nma017 Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg sitter fast på en oppgave, kan noen hjelpe meg? Oppgaven lyder slik: for å avgjøre om dobbeltsaltet var Pb(OH)2 · PbCO3 eller Pb(OH)2· 2PbCO3 ble 0.72 g av saltet varmen opp i en digel, slik at saltet ble overført til PbO. Massen PbO ble bestemt til 0,63g. Vis ved regning hva so er den mest sannsynlige formelen for saltet. Problemet er at, jeg forstår ikke oppgaven, og har absolutt null peiling på hvordan jeg kommer fram til svaret. Altså fasit svaret er: Pb(OH)2 · PbCO3 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Jeg sitter fast på en oppgave, kan noen hjelpe meg? Oppgaven lyder slik: for å avgjøre om dobbeltsaltet var Pb(OH)2 · PbCO3 eller Pb(OH)2· 2PbCO3 ble 0.72 g av saltet varmen opp i en digel, slik at saltet ble overført til PbO. Massen PbO ble bestemt til 0,63g. Vis ved regning hva so er den mest sannsynlige formelen for saltet. Problemet er at, jeg forstår ikke oppgaven, og har absolutt null peiling på hvordan jeg kommer fram til svaret. Altså fasit svaret er: Pb(OH)2 · PbCO3 Pb(OH)2 · PbCO3 => 2PbO + H2O + CO2 der: n(PbO)=2,82 mmol =n1 n(dobbeltsalt) = 1,41 mmol = n2 og: m(dobbeltsalt) = M*n2 = 0,7175 g = 0,72 g dvs: Pb(OH)2 · PbCO3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå