NTB - digi Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Fornebubanen kan bli utsatt helt til 2027 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Tenker vi sier 2030. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 7 år fra Fornebu til Majorstua ja.. Må ha vært lagt inn et rekordstort antall kaffe og røykepauser i dette prosjektet. Lenke til kommentar
magb Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Tenker vi sier 2030. Tipper 2029, la oss finne frem denne tråden om 10 år Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Tenker vi sier 2030.Optimist! 1) Krangel om trasévalg 2) Krangel om finansiering 3) Krangel om utlysning 4) Krangel om effekt på miljø 5) Krangel om valg av teknologi 6) Rykk tilbake til 1) 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 7 år fra Fornebu til Majorstua ja.. Må ha vært lagt inn et rekordstort antall kaffe og røykepauser i dette prosjektet.Hvor mange offentlige prosjekter har du fulgt med på i det siste? På Carl Berner tok det ca 3 år og 300 millioner kroner å bygge om en rundkjøring. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Det er noe sykelig med norsk veiutbygging. Tjensvollskrysset pga. et fordømt sykkelrundkjøring i høyden av rundkjøringen tok jo også sin tid. Det verste var jo at de ikke lagde litt utvidete felt inn i denne rundkjøringen. Forbedringspotensiale f.eks. så kunne de sikkert ha latt all trafikk som skulle til høyre blitt ledet utenom rundkjøringen på alle 4 stedene i rundkjøringen, når de først drev å la mark under seg på ny. Det hadde ihvertfall vært litt framtidsrettet. Det var vel snakk om å legge en retning i tunnel tror jeg (lurer jeg på om jeg hørte om), men det ble det jo ikke noe av. En flopp som sikkert irriterte en del bilister. Nå skal jo E39 legges litt om, men det kan jo hende at krysset hadde blitt en del tiår mer framtidsrettet om de kunne lagt sykkelstien i et undergrunnsløp under rundkjøringen istedetfor å løfte disse til værs opp i dagslyset, også utviklet krysset maksimalt for billisten som er den framtidige utfordringen med slike kryss. Kjedekollisjon 2016 https://www.dagsavisen.no/roganytt/tre-biler-kolliderte-i-tjensvollskrysset-1.899039 120 millioner for utbedringene i følge en facebook kilde, gidder ikke å lete om det er det nøyaktige tallet. Dyrt og tidkrevende var det uansett: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwig05v7x4vgAhUUhaYKHdoWCHYQFjAHegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F271396979737547%2Fposts%2Fstavanger-kommune-brukte-120-millioner-p%25C3%25A5-%25C3%25A5-utbedre-tjensvollkrysset-i-stavanger%2F276093809267864%2F&usg=AOvVaw3IQVAzVUYrlRn6FQuFhRct Det har vore mykje negativ omtale av Tjensvollkrysset i media, både i artiklar og i debattar på internett. En Facebook-gruppe med neste 4000 medlemmar meiner at "Det nye Tjensvollkrysset er en STOR fiasko."– Eg trur mange føler seg lurte fordi dei trudde her skulle komme eit toplanskryss som skulle ta bort alle køar, seier Lindefjeld. Totalkostnaden på prosjektet er 119 millionar kroner. Desse er finansiert med statlege midler.Det er Statens vegvesen som er byggherre for prosjektet. Kruse Smith AS har vore hovedentreprenør, Risa AS underentreprenør og arkitekten har vore Haga & Grov Sivilarkitekter MNAL AS. Kilde: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/lokalt/Region+Vest/Rogaland/tjensvollkrysset-opnar-i-dag-mjuke-trafikantar-i-fokus 1,5 år tok byggearbeidet: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6nR0d8/Dette-har-bompengene-dine-betalt-siden-2001 Dette er en skandale. Våre skattekroner er sløst bort på et prosjekt som ikke gir bedre flyt i trafikken, sier Lars Petter Endresen, stavangermann og leder for politisk utvalg i NAF, der han også har vært mangeårig styreleder. Vi har fått en ring mot himmelen og en ring mot asfalten..... Tjensvoll-ringen framstår ikke som noen glorie over de ansvarlige, men som et synlig bevis på at det må ha gått trill rundt for noen sentrale beslutningsmakere når statlige bevillinger skulle brukes mot lokale behov, skriver Soland i en kommentar på næringsforeningens hjemmeside. Kilde TU: https://www.tu.no/artikler/veikryss-til-119-mill-gir-lengre-bilkoer/251716 Endret 26. januar 2019 av G Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Hvor mange offentlige prosjekter har du fulgt med på i det siste? På Carl Berner tok det ca 3 år og 300 millioner kroner å bygge om en rundkjøring. Det er jo en flott rundkjøring da, tross alt Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 De første planene for Fornebubanen kom forresten i 1919, da omtalt som Snarøylinjen. Så det er stort jubileum til høsten. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Forstadsbanenetet._Kristiania_og_Aker_sporveikomite_1919.jpg 3 Lenke til kommentar
DHMMXE2L Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Hvor mange offentlige prosjekter har du fulgt med på i det siste? På Carl Berner tok det ca 3 år og 300 millioner kroner å bygge om en rundkjøring.Det er jo en flott rundkjøring da, tross alt Dette er ingen "rundkjøring" men 4 venstresving. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Dette er ingen "rundkjøring" men 4 venstresving. Det er i hvertfall et håpløst kryss, og det eneste jeg har hørt om som har blitt designet for at flest mulig skal velge en annen vei. Lenke til kommentar
sdanno Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Ruters T-bane luftslott Ruters foreslåtte Fornebubane-pakke med ny basestasjon på Fornebu og ny Majorstuen stasjon samt ny T-banetunnel gjennom sentrum til en estimert kostnad på 80 – 100 milliarder blir neppe realisert i dette århundre, om noen gang ... Ruter lovet i sin tid en Fornebubane frem til Majorstuen for 4 – 4 ½ milliard som de senere økte til 12 – 13 milliarder og nå ser vi en kostnadsramme på 80 – 100 milliarder Ruters foreslåtte T-banetrasé fra Fornebu Senter via Flytårnet, Fornebuportalen, Lysaker, Vækerø, Skøyen opp til Majorstuen og videre i Ruters foreslåtte nye T-banetunnel ned til Bislett og Stortinget og videre til Nybrua og så opp til Tøyen og Bryn, blir neppe gjennomført. Lav nytteverdi og unødvendig høye kostnader. Både arbeids- og bosettingsmønstret er helt endret siden en la de første planen på 1990 tallet Oslo kommune er enig med regjeringen om at en ny T-banetunnel gjennom indre by er viktigst, dernest ny jernbanetunnel Oslo S til Lysaker. Les mer på: http://sd1.no/fb/2019-01-25-02-Støtt-folkets-og-næringslivets-klare-T-baneønske.pdf https://www.facebook.com/ReisOsloFornebu7min/ Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 7 år fra Fornebu til Majorstua ja.. Må ha vært lagt inn et rekordstort antall kaffe og røykepauser i dette prosjektet. Hva med å bruke 16 milliarder på bedre veier, er mer folk som kjører bil enn tog. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Hva med å bruke 16 milliarder på bedre veier, er mer folk som kjører bil enn tog. Veldig miljøvennlig. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Nope, men slik er dagens samfunn. Alle kan ikke ta toget eller elbil til jobb 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Vel, for de som er avhengig av bil må det være supert at t-banenettet blir utvidet slik at det blir mindre kø på veien? 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Veldig miljøvennlig. EL-bilen som dyttes på oss kommer jo. 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Hvorfor vurderes ikke tog til Fornebu? Flere tog snur allerede på Skøyen og Høvik, et steinkast unna Fornebu. Man trenger altså ikke ny sentrumstunnel for å gjennomføre dette, slik som på t-banen. (selv om det egentlig trengs her også). Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Hvorfor vurderes ikke tog til Fornebu? Flere tog snur allerede på Skøyen og Høvik, et steinkast unna Fornebu. Man trenger altså ikke ny sentrumstunnel for å gjennomføre dette, slik som på t-banen. (selv om det egentlig trengs her også). Tog passer ikke så godt til kortere strekninger. De krever mere landareal, er mindre effektive for raskt å få folk inn og ut og det er mindre egnet for automatisering. Korte sidespor for lokal transport i urbane strøk vil du ikke finne så mange av. Om man først skal tenke alternativt så er det faktisk en tredje opsjon, å koble seg til Lilleakerbane. Altså trikk fra lilleaker. Det vil være den klart billigte løsningen da alternativene er tog fra Skøyen og t-bane fra Majorstua. Det var faktisk dette de planla i 1919 så de var ikke dumme dengang. Det som taler mot en slik løsning er at den ikke vil kunne transportere like mange som en t-bane. 1 Lenke til kommentar
libher Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 7 år fra Fornebu til Majorstua ja.. Må ha vært lagt inn et rekordstort antall kaffe og røykepauser i dette prosjektet.Hvor mange offentlige prosjekter har du fulgt med på i det siste? På Carl Berner tok det ca 3 år og 300 millioner kroner å bygge om en rundkjøring. Tenker du på den firekanten,som de kaller rundkjøring? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå