Gå til innhold

Flyselskapene taper på nye bonuspoeng-regler - men de kan takke seg selv

Anbefalte innlegg

Som privatperson så ville ikke en rabatt på kjøpstidspunktet ført til økt skatt, så hvorfor skal rabatt i ettertid være skattbart?

Nja, nei, ikke helt.

Hvorvidt flybilletten koster 10 000,- eller 5 000,- gir ingen ekstra personlig skatt. Helt korrekt. 

Men rabatten tilfaller jo også fullt og helt bedriften. Om du finner en billig flybillett, får du ikke utbetalt mellomlegget i cash av sjefen din. Det er dette bonuspoengene prøver å gjøre. Bedriften betaler for mye, og "rabatten" sendes rett i din lomme – dog i form av en nærmest kryptisk valuta, som kun kan brukes etter flyselskapets vilkår.  :p

Så: Det du må huske på, er at arbeidsgiver betaler flybilletten din – hvor rabatten p.t. brukes til “privat forlystelse” (i mangel av et bedre ord). Haddu du derimot brukt dine bonuspoeng på å gjøre neste business-tur billigere, er det ingen som ville klaget. Men alle vet jo at bonuspoeng brukes i privat øyemed.

La meg ta et helt annet eksempel: dersom arb.giver betaler ditt private mobilabonnement (absolutt ikke unormalt), ses dette på som en skattefordel, og du betale skatt av fordelen. Dersom arb.giver velger å bytte til et ekstremt dyrt abonnement, må du faktisk skatte mer. Derfor er det p.t. ikke særlig fordelaktig for Telenor å doble bedrifts-regningen mot at du som privatperson får tildelt noen personlige «Telenor-poeng». Ser du parallellen til flybransjen? 

Billettprisene holdes i dag høye, mot utbetaling av bonuspoeng.

En bedriftsreise sponser dermed personlig forbruk – og er å regne som en inntekt. 

--

Det sagt, så synes jeg egentlig det er litt tullete å innføre denne skatten. Byråkratiet blir for stort! Når regjering og storting tar slike valg, de først se på omfang. Hvor mye ligger gj.snittlig bruk av bonuspoeng på? Hvilken inntekt gir dette staten, og hvor mye merarbeid vil innrapportering gi stat, arb.giver og det norske folk samlet sett? 

• Skatteetaten må redigere skjemaer, endre GUI og om-programmere
  • Norwegian, SAS m.fl. "tvinges" til å bruke ressurser på å lage oversikter og rapporter for sluttbruker
  • Arbeidsgivere landet over forstår ikke hvordan de skal forholde seg til dette, og er på ingen måte rustet til å få innrapportert bruk av bonuspoeng
  • Arbeidstakere forstår ikke helt poenget … de fleste av oss har så få bonuspoeng at det er snakk om noen tiere i økt skatt!

– Jeg er ikke imponert!

Fatter ikke at dette er et tema uansett. Flisespikkeri, smålighet og misunnelse kaller jeg dette. Morsomt at det er FRP som går i bresjen for dette. Jeg opptjener ca 45000 poeng i året på jobbreiser. Dette er akkurat nok til å få gullkortet som er det attraktive her. Som verdi av disse ville jeg brukt 1500 poeng for en boks 0,33l Carlsberg som koster 25 i butikken. Dvs at hvis jeg skulle bruke disse 45000 poengene så ville jeg gitt opp 750kr som skattbar fordel. Dette ville igen da gitt en skatt på 210 kr.

Enig!

Jeg kan ikke regler om gullkort eller bonuspoeng, men er det slik at dine 45k poeng ikke taes ut? Reglene sier at du kun skal skattes på bruk av poeng – ikke på selve opptjeningen. Så du kan la poengene stå der i evig tid, om du nå skulle ønske.. Er du så uheldig å kjøpe en flybillett med bonuspoengene, er det jo bare å gi opp. Flyreiser fra A til B har faste bonus-priser hos SAS, men svært flyktige billettpriser. Det finnes ingen fast vekslingskurs mellom poeng og NOK (eller DKK/SEK for den saks skyld). Norwegian har en litt enklere modell; der er det en fast vekslingskurs, og ingen problematikk i å verdiglegge forbruket. Men igjen; nordmenn flest «tjener» bare småpenger på dette smutthullet i dag. Er det verdt det? 

Kanskje en enklere lovendring, er at kun fritidsreiser kan gi bonuspoeng? (Men hvordan skal SAS avgjøre om jeg reiser i jobb- eller fritidsøyemed?) Nei, ikke helt enkelt dette. Kan ikke bransen bare slutte med alle disse teite bonuspoengene sine? (Er det egentlig noen som liker opplegget? Jeg vil mye heller ha litt billigere billetter for alle)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, nei, ikke helt.

Hvorvidt flybilletten koster 10 000,- eller 5 000,- gir ingen ekstra personlig skatt. Helt korrekt. 

Men rabatten tilfaller jo også fullt og helt bedriften. Om du finner en billig flybillett, får du ikke utbetalt mellomlegget i cash av sjefen din. Det er dette bonuspoengene prøver å gjøre. Bedriften betaler for mye, og "rabatten" sendes rett i din lomme – dog i form av en nærmest kryptisk valuta, som kun kan brukes etter flyselskapets vilkår.  :p

Så: Det du må huske på, er at arbeidsgiver betaler flybilletten din – hvor rabatten p.t. brukes til “privat forlystelse” (i mangel av et bedre ord). Haddu du derimot brukt dine bonuspoeng på å gjøre neste business-tur billigere, er det ingen som ville klaget. Men alle vet jo at bonuspoeng brukes i privat øyemed.

La meg ta et helt annet eksempel: dersom arb.giver betaler ditt private mobilabonnement (absolutt ikke unormalt), ses dette på som en skattefordel, og du betale skatt av fordelen. Dersom arb.giver velger å bytte til et ekstremt dyrt abonnement, må du faktisk skatte mer. Derfor er det p.t. ikke særlig fordelaktig for Telenor å doble bedrifts-regningen mot at du som privatperson får tildelt noen personlige «Telenor-poeng». Ser du parallellen til flybransjen? 

Billettprisene holdes i dag høye, mot utbetaling av bonuspoeng.

En bedriftsreise sponser dermed personlig forbruk – og er å regne som en inntekt.

Jeg vet selvfølgelig hvorfor bonuspoeng opptjent i arbeid er å anse som arbeidsinntekt. Innlegget jeg svarte på "argumenterte" for at ordningen burde gjelde alle typer bonuspoeng. Jeg har vanskelig for å tolke dette og etterfølgende innlegg som noe annet enn at han mente også bonuspoeng opptjent privat burde beskattes. Det er det jeg mener ikke gir mening.
Lenke til kommentar

Jeg noterer meg at du nå motsier deg selv, og ikke lengre mener at "I praksis er jo poeng en forsinket rabatt." Du må gjerne mene at beskatning av bonuspoeng er naturlig, men jeg ser ikke helt hvordan opptjente rabatter utgjør verken arbeidsinntekt, kapitalinntekt eller virksomhetsinntekt. Ditt ønske om enklere handel endrer ikke på dette. Det skiller seg ganske mye fra det å investere i en aksje. Bonuspoeng er jo også en form for prisstrategi.

Bonuspoeng er nok først og fremst et forsøk på å ta kunden som gissel, ved å betale et vederlag for kundens "lojalitet" i form av bonuspoeng, som brukes til en rabatt ved kjøp av et produkt på et senere tidspunkt. Sånn sett er bonus poeng et vederlag for kundens tjeneste som er lojalitet. Betaling for tjenester vil normalt skattelegges.

Lenke til kommentar

Bonuspoeng er nok først og fremst et forsøk på å ta kunden som gissel, ved å betale et vederlag for kundens "lojalitet" i form av bonuspoeng, som brukes til en rabatt ved kjøp av et produkt på et senere tidspunkt. Sånn sett er bonus poeng et vederlag for kundens tjeneste som er lojalitet. Betaling for tjenester vil normalt skattelegges.

Nuvel. Det som beskattes er vel strengt tatt "fordel vunnet med arbeid" (skatteloven § 5-10), "fordel vunnet ved kapital" (skatteloven § 5-20) og "fordel vunnet ved virksomhet" (skatteloven § 5-30. Vederlag for tjenester er det siste, men for at noe skal være "virksomhet" må det "objektivt sett være egnet til å gi overskudd" over tid (jf. rt. 1985 s. 319). Det er ganske vanskelig å se at lojalitet til flyselskap er egnet til å gi overskudd, og effekten av det ville i så fall være at selve flybilletten ga skattefradrag.
Lenke til kommentar

Nuvel. Det som beskattes er vel strengt tatt "fordel vunnet med arbeid" (skatteloven § 5-10), "fordel vunnet ved kapital" (skatteloven § 5-20) og "fordel vunnet ved virksomhet" (skatteloven § 5-30. Vederlag for tjenester er det siste, men for at noe skal være "virksomhet" må det "objektivt sett være egnet til å gi overskudd" over tid (jf. rt. 1985 s. 319). Det er ganske vanskelig å se at lojalitet til flyselskap er egnet til å gi overskudd, og effekten av det ville i så fall være at selve flybilletten ga skattefradrag.

Så det du sier er at du egentlig er fornøyd med å legge igjen personlig informasjon overalt, samt få eposten full av reklame, for å få de beste prisene? Alternativet med å avskaffe bonuspoeng ordninger på generelt grunnlag og kun få gode priser frister ikke i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du egentlig er fornøyd med å legge igjen personlig informasjon overalt, samt få eposten full av reklame, for å få de beste prisene? Alternativet med å avskaffe bonuspoeng ordninger på generelt grunnlag og kun få gode priser frister ikke i det hele tatt?

Nei, det sier jeg ikke. Det jeg sier er at bonuspoeng passer dårlig inn i vårt skattesystem, og at det er helt feil verktøy for å bekjempe dette problemet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det sier jeg ikke. Det jeg sier er at bonuspoeng passer dårlig inn i vårt skattesystem, og at det er helt feil verktøy for å bekjempe dette problemet.

Det er jeg helt enig i! Tror også politikerene innser det (selv om jeg generelt ikke er altfor begeistret for politikere). Problemet er vel å finne andre juridisk virkemiddler for å avskaffe bonusordinger. Mener det ble prøvd for noen år siden, men at det var i konflikt med EU's regelverk.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i! Tror også politikerene innser det (selv om jeg generelt ikke er altfor begeistret for politikere). Problemet er vel å finne andre juridisk virkemiddler for å avskaffe bonusordinger. Mener det ble prøvd for noen år siden, men at det var i konflikt med EU's regelverk.

Hvis du er helt enig i det skjønner jeg ikke helt hvorfor du hevder ordningen "burde utvides til å gjelde alle typer bonuspoeng", og tilsynelatende altså argumenterer for å beskatte bonuspoeng opptjent privat også. Men greit nok, vi er nok så enige vi kan bli.
Lenke til kommentar

Hvis du er helt enig i det skjønner jeg ikke helt hvorfor du hevder ordningen "burde utvides til å gjelde alle typer bonuspoeng", og tilsynelatende altså argumenterer for å beskatte bonuspoeng opptjent privat også. Men greit nok, vi er nok så enige vi kan bli.

Jo jeg er enig i at lovendringen ikke fungerer i praksis, da det blir helt håpløst å skatte riktig av bonuspoengene, krever enormt med resurser å holde oversikten. Så kan man selvfølgelig også spekulere i om det er et motiv i å faktisk få inn skatteinntekter på dette. Håpet mitt er at lovendringen fører til at bonuspoeng ordningene blir avviklet. Over og ut. :)

Lenke til kommentar

Jo jeg er enig i at lovendringen ikke fungerer i praksis, da det blir helt håpløst å skatte riktig av bonuspoengene, krever enormt med resurser å holde oversikten. Så kan man selvfølgelig også spekulere i om det er et motiv i å faktisk få inn skatteinntekter på dette. Håpet mitt er at lovendringen fører til at bonuspoeng ordningene blir avviklet. Over og ut. :)

OK. Det er ikke det jeg påstår. Jeg tror det hadde fungert helt fint i praksis å beskatte bonuspoeng, så lenge man la byrden med innrapportering på de som driver bonussystemet. Jeg synes også sutringa i ymse medier om denne saken fremstår som ganske stusselig grining for sin syke mor. Det jeg påstår er at det ikke er noen grunn til å beskatte bonuspoeng som opptjenes privat, fordi det ikke passer inn i vårt inntektsskattesystem. Det er ganske logisk oppbygd, og å fikle for mye med dette med særunntak skaper en kompleksitet som i seg selv er uheldig, så man bør avstå fra å forsøke å oppnå alle mulige gode formål gjennom skattesystemet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...