Gå til innhold

Adobe Premiere

Anbefalte innlegg

Jeg har testet en del redigeringsprogrammer, og mange mener at Premiere er bra program til og med til nybegynnerne..

Har testet det såvidt, men lurer på dette med effektene..

Først legger man dem på timelinen, deretter må man trykke enter for å få preview, dette tar jo aaaaagees.. Så når previewen er klar og den skal vises er effektene fuckt up og kvaliteten på filmen er helt fucka og kommer masse rugler osv.. hvis noen fatte ka eg prate om, vær så snill og gi svar..

Hilsen n00b2k :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du maskinvare som kan håndtere det du gjør, da? Effekter er krevende for CPU å behandle, verre dess mer man klasker på. Er klippene lange, vel så går det med tid for maskinen å behandle videofilen, som kan være svære greier. Sjekk slikt i prosjektvinduet først, der ser du hvor stor filene er i mbytes!

Vær også klar over at grafikkortet, CPU, hovedkort, harddiskhastighet mm - ALT dette røynes veldig når du behandler video. For meg høres det ut som enkelte av komponentene i din maskin ikke henger med, harddisk eller skjermkort. Glem heller ikke dette med å diskdefragmentere hyppig, og for all del, stopp alle andre gjøremål på maskinen når du arbeider med video! Bittert, men slik er de harde fakts.

Et godt råd er å la alle disse effektene ligge i fred. Gjør tingene enkelt, med enten rent klippkutt eller tonet overgang. Det er i lengden best for alle øyne som skal se det du gjør.

degas

Lenke til kommentar
Har win xp

Atlon 1300

gforce 3

256 ram

asus hovedkort

Skokje tro at det sku vær no big deal..

Athlon 1300 og 256 RAM kan nok være i minste laget for Premiere 6.5. Vet ikke om det er grunnen til problemet ditt.

Hva slags harddisk har du? Og bruker du samme harddisk som systemet ditt ligger på (fy fy, i såfall).

Bruk aller helst en egen IDE kontroller og en harddisk, alene på denne kontrolleren, kun for videoredigering. Western Digital SE 8MB cache 80 GB og over er bra valg.

Lenke til kommentar

Du har nok for lite ram! Det er nok hovedgrunnen til at det går seint! Hadde ikke skadet med en raskere cpu eller! Du må huske at win xp er krevende når det gjelder ram og når du i tilegg skal drive med redigering så blir det for lite med 256mb. Du må ha minst 512mb. Har selv 768mb og skulle hatt 1024mb for at det skal gå knirkefritt!

Lenke til kommentar
Har WD 80gb, og kjører ikke på systempartisjonen.

Systempartisjon og systemdisk er ikke samme ting. Du bør ikke lagre videofilene på samme fysiske harddisk som systemet, uavhengig om det er samme partisjon eller ikke. Du bør bruke en annen fysisk harddisk, helst på en egen IDE kontroller spesielt kun for den harddisken.

Lenke til kommentar
Jeg har merket meg at det har stor sammenheng med hvilken type prosjekt jeg velger.. Jeg er litt usikker på hvilken type jeg skal ta. Du kan jo velge mellom mange ulike typer PAL og NTSC.. hva er forskjellen ?

PAL er europeisk tv-system (brukes bl.a i Norge). Det har 720x575 oppløsning og 25 helbilder (50 delbilder) i sekundet. NTSC brukes i Amerika. Det har litt lavere oppløsning (rundt en 720x420?) og 30 helbilder (60 delbilder) i sekundet.

Så lenge det du lager skal vises i Norge/Europa, så må du bruke PAL.

Under hver av disse har du vel noen undervalg. Redigerer du fra mini-DV, skal du bruke DV. Redigerer du fra vanlig analogt 4:3 format, må du vel velge noe annet. Husker ikke akkurat nå.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Har win xp

Atlon 1300

gforce 3

256 ram

asus hovedkort

Skokje tro at det sku vær no big deal..

CPU hastigheten er grei nok til 6.5, ikke noe problem. Det eneste du ikke får til her er realtime visning av effekter, og at redigeringen generelt tar mye lengre tid. Det er viktigere å lære seg å redigere bra (arbeidsmetoder mm.) før man begynner å kjøpe inn masse utstyr.

Minnemengden din er nok det største problemet her. 256 er ikke nok. Skal du redigere må du kjøpe mer, helst 1 GB eller mer (512 er absolutt minimum).

I tillegg er det slik at du og skal ha to(stor sett) fysiske hardisker i et redigeringssys. En for windows mm. og en for dine videofiler. Disse diskene SKAL begge settes opp som Master på hver sin port.

Skjermkortet ditt er ikke så viktig, om du ikke ønsker å se forhåndsvisninger i 100% størrelse. Jeg bruker et Matrox G-400, og det begrenser ikke mine produksjoner. Det som faktisk er viktigere er å ha en monitor eller TV knyttet opp sammen med din PC skjerm. Dermed kan du se hvordan filmen er og blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...