~20% som gjenstår er anlegg der de møter på større tekniske/økonomiske utfordringer.

 

Så konklusjonen er kjøp Tesla?

Det er jo veldig smak og behag. I følge statistikkne er det en hel del som konkluderer sånn. Men du kan like gjerne tolke det som et stikk til utbyggingen av offentlige ladestasjoner. Det bør økes og flere aktører bør på banen. Finansieringen bør kanskje også utfordres ettersom det er den ene operatøren UTEN støtte fra Enova som har klart å bygge ut nok til å skape lite kø. Det har selvsagt noe med batterikapasitet og ladeeffekt å gjøre også uten å gå så mye inn på det nå. Folk får trekke sine egne konklusjoner.

 

Om ~5 år forventer alle boligkjøpere at de kan lade elbil hjemme. Omtrent som vi i 2000 forventet å kunne legge inn en ok internettforbindelse. Var det ikke mulig så ble boligen straks mer tungsolgt og budene lavere. Ladeplass blir like selvfølgelig som postkasse og oppstillingsplass til bilen. Antall hurtigladere må også skaleres opp, men ikke for daglig kjøring slik noen (en plass mellom 0 og 9,3%) bruker de i dag. De må skaleres opp fordi antall langturer med elbil vil skalere omtrent i samme takt som elbilandelen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samstundes trugar direktøren for Volkswagen med å trekkje Volkswagen ut av VDA om ikkje VDA sluttar med hydrogenfjaset, og satsar 100% på det viktigaste teknologialternativet (elbilar).

 

German carmaker Volkswagen has threatened to quit the country’s influential carmaker lobby group VDA as a dispute over the national car industry’s approach to managing the transition in the transport sector towards low-carbon technologies escalates, the newspaper Welt am Sonntag reports. According to the article, Volkswagen wants the lobby group to budge from its rigid insistence on “technological openness” in the transition and to fully focus instead on electric vehicles. VW CEO Herbert Diess reportedly said that the development and support of other propulsion technologies, such as fuel cells or gas engines, would only divert much-needed resources from the most important technology alternative.

https://www.cleanenergywire.org/news/volkswagen-threatens-leave-germanys-car-lobby-vda-spat-over-e-cars

 

Eg trur ingenting på nokon tysk serieproduksjon av hydrogenbilar i 2025 heller. Spesielt ikkje frå Volkswagen-familien. Til no har dei jatta med VDA, men mister tolmodet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er jo litt merkelig siden VW uttalte for ikke lenge siden (1-2 måneder?) at de jobbet med et universitet vedrørende ny brenselcelle teknologi.

Forskning på teknologi er ikkje det same som at dei vil putte teknologien i køyrety. Forskningsavdelinga til Volkswagen har meir enn 10.000 tilsette, og dei har forska på brenselceller sidan 60-talet. Det er ikkje naturleg å kaste ut forskarane på eit felt straks strategien endrar seg, men heller søkje samarbeid med andre for å kunne forske vidare. VW har heller ikkje lagt ned forskninga på ulike teknologiar for å konvertere CO2 og vatn til drivstoff – etanol eller syntetisk diesel – sjølv om strategien er å fase ut eksosmotorar.

 

Den nye brenselcelleteknologien, det skulle ikkje vere små keramiske brenselceller (mSOFC)? Det er brenselceller som kan bruke mange slags hydrokarbonar som drivstoff. M.a. etanol, metanol, ammoniakk og gass. Dei kan bruke hydrogen, men det er ein litt upraktisk gass å handtere samanlikna med dei andre mogelege drivstoffa. Eg veit at Volkswagen har forska på slike tidlegare, og det heng saman med forskninga på syntetiske drivstoff. Dei har høgare verknadsgrad enn forbrenningsmotorar på same drivstoff. Metanol og etanol er i motsetnad til hydrogen lett å lagre, ein kan ha større tankar og dermed betre rekkjevidde enn bilar med tilsvarande tank og forbrenningsmotor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Brenselcelle "studiet" til VW kan også  brukes til batterier om det blir suksess. 

 

Men jeg tror ingenting er hogget ut i stein. Produsenter, inkl. VW, vil se ting ann. At man ikke har satset på hydrogenbiler enda har vært helt naturlig da teknologien ikke har vært moden og det har vært få fyllestasjoner. Og fremdeles er det fornuftig å vente lenger da det vil skje ytterligere fremskritt og man trenger også flere stasjoner. Her lar de andre merkene Hyundai og Toyota bane vei og slipper billig unna på den måten.

 

Tror uansett hydrogen til biler vi tvinge seg fram når man skal bevege seg vekk ifra fossilt. Det er det eneste løsning per dags dato som kan erstatte fossilbilen slik at den kan brukes slik man gjør den i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Nå vet jeg ikke hvor mange flere av de 9,3% som lader på jobb daglig/ukentlig (32,8%), men det skulle forundre meg om det er særlig mange som baserer sitt elbilhold helt og holdent på hurtigladere/offentlige ladere."

 

Godt mulig det fungerer for noen, eller at noen har valgt det selv om det ikke fungerer så godt for dem, men det gjelder i hvert fall under 9,3% av elbilistene (det har vi svart på hvitt fra undersøkelsen). Hvor mye under kan vi selvsagt spekulere i, men jeg bare påpeker (med et glimrende eksempel) at fravær av hjemmelading ikke nødvendigvis betyr at man baserer hele sitt elbilhold på offentlige ladere.

Jeg håper da personlig selv at så få som mulig er avhengig av offentlige ladere nå idag. Men poenget er at så lenge antallet ladepunkter går etter behovet, så vil man konstant ligge bak, og det i større og større grad nå som flere og flere på sikt vil få råd til å få en "ok" elbil. 

 

De som tidligere har satt sin lit til å kunne lade på jobb, vil måtte komme tidligere og tidligere på jobb for å få parkeringsplass med muligheten for å lade. Eksempel parkeringshus ved sykehusene. For 2 år siden, så fikk man ladet ved jobb, idag så skjer det ekstremt skjeldent, da kunder og flere ansatte har fått seg elbil, mens antallet ladepunkter har stått stille i 2 år. Dette har tvunget flere folk og familier som kjøpte en BEV tilbake til ICE fordi de rett og slett ikke har muligheten til å "håpe" på muligheten til å lade på jobb. 

 

Så selv om antallet punkter øker, så må vi sørge for at de også øker der man i utgangspunktet kastet opp noen lademuligheter. Det er der jeg trur problemet ligger først og fremst. Folk som allerede har skaffet seg en BEV opplever nå mer problemer her, siden flere biler har kommet ut på veiene. 

 

Det virker som du tror antall ladeplasser ikke øker. Det gjør det, i et rykende tempo. Situasjonen er helt klart i endring til det bedre. Personlig tror jeg  ~80% av borettslag og sameier får lademulighet innen 3 år. De ~20% som gjenstår er anlegg der de møter på større tekniske/økonomiske utfordringer.

 

Nye ladeplasser gir nye muligheter for flere folk og familier til å skaffe seg en elbil. Men man løser ikke problemet om man ikke hele tiden øker disse plassene med flere punkter ettersom tiden går. Det skjer stort sett ikke idag. Et borettslag kaster opp 6-8 punkter, også får man et problem når mer enn 6-8 elbiler skal dele på disse punktene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror uansett hydrogen til biler vi tvinge seg fram når man skal bevege seg vekk ifra fossilt. Det er det eneste løsning per dags dato som kan erstatte fossilbilen slik at den kan brukes slik man gjør den i dag.

For det fyrste nei, fordi ein hydrogenbil har alt for kort rekkjevidde samanlikna med dagens eksosbilar. Brenselcellebilar på meir praktiske drivstoff kanskje, men hydrogen er berre tungvint. For det andre: Eg trur ikkje mange ynskjer seg attende til dei upraktiske eksosbilane. Ein kastar vekk mykje tid på å heile tida måtte innom spesielle stasjonar for å fylle. Dyrt er det og.

 

Erfaringane frå Danmark syner at det heller ikkje er hjelp i å byggje fleire hydrogenstasjonar. Salet av hydrogenbilar i Danmark stansa heilt opp etter at dei fekk eit landsdekkjande stasjonsnettverk, og no ser eg at hydrogenstasjonar der vert fjerna att. Finland hadde tre på det meste, no har dei ingen att. Stasjonen i Göteborg er vekke, slik at det no ikkje er nokon mellom Oslo og København. Ein del av desse stasjonane ser ut til å vere flytta til Tyskland, men det er jo lite hjelp i ei haug stasjonar i Tyskland og knapt nokon andre stader. Og utvalet av hydrogenbilar krympar stadig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og du synes det var rart det ikke ble solgt noe særlig med hydrogenbiler i Danmark når det knapt finnes hydrogenbiler og prisen er relativt høy?

Det er jo et helt meningsløst argument å bruke.

 

Ellers vokser forøvrig stasjoner på verdensbasis og takten på bygging øker. Og i forhold til planer som er lansert, så vil det også komme flere biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du synes det var rart det ikke ble solgt noe særlig med hydrogenbiler i Danmark når det knapt finnes hydrogenbiler og prisen er relativt høy?

Det er jo et helt meningsløst argument å bruke.

Nei, eg tykkjer slett ikkje det er rart at ingen vil ha hydrogenbilar. Det har eg gjeve klårt uttrykk for i mange samanhengar. Dersom det fanst etterspurnad etter hydrogenbilar, hadde det nok vore mange modellar til sals.

 

Ellers vokser forøvrig stasjoner på verdensbasis og takten på bygging øker. Og i forhold til planer som er lansert, så vil det også komme flere biler.

Du seier so, men eg har ikkje lagt merke til nokon vekst. Nokre nye stasjonar opnar, andre vert lagt ned. Summen er relativt konstant. Det er alltid nokre få land som "satsar", medan restane av tidlegare satsingar i andre land forsvinn.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje det beste er å vente til skip og tungtransport tar det i bruk, først da vil det komme vesentlig produksjon og fordeler av masseproduksjon. Langtransport ligger ofte langt fremme teknologisk og er svært effektiv i kWh per KG fraktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, eg tykkjer slett ikkje det er rart at ingen vil ha hydrogenbilar. Det har eg gjeve klårt uttrykk for i mange samanhengar. Dersom det fanst etterspurnad etter hydrogenbilar, hadde det nok vore mange modellar til sals.

 

Du driver egentlig et spill og snur på logikken. At man ikke har produsert særlig med hydrogenbiler til dags dato handler ikke om etterspørsmål, men hovedsakelig at teknologien ikke har vært moden. Det er innlysende. Det kan også ha spilt inn noe at elbiler har blitt et satsningsområdet og at man ikke har hatt råd til begge deler. Det er mest sannsynlig årsaken til uttalelsen nå fra de tyske merkene. I så fall kan de risikerer å tape større andeler til de Asiatiske merkene som satser på begge deler.

 

Etterspørselen finnes definitivt derimot så lenge man kan konkurrere på pris. Og konkurrere på pris handler om moden teknologi og masseproduksjon. Det ser man bl.a. i tungtransporten og lastebiler nå hvor hydrogen ser helt klart til å være det foretrukne i bransjen. Og man ser i mange forum hvor det er mange som heller ønsker en hydrogenbil framfor en elbil. 

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan de tyske myndighetene reagerer på uttalelsen fra de tyske bilmerkene angående hydrogen.

 

According to the agreement, the car bosses now assume that fuel cell cars will not be ready for the market in the next ten years.

De bygger jo tross alt ut et brukbart nettverk nå i Tyskland med fyllestasjoner. Det vil være 100 stasjoner inne utganger av året og 300 stk er planlagt innen 2021. De har neppe ønske om å bygge kun for utenlandske merker. Og utelukkende satse på elbiler vil dessuten innebære en enorm oppgradering av strømnett med høyere priser. Og uansett er det ikke en fungerende løsning i større byer og da blir man avhengig av fossilbiler.

 

Skulle man endre på politikk her og skrote satsing på hydrogenbiler, så vil det også innebære at hydrogenproduksjon blir mindre lukrativt som igjen er uheldig for industrien. Hydrogen kan tross alt i mange tilfeller produseres som en binæring og utnytte energi som ellers ikke kan brukes til noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan de tyske myndighetene reagerer på uttalelsen fra de tyske bilmerkene angående hydrogen.

De bygger jo tross alt ut et brukbart nettverk nå i Tyskland med fyllestasjoner. Det vil være 100 stasjoner inne utganger av året og 300 stk er planlagt innen 2021. De har neppe ønske om å bygge kun for utenlandske merker. Og utelukkende satse på elbiler vil dessuten innebære en enorm oppgradering av strømnett med høyere priser. Og uansett er det ikke en fungerende løsning i større byer og da blir man avhengig av fossilbiler.

Dei tyske styresmaktene gjer som bilindustrien seier. Utbygginga av fyllestasjonar held sikkert fram like lenge som EU-midlane varer, so vert stasjonane lagt ned att. Det er det som skjer i alle land. Har den tyske staten betalt noko for utbygginga?

 

Elbilar fungerer utmerka i tyske byar. Eg har sjølv hytte i Berlin. Massevis av ladestasjonar, og dei byggjer stadig fleire, lenge før det vert kø på dei eksisterande. Mange butikkar og handlesenter har òg eigne ladestasjonar. Det er mykje enklare med elbil i Berlin enn i Oslo eller Bergen. Kanskje fordi tyskarane ikkje kjempar mot bilen i seg sjølv. Bildeleordningar med elbilar er forresten veldig populært i tyske byar.

 

Nei, dei treng ikkje noka spesiell oppgradering av straumnettet for å skifte til elbilar. Tyskland må oppgradere straumnettet for å gje plass til fornybar energi frå kysten, for å erstatte fossil kraftproduksjon langt inne i landet, og ikkje minst la vindkraft flyte frå nord til sør og solenergi frå sør til nord. Det skiftet har medført stort behov for utbygging av kraftnett. Elbilar gjer det ikkje. Forbruket i hushaldningane aukar kanskje litt, men der har forbruket gått nedover i mange år. I tillegg er det so populært med solcellepanel og batteri, at mange hus produserer meir straum enn dei brukar.

 

Skulle man endre på politikk her og skrote satsing på hydrogenbiler, så vil det også innebære at hydrogenproduksjon blir mindre lukrativt som igjen er uheldig for industrien. Hydrogen kan tross alt i mange tilfeller produseres som en binæring og utnytte energi som ellers ikke kan brukes til noe.

Småskalaproduksjon vert nok mindre interessant, men for hydrogenproduksjon generelt har det nok ingenting å seie. Bruk av hydrogen til transport vil uansett aldri verte meir enn ein flugelort samanlikna med det enorme hydrogenforbruket i industrien.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...