Kyrre S. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Jeg har en 2006 VW Jetta 2.0 FSI hvor bakbremsene blir varme. Det vil si de ble veldig varme - men er fortsatt varmere enn forbremsene noe som ikke gir mening i mitt hue. Først skrudde jeg bare alt fra hverandre, skrapte/filte klavet, smørte stempelet og smørte glidere. Dette hjalp ikke, og det viste seg at caliperene var kaputt. Jeg byttet calipere og skivene (de var ikke fine..), og selvsagt startet rumlingen dagen etterpå - begge lagerene var gåene bak. Byttet begge navene, men det er fortsatt varmgang bak. Byttet bremseslangene bak og flushet/byttet bremsevæsken. Har justert håndbrekket også (vaier). Etter en 15 minutt kjøretur er bakskivene rundt 10 grader varmere enn foran - og det gir bare ikke mening med bremsekraftfordelingen som man har (?). Temperaturene er ikke høye lenger men det er noe som skurrer her - og jeg kunne tenke meg å komme til bunns i det. Jeg vet heller ikke hva temperaturen vil bli ved en lenger kjøretur (par timer). Jeg vet at helt nye skiver kan gi noe høyere temperatur i starten, men har kjørt på dem en uke nå så det burde ikke være dette som er problemet. Det eneste jeg ikke har byttet er klossene, disse er bare 6 mnd gamle. Noen mener at feil klosser kan gi varme, men disse beveger seg veldig fint og det skal være riktige deler. Jekker jeg opp og snurrer på hjulet ruller det som en drøm. Det følger bremsene fint også (slipper opp raskt), og ble enda bedre etter jeg byttet slangene i dag. Jeg fatter FA** ikke hva dette kan være. Jeg vet jeg bare burde gi pokker i en gammel bil, men jeg blir litt forbanna når det skal være på dette viset. Heldigvis kan jeg skru Hadde kosta en arm på verksted dette her. Noen som har noen flere lure forslag til meg? Endret 25. januar 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Du har sjekka at handbrekket faktisk slipper? Jeg har like gammel bil, dog et annet merke. Her er det typisk at mekanismen til handbrekket ruster i stykker slik at nesten uansett hvor mye du smører og renser så slipper ikke handbrekket helt. Endret 25. januar 2019 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 Du har sjekka at handbrekket faktisk slipper? Absolutt. Jeg kjørte noen dager uten håndbrekk også Det er ikke brekket som gjør dette. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Da må du jekke opp og snurre på hjula. Går ut i fra du har framhjulsdrift så bakhjula skal rotere temmelig lett. Gjør de ikke det tar du av kaliperen. roterer de lett da så har du problemet. Bremseslanger er også en klassiker som får bremser til å henge. Når de blir gamle kan de kollapse innvendig og fungerer da omtrent som enveisventiler. Roterer de fremdeles ikke så demonterer du handbrekket (litt avhengig av hva slags type du har) og prøver igjen. Henger det fremdeles selv uten caliper og handbrekk så er det vel ikke andre muligheter enn hjullageret. Endret 25. januar 2019 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 Har du lest der jeg skrev eller? ? Det ruller som bare juling, og det ruller mye bedre enn foran (hvor jeg ikke har byttet alt og rengjort/smurt opp). Det er ikke logisk at det blir varmere bak. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Det kreves friksjon for å få varme, med mindre de er veldig nære f.eks. eksoskomponenter. Og hvor varme blir de helt spesifikt? 15 grader? 50? 100? Kanskje de bare blir varmere fordi frambremsene har bedre ventilasjon? Du kan jo også ta en lengre tur og sjekke om de blir varmere og varmere eller om de stabiliserer seg på en temperatur. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Jeg må ha en lenger tur å sjekke hva temp blir nå. Kanskje jeg bare er blitt paranoid .. Det begynte med flere hundre grader og gikk gradvis nedover for hver gang jeg skrudde (og nå er det minus ute også..). Sist var det 80 bak og 20 foran etter en halvtime kjøring, men dette var før jeg bytter slangene. Får se nå .. men det skurrer at det blir varmere bak uansett åssen jeg vrir og vender på det (etter kort tur i dag, etter bytte av slanger som er det siste jeg gjorde, var temp bak kanskje 30 mens det var 20 foran). Endret 25. januar 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Høres ut som at bilen bremser mer bak enn foran Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2019 Høres ut som at bilen bremser mer bak enn foran Ja ikke sant? Er det mulig at bremsekraftfordeling endrer seg egentlig? Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 sikkert ikke relevant for deg men leste dette på et annet forum: Hei. Eg ser d du skriver, men eg vil nok tru at du sannsynlegvis har stramma for mykje på tannhjulet slik at handbrekket henger på. Eg stramma for mykje på min bil. Trudde d var akkurat passeleg då hjulet var av å eg kunne dreie på skiva, men etter å ha køyrd 7-8 mil, så hadde d nok gått seg ut litt, og skiva lot ikkje seg rikke, og d gjekk seg skikkeleg varmt Ta av dekket og slakk på tannhjula igjen, slik at brekket tar på siste "kneppet" So lenge du får glidarane lett inn og ut, og du ikkje vrengar gummien når du skrur dei i, so er dei iorden. Eg pussa mine med smergelpapir og smurte dei godt inn med kobberfett då eg satte dei i. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 sikkert ikke relevant for deg men leste dette på et annet forum: Hei. Eg ser d du skriver, men eg vil nok tru at du sannsynlegvis har stramma for mykje på tannhjulet slik at handbrekket henger på. Eg stramma for mykje på min bil. Trudde d var akkurat passeleg då hjulet var av å eg kunne dreie på skiva, men etter å ha køyrd 7-8 mil, så hadde d nok gått seg ut litt, og skiva lot ikkje seg rikke, og d gjekk seg skikkeleg varmt Ta av dekket og slakk på tannhjula igjen, slik at brekket tar på siste "kneppet" So lenge du får glidarane lett inn og ut, og du ikkje vrengar gummien når du skrur dei i, so er dei iorden. Eg pussa mine med smergelpapir og smurte dei godt inn med kobberfett då eg satte dei i. Håndbrekket henger ikke. Når bilen er jekka opp så snurrer hjulet lett. Snakka med et verksted i dag og karen der mente det kunne være håndbrekkvaieren. Det han sa var at en kordell på denne kunne være rykt, og han mente at man da kunne oppleve at hjulet snurrer fint når bilen var løftet opp - men at under kjøring kunne brekket ta i og gå av, liksom at det lugger. Jeg sjekka at vairen går fint i dag, det gjør den og jeg kunne ikke se noe skade på den - men jeg ser jo bare en bitte liten del av den fra caliperen. Kjørte inn litt WD40 i trekkrøret, men det ser ikke ut som det hjalp noe. Det blir fortsatt så varmt at jeg ikke kan ta på skiven etter en kort kjøretur. Får kanskje bare bytte vaieren og se da. Kan forsåvidt bytte klossene også (ene og alene fordi det er det eneste jeg ikke har byttet, men de løper helt fint og kan ikke se at disse er feil). Gir snart opp - hele bakaksel er jo ny snart Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2019 Bare en liten update før jeg merker tråden løst. Etter å ha byttet lager, caliper, skiver og bremseslanger bak - samt justert håndbrekk - så syntes jeg altså at bakbremsene fortsatt ble noe varme. Det jeg også reagerte på var at bakbremsene var en del varmere enn foran. Jeg tok bilen ned til GA-bil og fikk en kar der til å sjekke bremsene på rullene og i bukk. Det var ingenting galt - alt var helt strøkent. Det viser seg enkelt og greit at bakbremsene på noen biler bare blir varmere enn foran - enkelt og greit siden bakskivene ikke er ventilert. Det var nok bare meg som var litt vel "overfølsom" på et problem som ikke eksisterte. Det vil si .. problemet eksisterte jo i begynnelsen, men jeg hadde utbedret feilen da jeg byttet delene. Jeg skulle bare gitt meg da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå