Gå til innhold

Flyselskapene taper på nye bonuspoeng-regler - men de kan takke seg selv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr dette at vi endelig får svar på det evige spørsmål: hvor mye er 1000 SAS-poeng målt i kroner?

Blir interessant å se verdianslaget, da faktisk verdi avhenger veldig av type billett eller tjeneste man får tak i for poengene. Eksempel: I Eurobonus shop kan du veksle inn 1010 poeng i en pose Cloetta Djungelvrål, som koster ca 40 kroner i butikk.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Betyr dette at vi endelig får svar på det evige spørsmål: hvor mye er 1000 SAS-poeng målt i kroner?

Blir interessant å se verdianslaget, da faktisk verdi avhenger veldig av type billett eller tjeneste man får tak i for poengene. Eksempel: I Eurobonus shop kan du veksle inn 1010 poeng i en pose Cloetta Djungelvrål, som koster ca 40 kroner i butikk.

Ha ha, det blir rimelig komplisert å føre selvangivelse fremover hvis man skal prøve å være innenfor loven. Du må finne markedspris / billigste pris på produktet på tidspunktet du kjøper det og skatte av differansen, samt at du må varsle arbeidsgiveren så de kan trekke arbeidsgiveravgift for Cloetta'en. Dette må man gjøre for hver eneste vare / tjeneste som det benyttes bonuspoeng for. I tillegg må du selvfølgelig holde regnskap på hva som er privat opptjente poeng og hva som er opptjent gjennom arbeidsgiver. Mao. er det nesten en heltidsjobb å skatte riktig av denne "fordelen". Uansett må jeg nesten si at jeg holder med myndighetene i denne saken. Utrolig lei av såkalte fordelsprogrammer hvor man samler opp poeng. Jeg vil mye heller ha en god pris enn poeng som krever at jeg blir nedlesset med epost reklame for å følge med på poengene!

Ordningen burde fortrinnsvis utvides til å gjelde alle typer bonuspoeng. Loven bør utformes slik at det ikke er lov å utbetale poeng / rabatt på en kjøpt vare i ettertid. I praksis er jo poeng en forsinket rabatt på en vare. Poeng bør ses på som valutta og alle bonuspoeng / rabatter utbetalt på andre tidspunkt enn kjøpstidspunktet bør skattelegges som inntekt, og forhandler må således også betale arbeisgiveravgift. Da kunne vi gått tilbake til kun gode tilbud :)

Endret av xyzæøå
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ordningen burde fortrinnsvis utvides til å gjelde alle typer bonuspoeng. Loven bør utformes slik at det ikke er lov å utbetale poeng / rabatt på en kjøpt vare i ettertid. I praksis er jo poeng en forsinket rabatt på en vare. Poeng bør ses på som valutta og alle bonuspoeng / rabatter utbetalt på andre tidspunkt enn kjøpstidspunktet bør skattelegges som inntekt, og forhandler må således også betale arbeisgiveravgift. Da kunne vi gått tilbake til kun gode tilbud :)

Som privatperson så ville ikke en rabatt på kjøpstidspunktet ført til økt skatt, så hvorfor skal rabatt i ettertid være skattbart?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å gi et godt svar pga. at poengprisen er den samme uavhengig av billettpris ( i mange tilfeller i hvert fall). Når jeg f.eks skal fly fra Oslo til Ørsta kan billettprisen være mellom 799kr og 2000kr, mens poengprisen uansett er 6000 (om man bare kjøper en vei).

Lenke til kommentar

Som privatperson så ville ikke en rabatt på kjøpstidspunktet ført til økt skatt, så hvorfor skal rabatt i ettertid være skattbart?

Forhandlerene kaller det jo selv å "tjene opp" bonuspoeng, vanligvis må man skatte når man tjener noe. Investerer du timer på jobben må du skatte av opptjente timer når de konverteres til NOK på slutten av måneden. Investerer du i aksjer må du skatte av overskuddet når aksjen selges med fortjeneste. Da burde det være naturlig å skatte av poeng du tjener opp ved å kjøpe varer eller tjenester. Poengene tjener du ved å investere i en vare, så det skiller ikke spesielt mye fra å investere i en aksje. Det blir noe annet når rabatten utløses umiddelbart, da dette kun er prisingstrategi. Rabatten tar utgangspunkt i en fiktiv markedspris, mens realiteten er at en forhandler kan ta hvilken pris han vil uten å kalle det rabatt. Mitt ståsted er at jeg ønsker en mer smidig kundeopplevelse, hvor jeg kan få gode priser uten å måtte oppgi personalia til enhver butikk jeg er innom, og få eposten full av reklame.

Lenke til kommentar

Forhandlerene kaller det jo selv å "tjene opp" bonuspoeng, vanligvis må man skatte når man tjener noe. Investerer du timer på jobben må du skatte av opptjente timer når de konverteres til NOK på slutten av måneden. Investerer du i aksjer må du skatte av overskuddet når aksjen selges med fortjeneste. Da burde det være naturlig å skatte av poeng du tjener opp ved å kjøpe varer eller tjenester. Poengene tjener du ved å investere i en vare, så det skiller ikke spesielt mye fra å investere i en aksje. Det blir noe annet når rabatten utløses umiddelbart, da dette kun er prisingstrategi. Rabatten tar utgangspunkt i en fiktiv markedspris, mens realiteten er at en forhandler kan ta hvilken pris han vil uten å kalle det rabatt. Mitt ståsted er at jeg ønsker en mer smidig kundeopplevelse, hvor jeg kan få gode priser uten å måtte oppgi personalia til enhver butikk jeg er innom, og få eposten full av reklame.

Jeg noterer meg at du nå motsier deg selv, og ikke lengre mener at "I praksis er jo poeng en forsinket rabatt." Du må gjerne mene at beskatning av bonuspoeng er naturlig, men jeg ser ikke helt hvordan opptjente rabatter utgjør verken arbeidsinntekt, kapitalinntekt eller virksomhetsinntekt. Ditt ønske om enklere handel endrer ikke på dette. Det skiller seg ganske mye fra det å investere i en aksje. Bonuspoeng er jo også en form for prisstrategi.
Lenke til kommentar

Fatter ikke at dette er et tema uansett. Flisespikkeri, smålighet og misunnelse kaller jeg dette. Morsomt at det er FRP som går i bresjen for dette. Jeg opptjener ca 45000 poeng i året på jobbreiser. Dette er akkurat nok til å få gullkortet som er det attraktive her. Som verdi av disse ville jeg brukt 1500 poeng for en boks 0,33l Carlsberg som koster 25 i butikken. Dvs at hvis jeg skulle bruke disse 45000 poengene så ville jeg gitt opp 750kr som skattbar fordel. Dette ville igen da gitt en skatt på 210 kr.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som verdi av disse ville jeg brukt 1500 poeng for en boks 0,33l Carlsberg som koster 25 i butikken. Dvs at hvis jeg skulle bruke disse 45000 poengene så ville jeg gitt opp 750kr som skattbar fordel. Dette ville igen da gitt en skatt på 210 kr.

Eneste problemet med det er at med mindre du faktisk bruker de poengene på Carlsberg i en butikk som selger dem til 25,- så vil du bedrive aktiv skatteunndragelse. Sjansen for å bli tatt er kanskje liten, men hvis du likevel skal bryte loven ettertrykkelig for småpenger, hvorfor ikke lyve fullt ut og si at du ikke har brukt dem privat i det hele tatt og spare ytterligere 210,-?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste problemet med det er at med mindre du faktisk bruker de poengene på Carlsberg i en butikk som selger dem til 25,- så vil du bedrive aktiv skatteunndragelse. Sjansen for å bli tatt er kanskje liten, men hvis du likevel skal bryte loven ettertrykkelig for småpenger, hvorfor ikke lyve fullt ut og si at du ikke har brukt dem privat i det hele tatt og spare ytterligere 210,-?

Prisen for Carlsberg hos SAS er jo oppgitt. Så det er vell en av de enklere ting å skatte for. Billetter er ett rent helsikken å finne ut av.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at dette er et tema uansett. Flisespikkeri, smålighet og misunnelse kaller jeg dette. Morsomt at det er FRP som går i bresjen for dette. Jeg opptjener ca 45000 poeng i året på jobbreiser. Dette er akkurat nok til å få gullkortet som er det attraktive her. Som verdi av disse ville jeg brukt 1500 poeng for en boks 0,33l Carlsberg som koster 25 i butikken. Dvs at hvis jeg skulle bruke disse 45000 poengene så ville jeg gitt opp 750kr som skattbar fordel. Dette ville igen da gitt en skatt på 210 kr.

Det er noe i det, men jeg føler personlig skatt passer langt bedre. Slik det var før.

Personlig opptjente jeg nok poeng til ca 4 buisness turer til usa/asia sist år. Bestilte en biz billett til USA i går, av type billig billett. Den kostet 27 000. Så det er fort 100 000 kroner i verdier. Det bør avsolutt ikke være skattefritt.

Lenke til kommentar

Jeg har også reist noen turer på bonus poeng. To ganger på fredag den 13. Da var det ledig.

Ellers så mener jeg at slike ordninger + taxfree kvote burde vert avviklet.

Å reise med fly er en lidelse i seg selv. Køer, sikkerhetskontroller, forsinkelser, trange fly, mistet bagasje, overvekt betaling osv.

Trist del av livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen for Carlsberg hos SAS er jo oppgitt. Så det er vell en av de enklere ting å skatte for. Billetter er ett rent helsikken å finne ut av.

Klar over det, den koster 50,- hos SAS. Og det var litt av poenget. Verdien av poengene er ingenting til de blir brukt og når de blir brukt er verdien tilsvarende kronebeløpet til det de blir brukt på.

Å oppgi verdien til å være beløpet av en vare man ikke har kjøpt, til en pris hentet fra et sted man ikke handlet blir så påfallende feil at da er det like greit å bare si hardnakket fra start at man ikke brukte bonuspoeng i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Klar over det, den koster 50,- hos SAS. Og det var litt av poenget. Verdien av poengene er ingenting til de blir brukt og når de blir brukt er verdien tilsvarende kronebeløpet til det de blir brukt på.

Å oppgi verdien til å være beløpet av en vare man ikke har kjøpt, til en pris hentet fra et sted man ikke handlet blir så påfallende feil at da er det like greit å bare si hardnakket fra start at man ikke brukte bonuspoeng i det hele tatt.

Det er jeg enig i:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...