Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Subaru, Alfa Romeo, Jeep, Mitsubishi...


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny bil i prisklassen under 120.000 kr.

Hovedsaklig har jeg funnet noen spesifikke biltyper jeg har hørt mye bra om, og som visstnok skal være bra på vinteren. Alfa'en er et unntak siden den ikke har firhjulstrekk, men har forelsket meg i utseendet.

 

 

Noen som har erfaringer med disse biltypene og kan fortelle hva som er bra og dårlig med dem?

 

- Subaru Outback/Legacy/Impreza med manuelt gir og diesel. År fra 2008-2011

- Jeep Patriot med manuelt gir og diesel. År fra 2008 og oppover.

- Mitsubishi Pajero med manuelt gir og diesel. År fra 2001 og oppover.

- Alfa Romeo 159 med manuelt gir og diesel. 1.9D eller 2.0D er mest interessant. År fra 2006 og oppover.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pajero er, om du holder et par ting under nøye oppsyn, mye bil for pengene.
Fordeler: Bruker lite drivstoff mtp størrelsen. Rett over literen på by/landevei. Sterk og smidig motor. Suveren fremkommelighet, veiegenskaper er bra mtp det er en tung bil. Selvbærende karosseri, så den er mye mer smidig og komfortabel enn de fleste rammebiler.
Negativt: Ruster friskt, dels på farlige steder. Før 2007 er det mye motorlyd og grov gange (3.2 diesel). Noe svake hovedlys (som ikke blir fikset med bedre pærer/lysfortserkersett). Større bil tilsier høyere priser for service, uavhengig om du gjør det selv eller tar den på verksted. Eks: Knappe 10 liter olje i motor, det koster litt når du bytter.

 

Rust MÅ sjekkes grundig før kjøp. Sjekk fyllerøret (h.b hjulbue) og drivstofftank. Dvs er drivstofftank eldre enn 10 år og fyllerør mer enn 5 år, skal dette byttes med mindre det er unormalt godt antirustbehandlet. Konsekvensen her blir store: Lufterør til fyllerør ruster, der kommer vann, sand og rust inn i tank og videre til dieselpumpe. Ergo må pumpe, tank, fyllerør etc byttes, vi snakker om 80.000,- pluss.
På motor er det en nylonbrikke på toppen av kamkjedet som skal byttes hver 90.000KM eller før. Har den bilen du ser på ingen dokumentasjon på at det er gjort, så styr unna. Brikken er liten, rimelig, og lett å bytte, men det MÅ gjøres.
Sjekk at SuperSelect-velgeren faktisk fungerer som den skal. Den skal gå inn i alle valg uten at lamper blir stående å blinke.

Utenom disse svakhetene er bilen driftsikker og nokså rimelig i eie, iallfall om du kan fikse endel selv. Deler er svindyrt originalt, men rimelig og tildels svært rimelig på alternative utsalg i f.eks England.
Automatgiret er faktisk meget brukbart på disse bilene, og det tåler å bli brukt, bare du steller det. Automat er å foretrekke om du skal ha deg en tur i skauen, og ingen bakdel på veien heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alfa 159 er atskillig bedre enn Alfa-ryktet, men pass på 1.9-dieselen. De er kjent for problemer både med svinghjul, turbo, spjeld i inntaksmanifolden, EGR etc. På Opel-forumene frarådes spesielt de sterkere utgavene av denne (det er samme motoren som Opel 1.9 CDTi fra samme tidsrom). 2.0-literen har jeg ikke hørt så mye om, og det er muligens positivt. :-)

Lenke til kommentar

Subaru Impreza er noe av det beste man kan kjøre på vinterføre, er på utkikk etter dette selv, men en WRX eller STI utgave ettersom jeg er ung og vil ha noe med litt fart i, selv en kamerat kjører bare Legacy 2004 stasjonsvogn og denne mestrer vinterføre bra.  

 

Kan sterkt anbefale Subaru som vinterbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...