joemu24 Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Lurer på hvor mye man kan få gjort som president i Italia. Så vidt jeg vet er kravene for å bli President der at du har Italiensk statsborgerskap og er over 50 år. Er lenge til jeg kan evt bli President der, så har ingen planer om det i nærmeste framtid Lurer likevel på hvor mye makt du har som president der, samt hvor mye kan du få gjort. Er parliamentet der korrupt? Hvis jeg f.eks skulle dekriminalisert Narkotika, hvordan ville dette gått frem, og hvor vanskelig ville det vært å gjennomført? Om jeg f.eks skulle kuttet ut velferdsprogrammer og kuttet på skatten, hvor vanskelig ville dette vært å gjennomført. Mtp at Italia har hauevis av gjeld, vil jeg tro det ikke bare er en dans på roser å få noe gjort i Italia. Noen som har peiling på Italiensk grunnlov og politikk? Finner ikke så mye på nett, i allefall ikke noe som ikke står skrevet på Italiensk. Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Har bodd der. Mye korrupsjon og mye rot. Lenke til kommentar
Toobig Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Jobbet et par uker med en italiener for noen år siden og han fortalte meg endel om hvordan det styres der, hørtes ganske korrupt ut ja. Regjeringen er rett og slett de som er Mafia, ifølge han, dette var en vanlig mening blant folket. Han sa også at hvis en person som sitter i regjering eller har sittet der, dør, så vil beløpet han får månedlig i pensjon, fortsette videre til familiemedlem. Når dette familiemedlemet dør, så vil det igjen bli gitt videre, osv.. Om dette er sant eller ikke, har jeg ikke sjekket ut, om det i det hele tatt er mulig. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 du kan høyst trolig ikke gjøre mye som President i Italia ettersom det er et representativt parliamentarisk demokrati. den utøvende makten ligger hos statsministeren. når det gjelder de andre tingene som særtegner italiensk politikk som korrupsjon, mafia-virksomhet og ikke minst gladioer, så stemmer alt. det er et røft sted hvor den vanlige mann og kvinne har tøffe vilkår for overlevelse. men samtidig også har sin sjarm og en kultur som er svært forlokkende for utenforstående. Lenke til kommentar
Sportsidiot Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Lurer på hvor mye man kan få gjort som president i Italia. Så vidt jeg vet er kravene for å bli President der at du har Italiensk statsborgerskap og er over 50 år. Er lenge til jeg kan evt bli President der, så har ingen planer om det i nærmeste framtid Lurer likevel på hvor mye makt du har som president der, samt hvor mye kan du få gjort. Er parliamentet der korrupt? Hvis jeg f.eks skulle dekriminalisert Narkotika, hvordan ville dette gått frem, og hvor vanskelig ville det vært å gjennomført? Om jeg f.eks skulle kuttet ut velferdsprogrammer og kuttet på skatten, hvor vanskelig ville dette vært å gjennomført. Mtp at Italia har hauevis av gjeld, vil jeg tro det ikke bare er en dans på roser å få noe gjort i Italia. Noen som har peiling på Italiensk grunnlov og politikk? Finner ikke så mye på nett, i allefall ikke noe som ikke står skrevet på Italiensk. Den Italienske presidenten har vel omtrent like mye makt som norges Konge. Så lite og ingenting du vil kunne få gjort. I Vest Europa er det vel bare Frankrike hvor presidenten har reel makt. Presidenten i Finland hadde reel makt tidligere, men da Finland fikk sin første kvinnelige President Tarja Hallonen så ble presidentembetet vingestekket samtidig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Det er nok mye ymse i Italia, men jeg vil poengtere at forskjellen mellom nord og sør er som natt og dag. I nord har de det faktisk riktig bra, og der er mange avanserte teknologibedrifter. Endret 1. februar 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå