Gå til innhold

Faktisk helt feil: Klimautslippene fra elbiler i Norge er ikke dobbelt så høye som fra «fossilbiler»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kom igen nu. Bara en totalt hjärntvättad dåre som sitter fast i matelitens propagandafilter tror på detta klimatbabbel fortfarande. Finns inga som helst belägg för att vi påverkar klimatet på nåt negativt sätt. Varför litar folk fortfarande på makteliten?? De har alltid lurat den egna befolkningen för egen vinning. Sen 1000-tals år. Man får ju vara mer än lovligt naiv för o tro att det på nåt sätt har ändrats...

Folk trenger ikke stole på makteliten. De trenger bare å høre på forskerne. Og forskerne har bevist at oppvarmingen er menneskeskapt.
Men forstår du ikkje at forskarane er ein del av denne skumle makteliten? Du må i staden høyre på paranoide konspirasjonsteoretikarar utan formell utdanning på området dei uttalar seg om. Dei har alltid rett. Det seier dei sjølv, og då må det vere sant.

 

I ein annan tråd forsvarte "Martin Svensson" påstandane sine ved å lenkje til bloggen til ein USAnsk sjølvlærd økonom med sin eigen økonomiske modell basert på π – han er forresten dømd for svindel på 700 millionar USD – og YouTube-videoar frå ein svensk høgre-ekstremist. Dei veit nok kva som er SANT! :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men forstår du ikkje at forskarane er ein del av denne skumle makteliten? Du må i staden høyre på paranoide konspirasjonsteoretikarar utan formell utdanning på området dei uttalar seg om. Dei har alltid rett. Det seier dei sjølv, og då må det vere sant.

 

I ein annan tråd forsvarte "Martin Svensson" påstandane sine ved å lenkje til bloggen til ein USAnsk sjølvlærd økonom med sin eigen økonomiske modell basert på π – han er forresten dømd for svindel på 700 millionar USD – og YouTube-videoar frå ein svensk høgre-ekstremist. Dei veit nok kva som er SANT! :rofl:

På nivå med flatjorderne

Lenke til kommentar

Hvis vi skal følge Flingtorp sin "logikk" om at elbilene kun bruker marginalstrøm, må vi gjøre det samme med fossilbilene.

Strømforbruket ved oljeraffineriene  som bruker mest strøm er over 3,17 kwh pr liter drivstoff. I tillegg må du bl.a regne inn transport av drivstoff, fordamping (ja det fordamper faktisk en betydelig mengde drivstoff på stasjonene før den når tanken) boring, leting osv.

 

Bjørn Nyland var akkurat i USA og testet bla Model 3. Ved å kjøre med cc på 120 km/t 12 mil t/r samme sted start og stopp og ca 1000 høydemeter stigning og klimaanlegget på 21 grader. Strømforbruk 1,42 kwt pr mil.(= ca 0,142 liter diesel pr mil) Skal vi gjette på 0,65 liter pr mil ved samme øvelse i en dieselbil i tilsvarende størrelse?

Sett deg ned en gang til ved regnearket Flingtorp. Første forsøk var mislykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi skal følge Flingtorp sin "logikk" om at elbilene kun bruker marginalstrøm, må vi gjøre det samme med fossilbilene.[/size]

Strømforbruket ved oljeraffineriene  som bruker mest strøm er over 3,17 kwh pr liter drivstoff. I tillegg må du bl.a regne inn transport av drivstoff, fordamping (ja det fordamper faktisk en betydelig mengde drivstoff på stasjonene før den når tanken) boring, leting osv.

 

Bjørn Nyland var akkurat i USA og testet bla Model 3. Ved å kjøre med cc på 120 km/t 12 mil t/r samme sted start og stopp og ca 1000 høydemeter stigning og klimaanlegget på 21 grader. Strømforbruk 1,42 kwt pr mil.(= ca 0,142 liter diesel pr mil) Skal vi gjette på 0,65 liter pr mil ved samme øvelse i en dieselbil i tilsvarende størrelse?

Sett deg ned en gang til ved regnearket Flingtorp. Første forsøk var mislykket.[/size]

Ingen tvil om at el biler er økonomiske og effektive. For oss som husker litt tilbake i tid når Audi laget de første TDi motorene så kjørte de en Audi 100 2,5 TDi rundt i Europa. Målet var å komme lengst mulig på en tank. Bilen stoppet etter 4800 km.

0,17 liter PR mil og ca 60km PR time i snitt.

Lenke til kommentar

Strømforbruket ved oljeraffineriene  som bruker mest strøm er over 3,17 kwh pr liter drivstoff. I tillegg må du bl.a regne inn transport av drivstoff, fordamping (ja det fordamper faktisk en betydelig mengde drivstoff på stasjonene før den når tanken) boring, leting osv.

Slagen bruker rundt 20 Wh per liter drivstoff. Jeg tror ikke det finnes raffinerier som bruker over 150 ganger så mye strøm, men du har kanskje en link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første forsøk var mislykket.

Spørs om viljen til å endre på forutsetningene (og eventuelt tallene) er til stede. Derfor vil jeg heller utfordre forummedlemmene til å laste de ned selv (tilgjengelig i artikkelen) og rette de slik man mener er riktig. Så kan vi sammenligne resultatene våre etter hvert. Jeg skal i hvert fall laste ned og redigere når jeg får tid.

 

For kjappere tilgang:

https://drive.google.com/file/d/1fsHCv9VHsHjd3YyzdfIjrtG03fECTyys/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1SL9YHuec4ZrGu3OddadYwVppAQd8L2uA/view?usp=sharing

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at el biler er økonomiske og effektive. For oss som husker litt tilbake i tid når Audi laget de første TDi motorene så kjørte de en Audi 100 2,5 TDi rundt i Europa. Målet var å komme lengst mulig på en tank. Bilen stoppet etter 4800 km. 0,17 liter PR mil og ca 60km PR time i snitt.

Aner jeg konturene av hvordan fossilbil-produsentene vil spille på rekkevidde i tida framover? Lavere forbruk kombinert med større tankvolum. Audi A3 2025 med 120 liters tank.. :p
Lenke til kommentar

Statoil oppgir 20% i snitt, evt 2kWh.

Som jeg spurte han andre om. Det er bare å komme med en link til et raffineri som bruker 2 kWh strøm per liter raffinat.

 

Ellers får man bare konkludere med at det er en misforståelse ute og går. Men siden jeg har hatt denne diskusjonen før med deg så er det vel mer snakk om å ikke ville forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Strømforbruket ved oljeraffineriene  som bruker mest strøm er over 3,17 kwh pr liter drivstoff. I tillegg må du bl.a regne inn transport av drivstoff, fordamping (ja det fordamper faktisk en betydelig mengde drivstoff på stasjonene før den når tanken) boring, leting osv.

Slagen bruker rundt 20 Wh per liter drivstoff. Jeg tror ikke det finnes raffinerier som bruker over 150 ganger så mye strøm, men du har kanskje en link?

Slagen raffineriet skal være et av verdens mest energieffektive raffineri. De tallene jeg fikk opp ved å google dette raffineriet var 2 milliarder kwh energi brukt ved raffinering av 5,6 milliarder liter drivstoff som blir 357 wh pr liter.

At det finnes raffinerier som bruker 12 kwh pr gallon (= 3,17kwh pr liter ) fant jeg også eksempler på ved å google.

Men strømforbruket på 357 wh pr liter på Slagen blir til forbrukerne i virkeligheten betydelig høyere hvis du regner inn bla transporten av drivstoffet. 60% av drivstoffet Slagen raffinerer går til utlandet.

Lenke til kommentar

Tesla har med model 3 laget det som sannsynligvis er historiens sikreste og mest energigjerrige bil i sin størrelse. For hver fossilbil den erstatter så sparer Norge 300 000 kr i reduserte helsekostnader pga redusert lokal forurensning ifølge Bellona. Likevel klager og syter folk , også i Norge over Tesla. For meg er det helt ufattelig.

Ja for Bellona er helt upartisk når det gjelder Tesla

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpenbart at el er mer miljøvennlig da olja må også pumpes ut, raffineres og kjørt ut, men at de er så miljøvennlige at det kan forsvare de sinnssyke avgiftsfordelene.. nei.

Lenke til kommentar

Slagen raffineriet skal være et av verdens mest energieffektive raffineri. De tallene jeg fikk opp ved å google dette raffineriet var 2 milliarder kwh energi brukt ved raffinering av 5,6 milliarder liter drivstoff som blir 357 wh pr liter.

 

Jeg søkte, og fant akkurat de samme tallene, 2000 GWh med kraft per år, for å raffinere 5.6 mrd liter råolje.

 

Dette er altså antall liter råolje som blir raffinert, slik at antall liter drivstoff er nok betydelig mindre, ettersom en del er avfallsprodukter, og noe går til annet enn drivstoff osv.

 

Slangentangen benytter også nesten utelukkende gass som har høyt hydrogeninnhold til oppvarming og annet som er energikrevende i raffineringsprossessen, slik at disse 2000 GWh kommer fra brenning av gass, ikke fra det lokale strømnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slagen raffineriet skal være et av verdens mest energieffektive raffineri. De tallene jeg fikk opp ved å google dette raffineriet var 2 milliarder kwh energi brukt ved raffinering av 5,6 milliarder liter drivstoff som blir 357 wh pr liter.

At det finnes raffinerier som bruker 12 kwh pr gallon (= 3,17kwh pr liter ) fant jeg også eksempler på ved å google.

Men strømforbruket på 357 wh pr liter på Slagen blir til forbrukerne i virkeligheten betydelig høyere hvis du regner inn bla transporten av drivstoffet. 60% av drivstoffet Slagen raffinerer går til utlandet.

Slagen bruker 130 Gwh strøm i året, det er 23 Wh per liter raffinat.

 

Jeg synes det er mye bedre å bruke et gjennomsnitt på 20% i påslag well-to-tank istedetfor alle disse spekulasjonene om transport etc. Tror det er god enighet om det påslaget og da slipper man å regne på tankbiler og andre ting.

 

Med et 20% påslag slipper min bilkjøring ut ca 1,5 tonn CO2 i året. En batteripakke på 100 kWh har et produksjonsutslipp på mellom 15 og 20 tonn. Det vil si at en elbil med miitt kjøremønster vil være negativt for klimaregnskapet.

 

Det var Flingtorps poeng, men det ble bare ignorert og faktisk.no og de andre mener bare glatt at elbil er mer miljøvennlig i absolutt alle mulige tilfeller. Ingen nyansering eller tvil å finne noe sted. Som er normen i sterkt religiøse miljøer.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slagen raffineriet skal være et av verdens mest energieffektive raffineri. De tallene jeg fikk opp ved å google dette raffineriet var 2 milliarder kwh energi brukt ved raffinering av 5,6 milliarder liter drivstoff som blir 357 wh pr liter.

At det finnes raffinerier som bruker 12 kwh pr gallon (= 3,17kwh pr liter ) fant jeg også eksempler på ved å google.

Men strømforbruket på 357 wh pr liter på Slagen blir til forbrukerne i virkeligheten betydelig høyere hvis du regner inn bla transporten av drivstoffet. 60% av drivstoffet Slagen raffinerer går til utlandet.

Slagen bruker 130 Gwh strøm i året, det er 23 Wh per liter raffinat.

 

Jeg synes det er mye bedre å bruke et gjennomsnitt på 20% i påslag well-to-tank istedetfor alle disse spekulasjonene om transport etc. Tror det er god enighet om det påslaget og da slipper man å regne på tankbiler og andre ting.

 

Med et 20% påslag slipper min bilkjøring ut ca 1,5 tonn CO2 i året. En batteripakke på 100 kWh har et produksjonsutslipp på mellom 15 og 20 tonn. Det vil si at en elbil med miitt kjøremønster vil være negativt for klimaregnskapet.

 

Det var Flingtorps poeng, men det ble bare ignorert og faktisk.no og de andre mener bare glatt at elbil er mer miljøvennlig i absolutt alle mulige tilfeller. Ingen nyansering eller tvil å finne noe sted. Som er normen i sterkt religiøse miljøer.

Det blir jo ikke riktig å bare regne energiforbruket fra det lokale nettet som er på 130 gwh. Totalt er det 2000 Gwh i året i forbruk. Slagen raffineriet har har på tross av at det er så effektivt en spillvarme på 800 Gwh pr år som ikke blir brukt til noe nyttig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aner jeg konturene av hvordan fossilbil-produsentene vil spille på rekkevidde i tida framover? Lavere forbruk kombinert med større tankvolum. Audi A3 2025 med 120 liters tank.. :p

Det kan nok kjempe ei stund til. Hadde man kastet ut batteriene i en BMW i3 og satt inn en bensinmotor med 35% virkningsgrad hadde den hatt et svært lavt forbruk. Ca 4 liter PR 100km. Med 300 kilo ekstra nyttelast kunne man fylt 400 liter bensin og kjørt 10 000 km på en tank. Om rekkevidde var ekstremt viktig.

 

Har hatt noen biler som jeg har kjørt 1500 km på en tank. Mange ganger over 1000 km på en dag.

Lenke til kommentar

Som jeg spurte han andre om. Det er bare å komme med en link til et raffineri som bruker 2 kWh strøm per liter raffinat.

 

Ellers får man bare konkludere med at det er en misforståelse ute og går. Men siden jeg har hatt denne diskusjonen før med deg så er det vel mer snakk om å ikke ville forstå.

Jeg snakker om energi, ikke nødvendigvis strøm.

 

Jeg har jo vist til det før når vi har diskutert. Så fatter ikke hvorfor du spør igjen. Bare til å dra tilbake i "tid".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir jo ikke riktig å bare regne energiforbruket fra det lokale nettet som er på 130 gwh. Totalt er det 2000 Gwh i året i forbruk. Slagen raffineriet har har på tross av at det er så effektivt en spillvarme på 800 Gwh pr år som ikke blir brukt til noe nyttig.

Ja, det er tap, men et mye brukt narrativ er at strømforbruket er så høyt at man like gjerne kunne brukt strømmen på elbiler og kjørt like langt. Sannheten er at det altså dreier seg om 23 Wh per liter drivstoff, og det er ikke mer strøm enn å drive en elbil 100 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om raffineriet produserer energien til raffinering ved å ta 20% av oljeenergien eller om de bruker ekstern strøm og selger all oljen, der 20% havner i et kraftverk som igjen forsyner strømmen til raffineriet, er bare semantikk. Totalen er den samme. Men jeg tipper det er både teknisk og økonomisk mest effektivt å produsere energien selv. Strøm brukes nok hovedsaklig som "balansekraft" og "startkraft" i slike anlegg. Derfor lave tall fra de som ser isolert på strøm og høye tall fra de som ser på totalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...