Gå til innhold

NSBs Wifi nede: Flere harddisker døde av alderdom samtidig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen vits å sette det opp igjen i den standen det var. Virker ufattelig dårlig uansett (i hvert fall på de strekningene jeg tar). Ønsker heller at de setter opp rundstråleantenner i tunnelene for mobilnettet.

 

Det er Samferdselsetaten som legger føringer på togmateriell, antall turer, krav til responstid på buss, maksimal forsinkelse ved buss-for-tog og alle andre bøtesatser (hint alt over 2min gir bøter, se trafikkavtalen). Innenfor de rammene skal bare NSB kjøre rutene så effektivt som mulig.

Ønsker man flere tog med rundstrålekabel/repeter må man klage til den etaten ?

Men er helt enig! Skulle gjerne hatt 4G-repetere i flere tog.

Endret av morten7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen vits å sette det opp igjen i den standen det var. Virker ufattelig dårlig uansett (i hvert fall på de strekningene jeg tar). Ønsker heller at de setter opp rundstråleantenner i tunnelene for mobilnettet.

 

Det er Samferdselsetaten som legger føringer på togmateriell, antall turer, krav til responstid på buss, maksimal forsinkelse ved buss-for-tog og alle andre bøtesatser (hint alt over 2min gir bøter, se trafikkavtalen). Innenfor de rammene skal bare NSB kjøre rutene så effektivt som mulig.

Ønsker man flere tog med rundstrålekabel/repeter må man klage til den etaten ?

Men er helt enig! Skulle gjerne hatt 4G-repetere i flere tog.

Alle tog har 4G repeatere, da togsettet i seg selv nesten virker som et faraday-bur. Uten repeatere hadde man ikke hatt mobilsignaler inne i toget.

 

Når det kommer til NSBs wifi, er denne basert på 4Gnettverket utenfor toget, og uten 4G er det heller ingen oppkobling til internett via wifi. Flytoget bruker forøvrig samme systemet, og har lik dekning som NSB. Forskjellen ligger i at Drammen - Gardermoen er vesentlig bedre bygget ut enn så og si alle andre strekninger i Norge. I tunnelen mellom Sandvika og Lysaker har en del av telefoniutstyret falt ut, slik at kapasiteten er kraftig redusert. Noe som merkes godt dersom det er noe særlig mer enn ett tog inne i tunnelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle tog har 4G repeatere, da togsettet i seg selv nesten virker som et faraday-bur. Uten repeatere hadde man ikke hatt mobilsignaler inne i toget.

 

Når det kommer til NSBs wifi, er denne basert på 4Gnettverket utenfor toget, og uten 4G er det heller ingen oppkobling til internett via wifi. Flytoget bruker forøvrig samme systemet, og har lik dekning som NSB. Forskjellen ligger i at Drammen - Gardermoen er vesentlig bedre bygget ut enn så og si alle andre strekninger i Norge. I tunnelen mellom Sandvika og Lysaker har en del av telefoniutstyret falt ut, slik at kapasiteten er kraftig redusert. Noe som merkes godt dersom det er noe særlig mer enn ett tog inne i tunnelen.

Jeg tar tog daglig på denne strekningen.

Fra man kjører inn i Lieråstunnelen er det bare sporadisk dekning før man når Lysaker.  Da har man dekning i noen minutter inntil man kjører inn i tunnelen inn mot sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har de harddisker i Wifi-systemet sitt i utgangspunktet? For å lagre passasjerenes trafikkdata uten samtykke?

Det er vanlig å ha et styringssystem i større wifi-anlegg som kjører på en eller annen server.  Denne serveren har en eller annen form for lagring for oppsett osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...