Eirik Helland Urke / TU Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Tas i bruk på norsk sykehus: Dette rommet desinfiserer seg selv Lenke til kommentar
Ola-Magne Ruud Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Må fortsatt vaske vekk alle synlige flekker og skitt, men ellers er jo dette kjekt. Koster sikkert enorme summer å montere slik, et mobilt system hadde sikkert vært langt billigere og kan brukes på flere rom. Tar noe av inventaret i rommet skade av hydrogenperoksiden ? Madrasstrekk, TV, gardiner etc ? Lenke til kommentar
Paul HD Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Tidligere jobbet jeg med ventilasjon. Der brukte vi ozon (O3) hvis det hadde blitt sopp- og bakterievekst i ventilasjonsanlegget. Etter hva jeg vet, desinfiserer ozon like bra som hydrogenperoksid. Kan hende jeg tar feil her. Men jeg vil tro at det er en mye billigere løsning, både i oppstart- og driftskostnad. Jeg har laget en ozonmaskin (20 gram/t) som kostet ca 500 kr i deler. Altså en veldig enkel konstruksjon. En tilsvarende maskin fra en norsk leverandør ligger på ca. 3000 kr og oppover. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 En fast installasjon koster ca dobbel så mye som den mobilen enheten, men har flere åpenbare fordeler; Rommet forsegles, ventilasjon stoppes, sikkerhet mht personell er ivaretatt og brukerterskelen er lavere. Det kan monteres dyser i tilstøtende rom som f.eks dusj og toalett så hele pasientrommet tas i en vending. Dette rommet er også et av få dedikerte smitterom og har helt klare fordeler av å bli raskt klargjort for nye pasienter. Da er en fast installasjon å foretrekke. Et normalt pasientrom har ikke like ofte behov for denne type sterilisering og da kan en mobil enhet være mer hensiktsmessig. Hydrogenperoksid skader for øvrig ikke møbler eller teknisk utstyr. Metoden er også veldokumentert og kvalifisert for bruk i smittefarlige miljøer som her. Mer info finner dere her: https://www.deconx.com/Under "forskning og utvikling" kan man be om en kopi av rapporten fra Nofima mht effektiviteten av desinfiseringen.Jeg jobber for øvrig hos de som produserer enheten, men er ikke direkte involvert i prosjektet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå