Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hytte, vann og kloakk

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss hytte. Den har en grunn brønn, og nok vann i den til at det er vannklosett og kjøkkenvask. Men, de forrige eierne har ikke hatt noe avløpssystem. Det renner rett i grunnen alt via et rør som ledes like utenfor tomta. Det vil jeg selvsagt ordne opp i, men helst med en løsning som ikke koster skjorta. 

Noen anbfalinger/erfaringer å hente her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen løsninger idag som både er billig kjøp, og billig i drift. 

Og per idag tror jeg de fleste kommuner nå har pålegg om at man har forsvarlig håndtering av avløp hvis man har innlagt vann, uavhengig av hvor dette vannet kommer fra.  

Jeg antar du er såpass langt unna nærmeste kommunale avløpsnett at det ikke er aktuelt å kople seg opp mot dette. 

Såvidt meg bekjent har du da bare to alternativer: 

Septiktank, som da må tømmes med sugebil jevnlig. Installasjonen er billig, men driften er dyr. Du må ha en fryktelig stor tank, som må graves ned ganske dypt for å slippe å måtte stadig tømme den. Jeg mener å huske at normal størrelse på en hytteseptik er ca 2000 liter. Da kan du jo selv begynne å regne ut hvor ofte man må tømme den. Bare det å trekke ned i do kan fort vekk ta 5-10 liter per gang. Er man 4 på hytta som alle trekker ned 2-3 ganger hver per dag så fyller man fort vekk 100 liter per dag bare på dette.

Minirenseanlegg,  mye billigere i drift enn tømming av septik, men mye dyrere i innkjøp. De små som er beregnet bare på enkelthytter tror jeg ikke trenger kjemipumper osv. Du må imidlertid kjøpe inn kjemikalier. Disse er ikke spesielt dyre. De ulike kommunene har ulike krav til vedlikehold, og jeg lurer på om ikke det har kommet nasjonale krav nå. Vi må iallefall sende resultateter fra vannprøver til nasjonale myndigheter. Vi har god erfaring med Wallax til å håndtere absolutt alt for oss. Det eneste vi egentlig trenger å gjøre er å betale. Vi er riktignok et Sameie på litt over 60 enheter.  Kan det jo hende det er helt andre krav, men dette vet sikkert Wallax om for din bestemte kommune. Og siden du er alene, så kan du jo alltid jukse litt med intervallene på slamtømming, og hvordan det gjøres. Hos oss blir det ofte stor volum slam fordi anlegget ikke kan tappes ned før tømming, og mens det tømmes fylles det opp med nytt fra avløpet og siden entrepenøren ikke har stor nok tank så tar det over en time før han er tilbake for å tømme mer... 

Jeg det finnes noen rare løsninger som ble utviklet på 80 tallet "dammer" og noe gressaktige greier, men tror ikke det brukes noe særlig lenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

.... Det vil jeg selvsagt ordne opp i, men helst med en løsning som ikke koster skjorta. 

Noen anbfalinger/erfaringer å hente her inne?

Avhenger helt av hva kommunen tillater for akkurat din “sone” hos deres tekniske avdeling. 

Bor man i spredtbebygd område og i kommune der teknisk etat har gangsyn og bondevett i behold installerer man en septiktank (slamavskiller), som IKKE er hva Tor C. beskriver (det han kaller “septiktank” heter “tett tank”). Den krever at det er mulig å kjøre til eiendommen med en vanlig tankbil str “fyringsoljelevering hjemme” (noen få kommuner har også traktortjeneste, da gjerne mot saftig ekstrapris pr time), og tømmes av kommunen hvert andre år. Man betaler en “slamavgift” som teknisk sett er å anse som ekstra renovasjon og typisk ligger omtrent på det samme som årsregningen for kommunalt avløp. 

Poenget med en slamavskiller er nettopp å avskille SLAM - altså så å si gjøre svartvann fra toalettet til gråvann fra kjøkkenvasken før alt gråvannet går videre ut i en spredegrøft (sandfiltergrøft, i dag også kalt biomodulgrøft) som undergjødsler nærområdet ad naturligste vei. Slammet kommer altså kommunes bil og henter, og er tanken riktig dimensjonert holder henting hvert andre år rikelig. (Før påbudet om tømming hvert annet år kom ble de tømt når de var fulle - gjerne helst så fulle de begynte å dryppe over kanten under inspeksjonslokket, slik at det “luktet kloakk”. Så lenge de fungerte, hadde litt rommelig dimensjonering og man selv viste måtehold mht papirbruket i toalettet og omtanke med hva annet man kastet der gikk det 4-7 år mellom hver tømming.)  

7000 liter er fin størrelse når man er alene om tanken, det betyr ca 6000 effektive liter (man skal dimensjonere med 1250-1500 liter/person i kommuner som ahr regler for slikt, det holder som nevnt i praksis langt mer enn to år).. For å få installert en slik septiktank/slamavskiller trenger man et hull i bakken på drøyt to meter diameter og drøyt tre meter dypde, og prisen for slike hull kan av nokså naturlige grunner variere betydelig. Det samme kan grøften på motsatt side i forhold til hytten, typisk kreves en grøft på 10-12 meter lengde, 60 cm bredde og mellom 150 og 250 cm dypde (avhengig av utetemperaturen og hvor porøs bakken er). Nedi den skal det en halvmeter (gjerne litt mer) sand, 20-30 cm pukk, spredegrøft-/biomodulene (25-30 cm høyde) og minimum 40 cm overdekking. (Reelt må grøften noen ganger være dypere enn nevnt, fordi nedre kant av spredegrøft skal ligge ca 150 cm under øvre kant for tanken). Der har man alts den variable delen, så kommer i tillegg (for 7000 liter og inkl MVA) 40000 +/- 20 % for septiktanken og montering av denne (av en eller annen grunn er de billigst om vinteren....) + reisetillegg for montøren og frakt for septikkanken (som trenger en mindre lastebil alene inkl tilleggsutstyret.) 

Og så det er sagt: i hvert fall Basals nyere slamskillere (bype BEGA) kan bygges om til minirenseanlegg senere dersom kommunen skulle finne på å innføre krav om det. Basal har ca 25 forhandlere rundt i Norge (fra Lofot-området og sørover) og i Rogaland (jfr ditt brukernavn :) er det Skjæveland Cementstøperi som er forhandler. 

Krever kommunen for din sone “tett tank”eller minirenseanlegg kan du se for deg 200000 + i sum for installsjon + drift første fem år. Kostnadene ved drift senere er absolutt minimum 10000 kr/år ved minirenseanlegg, mer ved “tett tank”.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...