Ajeey Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Hei dere! Er nå på siste semester i min Bachelor i Ingeniørfag - Maskin ved NTNU og har dessverre funnet ut at denne fag retningen ikke er det jeg ønsker å jobbe med i fremtiden. Har dog likt godt de rene matematikk fysikk fagene, samt valgfagene mine (grunnleggende- og objektorientert programmering). Selv om motivasjonen for fag retningen ikke har vært på topp, klarte jeg å holde et relativt høyt snitt. Som en hobby har jeg på fritiden det siste året brukt mye tid på å lære meg nye programmeringsspråk (Python og SQL). Har også utviklet en interesse for data science, AI, Machine Learning, etc. Har undersøkt og funnet et par skoler i Australia (hvor jeg kvalifiserer for inntak) som tilbyr en 2 årig master i data science. Dette studiet kombinerer da matematikk, statistikk og programmering, som alle er fag jeg interesserer meg for. Jeg lurer på om dette er en dum idé i forhold hvordan det vil se ut på min CV at bachelor ikke er direkte relatert til master? Hvordan er arbeidsmarkedet for de med slik kompetanse i Norge? Takker for svar Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Jeg lurer på om dette er en dum idé i forhold hvordan det vil se ut på min CV at bachelor ikke er direkte relatert til master? Hvordan er arbeidsmarkedet for de med slik kompetanse i Norge? Jeg ville tro at det spiller fint liten rolle om du har en bachelor som maskiningeniør og en master i data science, ettersom det vil være mastergraden som er utslagsgivende, og vil bli din høyeste utdannelse og spesialisering. Så lenge du søker på en stilling som er relevant for mastergraden, tror jeg de færreste vil bry seg særlig om hva du har bachelor i. Jeg vet ikke akkurat hvordan arbeidsmarkedet i Norge er, men jeg ville anta at etterspørselen etter kompetanse innen "big data" og maskinell læring er stor, og økende de neste årene. Endret 25. januar 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Visum Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Jeg ville tro at det spiller fint liten rolle om du har en bachelor som maskiningeniør og en master i data science, ettersom det vil være mastergraden som er utslagsgivende, og vil bli din høyeste utdannelse og spesialisering. Så lenge du søker på en stilling som er relevant for mastergraden, tror jeg de færreste vil bry seg særlig om hva du har bachelor i. Jeg vet ikke akkurat hvordan arbeidsmarkedet i Norge er, men jeg ville anta at etterspørselen etter kompetanse innen "big data" og maskinell læring er stor, og økende de neste årene. Det er sant at det er økt behov for IT-folk fremover, da alt skal digitaliseres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå