Gå til innhold

Uten lesernes kommentarer hadde tu.no vært et mindre interessant nettsted

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis TU begynner å skrive mer om taxfri-kvoter, FrP-politikk og bompenger, så blir det nok fart i kommentarfeltet her også...

(så ikke gjør det)

Ja, og det handler nok også om at TU enn så lenge har et annet publikum enn f.eks VG. I kommentarfeltet hos sistnevnte skrives det jo mest om muslimer uansett hvilken sak det gjelder.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, og det handler nok også om at TU enn så lenge har et annet publikum enn f.eks VG. I kommentarfeltet hos sistnevnte skrives det jo mest om muslimer uansett hvilken sak det gjelder.

Heilt enig, TU har eit anna publikum og skriver om saker der det er vanskeligare å vri diskusjonen over til arbeiderpartiet, muslimar eller feministar.

I tillegg er nok brukarane på diskusjon.no flinkare til å rapportere og oversjå dei få postane som prøver å øydelegge, slik at moderatorane lett kan slette enkeltpostar.

Dagbladet og VG går for taktikken ved å berre stenge og skjule heile debatten dersom den sklir ut.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg leser oftere kommentarene (diskusjon.no) enn artiklene (tu.no ++) ... og er litt usikker på hva det egentlig betyr.

Dagsavisene er reine rottereir, besøk bør unngås dersom en ønsker å bevare egen mentale helse.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvor leser du lokale nyheter da?

Lokalavisa der jeg bor har ikke kommentarfelt. Det har vært diskutert, men enda ikke dukket opp noe. De er ganske flinke på å være lokale og ikke mene/presentere for mye av alt mulig annet.

Ellers bruker jeg nrk.no en del. Der er jo kommentarfelt til slike "Ytring" -artikler. Blir jo sikkert moderert en del så resultatet fremstår forholdsvis fornuftig i snitt.

Ulempen med kommentarfelt er jo gjerne at de som vet minst ofte mener mest. Særlig da i mer diffuse tema som politikk, religion og denslags.

Lenke til kommentar

Kan vi få en bedre kommentarfelt-funksjon? Synes denne er lite tiltalende, krøkkete og underlig.

For min del er det bare 2 kommentarfelt jeg er aktiv på, og det er TU og NRK, Ytring.

TU sitt kommentarfelt tillater bilde, mens Ytring ikke tillater bilde det jeg vet.

Etter min mening er kommentarfeltet på TU godt tilpasset oss som ønsker debatt, og jeg er en av de som har stor glede av kommentarfeltet.

Mange tenker bedre enn en, men det betinger at de med mest fagkunnskap deltar i debattene.

Så programmet "Uro" på NRK i kveld, som tok opp problemet med velferdsstaten i lys av arbeid og arbeidsplasser.

Et tema som jeg håper TU også bruker mye tid på fremover, da arbeidsplassene i eksportindustrien egentlig er motoren i velferdsstaten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt trasig at man alltid sjekker kommentarene fordi man regner med at journalisten har misforstått eller feilformidlet det egentlige budskapet. Når det er sagt er nok tu s lesere over snittet opptatt av tekniske detaljer og har svært ofte store kunnskaper. Spesielt positivt at de som har kunnskaper om aktuelt emne er raske til å kommentere og svært ofte får korrigert feil i artiklene. Det gjør TU.no til et bedre nettsted.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo et godt eksempel på en god diskusjon i kommentarfeltet. 1. april får jeg gleden av å begynne som redaktør i TU.no, og jeg tenker litt på hvordan vi kan løfte fram gode kommentarer fra leserne slik at de også når fram til de som vanligvis ikke leser kommentarene. De er det tross alt også mange av, og jeg tenker at det er positivt både for TU og for debatten at vi løfter fram leserkommentarer som retter på oss, opplyser brukerne på en god måte og i det hele tatt bidrar til at kvaliteten blir så høy som mulig - noe som igjen bidrar til TUs troverdighet totalt sett. Som regel er det slik at mange lesere vet mer om emnet enn det journalisten (og definitivt redaktøren) gjør. Gode kommentarer forbedrer dermed innholdet. Det er flott at vi pusser opp teknologien bak kommentarsystemet, men kan vi også gjøre andre ting for å løfte fram de beste og mest inniktsfulle kommentarene?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Erasmus mener kommentarfeltet og ikke forumtråden. Det er 2 vidt forskjellige opplevelser, og jeg må si meg enig i at kommentarfeltet ikke er spesielt bra. Forumet derimot er jeg strålende fornøyd med.

Finnes det ikke en løsning hvor man linker inn forumtråden i artikkelen, med alle mulighetene man har i forumtråden?

Jeg har sett det flere ganger tidligere at folk klager på at det ikke går an å redigere innlegg osv, så det tyder på at en del leser artiklene uten å gå innom diskusjon.no. De leserne bør få en bedre opplevelse. Det kan selvsagt forklares med en linje nederst i hver artikkel, klikk "gå til forumtråden" for å kunne redigere innlegg og legge til bilder osv...

Lenke til kommentar

Er enig med mange her, om at nivået det diskuteres på er langt høyere enn mange andre steder, så kudos til både siden og dem som deler sin kunnskap på en saklig måte.

For å følge opp kommentaren ang endringer på forumet; antar det er forslått at man kan angre "liker" knappen samt andre innlegget uten å være i forum view? Vanvittig irriterende å skrive fra mobil, oppdage feil og så måtte inn flere klikk for å kunne endre sin post.

Og en generell mening (ironisk mtp det som kommer under); ja, det skal være høy takhøyde for forskjellige meninger, i alle saker. Men føler ofte at retten til å mene / provosere veier for tungt. I en del saker (kommentarer) ser vi at direkte løgner blir presentert, eller skrevet på en slik måte at det ødelegger all mulighet for god debatt og diskusjon. Om du rapporterer er det sjeldent man får gjennomslag (med gitte argument om ytring), og om du diskutere tilbake med vedkommende som serverer løgner / oppgulp er det fort gjort at spissformulering / litt krass tilbakemelding fører til at du blir den skadelidende.

Igjen, det skal være rom for ytring, men ytring er ikke det samme som menings"horeri" som ødelegger og korrupterer kommentarfelt. La oss ønske oss noe bedre enn hva andre kommentarfelt presenterer! :)

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først og fremst takk for at dere ser verdien av å satse på den unike kommunikasjonen og kunnskapsdelingen et forum på TU gir muligheten til. En slik arena er viktigere enn noen gang. Jeg vet disse diskusjonene også kan ha viktige innspill til personer i både næringsliv og det offentlige som hjelper dem å se et bredere perspektiv.

Allikevel håper jeg at dere kan prøve å reversere noen av de negative endringene som kom når TU forumet ble slått sammen med de andre. De mest ødeleggende endringene sånn jeg ser det er disse.

• Det dukket opp deltakere som ikke ser ut til å ha noen interesse av å delta i selve diskusjonen og/eller lære noe av den. Det eneste de gjør er å spore av og spre dårlig stemning. De ser ut til å være usedvanlig dyktige til å hårfint ligge på riktig side av grensen for tradisjonell trolling, men gjør i praksis det samme. På mange måter er de som han/hun som stiller seg mitt i rommet med høy røst ødelegger alle andres mulighet til å komme til, blir det påpekt blir de krenket og påberoper seg ytringsfrihet osv. Dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre men alt med folkeskikk og respekt for artikkelen og meddebattanter.
  • Graden av kverulering når også i mange debatter et ødeleggende nivå. Når enkelte bare gjentar de samme argumentene side opp og side ned helt til andre ikke lenger gidder å delta er ikke diskusjonen kommet videre, den er bare avlivet.

Over tid ser det for meg ut til at dette får de som har interesse av temaet  til å logge av.

Jeg har rapportert noen slike tråder til moderatorene og har fått god respons fra et fantastisk team, men det virker som de ikke har retningslinjer som støtter å slå ned på denne typen "sabotasje".

En gjennomgang av hvordan håndtere at TU bør sette krav til at diskusjonene ikke forfaller mot det nivået som har skjedd andre steder håper jeg dere tar. Jeg er nemlig helt sikker på at moderatorene renser forumet for disse tingene rimelig kjapt dersom det blir satt fokus på, uten at det går utover den takhøyden som det selvfølgelig bør være her.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...