Datasmurf Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Jeg kjøpte meg min første bolig i fjor høst, og det som startet som "bare male noen vegger", har siden blitt til maling av alle vegger, legge nytt gulv (pergo), samt bytte ut veggplatene i stua (perlestaff-MDF) med noe annet (jeg vet ikke hva enda) og mye mer. Jeg er særdeles lite handy (men jeg kan fint bruke hammer og brekkjern), og har ikke så god råd som jeg så for meg da jeg starta dette prosjektet. Det jeg først og fremst lurer på, er hvilke veggplater jeg bør gå for i stua. Jeg ønsker noe som er lett å male i den farven jeg vil ha, men som (og dette er kanskje enda viktigere) gir halvgod lydisolering/demping (da dette er et rekkehus, og jeg vil isolere litt mot naboen, i et håp om å dempe klirring, trinn, og "synginga" mi. Som nevnt over er jeg veldig lite handy, og jeg har ikke god nok økonomi til å betale noen for å gjøre det for meg, så jeg stusser veldig på hvilke veggplater som skal opp nå som jeg er godt i gang med å fjerne de gamle (erfaringsmessing fra andre rom i kåken er at MDF et helvete å male, da det innebar vask med salmiakkvann, grunning, og så tre strøk maling for at malingen skulle sitte).Vil også være viktig at veggplatene er tilsynelatende lette å sette opp uten for mye fiksfakseri (som sparkling og pussing, grøss – der kommer jeg til kort).Er det noen som har noen tips og gode råd til meg, og vil det i det hele tatt være noe vits i å legge inn en tecsound-duk e.l. bak veggplatene mot naboen? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Jeg har nylig pusset opp stuen, men siden vi hadde murvegger med 50 år gamle strier var det mye mer jobb enn å skifte ut MDF-plater (som jeg antar er skrudd på vanlige lekter). Vi brukte 12,5 og 6 mm gipsplater, noe som er svært kosteffektivt men samtidig relativt tidkrevende. Gipsplater går raskt å tilpasse (ingen eller lite saging), men sparklingen av skjøter tar litt tid. Gipsplater har også en viss lydisolerende egenskap. Siden du ønsker minst mulig arbeid med maling kan Walls 2 Paint være noe for deg. Disse er ferdig malt, og ved korrekt montering blir søktene tilnærmet usynlige. En annen ting som kan være krevende med å skifte ut veggplatene er at du må liste på nytt (med mindre du har listefritt, men det er kanskje enda vanskeligere å få til selv), noe som krever at man er litt handy. Jeg er selv sånn passe handy, og fikk til alt dette selv, men det krever tålmodighet. En siste ting du må huske på er det elektrikse, og det aller meste krever elektriker, og denne kosten blir gjerne større enn forventet. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2019 Ja, nei, de nåværende platene er enkle å få av. De er bare festet med dykkerter uansett, så de får jeg veldig lett av med brekkjern. Har allerede fjerna et par, så det vet jeg. Og å få opp lister er også overkommelig. Fattern er handy, så han har hjulpet meg der, selv om han ikke har så mye tid til det, i motsetning til meg som holder på med noe daglig. Så jeg har allerede lært litt om listene, og han har satt en sirkelsag og en gjærsag, samt kompressor og dykkertpistol nedi stua som har vært til god hjelp. Er svært skeptisk til gips, særlig når det kommer til å henge ting på det. Det være seg bilder, skjermer, eller feste for store, tunge hyller. Og i tillegg har man sparklingen og pussingen som jeg virkelig ikke utstår. Holdt på å sparkla en buegang og litt på veggene i de andre rommene som er malt, og det har vært et svare strev å få det til å se pent og slett ut. Har sett på walls2paint selv, men jeg har også vært på jakt etter andre alternativ. Slik det ser ut nå, er det MDF-plater fremst, sponplater bak der, og så kommer selve oppsettet med isolasjon og lekter(?). Jeg fjerner egentlig bare det ytterste laget, slik at jeg bare kan feste de nye platene i de gamle sponplatene. Sånn sett tror jeg at jeg slipper unna å rote for mye med det elektriske, også. Noen av kontaktene ser ut til å være montert utenpå MDF-platene med ledninger fra kontakt til kontakt utenpå veggen (oppsett av ekstra kontakter i ettertid, antar jeg), mens resten er montert på vanlig måte av elektriker. Det er mye … så som så arbeid fra de tidligere eierne, for å si det slik. I alle fall ifg. foreldrene mine. Muttern er svært oppgitt over hvor dårlig hvem enn som har eid før meg har malt. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Hvis du har sponplater bak eksisterende MDF (som du skal fjerne) er det jo dumt av deg å frykte at det ikke går an å henge opp ting på den eventuelle gipsen. Spon holder enorme mengder hyller og TV'r med skruer i riktig dimensjon. Walls2Paint koster vel sånn ca. 3x så mye som gips. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Det finnes også enormt mange som har dårlig erfaring med walls2paint plater - ville ikke vurdert det engang... Du får umalte mdf plater, mulig de er litt snillere mtp arbeid i forbindelse med maling. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Vi brukte walls2paint på soverommene til unga her. Kjempegodt fornøyd. Skjøtene ble veldig bra, og det var behagelig å bare finne frem malerullen når platene var satt opp. Null sparkling er som musikk i mine ører Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Hvis du har sponplater bak eksisterende MDF (som du skal fjerne) er det jo dumt av deg å frykte at det ikke går an å henge opp ting på den eventuelle gipsen. Spon holder enorme mengder hyller og TV'r med skruer i riktig dimensjon. Walls2Paint koster vel sånn ca. 3x så mye som gips. Problemet med gips er at det fortsatt er evig med arbeid mtp. sparkling og pussing. Og at man må ha egne plugger kontra bare å slå i en spiker. Det finnes også enormt mange som har dårlig erfaring med walls2paint plater - ville ikke vurdert det engang... Du får umalte mdf plater, mulig de er litt snillere mtp arbeid i forbindelse med maling. Synes ikke MDF er noe særlig å male, ut fra erfaringen min på tre andre rom i huset. Føles ikke godt å ta på, heller. Vi brukte walls2paint på soverommene til unga her. Kjempegodt fornøyd. Skjøtene ble veldig bra, og det var behagelig å bare finne frem malerullen når platene var satt opp. Null sparkling er som musikk i mine ører Interessant. Skjøter tenker jeg ikke så mye på, det som er musikk i mine ører er at jeg visstnok slipper å grunne før jeg maler. Minstesøss pussa opp stua med walls2paint og anbefalte meg å sparkle skjøtene åkke som, men vi får nå se. Obs bygg har salg på de nå. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Kommer vel an på hvor nøye man er. Hos meg ser man skjøtene om man går inn mot veggen, men det er sjelden jeg bryr meg så mye med å gjøre Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 "Problemet med gips er at det fortsatt er evig med arbeid mtp. sparkling og pussing. Og at man må ha egne plugger kontra bare å slå i en spiker." Men du sier jo at det er spon på baksiden, som skal beholdes. Da trenger du ikke egne plugger for å feste ting i gipsen. Du har jo spon bak den potensielle gipsen. Bare å banke en spiker rett gjennom gipsen og inn i sponplaten. Og det er da ikke sååååå mye jobb med å sparkle og pusse en gipsskjøt. kjøp en bred sparkelspade og en like bred pussekloss. Eller enda bedre; elektrisk veggpussemaskin. Da blir det slett og fint som regel Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Å kjøpe en elektrisk veggpussemaskin utelukkende for å sparkle vegger i stua den ene gangen jeg pusser opp er en utgift jeg ikke kan ta. Og jeg sleit nok med å sparkle og pusse hakk i buen på kjøkkenet, samt alle spiker- og skruehullene i MDF-platene i de andre rommene. Ang. det å slå i en spiker rett gjennom ei gipsplate, er erfaringen min at det fort kan danne seg sprekker, selv med ei sponplate bak. Opplevde det på studenthybelen. Der var det gipsvegger, og en kompis skulle henge opp et bilde. Noen dager senere hadde han en finfin sprekk/revne en halvmeter fra der han slo inn spikeren og bortover mot skjøten. Første og siste gang vi prøvde å gjøre noe med de grusomme hvite gipsveggene. Var et helvete å fikse. Siden ingen av oss var spesielt handy, og det så ikke bra ut etter at vi hadde sparkla og pussa. Så basert på tidligere erfaringer med gipsveggen til en kompis, samt min aversjon for sparkling og pussing i egen kåk de siste månedene, tror jeg at jeg nok holder meg unna gips. Og når jeg bygger meg eget hus en gang i fremtiden vil ikke dette heller være noe jeg trenger, da jeg skal ha horisontalt furupanel på alle veggene. Det var drømmen her også, men det var ikke bare bare å finne "Villmark". Brede, gulna furupanelplater med masse kvister får bli når jeg får råd til å spesialbestille det. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Så ikke noe med sparkel, ikke noe som er dyrt, ikke noe som er ujevnt, og ikke noe som krever innsats. Da er det én ting som står igjen: Smartpanel. Alternativt en meget billig latvier på kjempesvart lønn. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) "Skikkelig" panel får du jo ganske billig om du kjøper 2/3 sort. Forskjellen er at det er mer kvister på det vs 1. Sort - noe jeg syntes er like greit, vil man ha noe "strøkent" kan man like godt kjøpe noe av de "kunstige" valgene. Betalte vel 50,- per m2 for 3 sort, tror det var 69,- for 2. Sort. Edit: og det finnes i "alle" varianter, ikke bare vanlig fas Endret 30. januar 2019 av daruu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå