Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 - Da gjenstår det faktum at sandstormene på Mars er statisk ladede. Og det skaper problemer i seg selv, selv om hastigheten ikke er så problematisk alene. Da er i hvert fall ståskinn supert. Et ganske effektivt faraday-bur. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Som om ikke denne sølvpapir-raketten var komisk nok fra før så blir den vælva over av et vindkast og totalvraket. Hva har Elon gjort mot deg egentlig:p 3 Lenke til kommentar
joerlend Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 - Om det ferdige produktet ikke takkler over 150km/t i vindstyrke uten å velte så har Musk og Co. et problem. Hvorfor det? Passasjerfly tåler ikke det, men man løser det problemet ved å unngå sterk vind. Det fungerer ganske bra. Andre steder hvor raketten kan sendes, som månen eller Mars er vindstyrke aldri et problem. Kanskje Titan er et unntak, men det ligger ganske langt inn i fremtiden uansett. Men når det er sagt, så har både SpaceX og Musk alltid vist god evne til å lære av egne feil. Og alle som har laget mer kompliserte ting enn askebeger, vet at man ikke gjør det riktig første gang. Lag alltid en prototype, for du kommer til å lage en enten du vil eller ikke og det er bedre å gjøre det med vilje. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Nå er det ikke sånn at man bare bretter sammen denne og legger den bort om det blir vind. Ei heller er det rett fram å bygge en hangar for å huse den, da er det billigere å bygge mange hundre slike konstruksjoner. Noen ganger melder uværet sin ankomst, og da gjør man det man kan innenfor fornuftige kostnadsgrenser sett opp mot risikoen for tap av utstyr og tid. Man skal ikke gjøre store tiltakene før det koster mer enn å bygge en ny på dette stadiet. Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Nå er det ikke sånn at man bare bretter sammen denne og legger den bort om det blir vind.Ei heller er det rett fram å bygge en hangar for å huse den, da er det billigere å bygge mange hundre slike konstruksjoner.Noen ganger melder uværet sin ankomst, og da gjør man det man kan innenfor fornuftige kostnadsgrenser sett opp mot risikoen for tap av utstyr og tid.Man skal ikke gjøre store tiltakene før det koster mer enn å bygge en ny på dette stadiet. - Så var det det med å ta av og lande også da.Noe som dette protype forsøket skal teste ut.Men de får bare testet ut en side av problemstillingen.Jorden har høyere tyngdekraft og etter som jeg har blitt forklart her så har jorden også høyere barometrisktrykk.Vet ikke helt hvordan dette jevner seg ut, men 3,711m/s^2 vs 9,807m/s^2 i tyngdekraft tilsier at det trengs mer kraft for å ta av på Jorden vs Mars.Så var det barometrisketrykket da, der det er 101,300kilopascals på Jorden vs 0,600kilopascals på Mars, som tilsier at det trengs mer kraft for å ta av på Mars vs Jorden.Ved første øyekast så kan det virke lettere paradoksalt...Men hvor mye kraft dette faktisk utgjør i snitt vet jeg ikke.De 7 rakettmotorene burde takkle det?Dog tviler litt på at 9 eller 10 hadde vært bedre alternativ. Endret 26. januar 2019 av BizzyX78 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Vet ikke helt hvordan dette gjevner seg ut, men 3,711 m/s^2 vs 9,807m/s^2 i tyngdekraft tilsier at det trengs mer kraft for å ta av på Jorden vs Mars. Så var det barometrisketrykket da, der det er 101,300 kilopascals på Jorden vs 0,600 kilopascals på Mars, som tilsier at det trengs mer kraft for å ta av på Mars vs Jorden. Ved første øyekast så kan det virke lettere paradoksalt... Men hvor mye kraft dette faktisk utgjør i snitt vet jeg ikke. De 7 rakettmotorene burde takkle det? Dog tviler litt på at 9 eller 10 hadde vært bedre alternativ. Det er mye vanskeligere å ta av på jorden enn på mars. Mer lufttrykk er ikke en god ting, da har man både det at motorene får dårligere virkningsgrad, og man får mer luftmotstand. Med en fullt lastet vekt på 1335 tonn, en ytelse for Raptor motorene på 2000 kN på jordoverflaten og 2150 kN i vakuum, så for å ta av vil det være behov for 7 stk motorer på jorden og 3 stk motorer på mars. Starhopper utstyres bare med 3 motorer, men det er da fordi den vil være mye lettere enn et faktisk Starship. For å komme seg opp i bane på jorden trenger Starship også en ganske betydelig booster kalt Super Heavy. Denne er det ikke behov for på mars. https://en.wikipedia.org/wiki/BFR_(rocket) Endret 26. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 (endret) Fordi den kan velte? Du er rakettekspert da eller? Endret 27. januar 2019 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 So what? Hva forventer man av et selskap, som er grunnlagt av en person som produserer dildo biler? Hadde det vært her i nord, ville den blåst til Jan Mayen Så rart at alle andre nå ramler over seg selv for å komme med tilsvarende dildobiler da. Og så rart at disse dildobilene har mye høyere ytelse enn fossilbiler. 1 Lenke til kommentar
sosh82 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Kunne man ikke bundet raketten med tau ? Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Kunne man ikke bundet raketten med tau ? Var den ikke bundet opp da? Står jo at ett ankerpunkt røyk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå