aanundo Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Dette er jo et godt eksempel på en god diskusjon i kommentarfeltet. 1. april får jeg gleden av å begynne som redaktør i TU.no, og jeg tenker litt på hvordan vi kan løfte fram gode kommentarer fra leserne slik at de også når fram til de som vanligvis ikke leser kommentarene. De er det tross alt også mange av, og jeg tenker at det er positivt både for TU og for debatten at vi løfter fram leserkommentarer som retter på oss, opplyser brukerne på en god måte og i det hele tatt bidrar til at kvaliteten blir så høy som mulig - noe som igjen bidrar til TUs troverdighet totalt sett. Som regel er det slik at mange lesere vet mer om emnet enn det journalisten (og definitivt redaktøren) gjør. Gode kommentarer forbedrer dermed innholdet. Det er flott at vi pusser opp teknologien bak kommentarsystemet, men kan vi også gjøre andre ting for å løfte fram de beste og mest inniktsfulle kommentarene? Jeg er en av de som har brukt kommentarfeltet på TU både mye og lenge, og skal jeg komme med forslag til forbedringer så er det ofte jeg savner at fagmiljøene er mer aktive. Etter at jeg ble pensjonist har jeg fått mye tid til det som er mitt store interessefelt: "oppfinnervirksomhet". Det er også slik at vi lever i en tid hvor det er enkelt å søke patenter, ved at dataprogrammer som: Inventor, Autosketch og Word gjør at søkerprosessen blir en lek. Det er også slik at det finnes enormt mye kunnskap i universitetsmiljøene, men jeg savner en debatt og tilbakemeldinger som kan bringe ny teknologi fremover. Typisk eksempel er bildet som brukes i denne artikkelen, som kan være grunnlaget for ny industri dersom den en gang i fremtiden kommer i sjøen. Jeg har 5 patentsøknader til behandling, og patenter sikrer rettigheter som samfunnet i større grad burde utnytte og heie frem. Det er også slik at jeg ser på penger som mindre viktig enn arbeidsplasser, og i den senere tid har jeg blitt mer og mer imponert av virksomheten til Hans Nielsen Hauge, og mottoet hans: "Ånd og hånd". Historikerne mener at han kanskje har æren for så mange som 7000 arbeidsplasser i starten på 1800-tallet. Av og til føler jeg meg "navlebeskuende", ved å kjøre på med egne tanker og meninger, og kommentarene jeg får er at dette har du skrevet før. I slike tilfeller lurer jeg på om det kanskje er på tide å slutte med skrivingen, eller er det "Janteloven" vi ser konturene av. Jeg har stor glede av å både lese og skrive i kommentarfeltet, og tror egentlig at dersom alle gode krefter bidrar kan det føre til flere arbeidsplasser. Etter min mening er en god visjon for TU: Flere arbeidsplasser. Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Allikevel håper jeg at dere kan prøve å reversere noen av de negative endringene som kom når TU forumet ble slått sammen med de andre. De mest ødeleggende endringene sånn jeg ser det er disse. Det dukket opp deltakere som ikke ser ut til å ha noen interesse av å delta i selve diskusjonen og/eller lære noe av den. Det eneste de gjør er å spore av og spre dårlig stemning. De ser ut til å være usedvanlig dyktige til å hårfint ligge på riktig side av grensen for tradisjonell trolling, men gjør i praksis det samme. På mange måter er de som han/hun som stiller seg mitt i rommet med høy røst ødelegger alle andres mulighet til å komme til, blir det påpekt blir de krenket og påberoper seg ytringsfrihet osv. Dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre men alt med folkeskikk og respekt for artikkelen og meddebattanter. Graden av kverulering når også i mange debatter et ødeleggende nivå. Når enkelte bare gjentar de samme argumentene side opp og side ned helt til andre ikke lenger gidder å delta er ikke diskusjonen kommet videre, den er bare avlivet. I utgangspunktet enig med deg, men som lang tids bruker av forumet tror jeg ikke dette problemet har økt siden det ble flyttet til diskusjon.no, det har bare blitt mer synlig. Det gamle forumet hadde en sårt savnet tre-struktur, hvor svar til en kommentar ble lagt som en node under den kommentaren. Det gjorde at de fleste avsporingene havnet i en blindvei man enkelt kunne ignorere. Nå er alt i samme tråd og når man må scrolle seg forbi hvert eneste lille troll for å finne gullkornene så blir de naturlig nok mer synlig. Troll ruver mest i åpent landskap. Får vi tilbake trærne vil vi nok oppleve at de blir mindre synlig ganske raskt. Savner også at kommentarfeltet hos tu.no blir mer mobilvennlig. Boksen man kan skrive i er knøttliten, mangler scrollbar og er ustabil. Man kan følge link til forumet, men justeringene som trengs for å gjøre brukeropplevelsen betydelig bedre er så små at jeg ikke begriper hvorfor de ikke er gjort for lengst. Strengt tatt har hele tu.no stort forbedringspotensial for mobiler. Har selv meldt inn og sett flere andre kommentert om det, men det får være en sak for en annen tråd. 3 Lenke til kommentar
ElmerFudd Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Kan vi få en bedre kommentarfelt-funksjon? Synes denne er lite tiltalende, krøkkete og underlig. Helt enig. Markdown syntaks (i tillegg) som på GitHub, CodeProject eller StackOverflow sine sider ville vært ideelt. Til og med phpBoard er bedre enn den krøkkete måten disksjon.no har lagt opp til. Men jeg skjønner at det krever dyktig med høy kompetanse på JavaScript (som er gresk for meg). Endret 25. januar 2019 av ElmerFudd Lenke til kommentar
Finn B. K. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Når tror dere jeg vil kunne betale for å lese artikler fra TU og aviser og blader etc, på "Blad-ify" på samme måte som betaler for å høre på musikk fra "Spot-ify" ? Lenke til kommentar
Finn B. K. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Når jeg har googlet noe på nett så kommer jeg av og til til forum hvor de innleggene (svarene) som har fått flest stemmer vises øverst. ....... Kan det være en (automatisert) måte og øke den leser opplevde kvaliteten av ett kommentar forum på ? .......... bare en kjapp hastig tanke, neppe viktig her på TU ...... 1 Lenke til kommentar
Ole Petter Pedersen Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Jeg er en av de som har brukt kommentarfeltet på TU både mye og lenge, og skal jeg komme med forslag til forbedringer så er det ofte jeg savner at fagmiljøene er mer aktive. Etter at jeg ble pensjonist har jeg fått mye tid til det som er mitt store interessefelt: "oppfinnervirksomhet". Takk for flere gode innspill! Det er veldig mye spennende teknologisk virksomhet i vårt relativt sett lille land, og det å løfte fram spennende nye ideer - og sjekke om de blir noe av senere - er definitivt noe som bør være relevant for TU. Jeg vet ikke om en redaksjon skal ta æren eller skylda for at det blir flere eller færre arbeidsplasser, men jeg tenker at vi som redaksjon naturlig er teknologioptimister, i alle fall. Fortsett å skrive :-) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Hvis dere er usikker på hvilket nivå dere skal legge artiklene på, velg heller teknisk nivå enn ukeblad nivå. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Tror ikke jeg får (digital) tilbakemelding om noen svarer på mine kommentarer her på TU. Eller er det bare jeg som ikke har satt opp kontoen riktig? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Tror ikke jeg får (digital) tilbakemelding om noen svarer på mine kommentarer her på TU. Eller er det bare jeg som ikke har satt opp kontoen riktig? Hvis du klikker på "Gå til forumtråden" så blir du sendt til tråden på diskusjon.no Her kan du endre varslinginnstillingene i kontrollpanelet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå