Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angående inntektskravet i familieinnvandringssaker

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg referere til UDIs sider og lurer på om noen her kjenner svaret på et par spørsmål jeg har: https://www.udi.no/ord-og-begreper/krav-til-inntekt-i-familieinnvandringssaker/#link-9492

Det er krav til både tidligere, nåværende og sannsynlig fremtidig inntekt. Det jeg stusser på er at det er en liste under "Typene inntekt vi regner med i referansepersonens fremtidige inntekt". Betyr ordet "fremtidige" her at UDI regner tidligere og nåværende inntekt annerledes?

Blir inntektskravet, som for øyeblikket er 260 744 kr, justert opp årlig?

På forhånd takk for hjelpen!

Anonymous poster hash: 258cb...4b6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg referere til UDIs sider og lurer på om noen her kjenner svaret på et par spørsmål jeg har: https://www.udi.no/ord-og-begreper/krav-til-inntekt-i-familieinnvandringssaker/#link-9492

Det er krav til både tidligere, nåværende og sannsynlig fremtidig inntekt. Det jeg stusser på er at det er en liste under "Typene inntekt vi regner med i referansepersonens fremtidige inntekt". Betyr ordet "fremtidige" her at UDI regner tidligere og nåværende inntekt annerledes?

Blir inntektskravet, som for øyeblikket er 260 744 kr, justert opp årlig?

På forhånd takk for hjelpen!

Ja, de regner det forskjellig. For tidligere inntekt så sjekker de skatteoppgjøret ditt eller inntekt som arbeidsgiveren din har meldt inn til Skatteetaten i 2018. Gå til skattelistene så finner du din tidligere inntekt.

For fremtidelig inntekt så ser de på andre faktorer og det kan føre til at man får avslag om fremtidelig inntekt er usikker. 

https://www.nettavisen.no/na24/tjener-over-kravet-men-kona-kastes-ut/3554798.html

Det står i artikkelen at underholdningskravet er 88 prosent av lønnstrinn 19. Det betyr at den vil stige hvert år.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, de regner det forskjellig. For tidligere inntekt så sjekker de skatteoppgjøret ditt eller inntekt som arbeidsgiveren din har meldt inn til Skatteetaten i 2018. Gå til skattelistene så finner du din tidligere inntekt.

For fremtidelig inntekt så ser de på andre faktorer og det kan føre til at man får avslag om fremtidelig inntekt er usikker. 

https://www.nettavisen.no/na24/tjener-over-kravet-men-kona-kastes-ut/3554798.html

Det står i artikkelen at underholdningskravet er 88 prosent av lønnstrinn 19. Det betyr at den vil stige hvert år.

Takk for svar. Jeg tror dog at du misforsto det første spørsmålet mitt.

Jeg forstår det slik at poenget ditt er at fremtidig inntekt i motsetning til tidligere inntekt er usikker og at det kan være et problem hvis man for eksempel jobber på provisjon, som er saken i artikkelen du viser til. Den biten er grei.

Jeg vil trekke frem to ting fra UDIs sider:

1)

"Typene inntekt vi regner med i referansepersonens fremtidige inntekt
  • arbeidsinntekt
  • sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, uføretrygd eller alderspensjon fra Folketrygden
  • andre varige pensjoner eller faste periodiske ytelser (forsikringsutbetalinger eller lignende) 
  • introduksjonsstøtte for nyankomne innvandrere
  • lån eller stipend du får i forbindelse med utdanning 
  • hvis søkeren allerede er i lovlig arbeid i Norge, kan inntekten til søkeren regnes med for å fylle kravet

Du som er referanseperson kan ha en eller flere av disse typene inntekt."

... Så noe informasjon som ikke er relevant for meg før vi kommer til nummer 2...

2)

"Du som er referanseperson kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp (med unntak av bostøtte) fra NAV det siste året.

Hvis du mottok sosialhjelpen mens du ventet på trygdeytelser som står på listen over godkjent inntekt over, er dette greit." (UDIs utheving.)

Det jeg lurer på er om arbeidsinntekt, sykepenger++, andre varige pensjoner++, introduksjonsstøtte, lån og stipend samt søkerens inntekt, som listet opp over, regnes med når man beregner tidligere inntekt så vel som fremtidig inntekt?

Jeg heller mot å tro at det stemmer. Det gjør jeg fordi tidligere inntekt ikke spesifiseres noe nærmere, på bakgrunn av formuleringen "mens du ventet på trygdeytelser som står på listen over godkjent inntekt over" og fordi det rett og slett er ulogisk at en type inntekt som bidrar til å oppfylle underholdningskravet i år ikke gjorde det i fjor.

Men vet noen om dette er riktig? Ellers får jeg vel ta kontakt med UDI.

Lenke til kommentar

I forhold til inntektskravet i familieinnvandringssaker, nevner UDI noen unntak.

"Disse typene inntekt regner vi ikke med i referansepersonens inntekt
  • økonomisk sosialhjelp
  • bostøtte
  • dagpenger og arbeidsavklaringspenger
  • stønader du får fordi du har barn
  • egne midler (penger på konto)
Referansepersonen kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp"

Men bortsett fra penger på konto, er ingen av de punktene relevante for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...