Adrian Jensen Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 En bolt ødelagt allerede.Fant svakheter i 12 bolter på Hålogalandsbrua. Stenger brua på flekken om en av dem ryker Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Hvilken flekk? Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 https://www.nrk.no/nordland/kinesisk--vant-anbudet-om-halogalandsbrua-_-na-er-den-forsinket-nok-en-gang-1.14151414 Dårlig eller feil materialkvalitet fra Kina? Det hadde jeg aldri trodd. 6 Lenke til kommentar
LeifBr. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Slurv og juks med bolter er et kjent problem. Forstår ikke at myndigheten tørr å benytte slike bolter uten at det er grundig sjekket på forhånd. FMC har publisert resultater fra sine undersøkelser etter at brudd i bolter ble oppdaget. De fant bla. maling/belegg nede i sprekken som beviste at sprekkene hadde oppstått på et tidlig stadium i produksjonen uten at noen hadde tatt affære. Har utallige eksempler, kan ikke stole på noen! 6 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå. 7 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Når man ser på disse klemmene som overfører kraften fra boltene og til vaieren og studerer strukturen på overflaten,så begynner man jo å lure på produksjonskvaliteten. Det er jo store groper i overflaten og ser ut som ett månelandskap på bildet som står i Fremover..ikke akkurat tysk ingeniørkunst. En slik svært alvorlig svakhet helt i starten av levetiden til broen,må være ett meget dårlig varsel. Slikt skal ikke skje. Hvordan er kvaliteten på resten av stålet i broen? Endret 25. januar 2019 av ACYBN18O 4 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå. Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse. 5 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå. Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse. Det har vært skrevet (https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/A2nnyn/Vannet-flommet-inn-i-vanntette-skott) om at manglende tetting mellom vanntette seksjoner førte til at vannet flommet inn i flere seksjoner enn det som man kunne forvente utfra skadene på båten. 9 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Er det mulig å kreve kineserne for erstatning hvis broen må repareres? 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Fant svakheter i 12 bolter på Hålogalandsbrua. Stenger brua på flekken om en av dem ryker! En bolt ødelagt allerede... Ok, jeg advarte deg: én til nå, da stenger vi! Lenke til kommentar
Avisanda Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Det er godt det har blitt oppdaget ved kontroll av montasjen. Men det burde vel blitt oppdaget hvis man hadde mottakskontroll før montering. Har ikke byggherren hatt noen kontrollingeniør på denne jobben med kunnskap om testing av boltenes materialegenskaper? 4 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Det er godt det har blitt oppdaget ved kontroll av montasjen. Men det burde vel blitt oppdaget hvis man hadde mottakskontroll før montering. Har ikke byggherren hatt noen kontrollingeniør på denne jobben med kunnskap om testing av boltenes materialegenskaper? Det er ett veldig godt spørsmål. En PMI test er gjort på ett øyeblikk, men er det blitt gjort? Er det vanlig å gjøre dette i byggebransjen? 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Er det mulig å kreve kineserne for erstatning hvis broen må repareres?I første rekke skal kineserne få mulighet til å utbedre feilen. 3 Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Er det mulig å kreve kineserne for erstatning hvis broen må repareres?I første rekke skal kineserne få mulighet til å utbedre feilen. Kommer det da hundre mann i en container for å holde i den ene kabelen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Kommer det da hundre mann i en container for å holde i den ene kabelen? Kan du dele med oss hvordan du tenker deg frem til det spørsmålet? 1 Lenke til kommentar
Uglerimosenigjen Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå. Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse. Nuvel, skipet hadde ikke sunket hadde det vært bygget korrekt. Det skal ikke være vanngjennomstrømningsmuligheter i de vanntette skottene langs propellakselen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Nuvel, skipet hadde ikke sunket hadde det vært bygget korrekt. Det skal ikke være vanngjennomstrømningsmuligheter i de vanntette skottene langs propellakselen. Nå er jo den revnen som oppstod langt unna propellakselen. Ingen fregatt på denne klode, er bygget for å kunne flyte, om en tredjedel av skutesiden blir revet opp. Endret 30. januar 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Litt skuffende artikkel hos TU da Reset presterer å grave bedre sånn rent kritisk. https://resett.no/2019/01/30/splitter-ny-kinesisk-bygd-bro-i-nordland-kan-kollapse-jeg-har-ikke-sett-noe-lignende-i-norge-for/ Endret 30. januar 2019 av neglesprett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå