Eikenøtta Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 På vedtak om barnetillegg datert 1. juli 2016 står det at NAV henter inn data fra Skatteetaten hvert år for å beregne korrekt stønad og barnetillegg. Det vises også til opplysningsplikten i vedlegget. Her er det listet opp en del momenter jeg må sende varsel om. At jeg må opplyse om at jeg har fått flere barn er ikke listet opp. Det er heller ikke nevnt med et ord i vedtaket om barnetillegg at det må søkes på nytt om jeg får flere barn. På dette tidspunktet hadde jeg uansett bare ett barn, og med ektefelles inntekt var totalen litt over grensen for barnetillegg. Sistemann blir født i midten av juli 2016, og får barnetrygd fra august. Han føres også opp i familieforhold på «min side» på NAV. Det neste jeg hører fra NAV er et vedtak i januar 2019, hvor det igjen står at vi har for høy inntekt. Her blir jeg dog obs på at de har regnet ut dette for bare ett barn. Når jeg da regner ut dette på nytt med ligningstallene våre ser jeg at jeg skulle hatt ca 45 tusen for 2017 og 2018 (ingenting i 2016). Så jeg sender en klage, og ber om at de endrer antall barn fra en til to, og beregner 2017 og 2018 på nytt. I dag ringer NAV og sier «oisann, du skulle jo søkt om barnetillegg». Og det skulle jeg jo, men jeg hadde ingen anelse om at jeg måtte søke på nytt for hvert barn. De har jo skrevet til meg at de oppdaterer tallene for å regne ut korrekt ytelse hvert år, og de visste jo om barnet siden det er ført opp på meg (og får barnetrygd). På «min side» på NAV.no har jeg sett at det er utført beregninger av barnetillegg blant annet i desember 2017. Men jeg har ikke mottatt noe som helst informasjon om disse utregningene. Om jeg hadde sett dette i desember 2017 ville jeg ha sett at dette ikke stemte over ett år tidligere enn nå, og dermed fått vite dette mye tidligere. Saksbehandleren som ringte meg sa at de hadde sendt meg informasjonen, men jeg har ikke fått noen av beregningene som er øverst på «Min side - saksoversikt». Alle papirene som står i feltet under «Dokumenter knyttet til saken din» de har jeg fått elektronisk og noen på papir, men absolutt ingen av de i saksoversikt. Kan jeg i det minste kreve tilbakebetaling til desember 2017 da jeg kunne funnet det ut da om de hadde vist meg beregningene? Kan jeg komme noen vei med å klage på dette? Det er jo masse (for meg) penger rett ut av vinduet fordi NAV gav meg mangelfulle/misvisende opplysninger. Jeg synes i alle fall si at det burde vært opplyst om dette i vedtaket for barn nr 1. «Får du flere barn må du søke på nytt» eller i det minste ikke skrive at de automatisk beregner korrekt barnetillegg... 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Det følger av Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv til folketrygdloven § 22-12 at forsørgertillegg regnes som en selvstendig ytelse, og det må fremmes eget krav om dette. Det betyr at forsørgertillegg kan ytes med tilbakevirkende kraft i tre måneder fra du fremmer kravet. Det er en adgang til å kreve tre års tilbakevirkning etter folketrygdloven § 22-13 sjette ledd, hvis kravet er avslått som følge av at det ikke var mulig å fremsette krav i tide, eller fordi du ble hindret i å sette frem krav som følge av mangelfulle eller misvisende opplysninger fra NAV. Denne adgangen er snever, men det koster ingenting å prøve. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Det følger av Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv til folketrygdloven § 22-12 at forsørgertillegg regnes som en selvstendig ytelse, og det må fremmes eget krav om dette. Det betyr at forsørgertillegg kan ytes med tilbakevirkende kraft i tre måneder fra du fremmer kravet. Det er en adgang til å kreve tre års tilbakevirkning etter folketrygdloven § 22-13 sjette ledd, hvis kravet er avslått som følge av at det ikke var mulig å fremsette krav i tide, eller fordi du ble hindret i å sette frem krav som følge av mangelfulle eller misvisende opplysninger fra NAV. Denne adgangen er snever, men det koster ingenting å prøve. 2 Lenke til kommentar
Eikenøtta Skrevet 28. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2019 Det følger av Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv til folketrygdloven § 22-12 at forsørgertillegg regnes som en selvstendig ytelse, og det må fremmes eget krav om dette. Det betyr at forsørgertillegg kan ytes med tilbakevirkende kraft i tre måneder fra du fremmer kravet. Det er en adgang til å kreve tre års tilbakevirkning etter folketrygdloven § 22-13 sjette ledd, hvis kravet er avslått som følge av at det ikke var mulig å fremsette krav i tide, eller fordi du ble hindret i å sette frem krav som følge av mangelfulle eller misvisende opplysninger fra NAV. Denne adgangen er snever, men det koster ingenting å prøve. Takker for svar - jeg vil forsøke å klage på bakgrunn av at det ikke noen steder i søknad eller vedtak på barnetillegg går frem at man må søke på nytt for hvert enkelt barn eller at det er en selvstendig ytelse. Tvert imot står det i vedtaket at NAV hvert år etterregner tallene for å sikre korrekt ytelse og barnetillegg. Jeg synes iallefall det er misvisende og mangelfullt, så får prøve å klage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå