Gå til innhold

EU vil gjøre det enklere for folk å reparere hvitevarene selv


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel - her til lands vil det jo bli moms og fortollingsgebyr på pakker fra utlandet, noe som gjør det ulønnsomt å reparere selv i mange tilfeller. Et batteri til 50-lappen kan fort komme til å koste 400+ kroner til slutt.

Det er en veldig enkel løsning på det problemet og det er at staten vedtar *lave* satser på tollbehandlingsgebyr. NOK 15 burde holde. Også bør det gjøres *ulovlig* å nekte å utføre fortollingstjenesten *eller* å ilegge kreative tilleggstjenester. :D

 

 

Hvis ikke kan vi regne med at det samme skjer som med inkassobransjen. Der bruker alle aktører statens makssatser selv om arbeidet for lengst er automatisert og dermed har helt syke marginer. Ingen har noe som helst insentiv for å senke satsene og 'kundene' har ingen mulighet til å unnslippe flåeriet!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I Norge blir vel dette sabotert, av alle aktører,

statlige såvel som private.

Eller priset/gebyrbelagt/avgiftsbelagt til himmels.

Spørs hvordan det går med den norske flinkheten til å følge direktiver denne gangen.

Det blir et renn fra forbrukerorganisasjonene mot

EU/EØS domstolene når dette ikke virker etter hensikten. Dette er for bra til å fungere her i steinrøysa. Dette tror jeg kommer til å sitte

J....g langt inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en vederstyggelighet at man skal betale gebyrer for å kunne betale statens avgifter i første omgang.

Dette medfører jobb for noen, som betyr at de må lønnes av noen..

 

Hvem skal betale? Den som sender, den som mottar eller alle andre?

 

"Den som sender" er det svært vanskelig å få til å betale.

"Alle andre" vil medføre at det bestilles unødvendige små enheter, og dermed unødvendig mye jobb/kostnad.

 

Det mest fornuftige er derfor at det belastes den som mottar. Gebyret/jobben bør selvfølgelig være så effektiv som mulig, men det er en annen sak..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom fortollingsgebyret fyker til himmels, vil det jo for forbrukerne kanskje lønne seg å kjøpe flere kvantum av f.ex batteri, for så å selge det videre - sånn bare for å dekke en del av "tapet".

 

Bakgrunn: Mange type reservedeler er simpelten ikke mulig å få tak i innenlands, samme gjelder fleste typer enkeltkomponenter til elektronikk som med fordel kan sendes pr brevpost og kanskje koster en femmer pr stykk + frakt ==> 300++ kroner totalt :sick:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

EU har bestemt at manualer og reservedeler skal bli tilgjengelig, men glemte å nevne for hvem.

Da er jeg jo like langt. Bare profesjonelle får manualer og reservedeler.

 

Hvis jeg vil fikse noe selv, må jeg altså bruke piratkopierte deler og gjette hvor de passer. Klokt.

 

Siden EU åpenbart ikke selv klarer å få på plass et system for distribusjon av manualer til forbrukere, kunne de vel satt som krav om at alle manualer skal lastes opp på ThePirateBay. Da øker tilgjengeligheten, og EU slipper å legge ut for serverkapasitet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er en vederstyggelighet at man skal betale gebyrer for å kunne betale statens avgifter i første omgang.

Dette medfører jobb for noen, som betyr at de må lønnes av noen..

 

Hvem skal betale? Den som sender, den som mottar eller alle andre?

 

"Den som sender" er det svært vanskelig å få til å betale.

"Alle andre" vil medføre at det bestilles unødvendige små enheter, og dermed unødvendig mye jobb/kostnad.

 

Det mest fornuftige er derfor at det belastes den som mottar. Gebyret/jobben bør selvfølgelig være så effektiv som mulig, men det er en annen sak..

Ryktet om de akk så svette hoder er sterkt overdrevet. Men at de er sultne på mere penger

gjelder fortsatt.

De som varmer seg mest her er post i butikk.

Så her kommer de første først, og kunden når det passer.

Lenke til kommentar

Produsentene løser bare det problemet med ekstra høye reservedelspriser

 

Nettopp. Skal produsentene selge reservedeler på "postordre" til privatpersoner, og ikke i litt antall som man kan gjøre til profesjonelle verksted, så må dette koste. En del til 5 kr vil koste en 100-lapp eller to når noen må finne den fram, legge i eske, klistre pakkelapper, etc.

Produsentene har ikke pakkeroboter og effektiv logistikk på dette.

Lenke til kommentar

Fortollingsgebyret burde vært droppet fullstendig, så kan staten selv velge om de gidder å utføre fortollingsjobben for å få inn mva'en

Godt forslag! Bortsett fra at staten ikke burde gjøre det selv, jobben bør deles opp og settes ut på anbud så vi på sikt får en smidig og billig løsning. (håper jeg, det skjer jo i blant at denslags ender opp med en konkurranse i hvordan levere et ræva produkt etter at du har vunnet anbudet)
Lenke til kommentar

Veldig bra at reparerbarhet settes på dagsorden. Planlagt elding/planned obsolence er et enormt miljøproblem. Mange har unge har til og med fått det for seg at gammelt = dårlig som om det var en naturlov. Gammelt kan være teknisk bra og ha god holdbarhet, som illustrert i artikkelen med levetiden på kjøleskap. F.eks var jo noe av "problemet" med gamle Nokia-telefoner at de som skifter telefon fordi den gamle er ødelagt (ikke fordi den er gammel), ikke fikk noen grunn til å skifte telefon. Sånn er det med mye annet også. Skrivere, lyspærer, varmtvannsberedere, spader etc. I dag er det alt for mye bruk og kast. Varige produkter er noe som bør fremheves mye mer og støttes blant annet med bedre reparerbarhet.

 

Jeg ser på dette som et første lite skritt i riktig retning og håper det senere kommer krav til manualer for hvermansen og reservedeler tilgjengelig for hvermansen. Youtube og iFixit er til god hjelp på en del produkter allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det egentlig lønnsomt å produsere skrivere til 300 kroner som går i stykker av deg selv? Kunden blir skuffet, og kjøpet ny skriver av et annet merke. Produsenten mister en livslang kunde av originalt blekk til en konkurrent.

 

Et triks for å forlenge holdbarheten på en blekkskriver er visstnok å ikke trekke ut kontakten. Når du setter inn kontakten, vil den automatisk kjøre en renselsesprosess som sløser med blekk. Overskytende blekk lagres i en svamp, så du ikke får blekksøl på skrivebordet ditt.

Et telleverk teller hvor mye blekk du har ødslet bort i svampen. Printeren slutter å virke når den antas å være full, men uten å fortelle kunden dette i klartekst.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...