bshagen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Det går da endel Teslaer som drosje også. Betyr det at drosjenæringen er begeistret for elbiler også? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Det går da endel Teslaer som drosje også. Betyr det at drosjenæringen er begeistret for elbiler også? Betyr vell bare at Tesla som drosje ikke er alfa & omega. Hadde de vært 100% optimale for det, så hadde det ikke vært noen grunn til å teste ut FCEV. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Drosjenæringen har lenge ytret ønske om hydrogenbiler og ser på det som en bedre løsning enn elbiler. Når flere biler og flere fyllestasjoner kommer så vil nok antallet øke betraktelig. Nå er det faktisk mulig å se hydrogenbiler i trafikken ukentlig, men tidligere så man knapt en i året. Det øker, selv om veksten foreløpig ikke er stor. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hydrogen-powered cars on fast trajectory: https://news.sky.com/video/toyota-revs-up-hydrogen-car-plans-11637290?fbclid=IwAR3l2U9cs5ZyBUb8IUoY1eG2h_AhE2aBanwC-mDLXEJQl_-Cnroysq3RTls 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Drosjenæringen har lenge ytret ønske om hydrogenbiler og ser på det som en bedre løsning enn elbiler. Når flere biler og flere fyllestasjoner kommer så vil nok antallet øke betraktelig. Nå er det faktisk mulig å se hydrogenbiler i trafikken ukentlig, men tidligere så man knapt en i året. Det øker, selv om veksten foreløpig ikke er stor. Hører du sier dette. Men stasjonene blir jo lagt ned en etter en. Hyop er konkurs også, så nå kan det jo hende den forsvinner også. Hvorfor skulle det plutselig være "svaret" igjen, når det er tydelig at de ikke får det til å gå rundt? De fikk jo ikke stasjonene i Oslo-området til å gå rundt en gang? Betyr vell bare at Tesla som drosje ikke er alfa & omega. Hadde de vært 100% optimale for det, så hadde det ikke vært noen grunn til å teste ut FCEV. Så det betyr at elbiler er mer optimale enn fossilbiler det da? Siden elbilene kommer inn mer og mer? Eller tror du dette utelukkende har noe med kost å gjøre? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hører du sier dette. Men stasjonene blir jo lagt ned en etter en. Hyop er konkurs også, så nå kan det jo hende den forsvinner også. Hvorfor skulle det plutselig være "svaret" igjen, når det er tydelig at de ikke får det til å gå rundt? De fikk jo ikke stasjonene i Oslo-området til å gå rundt en gang? Stasjonene blir lagt ned pga det ikke har vært noe behov der. Når ingen busser, lastebiler eller personbiler er blitt lagd og solgt, så er det jo vanskelig å få en stasjon til å gå rundt. Særlig når man kun satser på ett marked. Når Shell, Circle-K etc kaster inn H pumper ved sine stasjoner, så har de mer å gå på og leve av. Pølser, brus, bensin/diesel og ladestasjoner. Disse kommer nå innover mot fremtiden, og her vil man nok ikke se at stasjonene blir lagt ned, ettersom etterspørselen ser lysere ut nå fremover kontra for 5 år siden. Må huske på at for at FCEV skal være konkurransedyktig, så må prisene ned. Dette skjer ikke før man skalerer opp. Så det er litt "høna og egget" problematikk liggende der. Heldigvis skal jo Nikola TRE lastebilen testes her i Norge, så da må jo stasjoner opp for å støtte dem, og derifra kan man se en mer gjevnere vekst. Så det betyr at elbiler er mer optimale enn fossilbiler det da? Siden elbilene kommer inn mer og mer? Eller tror du dette utelukkende har noe med kost å gjøre? Elbiler i taxi-næringen er jo fint det. Man sparer penger på å kjøre dem kontra en ICE. Problemet ligger jo i bruksmetode, særlig om en bil deles på flere sjåfører. Får du ett oppdrag i å kjøre en pasient fra Oslo til Kragerø, så er man satt på sidelinjen i 1+ time. Det er ingen hemmelighet at Taxi sjåfører som bruker elbil bruker veldig mye mer hurtiglading enn Tesla selv anbefaler. Taxien med mest kjørte km har byttet batterier to ganger. Ikke pga at batteriene mistet så veldig mye rekkevidde (6% den ene gangen og 22% den andre) men pga bilen i seg selv ikke tok til seg strøm grunnet ødelagte celler av hurtiglading. Og hurtiglading er jo påtvunget mer eller mindre om man bruker dem som Taxier. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hvor mange km har den Teslaen gått?At de hurtiglader mye kan vel også tyde på at de gjør dette fordi det er enkelt, fremfor å å lade den riktig? Er dette ensbetydende med at de gjør det fordi de ikke har mulighet for å lade den på en skikkelig måte? Finnes det måter å gjøre dette bedre på, eller er det elbilen sine begrensninger som gjør at det er slik? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) Hvor mange km har den Teslaen gått? At de hurtiglader mye kan vel også tyde på at de gjør dette fordi det er enkelt, fremfor å å lade den riktig? Er dette ensbetydende med at de gjør det fordi de ikke har mulighet for å lade den på en skikkelig måte? Finnes det måter å gjøre dette bedre på, eller er det elbilen sine begrensninger som gjør at det er slik? 600,000 km pluss. Når de bytter batteriet første gangen, og får beskjed om at de må slutte å hurtiglade - så regner jeg jo med at de hurtiglader pga de må, og ikke bare driter i hva service folkene sier. Det finnes jo sikkert en metode å gjøre dette på. Og det er å unngå lengre turer. Det blir sikkert enklere i fremtiden, når flere og flere tar i bruk digitale systemer som gjør at kunder på forhånd sier ifra hvor de skal. Fra A - til B. Da vil det jo være ypperlig med elbil også i taxi-næringen siden man da putter dem til lokal-ferdsel. Også bruker man ICE/FCEV til f.eks ferdsel ut fra togstasjoner, sykehus, flyplasser etc som ofte kan være lengre turer. Det er behov for begge deler. Endret 18. februar 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Toyota oppgir vel at brenselcellen har en levetid på 160.000km til sine hydrogenbiler.. På 600.000km må man altså bytte dem en del ganger? Hva koster det tro? 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 600,000 km pluss. Når de bytter batteriet første gangen, og får beskjed om at de må slutte å hurtiglade - så regner jeg jo med at de hurtiglader pga de må, og ikke bare driter i hva service folkene sier. Du har for mye tiltro til den vante taxisjåføren i det ganske land, for det er jammen mye blanda drops der ute. Tipper gratis hurtiglading har vært rimelig forlokkende jeg Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Toyota oppgir vel at brenselcellen har en levetid på 160.000km til sine hydrogenbiler.. På 600.000km må man altså bytte dem en del ganger? Hva koster det tro? https://insights.globalspec.com/article/5862/fuel-cell-bus-meets-diesel-engine-life-expectancy De ventet at de måtte bytte etter 4,000 timer i denne testperioden. Den varte i godt over 25,000 timer. Noe som tilsvarer litt over 400,000 km. Dette var Fuel Cells fra 2015. The FCEB fleet operated 2,057,099 miles and accumulated 248,546 hours on the fuel cell power systems since being placed into service. AC Transit has safely refueled its FCEB fleet 3,428 times with more than 76,932 kg of hydrogen fuel. The FCEBs have experienced less brake wear compared to conventional diesel buses. Only five out of the thirteen FCEBs have had brake relines since being placed in service. The highest-mileage bus that has not had a reline has surpassed 160,000 miles. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) Du har for mye tiltro til den vante taxisjåføren i det ganske land, for det er jammen mye blanda drops der ute. Tipper gratis hurtiglading har vært rimelig forlokkende jeg Forklaringen handler om dårlige sjåfører altså. Samt dårlige sjefer som ikke ser sitt snitt til å sparke de som bare gir faen. ^^ Det ligger jo ingen tvil om at det er penger å tjene på en BEV taxi. Men man må jo bruke dem der de gir mest avkastning per skift også. Problemer dukker opp når: En bil går over flere skift - da dette ikke er uvanlig. En bil må kjøre over xxx km på en dag. Ansatte ikke har muligheter til å lade hjemme. Da blir man jo tvunget til å hurtiglade, og gjør man det flere ganger i uken på en bil, så mister man jo turer man ellers kunne tatt, samt potensielle batteribytter pga enkelte celler som ødelegges. I fremtiden så regner jeg med det blir enklere å bytte enkelte celler fremfor å ta hele pakken dog. Endret 18. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Brenselcellene har vist å holde seg lengre enn man trodde og nyere modeller forlenger levetiden ytterligere. Med all sannsynlighet, så vil de holde ut i bilens levetid med bilene som kommer nå og fremover. Skulle man trenge å bytte en gang i fremtiden, så er det umulig å spå hva de vil koste da prisene åpenbart vil falle dramatisk med årene. "Hydrogen is no longer the ‘fuel of the future’ but rapidly heading towards mainstream adoption." https://www.gasworld.com/hydrogens-time-has-come/2016645.article?fbclid=IwAR1CVAwW1fvRw-OYIsxQVi6ZNb_q7T0LE3vdpGg2YDaL2b00hLriFo5sDks 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Og prisene på hydrogen kan bli hyggelige. Dr Pigneri said the cost of Hydrogen generated from electrolysis using cheap renewable energy from wind and solar is now comparable with the cost of natural gas in South Australia. http://www.climatecontrolnews.com.au/news/latest/gas-turbines-configured-to-power-green-hydrogen-plant#JDwMhtWi5YGOOTtP.99 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) Hvor mange km har den Teslaen gått? At de hurtiglader mye kan vel også tyde på at de gjør dette fordi det er enkelt, fremfor å å lade den riktig? Er dette ensbetydende med at de gjør det fordi de ikke har mulighet for å lade den på en skikkelig måte? Finnes det måter å gjøre dette bedre på, eller er det elbilen sine begrensninger som gjør at det er slik? Gratis hurtiglading selvfølgelig, mange som benytter seg (grovt) av dette, og det er jo forståelig. At bilene over tid ikke tåler det er en annen sak men det blir jo i grunn produsentens problem så lenge de gir garanti på bilen. Er vel uansett ikke så mye å spare på kjøre Tesla som taxi, en del nedetid pga reparasjoner, ikke topp kundeservice eller ventetid og ingen skattemessige fordeler med kjøpet. Får jo full moms og engansavgift fradrag for kjøp av taxi, men når det ikke er noe avgifter blir det lite å trekke fra. En Tesla til 700-800 tusen blir jo i praksis dobbelt så dyr å kjøpe som en MB E220T Bluetec som blir rundt 400 tusen etter refusjon. Det spørs om det svarer seg over en 3 års periode, MB-en blir jo solgt på privatmarkedet etterpå som om den hadde hatt full moms og engangsavgift og kan dermed bli solgt for rundt 200 tusen, og har da ofte 200-250 tusen på telleren. Det er vel egentlig grunnen til at man ikke ser flere Tesla taxier (men at man ser mye MB) Endret 18. februar 2019 av kremt 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Ingen overraskelse at drosjenæringen er begeistret for hydrogenbiler. Hvis åtte hydrogentaxier betyr begeistret, hva betyr 102 el-taxier da? Superbegeistret? 102 er muligens flere el-taxier enn det finnes hydrogenbiler i Norge totalt? Noen som har sett noen 2019-tall på antall registrerte hydrogenbiler i landet? 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hvis åtte hydrogentaxier betyr begeistret, hva betyr 102 el-taxier da? Superbegeistret? 102 er muligens flere el-taxier enn det finnes hydrogenbiler i Norge totalt? Noen som har sett noen 2019-tall på antall registrerte hydrogenbiler i landet? Hvis 102 el-taxier er vell utprøvd og fungerer 100% optimalt uten negative sider ved dem, hvorfor teste andre løsninger, når svaret ligger rett forran nesa på dem? 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 8 drosjer er et bra bidrag, samlet i en by betyr det en del. Hvertfall noen kunder for fyllestasjonene. Dette er en start som jeg ser det. Er alle disse Mirai? 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 8 drosjer er et bra bidrag, samlet i en by betyr det en del. Hvertfall noen kunder for fyllestasjonene. Dette er en start som jeg ser det. Er alle disse Mirai? Ser ut som alle er Mirai ja. Per dags dato er det kun en fyllestasjon i Bergen som forøvrig ikke har eksistert lenge (ca 1 år). Det bygges en til som åpnes til våren. Da fleste skjønner jo da det ikke kommer en bråte med taxi hydrogenbiler over natten. Vil tippe det ligger inne en del bestillinger av Nexo også. Vet at drosjenæringen og Bergen kommune har inngått avtale om fylling på den nye stasjonen som kommer. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Hydrogenbiler på vei i drosjenæringen i Danmark. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå