agvg Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 På samme måte diesel kommer i olja når regenerering av DPF feiler, pre-injection fra dysene og videre ned via stempel ringer? Ikke nødvendigvis dritt men diesel i olja som følge av ECU prøver å kompensere. Hvis dieselmotoren er i så dårlig stand at den ikke greier og forbrenne dieselen så har du ett problem, og ergo er det ulogisk og hevde at man får diesel i oljen av og kjøre tom for samme diesel. 2 Lenke til kommentar
vintrip Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Min personlige teori uten ansvar i saken: Diesel smører. Går du tom for diesel, har motoren mindre smøring enn den burde. Metall gnisser mot metall, idet stempel beveger seg i sylinder. Metallflak kan løsne, og havne i oljefilteret. Jeg tror du skal være glad for at verkstedet tilbyr seg å redde bilen din, ikke klage på prisen av et filter som nå muligens er fullt av metallspon. Jeg personlig hadde byttet oljefilter og olje, om jeg var i din posisjon. Vær glad du kom til et kompetent verksted som gjør jobben skikkelig. Det er ikke snakk om en bensinbil. Er det forskjell på å kjøre tom en benisnbil og en diselbil? Har lite peiling så bare lurer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 (endret) Dere snakker som om fyren har kjørt flere tusen kilometer uten diesel. Det kommer kanskje som en overraskelse på noen av dere men når man går tom for diesel så stopper motoren faktisk. Helt sant! Og selv om diesel smører så har dieselmotorer fremdeles vanlig oljesmøring. Olje smører faktisk også. Noen stakkars få sekunder med marginalt dårligere smøring har ingenting å si. I følge noen av dere så høres det nesten ut som om tom for diesel betyr totalhavarert motor med metallspon i olja og fullt tilbehør. Det er faktisk sånne uredelige verksteder tjener fett på. "Å herregud, kommer motoren til å eksplodere hvis jeg ikke bytter blinklysvæske? Ja dere får gjøre det som trengs. Her er Visa-kortet mitt." Dieselfilter, absolutt. Men ikke fullt oljeskift med oljefilter når det allerede er bytta. Endret 27. januar 2019 av sedsberg 5 Lenke til kommentar
kiaceed2007 Skrevet 28. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2019 sedsberg: Dette var mine tanker også. Samboren min sa at ho skulle snakke med meg før hun sa ja til oljeskift. Men de pressa hardt på å sa i enden av samtalen at "jaja, da var det bestilt". Hvis du ikke er meg, og sier imot da så sier du vel "jaja, greit" og lar det gå. De sa ikke noe om å bytte dieselfilter, men jeg vet ikke om jeg gidder å krangle, så jeg får betale det svinedyre oljeskiftet og heller bare bytte dieselfilter selv. Lenge leve useriøse mekanikere. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 (endret) Tror ikke det er nødvendig å bytte dieselfilter pga at en har kjørt tom. Viktigste er å bytte det ofte nok, er vel en oppgitt hvor ofte det skal byttes. Bytte er på mange dieselbiler en trasig jobb med lufting av drivstoffsystemet. Endret 28. januar 2019 av Svein M 2 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Hvis dieselmotoren er i så dårlig stand at den ikke greier og forbrenne dieselen så har du ett problem, og ergo er det ulogisk og hevde at man får diesel i oljen av og kjøre tom for samme diesel. Det var ingen påstand, men ett spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå