Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke glem Quebec.  

 

Other news:

MyFC skal produsere en smartphone case til telefoner, med en fuel cell inni? Da begynner ting å bli smått. hehe. 

Jeg har sett den omtalt for rundt et års tid siden. Den gang hadde de vesentlig lavere energikapasitet per refill-modul enn en batteridrevet powerbank med samme vekt som refillmodulen + FC-modulen. Selv om refill skulle bli tilgjengelig i en hver butikk og kiosk så vil det være vesentlig lettere å finne et sted å lade en powerbank enn å kjøpe en refill.

 

Markedet er muligens de som skal langt unna sivilisasjonen (tilgang på strøm) i mørketida. F.eks en som skal krysse grønland på ski i desember. Da til lading av lommelykt og satelitt-telefon.

 

https://myfcpower.com/our-products

 

Hver refill er bare på 31 kJ (= 8,6Wh = 2266mA * 3,8V). Vekta på FC-modulen uten refill er 200g. FC-modulen takler vistnok 2600mA * 3,8V, men refill-modulene deres er altså mindre enn det FC-modulen takler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har sett den omtalt for rundt et års tid siden. Den gang hadde de vesentlig lavere energikapasitet per refill-modul enn en batteridrevet powerbank med samme vekt som refillmodulen + FC-modulen. Selv om refill skulle bli tilgjengelig i en hver butikk og kiosk så vil det være vesentlig lettere å finne et sted å lade en powerbank enn å kjøpe en refill.

 

Markedet er muligens de som skal langt unna sivilisasjonen (tilgang på strøm) i mørketida. F.eks en som skal krysse grønland på ski i desember. Da til lading av lommelykt og satelitt-telefon.

 

https://myfcpower.com/our-products

 

Hver refill er bare på 31 kJ (= 8,6Wh = 2266mA * 3,8V). Vekta på FC-modulen uten refill er 200g. FC-modulen takler vistnok 2600mA * 3,8V, men refill-modulene deres er altså mindre enn det FC-modulen takler.

Ja, jeg trur nok dette bare er en "proof of concept" mer enn noe annet. Bare det å måtte jakte etter refill av hydrogen til noe så lite blir vell problematisk. Men sikkert kjekt for Lars Monsen. 

 

Men for dette bruket, som du skisserer, så vil jeg jo tru det hadde vært mye bedre å ta med seg en større versjon, ala en "powerbank" størrelse med bedre ytelse/kapasitet, fremfor noe man slapper bakpå en telefon. Jeg ser ikke helt bruksområdet til den myFC greia. Folk trenger jo strøm til mye mer enn telefonen sin, og da tenker jeg spesielt på muligheten til å lade kamera, droner etc - nå som vi først er inne i denne instagram trenden, og vloggere. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal sies at den ikke går direkte på hydrogen heller. Den har to kjemiske komponenter som man igangsetter en reaksjon i som utvikler hydrogen. Så vidt jeg forstår er det ikke muli gå stoppe og starte reaksjonen når den først er satt i gang. Trenger man bare en halv refill så må man uansett bruke hele. Derfor kan det være lurt å kombinere batteri inn i dette produktet.

 

En fordel med å ikke lagre hydrogen direkte er at man slipper å håndtere tanker med høyt trykk, men til gjengjeld blir nok energitettheten langt lavere fordi en stor vektandel av stoffene i reaksjonen ikke blir til hydrogengass.

 

MyFC bør nok spille mer på styrkene sine: Svært lang holdbarhet og svært lav risiko i forbindelse med punktering og brann. Det kan for eksempel være en grei energi-backup på autonome fyr langs kysten, backup i mobilnettet etc, hvis man kan sette i gang reaksjonen i en refill-pakke av gangen og mellomlagre energien i et batteri.

Lenke til kommentar

Det skal sies at den ikke går direkte på hydrogen heller. Den har to kjemiske komponenter som man igangsetter en reaksjon i som utvikler hydrogen. Så vidt jeg forstår er det ikke muli gå stoppe og starte reaksjonen når den først er satt i gang. Trenger man bare en halv refill så må man uansett bruke hele. Derfor kan det være lurt å kombinere batteri inn i dette produktet.

 

En fordel med å ikke lagre hydrogen direkte er at man slipper å håndtere tanker med høyt trykk, men til gjengjeld blir nok energitettheten langt lavere fordi en stor vektandel av stoffene i reaksjonen ikke blir til hydrogengass.

 

MyFC bør nok spille mer på styrkene sine: Svært lang holdbarhet og svært lav risiko i forbindelse med punktering og brann. Det kan for eksempel være en grei energi-backup på autonome fyr langs kysten, backup i mobilnettet etc, hvis man kan sette i gang reaksjonen i en refill-pakke av gangen og mellomlagre energien i et batteri.

Ok, ja jeg gikk ikke akkurat inn og leste så mye om den, da den ikke er særlig interessant for min del - ihvertfall slik jeg forstod det til å være basert på en overskrift, så da misstolket jeg det bare. 

 

Uansett artig med små fremskritt her og der, uansett om det er batteriteknologi eller mikro fuel cell stacks eller hva det nå måtte være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant å lese om hydrogenteknologi som Fiat Chrysler jobber med sammen med et universitet i England. Legg spesielt merke til andre avsnitt.

 

Fiat Chrysler does not have a fuel cell vehicle on sale in the U.S., but for 15 years it has supported research led by Professor David Antonelli, the chair of physical chemistry at Lancaster University in the U.K., that could bring costs down for the technology. His team is working with a material that enables fuel tanks to be smaller, cheaper and more energy-dense than existing hydrogen fuel technologies as well as battery-powered vehicles.

 

The cost of manufacturing our material is so low, and the energy density it can store is so much higher than a lithium-ion battery, that we could see hydrogen fuel cell systems that cost four times less than lithium-ion batteries, as well as providing a much longer range," said Antonelli. The technology has been licensed to a for-profit company called Kubagen, set up by Antonelli.

https://www.cnbc.com/2019/02/21/musk-calls-hydrogen-fuel-cells-stupid-but-tech-may-threaten-tesla.html?fbclid=IwAR22gy27Nl-zddPg6TcquURdBzwx-2Rh3tbahnbP1W_He_BGnerJ67x6F6c

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hexagon Purus, a subsidiary of Hexagon Composites, has been nominated by Audi AG, a world-leading car manufacturer, to supply high-pressure tanks for a multi-year hydrogen tank development and small-serial production project.

At the beginning of the next decade, Audi will introduce its first fuel cell model.

https://fuelcellsworks.com/news/audi-selects-hexagon-for-hydrogen-development-project/

 

Så amatørmessig av Audi å ikke spørre ekspertene her inne om dette før de setter i gang.

 

Nel ASA has received a purchase order for a 2 megawatt (MW) containerized Proton PEM® electrolyzer, as part of a 30 MW framework agreement. The framework agreement represents the first phase of 60 – 80 MW needed to supply green hydrogen for the 1000 trucks being delivered by Hyundai to Switzerland. Totalverdi ca 1 milliard kroner.

https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa-awarded-purchase-order-for-a-2-mw-pem-electrolyzer-in-switzerland-and-enters-a-30-mw-framework-contract/

 

Huff og gru. Igjen, uten å spørre ekspertene på TU`s forum.

 

“NEL are proud that Shell and Toyota continues to choose our fueling technology, also for heavy-duty applications, such as this H2Station® solution. The deployment of hydrogen as a fuel for the heavy-duty sector is moving faster than expected. Verdi ca 50 millioner.

https://fuelcellsworks.com/news/nel-enters-into-a-contract-for-hydrogen-station-fueling-heavy-duty-vehicles-in-california/

 

Og så en liten påminnelse til alle dere som sa at Nikola aldri ville komme lenger enn til tegnebrettet. Det er nå under 2 mnd til de vises frem for verden:

“The largest fleets and customers in the world will attend at Nikola World and they will see what no other OEM could deliver – a production-ready, zero emission semi-truck, with over 1,000-mile range, 20 percent less operating costs per mile, more horsepower, torque and safety features than any other diesel ever built, and a startup did it,”

https://nikolamotor.com/

 

Dette er en veldig liten del av de hydrogennyhetene som er kommet bare de siste dagene. Gud bedre så glad jeg er for at jeg ikke har tatt inn over meg "ekspertrådene" her inne. Pensjonisttilværelsen ser ganske så lys ut :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Kina skal fjerne incentivene for elkjøretøy fra 2020 og flytter de over til hydrogen ifølge flere artikler. 

 

Blir spennende å se den første hydrogenbilen fra Audi. Kanskje den er på markedet neste år. Vi snakker dog om en liten produksjon i første omgang.

 

Kina satser nok en del på brenselsceller (blant annet støtte på kr 240.000 per personbil). I 2018 ble det solgt ca 1700 brenselscellekjøretøy av ulike slag (verdensrekord for et land?). Kina har store planer for elbiler de neste årene. At insentiver for elbiler skal fjernes fra elbiler fra 2020 har jeg ingen tro på! Vis meg kilder for det!

 

Satsing på hydrogen i Kina: https://www.respectmyplanet.org/publications/fuel-cells/chinas-hydrogen-economy

Lenke til kommentar

Kina satser nok en del på brenselsceller (blant annet støtte på kr 240.000 per personbil). I 2018 ble det solgt ca 1700 brenselscellekjøretøy av ulike slag (verdensrekord for et land?). Kina har store planer for elbiler de neste årene. At insentiver for elbiler skal fjernes fra elbiler fra 2020 har jeg ingen tro på! Vis meg kilder for det!

 

Satsing på hydrogen i Kina: https://www.respectmyplanet.org/publications/fuel-cells/chinas-hydrogen-economy

Det er blitt nevnt i flere artikler. Blant annet denne:

http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-flyttar-subventioner-fran-batterier-till-vatgas/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og Kina skal fjerne incentivene for elkjøretøy fra 2020 og flytter de over til hydrogen ifølge flere artikler. 

 

Blir spennende å se den første hydrogenbilen fra Audi. Kanskje den er på markedet neste år. Vi snakker dog om en liten produksjon i første omgang.

 

Kina satser nok en del på brenselsceller (blant annet støtte på kr 240.000 per personbil). I 2018 ble det solgt ca 1700 brenselscellekjøretøy av ulike slag (verdensrekord for et land?). Kina har store planer for elbiler de neste årene. At insentiver for elbiler skal fjernes fra elbiler fra 2020 har jeg ingen tro på! Vis meg kilder for det!

 

Satsing på hydrogen i Kina: https://www.respectmyplanet.org/publications/fuel-cells/chinas-hydrogen-economy

"The growing interest in FCVs comes at an important juncture for the development of China’s EV market, as the government hopes to rely more on market forces to boost EV use by phasing out subsidies. China’s subsidies for FCVs, however, will remain unchanged until 2020, according to Securities Times."

 

https://qz.com/1535967/china-is-promoting-the-use-of-hydrogen-powered-fuel-cell-cars/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...