Gå til innhold

Prosessor valg

chrhans03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer selvsagt an på oppløsning og hvilke skjermkort du har, men i budsjetts segmentet får du mer for pengene med Ryzen.

https://www.techspot.com/review/1627-core-i5-8400-vs-ryzen-5-2600/

I dette prissjiktet ville jeg gått for Ryzen, da det gir litt mer ytelse (om du kombinerer med raskt nok minne). Om du derimot har et kraftig skjermkort ville jeg gått opp i pris og heller gått for intel. Men til denne prisen så er Ryzen veien å gå.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke overklokker 2600 så er vel 8400 best. Drar man på litt OC så skal 2600 yte bedre enn 8400.

Hvis man bare skal spille og ikke gidder tukle med å få mest mulig ut av systemet sitt, så er nok 8400 beste kjøp. Men det er jo kjedelig :p Så jeg hadde kjøpt 2600 og forsøkt å få mest mulig ut av den. Du må da helst ha en bedre kjøler enn den som leveres med CPU, men det ville du egentlig ha ønsket uansett om du går intel eller amd (spesielt hvis du går intel).

Lenke til kommentar

Til spill er i5 8400 best (unntatt ved overklokking av 2600 og dyrt tweaka minne), til produktivitet er ryzen 2600 best. Om du skal spille og kjøper et skjermkort med ytelse ala 1060 eller RX 580 så er det hipp som happ. Skal du har et kjappere skjermkort vil som oftest i5 8400 være noe raskere. Litt avhengig av hvilket hovedkort du kjøper kan du oppgradere begge CPUene til noe vesentlig kjappere etterhvert :)

Lenke til kommentar

Ryzen 5-2600 fordi det er en 6 kjerne 12 tråds prosessor mens i5-8400 har bare 6 tråder.

Dette gjør at den har bedre ytelse på multitråd kjøring. Derimot har intel best single tråd og 4-tråd ytelse så det kommer litt an på hva man skal bruke den til. Intel er nok best på de fleste spill, dette gjelder spesielt om en bruker ram under 3000MHz, noe som er vanlig på ferdigbygde maskiner. Bruker en raskere ram så vil Ryzen prosessoren være et bedre valg totalt sett, mens det er nokså likt når det gjelder spill.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...