kiaceed2007 Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Hei, Dieselmåleren hadde fryst og viste derfor feil. Nå ble bilen kjørt helt tom for diesel og verkstedet bilen ble fraktet til mener oljefilter burde byttes samtidig som dette skjedde. Det var samboeren min som håndterte dette med verksted og jeg lurte på om hva dere mener verkstedet har gjort? Diesel og olje er i helt forskjellige lukka system. Det gir ingen mening å anbefale å bytte olje og filter på denne bilen. Jeg gjorde det for noen uker siden, men tenkte å høre hva dere mener om saken? Er det direkte løgn han har fortalt samboeren min? Lenke til kommentar
Populært innlegg Luske_Ludvig Skrevet 25. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 25. januar 2019 Verkstedet sa dieselfilter. Vask ørene! 18 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Sikker på at det ikke er dieselfilteret det var snakk om? Endret 25. januar 2019 av aklla Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Trolig er det dieselfilteret og ikke oljefilteret som er byttet og samboeren din har blandet uttrykkene. For å spille djevelens advokat hadde jeg tenkt at en motor hadde ikke hatt vondt av et oljeskift når den først har blitt mishandlet som følge av å bli kjørt helt tomt. Motoren din hadde neppe havarert i morgen om dere lot vær å skifte, men hvorfor gamble en motor til mange titusener for å spare en tusenlapp i oljeskift? Det er forøvrig ikke korrekt at diesel og olje er i to helt lukkede systemer. Du har piston-blowby som gjør at olje alltid lekker inn i forbrenningskammeret og drivstoff lekker inn i oljen. Kjøring uten drivstoff kan (spekulerer jeg) forårsake økt trykk i forbrenningskammeret som dytter mer enn gjennomsnittlig mye drivstoff ned i oljekammeret og dermed ødelegger oljen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Kjøring uten drivstoff kan (spekulerer jeg) forårsake økt trykk i forbrenningskammeret som dytter mer enn gjennomsnittlig mye drivstoff ned i oljekammeret og dermed ødelegger oljen. Vel... uten drivstoff vil motoren stoppe, pluss at det da ikke vil være drivstoff å dytte ned i motoren? 2 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Motoren stopper gjerne ikke på sekundet det går tomt (spesielt om den er i fart), men harker og suger inn masse luft fra drivstofftanken sammen med dieselrestene i tanken. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Motoren stopper gjerne ikke på sekundet det går tomt (spesielt om den er i fart), men harker og suger inn masse luft fra drivstofftanken sammen med dieselrestene i tanken. Pumpa tar ikke luft, så så fort det er tomt vil det ikke komme mer. Det er derfor man må manuelt lufte etter man har kjørt tom en dieselmotor. De få sekundene motoren sviver er ikke nok til å gi noe nevneverdig forurensing av motorolja. Det som gir mye drivstoff er kald motor. Og da spesielt bensin, siden bensin løser opp olje. Diesel er allerede en olje så der er ikke det så stort problem. 2 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Dieselmåleren pleier å fryse når man fyller avgiftsfri diesel. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Dieselmåleren pleier å fryse når man fyller avgiftsfri diesel. Jepp. Det står på internettet, og da er det sant! 3 Lenke til kommentar
kiaceed2007 Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 De sa olje og oljefilter 100% sikkert. Men jeg skjønner ikke helt forklaringen til å bytte olje og oljefilter etter man har kjørt dieseltanken helt tom. Det var akurat det som skjedde så hun. Den harket og til slutt så stoppet den helt. Motor og oljelampen lyste etter det. Altså jeg trenger ikke bytte olje og filter når jeg gjorde det for 1000 km siden. Men jeg kjøper ikke helt forklaringen om å bytte olje og oljefilter pga du kjørte dieselbilent om for diesel. Det har aldri vært fylt avgiftsfri diesel på bilen , så det er ihvertfall ikke saken. Ringte Kia og spurte om dette var et kjent problem med denne modellen, og det sa de nei på. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Min personlige teori uten ansvar i saken: Diesel smører. Går du tom for diesel, har motoren mindre smøring enn den burde. Metall gnisser mot metall, idet stempel beveger seg i sylinder. Metallflak kan løsne, og havne i oljefilteret. Jeg tror du skal være glad for at verkstedet tilbyr seg å redde bilen din, ikke klage på prisen av et filter som nå muligens er fullt av metallspon. Jeg personlig hadde byttet oljefilter og olje, om jeg var i din posisjon. Vær glad du kom til et kompetent verksted som gjør jobben skikkelig. Det er ikke snakk om en bensinbil. TV2: Derfor bør du aldri kjøre tanken helt tom Det kan faktisk bli veldig dyrt.En annen grunn til å aldri la tanken nærme seg tomt, er at den delen av tanken som ikke er full av drivstoff, er full av atmosfærisk luft. Særlig i minusgrader, er dette et problem.Ved temperatursvingninger, vil fuktighet fra luften kondensere. Du får vann i drivstoffet. Motvirk dette ved å alltid ha nær full tank. Det gjør jeg. Endret 26. januar 2019 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Den saken det linkes til der høres mest ut som dieseldyr for meg, det er seriøst jævlige saker å bli kvitt. 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Mye avsporinger her. Ring verksted og spør hvorfor de skiftet olje og filter når bilen kom inn for at den var kjørt tom for diesel. Gjør det før de evt glemmer hvorfor om ikke forklaring er skrevet ned. Enten så får du en forklaring, eller så er du lurt. ingen her som egentlig kan gi deg en fasit om ikke mekanikeren er her da. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Hypotetisk kan det være at en får mer dritt fra dieseltanken like før den går tom. Det kan være forklaringen på at en vil bytte olje og oljefilter i tillegg til dieselfilter. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 En annen teori er at verkstedet vil tjene litt ekstra penger på noen som ikke har peiling. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Hypotetisk kan det være at en får mer dritt fra dieseltanken like før den går tom. Det kan være forklaringen på at en vil bytte olje og oljefilter i tillegg til dieselfilter. Og hvordan skulle den dritten komme seg gjennom dieselfilter, dieselpumpe og dyser ned i bunnpanna? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Og hvordan skulle den dritten komme seg gjennom dieselfilter, dieselpumpe og dyser ned i bunnpanna? Etter å ha tenkt litt på det så kan jeg ikke helt se noen grunn til å bytte olje og oljefilter i dette tilfellet. Kanskje bare noe verkstedet har trodd var nødvendig. Jeg er ikke bilmekaniker så det kan være grunner som jeg ikke vet om. Endret 27. januar 2019 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 De fleste mekanikere pleier å sjekke hvor lenge siden det er gjort service på bilen, så de kan selge inn dette. Har du ikke stempel i boka, eller i deres system, vil de gå utifra at service ikke er gjort på en god stund og anbefale deg dette. 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Og hvordan skulle den dritten komme seg gjennom dieselfilter, dieselpumpe og dyser ned i bunnpanna? På samme måte diesel kommer i olja når regenerering av DPF feiler, pre-injection fra dysene og videre ned via stempel ringer? Ikke nødvendigvis dritt men diesel i olja som følge av ECU prøver å kompensere. Endret 26. januar 2019 av LabWeiler 1 Lenke til kommentar
kiaceed2007 Skrevet 26. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2019 Hør her. Det blir tatt service hver 10,000 km eller hvert år. Det er topp vedlikehold på bilen, bortsett fra at den har blitt kjørt med lite diesel i tanken mye av vinteren. Dette var ikke noe jeg hadde tenkt spesielt på, siden det ikke er meg som kjører bilen. Altså, jeg synes det høres ekstremt rart ut at det skal komme noe som helst metallspon i olja og oljefilteret når den går tom for diesel. De sa at de anbefalte å bytte olje og filter. Det eneste jeg egentlig vil er å finne ut om det er noe fornuftig i det de sier eller om det er direkte løgn og at de prøver å pumpe ut penger av oss. Jeg er ekstremt lei av fagfolk som overfakturer og lurer inn utgifter som egentlig ikke trengs å utbedres. Så hvis dere mener det er hold i å bytte olje og oljefilter, så lurer jeg egentlig bare på hvorfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå