DrErling Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Har netopia 3351 router, 1Mbit ngt, 8 porters D-Link switch DES-1008D. Har tre maskiner koblet til D-Link routeren på nerde-rommet mitt. Bestilte i går en 4 porters Linksys trådløs Router (54Mbps, 802.11g). Har en laptop med PCMCIA plass. Har forstått at jeg trenger et PCMCIA kort til laptoppen. Er det bare å velge å vrake i merker, eller bør jeg ha linksys PCMCIA kort? I huset vårt er det ikke lagt opp nettverk fra rom-rom, derfor kunne jeg også tenkt meg et PCI-kort til HTPC`en i stua. Vil 54Mbps være nok til streaming av video and such? Altså, ikke teoretisk, men i praksis! Vil det være et problem at aksesspunktet står i 2.etage og HTPC`en i første? Tenker på rekkevidde og sånn. Hva må jeg gjøre for at det trådløse nettverket skal være sikkert nok? Jeg vil helst ikke ha ballefanter og snusmumriker inn på nettverket mitt for å si det sånn... DrErling Lenke til kommentar
shauge Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Når det gjelder sikkerhet så vet jeg om 3 punkter: 1. Enkrypte signalene, med minst 128bits keyer. 2. La aksesspunktet være stille, ikke broadcaste sin tilstedeværelse. 3. Låse kommunikasjonen til kun de NIC adresser som du har i ditt tråløse nettverk. Noen skal virkelig gjøre en innsats for å komme forbi disse hindringene Lenke til kommentar
unwill Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 For å svare kort; 1. Du kan velge og vrake. 2. 1 etasje bør ikke være noe problem, 54mbit holder i massvis til streaming av video. Bare sjekk bit-raten på videofilene dine, overstiger sjelden 2000kb, ca 2 mb. Lenke til kommentar
atticus Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Har samme akssesspunkt selv og er kjempefornøyd. Når det gjelder pcmcia kortet så kan du bruke hvilket som helst merket, MEN det lønner seg alltid å kjøre på samme type merke. Her hjemme så er aksesspunktet i kjelleren med mur omrent over alt. 3etg har jeg fortsatt 60% signal som jeg vil si er ganske bra. Det kan dog variere utrolig mye enkelte ganger,da jeg kan flytte meg 20cm og dette ned til f.eks 40%.. Når det gjelder kryptering, så kjører jeg på 128WEP.. Ikke for lite og heller ikke for mye.. Er vel ikke helt sikker på om Linksys'en støtter 256kryptering. Og som du kanskje har lest andre steder så vil du jo ikke få 54mbit hastighet hele tiden, da dette regulerer seg hele tiden. Min står vanligvis på en 38mbit når jeg er i andre etasje. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 3. Låse kommunikasjonen til kun de NIC adresser som du har i ditt tråløse nettverk. Du mener vel MAC adressene? Lenke til kommentar
shauge Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 3. Låse kommunikasjonen til kun de NIC adresser som du har i ditt tråløse nettverk. Du mener vel MAC adressene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå