Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne påstanden skulle eg gjerne hatt ei forklaring på:

 

Miljømessig er det også helt klart bedre å kjøre på hydrogen fra elektrolyse enn diesel eller bensin.

 

Påstanden går tvert imot forskninga på feltet. Joint Research Centre Institute for Energy and Transport gjorde ei djup analyse av brønn-til-tank-utslepp for alskens drivstoff i 2013. Dei kom m.a. fram til at hydrogen frå elektrolyse var det absolutt verste, og skreiv:

 

Comparison of the straightforward NG to hydrogen pathway (GPCH1b, 112gCO2eq/MJf) with the comparable electrolysis pathway (GPEL1b/CH1, 204gCO2eq/MJf) highlights the poor energy efficiency of the electrolysis route. Turning usable electricity into hydrogen is unlikely to make sense from a global energy or GHG point of view.

http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC82855/wtt%20report%20v4%20july%202013_final.pdf

 

Det er veldig vanskeleg å få tak i elektrisitet som ikkje kan brukast til noko anna. Spesielt i Noreg.

 

I tillegg kjem dårleg tank-til-hjul-verknadsgrad. NEL seier dei brukar 65 kWh på å produsere 1 kg hydrogen ved 700 bar. Ved 1,1 kg hydrogen/100 km brukar denne bilen 71,5 kWh/100 km. Det er veldig mykje meir enn ein elbil.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen biler som ikke mister rekkevidde om vinteren?

Jeg måler nøyaktig forbruk på min bil. Den varierer mer på trafikkmønster røde lys osv enn på sommer vinter.

 

Mulig pga vinterhjula ruller lettere enn sommer. Vinter har høyere luftmotstand og større drosseltap. Klima anlegg brukes mere om sommeren. Har studert trender i over 20 år men har ikke klart å finne målbar forskjell i forbruk.

 

Et annet moment er at bensin og diesel selges i volum enheter. Om vinteren får man mere energi PR liter når man fyller tanken. Jeg har en 2 liter bensin sugemotor som bruker 0,63 i snitt. Varierer typisk fra 0,58 til 0,65. Rekkevidde 800km. Fylle tanken med betaling ca 3 min.

Lenke til kommentar

En god og grundig artikkel, med mange tekniske detaljer.

 

Jeg savner likevel informasjon om hvor mange år det trykksatte hydrogensystemet i bilen er godkjent for.

Andre hydrogenbiler har hatt 15 års sertifisering, etter dette vil de ikke være lovlige å bruke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg måler nøyaktig forbruk på min bil. Den varierer mer på trafikkmønster røde lys osv enn på sommer vinter.

 

Mulig pga vinterhjula ruller lettere enn sommer. Vinter har høyere luftmotstand og større drosseltap. Klima anlegg brukes mere om sommeren. Har studert trender i over 20 år men har ikke klart å finne målbar forskjell i forbruk.

 

Et annet moment er at bensin og diesel selges i volum enheter. Om vinteren får man mere energi PR liter når man fyller tanken. Jeg har en 2 liter bensin sugemotor som bruker 0,63 i snitt. Varierer typisk fra 0,58 til 0,65. Rekkevidde 800km. Fylle tanken med betaling ca 3 min.

 

Fossilbiler bruker mye energi på å lage varme, og mindre til å drive hjulene. Dermed vil endringer i motstand på drivhjulene gi mye mindre endringer i forbruk enn en elbil der mesteparten av energien går til å drive hjulene rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fossilbiler bruker mye energi på å lage varme, og mindre til å drive hjulene. Dermed vil endringer i motstand på drivhjulene gi mye mindre endringer i forbruk enn en elbil der mesteparten av energien går til å drive hjulene rundt.

Jeg har noen kontroll strekninger der jeg tester om bremsene henger eller det er lite luft i dekkene. Rulle og luftmotstand er nokså konstant sommer og vinter.

 

Største forskjellen er nok at el biler må bruke energi på oppvarming av kupe og batteri. På bilen med forbrenningsmotor er det 5 til 10 kw overskuddsvarme hele tiden.

 

Som jeg har sagt. El biler burde hatt en brenner for bensin eller alkohol for å varme kupeen. Varmebehovet er ofte stort og kjører man 180 km på 3 timer og trenger 2 kw for å varme kupeen betyr det 6 kWh eksta batteri. 1 liter alkohol kunne gitt samme varme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har noen kontroll strekninger der jeg tester om bremsene henger eller det er lite luft i dekkene. Rulle og luftmotstand er nokså konstant sommer og vinter.

Største forskjellen er nok at el biler må bruke energi på oppvarming av kupe og batteri. På bilen med forbrenningsmotor er det 5 til 10 kw overskuddsvarme hele tiden.

Som jeg har sagt. El biler burde hatt en brenner for bensin eller alkohol for å varme kupeen. Varmebehovet er ofte stort og kjører man 180 km på 3 timer og trenger 2 kw for å varme kupeen betyr det 6 kWh eksta batteri. 1 liter alkohol kunne gitt samme varme.

Dette med varmetap gjennom frontrute når man har litt (+60) fart overrasker meg. Er det kaldt nok kan løysinga vere å kle på seg og heller senke temperaturen, vertfall med ei litt høg rute, ekstra vifter virker kansje også.

 

Hadde singel rute framme på venstre side en gang, var ulovlig (tidligere norsk myndighets synsing) å ha termopanrute på førerside. Gjett hvilken som kunne fryse eller kondensere innvendes ? Med termopanruten som var på høgre side hadde eg aldring problemer.

 

Man kan jo ikke kalle det for premium eller GT bil om det ikke har doble ruter, på samme måte som det ikke sportsbil om det er over 1 500kg.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig betyr det lite siden hydrogenbilen fyller opp på noen minutter og er sånt sett en bedre løsning uansett for mange. Men jeg har lite tro på at det er vanlig rekkevidde om vinteren for en Model X 100D. Her er noen kommentarer som forteller noe helt annet.

Rekkevidden kommer helt an på hvordan man kjører. For 400-450 km antar jeg at man starter med forvarmet bil som er ladet til 100% og kjører til Bergen, altså nesten utelukkende 80-sone, og gjerne enda tregere pga trafikk, som er likest mulig som testen av Nexo på langkjøring.

 

Det er ikke noe problem å presse rekkevidden ned til 300 km også, bare man kjører fort nok. Men dette vil påvirke rekkevidden til Nexo enda mer, ettersom den er mindre aerodynamisk. Jeg vil gjette på at om jeg kjører så fort at rekkevidden er nede på 300 km, så vil man klare noe ala 350 km med Nexo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En god og grundig artikkel, med mange tekniske detaljer.

 

Jeg savner likevel informasjon om hvor mange år det trykksatte hydrogensystemet i bilen er godkjent for.

Andre hydrogenbiler har hatt 15 års sertifisering, etter dette vil de ikke være lovlige å bruke.

Og kva er forventa levetid til bilen? Hyundai seier at levetida til brenselcella er 240.000 km / 10 år, som i fylgje dei tilsvarer heile levetida til bilen. Gjennomsnittleg alder ved skroting av ein norsk bil er 18 år. Er forventa levetid til denne bilen berre vel halvparten av forventa levetid til eksosbilar?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det bare å vente på at elbilentusiastene skal rakke ned på teknologien og fortelle hvor dumt det er....

 

Men faktum er at verden trenger hydrogenbiler og mange vil foretrekke en bil som fungerer i praksis som en fossilbil. Ca. 50 mil på vinterføre er ingen elbiler i nærheten av. Nexo er en god start, og forbedringer vil åpenbart komme. Prisen på både hydrogenbiler og hydrogen vil falle med årene. Det produserer ikke i dag mer enn 3000 slike biler i året og det gir selvsagt høy produksjonskostnad. Mye skjer dessuten innen forskning av brenselceller, som gjør at både pris og ytelse vil endres mye.

Det er jo dumt. Bortkastet tid og bortkastede penger og ressurser.

 

Og hva skal man med biler som fungerer som fossilbiler? Folk vil ha noe nytt og som ikke er bortkastet energi.

Lenke til kommentar

Bensin/diesel hybridbiler finnes i to hovedgrupper: plugin (PHEV) og de noe simplere ikke pluggbare, ofte med mindre batteri. Nexo er av sistnevnte variant, bare med hydrogen (fossilt eller ikke) i stedet for bensin/diesel. Hadde de bygget den pluggbar (ladbar hjemme) og økt batteristørrelsen til 20-30 kWh, så ville det blitt en langt mer fleksibel bil som rister av seg de verste ulempene med hydrogenet: Fyllestasjonene ved hverdagskjøring. Stasjonseierne/Enova kunne da konsentrert seg om å bygge hydrogenstasjoner langs de store transportårene mellom store byer i stedet for å måtte fylle byene også med hydrogenstasjoner.

 

Hadde de gjort disse grepene så ville hydrogenbilene stått mye bedre opp mot PHEV, men personlig ville jeg nok valgt bensin-PHEV fremfor hydrogen-PHEV om jeg fikk det ultimatumet, ene og alene fordi bensinstasjoner er veldig mye mer utbredt og potensielt øker rekkevidden til over 1000 km.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå er det bare å vente på at elbilentusiastene skal rakke ned på teknologien og fortelle hvor dumt det er....

 

Nå er det bare å vente på at hydrogenfanatikerene (den ene som jobber for fossilbrensel-mafien med x antall brukernavn) skal lovprise det o-så-fantastiske-hydrogene(knallgass kalte vi det i gamle dager)  :tease: 

 

Oppss... der var han ja.. 

 

Er det ikke like greit å gå rett til bil drevet med atomreaktor?

 

:closedeyes: 

 

Okey.. jeg har ikke trua på hydrogen (kjøre rundt med en bombe), men med ett større batteri og at dagens "bensin-stasjoner" bygges om til ren hydrogen-tanking.. da snakker vi.

:w00t:

Lenke til kommentar

Hvor kommer disse ihuga hydrogentilhengerne fra? Hydrogen vil aldri matche ren eldrift på effektivitet. Hydrogen vil alltid gjøre en avhengig av en produsent, mens ren eldrift kan drives via solceller.

 

Hydrogen vil bare opprettholde en forretningsmodell vi må fjerne oss fra.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er det noen biler som ikke mister rekkevidde om vinteren?

Nei, men elbiler taper betydelig rekkevidde om vinteren. Ergo er det vesentlig å være oppmerksom på det. Jeg har selv elbil, flere i familien og venner har elbil, og vi kjenner alle godt til dette. 

 

En hydrogenbil kan derimot unngå det rekkeviddetapet en ren elbil har. Slik at det er kun kjøreforholdene (snø osv), som har innvirkning på rekkevidden tilsvarende en fossilbil.

Lenke til kommentar

og at dagens "bensin-stasjoner" bygges om til ren hydrogen-tanking.. da snakker vi.

Det vil jo skje. Shell bygger f.eks hydrogenstasjoner. Selv i Norge hvor elbiler står usedvanlig sterkt sammenlignet med de fleste andre land, så planlegger drivstoffleverandøren St1 og ta inn hydrogen etterhvert. Men de gjør det neppe før det er kommet flere hydrogenbiler.

https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/st1-planlegger-a-ta-inn-hydrogen-snart

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen vil alltid gjøre en avhengig av en produsent, mens ren eldrift kan drives via solceller.

Hydrogen kan produseres av solenergi. Hydrogen kan også produseres hjemme (til strøm), noe flere selskaper i verden allerede har begynt å levere.

 

Flere av bilmerkene hadde forøvrig en løsning med påfylling hjemme for en del år siden. Det ble lagt på is. Det kan hatt sammenheng med pris (umoden teknologi) eller at de var med å begrave markedet til fyllestasjoner, et marked de vil trenge i starten. Uansett, mulighetene for å være helt uavhengig med hydrogen er absolutt til stedet.

Lenke til kommentar

Det er en ting som kanskje ikke kommer så godt for dagen og det er hva betaler elbil eiere for strømmen. Jeg vet om mange som argumenterer for hvor billig det er å kjøre elektrisk. Og jeg kjenne mange som ikke betaler for strømmen overhode. Tenk over hvor mange som lader bilen på sin arbeidsplass og mange velger nettopp elbil pga. gratis lading på jobb. Jeg kjenner flere som sparer kr.3500.- pr. mnd. ved å lade på jobb. Dette er Tesla.

 

Kjører du fossil bil i jobb sammenheng og får kjøregodtgjørelse så blir du straffet i form av skatt på dette. Så når vi ser fordeler og ulemper med de forskjellige biltypene blir det jo meget urettferdig når en elbil eier kan kjøre med 0 drivstoff utgifter. Det er vel bare et spørsmål om tid før skattevesenet forlanger skatt av en slik fordel. Her snakker vi om kr.38.500.- for 11 mnd.som er skattefrie penger rett i lomma.

 

Når vi setter dette opp mot Hydrogen bilen så sier det seg selv at ingen har denne muligheten. Her må du som vanlig betale for det du kjører. Så kommer det også moms på Hydrogen.

 

Blir spennende å følge denne utviklingen når en Hydrogen bil allerede nå kan kjøre over 50 mil før fylling. Med flere fylle stasjoner så får elbilen en stor konkurrent. Ikke mange elbiler som klarer 50 mil på en lading og lade tiden er for lang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...