LoveAmiga Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) Bytta skjerm på en macbook pro etter 4,5 år som en reklamasjon. Helt uproblematisk å få dette fikset i Norge. Dette problemet blir fikset på eksisterende pcer og sikkert endret design på fremtidige. Man roper høyt når Apple har problemer Når apple som liksom skal være et kvalitetsmerke har så mange tekniske problemer som de har hatt siste årene, så er det bare vel fortjent. Nå er det ikke så hipt å ha apple-produkter mer, så vi slipper heldigvis de fanatiske eple-tilhengerne vi hadde før som før skulle beskytte de i tykt og tynt. Endret 23. januar 2019 av LoveAmiga 3 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) Hvordan tjener Apple på at skjermen er vanskelig å reparere? Alle som har dette problemet som er omtalt må jo Apple betale for? Du skriver det samme som dine likemenn har sagt i 10 år nå. Var samme gnålet da jeg kjøpte min første Macbook Air i 2012. Det er fortsatt en helt kurrant pc i dag, slik jeg regner med dagens Macbook er i 2026. Dagens produkter holder lengre enn noensinne, noe også Apple merker på at folk beholder sine iphone 6 i åresvis. Jeg håper inderlig at Apple får smekk her, men sånn som de holder på er det miljøet som er taperen. De har forsøkt å lage noe som kunstig går istykker, men klarer ikke engang det… Fordi hvis man tuller til digitizer-laget, så kan man på en vanlig pekeskjerm reparere dette. De har selvfølgelig regnet på hvor mange som faktisk kommer med maskinen for å benytte seg av garanti eller forbrukerkjøpsrett. På en vanlig maskin kan man skru opp, ta ifra hverandre deler og fikse ting, som bøyde pinner og lignende, men hos Apple slutter maskinen (altså de nye) å virke hvis man gjør dette. Derfor må man til Apple-verksted, og de fikser ikke ting særlig lenge. På en vanlig skjerm prøver ingen å holde igjen og nekte import av deler, som forøvrig lages av andre. På en vanlig skjerm kan man bytte skjermkabel. På en vanlig skjerm er returordningen slik at ting kan repareres, Apple krever å få alt tilsendt til seg selv. Alt på en Macbook pro er skrudd sammen slik at det er dyrt å reparere, og går istykker lett. Skade på én liten del, medfører utbytting av store deler av maskinen, altså står du der og hører på en ansatt som ønsker å selge deg en ny maskin. Apple-ansatte vil også ofte anbefale nysalg istedenfor reparasjon, når dette er mulig, som avdekket nylig. Dagens Macbook pro er absolutt ikke laget for å vare, man kan ikke oppgradere minne, eller lagring, og selv det å bytte batteri er omstendig. Når skjermkabelen ryker, så må man ut å se seg om etter ny skjerm. Disse selges ikke over disk. At noe så banalt som at tastaturet ikke tåler støv vitner ikke om noe som fungerer i 2018 når det var nytt, og langt mindre i 2026. Apple forelder operativsystemet sitt kunstig før den tid, og de har nylig begynt å nekte installasjon av Linux og Windows på maskinene sine. Edit: På din 2012 Macbook Air kan man bytte SSD, blåtannskretskort, mikrofon, alt av kabler, tilkoblingskort, høyttalere (venstre og høyre) skjerm og tastatur. På nyere Macbook, ingen av ovennevnte… Hvis du kjøpte med 4GB ram i 2012, så har du ingen mulighet til å oppgradere, slik er det nå også. S Ø P P E L Edit: Apple er legendariske for fortvindt-løsninger for "reperasjoner", det er all mulig grunn til å tro at man her får en like feildesignet maskin tilbake etterpå. Som nåværende Macbook-pro eiere allerede vet. Med denne skjermløsningen har du da kjøpt en maskin som kun kan brukes et visst antall ganger, i veldig begrensede miljø, jeg vil si lab-forhold. På en maskin som kan koste over 30.000 kroner…!? Endret 23. januar 2019 av Spetsnaz 4 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg savner litt edruelighet i forhold til hvor utbredt disse skandalene er. At skjermer går i sort "verden over" behøver ikke bety mer enn at en håndfull personer har opplevd det. Når det samtidig skrives at "Flere eiere.." opplever disse problemene, begynner jeg å lure på om dette egentlig er en nyhet i det hele tatt. Hva med å ringe noen verksteder, prøve å finne ut om dette er utbredt, rett og slett gjøre litt research før artikkelen publiseres? 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg savner litt edruelighet i forhold til hvor utbredt disse skandalene er. At skjermer går i sort "verden over" behøver ikke bety mer enn at en håndfull personer har opplevd det. Når det samtidig skrives at "Flere eiere.." opplever disse problemene, begynner jeg å lure på om dette egentlig er en nyhet i det hele tatt. Hva med å ringe noen verksteder, prøve å finne ut om dette er utbredt, rett og slett gjøre litt research før artikkelen publiseres? Nå har kildene faktisk gjort en del research, som artikkelen henviser til. F.eks har iFixit - som er meget seriøse - sett på problemet og sett at det faktisk er et reelt problem. https://www.extremetech.com/computing/284236-some-apple-laptops-require-600-repair-to-fix-6-problem-flexgate. Og problemet er todelt (til og med tredelt), det ene er at "kablen" til skjermen er av en type og er plassert slik at den lettere blir slitt ut. Det andre er at selve kablene ikke kan skiftes ut. Det tredje er at Apple maskiner må repareres hos godkjente aktører. Hvor mange som er plaget vet vi vel ikke pr dato. Det jeg vet er at ca 5 000 har signert en oppfordring til Apple om å fikse dette. Og ha da i mente at i de fleste land er "garanti" 1 eller maks 2 år. 2 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Har ikke sett noe til denne feilen på Mac så langt (jobber som Mac-tekniker). Lurer på hvor utbredt denne feilen faktisk er, da jeg vil tippe at Rossman er av de som får mange av disse maskinene når de blir avvist av Apple Service Providers i USA. Her i Norge er man jo beskyttet av forbrukerkjøpsloven i 5 år. Tviler på at Apple vil gjøre noe her, før det kommer en class action law suit på banen. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Er det noen som vet om det selges enklere bærbare enda? Som feks multicom. Er pisse lei og kjøpe produkter som ikke kan repareres lengre. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet Begge mine foreldre bruker bærbare fra 2012. Uansett er dette irrellevant, ettersom macbooks fra 2012 har: et tastatur som tåler at det ikke er vasket i rommet samme dag. nevnte tastatur er også komfortabelt å skrive på, støyer ikke ned omgivelsene, og har alle tastene et tastatur skal ha. en skjerm som tåler å åpnes og lukkes gjentatte ganger. en lagringsenhet som det er mulig å hente data fra om maskinen tar kvelden. inngangsporter som tillater en å koble til både USB-minnepenn, projektor, og SD-kort uten å måtte hente frem adaptere. magsafe Kort sagt hadde ikke macbook pro 2012 åpenbare mangler Hvordan tjener Apple på at skjermen er vanskelig å reparere? Alle som har dette problemet som er omtalt må jo Apple betale for? Apple gir 1 års garanti på alle sine produkter. Hva man har av rettigheter som forbruker i et gitt land er noe annet, og går ikke nødvendigvis ut over Apples lommebok. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Nå har kildene faktisk gjort en del research, som artikkelen henviser til. F.eks har iFixit - som er meget seriøse - sett på problemet og sett at det faktisk er et reelt problem. https://www.extremetech.com/computing/284236-some-apple-laptops-require-600-repair-to-fix-6-problem-flexgate. Og problemet er todelt (til og med tredelt), det ene er at "kablen" til skjermen er av en type og er plassert slik at den lettere blir slitt ut. Det andre er at selve kablene ikke kan skiftes ut. Det tredje er at Apple maskiner må repareres hos godkjente aktører. Hvor mange som er plaget vet vi vel ikke pr dato. Det jeg vet er at ca 5 000 har signert en oppfordring til Apple om å fikse dette. Og ha da i mente at i de fleste land er "garanti" 1 eller maks 2 år. At det er et reelt problem er det ingen som tviler på, spørsmålet er hvor utbredt det er. At 5000 mennesker har signert en online petition sier dessverre null og niks om akkurat dette. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 ALLE vil bli plaget av det en gang i framtiden Problemet er at mesteparten vil få feilen etter at garantien har gått ut og de blir nødt til å betale for det selv, som Apple garantert har kalkulert 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) Bare så synd at jeg liker Mac OS og økosystemet rundt mac/ios så godt. Det sitter langt inne å skulle bytte til pc/android. Vil jo også innebære å bytte fra Logic til Pro Tools, og der er det jo også noen kroner investert. En ting er iallfall sikkert, jeg tør ikke kjøpe noen Mac laptop idag uten Apple Care. Er glad jeg oppdaget hvor dyrt Apple-produkter er veldig tidlig. Angrer ikke et sekund på at jeg har styrt unna "alt" med epler på som logo (med unntak av det beste tastaturet jeg har hatt (den med full bredd numerisk tastatur, noen år gammel modell), som har Eple-logo - brukes på Win10 vel og merke). Endret 23. januar 2019 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Å lage et produkt som skal vare litt lengre enn garantien er ikke lett! Og det er ikke bare Apple som sliter med dette. Nå tøyser du. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) Jeg håper inderlig at Apple får smekk her, men sånn som de holder på er det miljøet som er taperen. De har forsøkt å lage noe som kunstig går istykker, men klarer ikke engang det… Fordi hvis man tuller til digitizer-laget, så kan man på en vanlig pekeskjerm reparere dette. De har selvfølgelig regnet på hvor mange som faktisk kommer med maskinen for å benytte seg av garanti eller forbrukerkjøpsrett. På en vanlig maskin kan man skru opp, ta ifra hverandre deler og fikse ting, som bøyde pinner og lignende, men hos Apple slutter maskinen (altså de nye) å virke hvis man gjør dette. Derfor må man til Apple-verksted, og de fikser ikke ting særlig lenge. På en vanlig skjerm prøver ingen å holde igjen og nekte import av deler, som forøvrig lages av andre. På en vanlig skjerm kan man bytte skjermkabel. På en vanlig skjerm er returordningen slik at ting kan repareres, Apple krever å få alt tilsendt til seg selv. Alt på en Macbook pro er skrudd sammen slik at det er dyrt å reparere, og går istykker lett. Skade på én liten del, medfører utbytting av store deler av maskinen, altså står du der og hører på en ansatt som ønsker å selge deg en ny maskin. Apple-ansatte vil også ofte anbefale nysalg istedenfor reparasjon, når dette er mulig, som avdekket nylig. Dagens Macbook pro er absolutt ikke laget for å vare, man kan ikke oppgradere minne, eller lagring, og selv det å bytte batteri er omstendig. Når skjermkabelen ryker, så må man ut å se seg om etter ny skjerm. Disse selges ikke over disk. At noe så banalt som at tastaturet ikke tåler støv vitner ikke om noe som fungerer i 2018 når det var nytt, og langt mindre i 2026. Apple forelder operativsystemet sitt kunstig før den tid, og de har nylig begynt å nekte installasjon av Linux og Windows på maskinene sine. Edit: På din 2012 Macbook Air kan man bytte SSD, blåtannskretskort, mikrofon, alt av kabler, tilkoblingskort, høyttalere (venstre og høyre) skjerm og tastatur. På nyere Macbook, ingen av ovennevnte… Hvis du kjøpte med 4GB ram i 2012, så har du ingen mulighet til å oppgradere, slik er det nå også. S Ø P P E L Edit: Apple er legendariske for fortvindt-løsninger for "reperasjoner", det er all mulig grunn til å tro at man her får en like feildesignet maskin tilbake etterpå. Som nåværende Macbook-pro eiere allerede vet. Med denne skjermløsningen har du da kjøpt en maskin som kun kan brukes et visst antall ganger, i veldig begrensede miljø, jeg vil si lab-forhold. På en maskin som kan koste over 30.000 kroner…!? Da er det bare å sette maskinen i en åpne-lukke hengsle robot. Så går du til verkstedet og får nye maskin så ofte du makter å ødelegge mekanismen. Da lærer de nok skal du se. Kanskje du til og med som "eneste" kunde får kjøpesummen tilbake fordi de ikke maktet å reparere den etter n-antall forsøk jamfør bestemmelser i kjøpsloven. Endret 23. januar 2019 av G Lenke til kommentar
Even mikal Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg bruker fortsatt min Macbook Pro 2012, men tror jeg må gå vekk fra Mac hvis Apple ikke gjører noe med disse problemene. Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet + Macbooker som leveres inn til Apple blir nå resirkulert 100% og nye macer blir laget av 100% resirkulert aluminium. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 + Macbooker som leveres inn til Apple blir nå resirkulert 100% og nye macer blir laget av 100% resirkulert aluminium. Kretskortene er nok ikke akkurat laget av resirkulerte materialer, og det er under produksjonen av disse (spesielt mikroprosessorene fra Intel og AMD) at det virkelig store energiforbruket tar sted. Så det at Apple resirkulerer alt de får tilbake er nå vel og bra, men det beste hadde vært å lage noe som ikke hadde slike feil. 2 Lenke til kommentar
satman Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet Samme her. Sitter med en Macbook Air fra mid 2012 med en Core i7-prosessor. Har byttet batteri på den en gang for 3 år siden, men ellers nada problem. Den har siste MacOS og leverere varene selv om skjermen ikke er all verdens høyoppløselig. Vet ikke hvor mange PC'er (Windows) jeg har hatt opp gjennom årene, men det har vært en del. Blandet erfaring med dem, noen bra, andre mindre bra. Spesielt har fysisk byggekvalitet og tastatur vært hovedutfordringene. Har en HP Spectre x360 fra 2017 som er bra bygget og som har en OK skjerm og tastatur (litt glatte taster men ellers bra). Har også kjøpt 2 Lenovo Ideapad 720 s til barna. En fra 2017 og en fra 2018. Veldig bra (dog ikke touch-skjerm på de heller, men det ville de ikke ha). Forrige Lenovo som ble kjøpt "flasset/missfarget" og ble rett og slett stygg utenpå etter kun kort tid. Lenovo byttet derfor deksel på den en gang, men den ble like fæl igjen og byttet etter ca 3 år. En eldre Acer var rask i starten, men hadde dårlig tastatur. Ble også sløv med batterisparingsfunksjon aktiv. Eldre HP-maskiner har også vært lunefulle i programvaren. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Hvordan tjener Apple på at skjermen er vanskelig å reparere? Alle som har dette problemet som er omtalt må jo Apple betale for? Du skriver det samme som dine likemenn har sagt i 10 år nå. Var samme gnålet da jeg kjøpte min første Macbook Air i 2012. Det er fortsatt en helt kurrant pc i dag, slik jeg regner med dagens Macbook er i 2026. Dagens produkter holder lengre enn noensinne, noe også Apple merker på at folk beholder sine iphone 6 i åresvis. Lett, de kan ta mye mer penger for det. 5000 kr for å bytte skjerm? Drøyt. Og nei Apple må ikke betale for disse problemene, kunder må. De fleste kunder har 1 års garanti og det er det. Apple sørger for at de holder lengre enn det. Andre land kan du gjerne få 2-3 års reklamasjon, selv om det er få steder. Det er super spesielt med 5 år. I Norge må Apple ta regningen. For 99% av andre kunder må de ikke. Også når det er Apples feil så bare nekter de. Med mindre det kommer et class-action lawsuit. Jeg mener hva skal du gjøre om Apple nekter? Du kan gå til sak, men det vil koste latterlig mye. Men om et par tusen går til søksmål så setter de igang noe. Slik som når de ble tatt med buksene nede for planlagt foreldelse på iPhone. Da var det billig bytte av batteri for å hindre at folk gikk til søksmål mot dem. Bare i Italia de fikk bot. 2 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Hvordan tjener Apple på at skjermen er vanskelig å reparere? Alle som har dette problemet som er omtalt må jo Apple betale for? Du skriver det samme som dine likemenn har sagt i 10 år nå. Var samme gnålet da jeg kjøpte min første Macbook Air i 2012. Det er fortsatt en helt kurrant pc i dag, slik jeg regner med dagens Macbook er i 2026. Dagens produkter holder lengre enn noensinne, noe også Apple merker på at folk beholder sine iphone 6 i åresvis. Lett, de kan ta mye mer penger for det. 5000 kr for å bytte skjerm? Drøyt. Og nei Apple må ikke betale for disse problemene, kunder må. De fleste kunder har 1 års garanti og det er det. Apple sørger for at de holder lengre enn det. Andre land kan du gjerne få 2-3 års reklamasjon, selv om det er få steder. Det er super spesielt med 5 år. I Norge må Apple ta regningen. For 99% av andre kunder må de ikke. Også når det er Apples feil så bare nekter de. Med mindre det kommer et class-action lawsuit. Jeg mener hva skal du gjøre om Apple nekter? Du kan gå til sak, men det vil koste latterlig mye. Men om et par tusen går til søksmål så setter de igang noe. Slik som når de ble tatt med buksene nede for planlagt foreldelse på iPhone. Da var det billig bytte av batteri for å hindre at folk gikk til søksmål mot dem. Bare i Italia de fikk bot. Nå har jo Apple utvidet garantien ved flere anledninger når de har oppdaget særlige feil. At verdens største IT-selskap ikke tenker lengre enn ett år av gangen er jo bare tull. Det hadde fort stoppet opp hvis alle Macbooks måtte inn til reparasjon etter ett år. Lenke til kommentar
Hagbart Slark Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Jeg bruker fortsatt min Macbook Pro 2012, men tror jeg må gå vekk fra Mac hvis Apple ikke gjører noe med disse problemene. Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet Tja. Jeg bruker fremdeles min Asus TX300. Men begynner å vurdere ny nå. Når det er sagt så kan det virke som at nyere Apple produkter ikke holder samme kvalitet som de som ble laget når Jobs var med på laget. 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Nå har jo Apple utvidet garantien ved flere anledninger når de har oppdaget særlige feil. At verdens største IT-selskap ikke tenker lengre enn ett år av gangen er jo bare tull. Det hadde fort stoppet opp hvis alle Macbooks måtte inn til reparasjon etter ett år. De utvider stort sett bare garantien når class-action lawsuit kommer på banen. Nesten alle av disse Quality Programs som Apple har kommet med, er som et resultat av class-action lawsuit. 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 (endret) For ikke å snakke om at når de faktisk trer i kraft, så har ofte de første kundene kjøpt produktet så tidlig at garantiordningen har utløpt. Apple vet å utnytte sine mest loyale kunder, de som faktisk kjøper først. Kvaliteten er den samme dårlige, kan nevnes Steve Jobs sin Unibody, som faktisk var to deler aluminium limt sammen, og løsnet fordi varm luft fra utgangsviften pekte på limskjøten. Den store forskjellen er at nye Apple-produkter i enda større grad er laget for å gå istykker, og ikke har noen utbyttbare/modulære deler, slik at de kan holde tritt med tiden. At noen tror at å resirkulere en bærbar, slik Apple lager dem faktisk er mulig, når alternativet faktisk er å lage en bærbar som varer, og kan repareres… Skal man gråte eller le? Er det noen som vet om det selges enklere bærbare enda? Som feks multicom. Er pisse lei og kjøpe produkter som ikke kan repareres lengre. Dragonbox Pyra er laget for å repareres. Purism og System76 er for vanlige bærbare det bærbare var før, med ekstra fokus på sikkerhet. Kommentar skrevet på X200 Thinkpad fra 2008. Mye bedre tastatur enn noen bærbar maskin lansert siden. Min X60 fra 2006 er forresten i fin form enda, ikke så lenge siden jeg byttet. Har jo eldre Thinkpad også som fungerer, men X60 er det ingen problem å bruke for meg i dag. Endret 24. januar 2019 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå