Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sparkle lecavegg med strie/tapet, nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!

I stua i nye huset vårt er det leca vegger med en slags strie/tapet under (og murpuss under kanskje?).

Skulle hatt tettet noen hull etter spiker og skruer.

Hva slags sparkel bruker jeg? Er det bare å ha på, la tørke og pusse med sandpapir? Regner med man ikke bruker akryl som funker greit på tre..

Totalt nybegynner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det bare er hull etter skruer og spiker kan du nesten bruke hva som helst. Alt fra sparkel til lim til akryl til tyggegummi. 

Skal du ikke male over er det ikke noe lurt å bruke sparkel fordi det vil legge en hinne over et større område enn hullet som du da må pusse. Pusser du malte vegger får du en annen struktur og glans enn det som var opprinnelig. Dette kan riktignok bedres ved å skrubbe området med en klut over et enda større område. 

Er det relativt små hull ville jeg faktisk brukt akryl. Er det veldig stor fargeforskjell ville jeg brukt noe fargestoff. Og vasket over men en våt klut etterpå. 

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! Er et par murplugger på 10mm bla, så de er litt større.

Var litt skeptisk på sparkel pga at området blir større ja.

Fargestoff? Vi har malinga stående, men er vel kanskje vanskelig å få det pent på såpass små områder isolert.

Kanskje jeg skal prøve med vanlig akryl da. Hm.

Lenke til kommentar

Da kan du male over akkurat der du har akrylert med en liten pensel. Har du ikke pensel kan du bruke en fyrstikk eller lignende. 

Alt dette er ikke den beste løsningen, men er den som gir best resultat for minst innsats. Alternativene medfører veldig mye mer arbeid. 

Lenke til kommentar

Mørtel er et helt annet produkt. Har du store hull, eller du skal "lime" inn noe så kan dette brukes. Typiske eksempler er å tette et hull i en pipe etter et ovnsrør, eller et gjennomgående hull i en murvegg.

Bruker man dette i ditt tilfelle må du da etterpå sparkle.

Jeg tror det fort blir veldig mye gris, og veldig mye ekstrajobb fordi man ender opp med å male hele veggen.

Det kan også få en uheldig effekt av at dette er har en ganske høy massetetthet og stor evne til å overføre energi. I motsetning til pusset leca, som kanskje endog er sparklet. Da kan man få en bitteliten kuldebro. Dette er helt ufarlig, men det kan "suge" til seg bøss. Du har kanskje sett på at på enkelte gamle vegger kan man se noe litt sotaktig der hvor det står spiker under malingen. Jeg aner ikke hvordan dette skjer, men har observert at det skjer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...