Gå til innhold

Google anker stor, fransk GDPR-bot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal være enig i at det har vert mye mailer og popuper om dagen vedrørende GDPR av den enkle grunn at firmaer rundt om vil sikre seg. Disse popup'ene vil forsvinne på sikt. 

Hvilke utenlandske websider har blokkert tilgang for europeere, og hvorfor?

Når det er sagt, så ønsker jeg GDPR velkommen. Man redder ikke verden av den grunn, men jeg mener på sikt at dette vil gå seg til. Det er vanskeligere og melde på kunder alskens epost lister, noe som har vert et problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke utenlandske websider har blokkert tilgang for europeere, og hvorfor?

Har kommet over ett par nyhetssider fra småaviser (USA) som er blokkerte.

Grunnen er simpelthen at de ikke har ressurser til å sette seg inn i det europeiske lovverket, og ettersom det koster det samme for disse som for CNN, men disse ikke har tilstrekkelig europeiske lesere for at det skal lønne seg å bruke penger på slikt har de valgt å blokkere.

Lenke til kommentar

Kan jeg få spørre hvorfor du mener GDPR er noe dritt?

Det skatteflyktning sa.

Og:

Bare fordi jeg har et navn, telefonnummer og andre opplysninger, så spiller det ikke den minste rolle om det gjenspeiler meg eller en fyr fra Zimbabwe - kunne like gjerne byttet om på datasettene uten at det har noe betydning.

Bi-effekten er at fyren fra Zimbabwe får reklame som ikke passer helt til han.

Det som er lagret elektronisk om meg, er ikke meg. Det er bare et arbitrært sett med ubrukelig data.

Derfor er det ikke noe vits å styre med å regulere det.

På jobben min måtte vi generere nye navn og mate inn fiktiv data i utviklermiljøet, pga GDPR.

Da stilte jeg meg det filosofiske spørsmålet, hva faen er forskjellen? Bare rekkefølgen på noen ASCII-tegn?

Lenke til kommentar

At noen få lokale aviser i USA blokkerer meg grunnet dette bryr meg svært lite. Jeg er mer opptatt av at personvernet mitt blir ivaretatt og at man ikke kan føre meg opp på alskens epostlister på lovlig måte så fort jeg fiser i en butikk. 

At noen få lokale småaviser i USA ikke har råd og vilje til å sette seg inn i dette er merkelig. Jeg med min lille private blogg kun drevet med private midler har tegnet databehandler avtale og det er tegnet gjennom epostløsningen jeg bruker. 

Hvis dem velger å ikke ta personvernet mitt på alvor så vil jeg heller ikke ha noe med dem å gjøre. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstandene og synspunktene til enkelte i denne tråden viser at de mangler grunnleggende innsikt i hva brukerdata er, hvordan de prosesseres i ulike bedrifter / systemer, og hvordan disse dataene kan brukes og misbrukes.

Min lille mistanke er at de som typisk er negative til GDPR og andre personvernrettede tiltak overlapper med "klimaskeptikere", "elbilhatere" osv, generelt er de mer negative til endringer enn andre, da de ser endring som akutt trussel mot deres vaner, levesett, osv. som antas å være suverene individrettigheter.

Noen påståtte fordeler med GDPR for bedrifter: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2018/03/29/five-benefits-gdpr-compliance-will-bring-to-your-business/

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Klart. Enkleste måte å ikke sette seg inn i GDPR, er jo bare å være imot det.

Kunnskap, nei takk, ikke inn i dette hodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen er simpelthen at de ikke har ressurser til å sette seg inn i det europeiske lovverket, og ettersom det koster det samme for disse som for CNN, men disse ikke har tilstrekkelig europeiske lesere for at det skal lønne seg å bruke penger på slikt har de valgt å blokkere.

Dette gir jo et marked enten via litt reklame på en open-"source" vis eller via rimelige kjøpe av abonnement eller ferdige guider og maler. Gitt at EU sitt eget slikt materiale er for tungt leselig eller tilgjengelig. Vil ikke det også gå seg til? Jeg regner med at de fortsatt må tilby det på engelsk selv om "Storbritannia" (England, Skottland, Wales, Britisk del av Irland?) utfører en Brexit (Irland står vel frie).

Endret av G
Lenke til kommentar

De som klager over GDPR er:

1. De som driver med uren markedsføring

2. Surrebokker som ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i reglene, (selv om dem fikk veldig god tid på seg)

3. Trangsynte som ikke klarer å se fordelene med GDPR og tror at den som sender flest eposter før dem dør, vinner. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med dette er at også det (under noen forutsetninger) er ulovlig! GDPR gjelder ikke bare data som blir samlet inn etter at det er innført, men også eksisterende data. Å blokkere brukere fra EU er ganske enkelt å stikke hodet i sanden med mindre de sletter alle data de har samlet om brukere fra EU-land.

Lenke til kommentar

De som klager over GDPR er:

1. De som driver med uren markedsføring

2. Surrebokker som ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i reglene, (selv om dem fikk veldig god tid på seg)

3. Trangsynte som ikke klarer å se fordelene med GDPR og tror at den som sender flest eposter før dem dør, vinner. 

4. De som er drittlei av at hver JÆVLA fuckings nettside spammer ned hele DRITTEN for faen?

Heldigvis har jeg "I don't care about cookies" extension installert så jeg slipper det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, jeg jeg bryr meg ikke om det.

Det der er en selvmotsigelse. Hadde du virkelig ikke brydd deg, så hadde du ikke kommentert her i tråden.

Ved å kommentere, så bryr du deg.

Blir som å ringe noen du ikke vil snakke med.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Det der er en selvmotsigelse. Hadde du virkelig ikke brydd deg, så hadde du ikke kommentert her i tråden.

Ved å kommentere, så bryr du deg.

Blir som å ringe noen du ikke vil snakke med.

Det går an å ringe noen man ikke vil snakke med, man kan høre personen si "hallo?? hallo?" og aktivt ignorere personen mens man runker i den andre enden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...