Gå til innhold

Audi åpner salg av E-Tron


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Gjennomsnittsfarten viste 107 km/t. Speedometeret viste 5 km/t for mye ifølge GPSen, slik at den i realiteten var 102 km/t. 

Ellers var det mulig å ha varme i kupeen samtidig hvis man brukte en funksjon som het auxiliary.

Virker ikke ut som du har sett hele videoen, men plukket ut noe og trakk raske og feile konklusjoner.

 

I den andre testen holdt han en gjennomsnittsfart på 90 km/t og forbruket var på 2,52kWH. Det er tett på forbruket han fikk med Model X.  I testen til Nettavisen var forbruket til e-Tron 2,57kWh. 

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-audi-e-tron-55-quattro/3423586003.html

 

Kan ikke se at e-Tron gjør det spesielt dårlig her. Det er både minuser og plusser. Ikke overraskende er det ekstremt støysvak og kjører mykt over hardt underlag. Kjenner det igjen fra en A6 jeg lånte i 10 dager tidligere i år. Den var ekstremt stille, spesielt i høye hastigheter.

 

Der som skuffer meg mest og som gjelder alle dagens elbiler er den lange ladetiden. På første stasjon ladet bilen med maks 50kw og med 67% batterikapasitet var det 49 minutter til den var fulladet. Det er latterlig lenge. På andre stasjon hvor bilen ladet med ca. 80kw trengte den 39 minutter fra 61% til fult. Jeg er selvsagt klar over at man ikke må lade til 100%, men det innebærer igjen hyppigere ladinger. Det tar altfor lang tid IMO.

 

Skulle det vært aktuelt for min del å kjøpe en elbil til 700-900k eller mer, så måtte den ha kunne ladet med nærmere 350kw på alle langturer. 

 

Å herregud, nei den viste ikke 107. Den viste 49. Jeg har lagt ut link akkurat hvor dette vises. Hvor vanskelig kan det være. Men som andre har nevnt skyldes dette muligens at den ikke tar høyde for stopp og snittfarten synker etterhvert som en står i ro. Da gir det bare ett skjevt bilde av realiteten og det er ikke så galt som det ser ut. 

 

Auxilary er vell batterivarmeren, så da må en enten velge batteri eller kupe i såtilfelle. Hvor i videoen er dette, jeg husker det ikke. 

 

Ja det er ganske tett på Model X, noen prosent over. Dog målt mot en bil som er større og har langt større motor. I tillegg var vell testen av  model X i langt kaldere klima. Så de er forholdsvis klose, men e-tron burde ha vært ett godt stykke unna gitt de faktorene som spiller til dens fordel. Men jeg tror som sagt de har funnet en løsning og derfor lettet NDA tidligere. På samme måte som ipace hadde horrible tall i de første testene. Men det får tiden vise :) 

 

Dette med støynivå er kjempe bra ja, her har de andre noe å gjøre. Her er de tyske generelt gode synes jeg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å herregud, nei den viste ikke 107. Den viste 49. Jeg har lagt ut link akkurat hvor dette vises. Hvor vanskelig kan det være.

Tydeligvis veldig vanskelig for deg som åpenbart ikke har sett hele videoen og som trekker raske og feilaktige konklusjoner. Farten på 49km/t er fordi bilen har stått dønn i ro og ladet! Den faktiske gjennomsnittsfarten var 102 km/t. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tydeligvis veldig vanskelig for deg som åpenbart ikke har sett hele videoen og som trekker raske og feilaktige konklusjoner. Farten på 49km/t er fordi bilen har stått dønn i ro og ladet! Den faktiske gjennomsnittsfarten var 102 km/t. 

 

Om du hadde lest teksten min så sa jeg jo akkurat det samme, så skjønner ikke hvorfor du må gjennta det. Det var ikke klart at bilen beregnet på denne måten. Men som sagt, jeg har allerede nevnt dette etter at flere påpekte at bilen faktisk beregnet slikt. 

Lenke til kommentar

Ehm, nei. Har sett den har 3kWh pr mil i snitt over 130km med snittfart på 49km. Det er langt mer enn model X. Men, jeg tror dog at dette er problemer de kan få fikset etterhvert og gjerne har kontroll på allerede siden de har opphevet nda.

 

I tillegg får en ikke varme i kupe under lading. Bug rundt fjerning av ladekabel hvor ikke nødløsning fikset problemet engang.

 

"Selvstyring" som bare slår seg av om du ikke gir input(flere som har likt her), garantert en horribel situasjon om en faktisk er ute av det og ikke kan ta over.

 

Osv.

Neste gang bør du kanskje faktisk se videoen framfor å spre feilinformasjon som du gjorde her.

 

Har du også aksjer i Tesla? Kan være greit å vite når du går frem på denne måten mot konkurrerende merker til Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste gang bør du kanskje faktisk se videoen framfor å spre feilinformasjon som du gjorde her.

 

Har du også aksjer i Tesla? Kan være greit å vite når du går frem på denne måten mot konkurrerende merker til Tesla.

 

Jeg så videoen jeg, og det var ikke feil info. Det var bare bereningsmåten til audi som åpenbart er lite gjennomtenkt og kan føre til slike situasjoner som vi ser her. 

 

Nei jeg har ikke aksjer i Tesla. Det var du som begynte å mase å fjase om Tesla. Jeg kommenterte e-tron jeg, og negative ting jeg hadde sett i fra de første testene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så videoen jeg, og det var ikke feil info. Det var bare bereningsmåten til audi som åpenbart er lite gjennomtenkt og kan føre til slike situasjoner som vi ser her. 

 

Nei jeg har ikke aksjer i Tesla. Det var du som begynte å mase å fjase om Tesla. Jeg kommenterte e-tron jeg, og negative ting jeg hadde sett i fra de første testene. 

Da er det jo helst en fordel å forstå hva du har sett først. Det å påstå helt latterlige tall for gjennomsnittelig bruk uten å forstå kontekst i hva du har sett, er for meg missinformasjon. 

 

Jeg hadde til og med de suspektene før jeg så filmen, rett og slett pga det ville vært selvmord for Audi å lansert en bil med disse tallene. Det hengte ikke på greip rett og slett. 

 

Etter litt kikking, så ble det klart at han dreiv og testet akselerasjon i alle modusene, stod stille og pratet en hel del, samt hadde på Auxillary varme mens han ladet. 

 

 

Kommentaren rundt om det er bra eller dårlig at den gjennomsnittlige bruken tar for seg stillestående bruk er jo litt rart? Selvfølgelig må dette med. Alt som bruker strøm, må jo med i tallene i dashbordet. 

 

Det er kun i disse tilfellene at det var en ulempe for deg, at systemet fungerer logisk for brukeren selv, som jo vet hva han har gjort for å få tallene slik. 

 

Fremfor å forsvare deg, så er det nok enklere med en simpel beklagelse fremfor å stå på bakbeina. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Da er det jo helst en fordel å forstå hva du har sett først. Det å påstå helt latterlige tall for gjennomsnittelig bruk uten å forstå kontekst i hva du har sett, er for meg missinformasjon. 

 

Jeg hadde til og med de suspektene før jeg så filmen, rett og slett pga det ville vært selvmord for Audi å lansert en bil med disse tallene. Det hengte ikke på greip rett og slett. 

 

Etter litt kikking, så ble det klart at han dreiv og testet akselerasjon i alle modusene, stod stille og pratet en hel del, samt hadde på Auxillary varme mens han ladet. 

 

 

Kommentaren rundt om det er bra eller dårlig at den gjennomsnittlige bruken tar for seg stillestående bruk er jo litt rart? Selvfølgelig må dette med. Alt som bruker strøm, må jo med i tallene i dashbordet. 

 

Det er kun i disse tilfellene at det var en ulempe for deg, at systemet fungerer logisk for brukeren selv, som jo vet hva han har gjort for å få tallene slik. 

 

Fremfor å forsvare deg, så er det nok enklere med en simpel beklagelse fremfor å stå på bakbeina. 

 

Jeg har jo allerede forklart at jeg missforsto tallene. Forbruket er dog fortsatt høyt. 

Lenke til kommentar

Dessverre er det for mye fokus på tall/prestasjoner og lite på kultur og kunnskap.

 

Hadde vært morsomt å sett hvor stor del av de ansatte på Tesla sine service sentere som har mer enn 1 års ansennitet.

Det skulle også vært morsomt å se hvor mange toppledere i VAG-konsernet som sitter bak murene sammenlignet med Tesla.

 

Eller hvor mange ganger Tesla er tatt for kartellvirksomhet.

 

Eller hvor mange ganger de er tatt for utslippsjuks.

 

Eller gassing av dyr og mennesker.

 

Osv.

Lenke til kommentar

Det virker som man ansetter og sparker hele tiden, så ingen ansatte noensinne finner seg til rette og slår seg til ro.

Skjønner ikke helt hva dere snakker om ang ansinnitet, jeg har forholdt meg til de samme folkene i Tesla siden jeg kjøpte min første i 2015.

Det må jo bety at ingen i Tesla har sluttet på 4 år, WOW! Jeg er skikkelig imponert nå.

Er det "moving the goalposts" det heter?

Lenke til kommentar

Ja spørr befolkningen i Nagasaki og Hiroshima. Eller offer av napalmbombene i Vietnam.

 

Helt uskyldige disse amerikanerne. Ikke slipper de ut klimagasser heller.

 

På toppen av det hele har de valgt en president som representerer dem godt!

Huh? Her snakker vi om bilselskaper, og du begynner å snakke om atombomber?! Haha...

 

Uansett, poenget her er at hvis man først skal begynne å syte over "fæle Tesla" så bør man se litt på egne favoritter også! Tenk om Tesla hadde blitt tatt i alt det for eksempel tyske produsenter er tatt for flere ganger. De hadde blitt SLAKTET! Men haterne her bryr seg siden det ikke er Tesla og de dermed ikke kan bruke det til å rakke ned på Tesla med.

Lenke til kommentar

Taycan og e-tron GT skal vell ikke koste "OK panger"? 

 

Absolutt ikkje. Men eg går ut i frå at dei blir morsome og deilige å kjøre. 

 

Slik det er nå, skal ein ha grei rekkevidde, då står valget mellom tesla eller SUV. Tesla er uaktuelt for min sin del og eg har null behov for SUV.

Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe e-golf, men rekkevidda er ræva.

 

Så om eg skal bruke 6-900000kr på ein elbil, så er det bedre å bruke på ein morsom bil å kjøre, enn ein ubrukelig (for min sin del!!) SUV.

Lenke til kommentar

Hvis man liker et utdatert knappehelvete, så.

Ikkje alt med styreflate er "kult". Eller jo, det er "kult" og "teknologisk", men er ikkje altid det mest praktiske. Å sette inn 2 tablets istedenfor noen knapper er kult, for all del. Xzibit i pimp my ride var jo stort fan av det. Men for det første, så ser det direkte støgt ut (syns eg) De kunne designa det på mye bedre måte. 

For det andre, praktiske, med knapper kan ein trykke "i blinde" med å føle seg frem. Det er litt verre med tablet. Ein kan også trykke direkte på knappen ein trenger, uten å gå frem og tilbake på innstillinger.

Porsche (cayenne, panamera) eller mercedes e/s får full pot fra meg der. Estetisk fint, meget veltenkt, praktisk.  

 

Smak og behag. Bestemora til kompis digger "stort skjerm i tesla", mens eg sier "meh".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt ikkje. Men eg går ut i frå at dei blir morsome og deilige å kjøre. 

 

Slik det er nå, skal ein ha grei rekkevidde, då står valget mellom tesla eller SUV. Tesla er uaktuelt for min sin del og eg har null behov for SUV.

Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe e-golf, men rekkevidda er ræva.

 

Så om eg skal bruke 6-900000kr på ein elbil, så er det bedre å bruke på ein morsom bil å kjøre, enn ein ubrukelig (for min sin del!!) SUV.

Röhrl og Webber hadde mye positivt å si om Taycan. De er selvfølgelige partiske, men jeg tror ikke Porsche tør å levere noe som er middelmådig.

Lenke til kommentar

Huh? Her snakker vi om bilselskaper, og du begynner å snakke om atombomber?! Haha...Uansett, poenget her er at hvis man først skal begynne å syte over "fæle Tesla" så bør man se litt på egne favoritter også! Tenk om Tesla hadde blitt tatt i alt det for eksempel tyske produsenter er tatt for flere ganger. De hadde blitt SLAKTET! Men haterne her bryr seg siden det ikke er Tesla og de dermed ikke kan bruke det til å rakke ned på Tesla med.

https://www.nettavisen.no/na24/elon-musk-langer-ut-mot-fossilt-brennstoff-men-har-et-privatflyforbruk-som-nesten-ikke-er-til-a-tro/3423587230.html

 

Miljøvennlig fyr denne musk. Går utifrå at flyet er batteridrevet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...