Gå til innhold

Demonstrerte teknologien på CES 2019: Skal fullade elbilbatterier like raskt som man fyller bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja er bare å ønske dem lykke til, kommer de i mål blir fortjenesten stor og elbilskiftet vil gå langt raskere. Mindre bruk og kast også på forbruks elektronikk er jo også gunstig.

 

Det er mange kloke koner og menn som jobber døgnet rundt på elektrifiseringen og både lading, batterikjemi og optimalisering. Hvem som lykkes først gjenstår å se, men nå er vi jo alle blitt overveldet av så mange selskaper som har lovet å revolusjonere batterikjemi, rekkevidde eller ladehastighet at de aller fleste av oss tar nok denne saken med en god klype salt. Lykkes de helt flott, om ikke så har de sikkert hatt det gøy underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se mer tallmateriale fra Dewalt: Ladeeffekt, ladestrøm, batterikapasitet (i Wh), cellekonfigurasjon (antall parallelle og i serie), kjølesystem, osv. Jeg antar teknologien deres er myntet på batterier i håndholdte verktøy og bare trekker paralleller til elbiler for å fange oppmerksomhet, uten reellt å satse i den retningen.

 

Det sagt så er jeg helt enig i at ladeeffekt er en viktig parameter ved langkjøring. Vanligvis henger ladeeffekt og batteristørrelse sammen, men det hadde vært fint om de klarte å øke ladeeffekten for små og mellomstore elbilbatterier uten å redusere levetida i samme slengen.

 

"Da vil bilene klare seg med mindre batterier"

Og der missa du meg,

Skjønte du ikke sammenhengen?

Lenke til kommentar

Hvis de nå skal fullade et batteri på 10 minutter må for eksempel et 75kWh batteri lades med snitteffekt på 450kW.

 

Siden pulser later til å være hemmeligheten bak den høye ladehastigheten, kan vi da regne med peak-effekter på godt over 1MW?

 

Alternativt så kan man ha konstant effekt på 450kW og heller sjalte in batteriene gruppevis, så hver gruppe lader i svært korte intervall med for eksempel 60C, eller høyere, mens pakka som helhet ligger på 6C?

Lenke til kommentar

Antar usikkerhets-kurven for hvor lenge man tør sitte med bensin og dieselbiler (før salg) er omvendt proporsjonal med kurven for ladetid på elbilbatterier. (Angstkurven..) Venter man for lenge vil ingen lenger være interessert i "fossilbiler", og restverdien av bilen tilsvarer vrakpanten. (Mot normalt kanskje flere hundre tusen kroner)... Kanskje kan man selge til utlandet en periode, men også der vil vel El-biler overta....

 

Selv har jeg planlagt å kjøre min 2014 modell i ca 5 år til. Før jeg bytter til elektrisk. Forventer ikke at noen kjøper bensinbiler da. Så den går rett på pressa. Eller så må jeg selge innen få år slik at jeg kan hente ut noen kroner som kan legges i en elektrisk bil..... (Men bare framtiden vil vise hvor raskt utviklinga går.....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ville være flott.

- Siden rekkeviddeangst og ladetid er noe de fleste  ( bortsett fra her på Tu.no ) synes er negativt med elektrisk forurensningsfri transport.

 

Siden dette er en del av  en (mulig ) fremtid, kan vi jo kjøre  batteri-elektrisk, - med hydrogen som rekkeviddeforlenger   ( og 3 min. "lade"-tid ) så lenge.

Det viktigste er å  redusere forbrenningsbilenes forurensning, til en lavere pris og enklere bilhold enn forbrenningsbilenes olje-  og eksospotte-skift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se mer tallmateriale fra Dewalt: Ladeeffekt, ladestrøm, batterikapasitet (i Wh), cellekonfigurasjon (antall parallelle og i serie), kjølesystem, osv. Jeg antar teknologien deres er myntet på batterier i håndholdte verktøy og bare trekker paralleller til elbiler for å fange oppmerksomhet, uten reellt å satse i den retningen.

 

Det sagt så er jeg helt enig i at ladeeffekt er en viktig parameter ved langkjøring. Vanligvis henger ladeeffekt og batteristørrelse sammen, men det hadde vært fint om de klarte å øke ladeeffekten for små og mellomstore elbilbatterier uten å redusere levetida i samme slengen.

 

"Da vil bilene klare seg med mindre batterier"

 

Og der missa du meg,

Skjønte du ikke sammenhengen?

Nå vil vel ikke avstanden mellom A og B krympe, selv om batteriene kunne gjøre det. Avstanden er konstant.

Man kan neppe se for seg at man krymper batterier, bare for å måtte sette opp ladestasjoner tettere.

Neh... tror ikke det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Men hva om et batteri kan halvlades på fem minutter og fullades på ti minutter?"

 

Vel, da har du en meget merkelig ladekurve! I hvert fall helt annerledes enn ladekurvene på de batteriene vi kjenner i dag. Men, men, dette er jo noe nytt da, så kanskje? Gevinsten med å klare seg med batterier som bruker 20 minutter på å lades er såpass stor, at jeg tror jeg velger dem. Største bryderiet med å lade er å faktisk svinge av veien for å stoppe. Når jeg først står der så er ikke noen minutter ekstra avgjørende. Innenfor rimelighetens grenser da. Kan enkelt slå ihjel 10 minutter på Snapbook e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Men hva om et batteri kan halvlades på fem minutter og fullades på ti minutter?"

 

Vel, da har du en meget merkelig ladekurve! I hvert fall helt annerledes enn ladekurvene på de batteriene vi kjenner i dag. Men, men, dette er jo noe nytt da, så kanskje? Gevinsten med å klare seg med batterier som bruker 20 minutter på å lades er såpass stor, at jeg tror jeg velger dem. Største bryderiet med å lade er å faktisk svinge av veien for å stoppe. Når jeg først står der så er ikke noen minutter ekstra avgjørende. Innenfor rimelighetens grenser da. Kan enkelt slå ihjel 10 minutter på Snapbook e.l.

 

Vel....eh, enten får folk plutselig så mye bedre tid når de har elbiler, at hele tidsklemma forsvant med eksosen, eller så har de tenkt å "kjøre inn"

det tapte.

Vet ikke helt hva jeg skal tro på jeg.

Det første virker usansynlig, plutselig så god til å planlegge, helt utrolig.

Det andre mere bekymringsfult, der bl.a. noen elbilers akselerasjon og fartsresurser er ganske så beleilig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel....eh, enten får folk plutselig så mye bedre tid når de har elbiler, at hele tidsklemma forsvant med eksosen, eller så har de tenkt å "kjøre inn"

det tapte.

Vet ikke helt hva jeg skal tro på jeg.

Det første virker usansynlig, plutselig så god til å planlegge, helt utrolig.

Det andre mere bekymringsfult, der bl.a. noen elbilers akselerasjon og fartsresurser er ganske så beleilig.

Tror min kone fant en forklaring. Hun gikk forbi en tesla ladestasjon i går. 4 av førerne lå å sov i bilen!

 

Helt genialt. En formiddags lade lur. Så kan kona få middagen ferdig før de kommer hjem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Vel....eh, enten får folk plutselig så mye bedre tid når de har elbiler, at hele tidsklemma forsvant med eksosen, eller så har de tenkt å "kjøre inn"

det tapte.

Vet ikke helt hva jeg skal tro på jeg.

Det første virker usansynlig, plutselig så god til å planlegge, helt utrolig.

Det andre mere bekymringsfult, der bl.a. noen elbilers akselerasjon og fartsresurser er ganske så beleilig.

Tror min kone fant en forklaring. Hun gikk forbi en tesla ladestasjon i går. 4 av førerne lå å sov i bilen!

 

Helt genialt. En formiddags lade lur. Så kan kona få middagen ferdig før de kommer hjem.

Jeg har jo hørt at små barn som sover ikke sover, men ligger til lading.

Nå har altså noen teslaeiere røpet at det gjelder større barn også.

Har selv tatt smånapper på lengre turer i "dinosaurbil", men nå er det ingen vits i å holde det skjult. Den som sover synder ikke, han lader. ??

  • Liker 4
Lenke til kommentar

....

 

Selv har jeg planlagt å kjøre min 2014 modell i ca 5 år til. Før jeg bytter til elektrisk. Forventer ikke at noen kjøper bensinbiler da. Så den går rett på pressa. Eller så må jeg selge innen få år slik at jeg kan hente ut noen kroner som kan legges i en elektrisk bil..... (Men bare framtiden vil vise hvor raskt utviklinga går.....)

 

Er vel ikke så miljøvennlig å sende en 9 år gammel bil i pressa?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Resultatet av slike kraftige ladere (minst 600 kW) er at prisen for lading stiger. Med den opprinnelige planlagte prisøkningen til Tesla, så ble vel lading omtrent like dyrt som fossilt i USA. Da faller mye av poenget vekk.

 

Ideen om at man bruke mindre batterier og lade oftere fremstår dessuten som borti natten. Hvem ønsker å stå ofte på en ladestasjon i en travel hverdag? En av de store fordelene med en fossilbil er nettopp behovet for å fylle relativt sjeldent foruten at det går raskt.

 

At den kanadiske staten bidratt med ca 10 milliarder kroner til dette finner jeg ganske utrolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Resultatet av slike kraftige ladere (minst 600 kW) er at prisen for lading stiger. Med den opprinnelige planlagte prisøkningen til Tesla, så ble vel lading omtrent like dyrt som fossilt i USA. Da faller mye av poenget vekk.

Prisen trenger ikke øke. I dag kan Tesla ha 20 stk 145 kW ladere på en større ladestasjon, altså 2900 kW totalt. Da kunne disse byttes ut med 5 stk 580 kW ladere. Så lenge bilene som kan benytte laderne faktisk klarer å benytte seg av effekten vil kapasiteten til ladestasjonen (målt i biler per time) være lik. Mengden kraftelektronikk vil også være lik og det samme med tilkoblingen til nettet. Den eneste forskjellen ville være at man fikk 50% lading på ca 6 minutter vs ca 25 minutter som i dag.

 

Ideen om at man bruke mindre batterier og lade oftere fremstår dessuten som borti natten. Hvem ønsker å stå ofte på en ladestasjon i en travel hverdag? En av de store fordelene med en fossilbil er nettopp behovet for å fylle relativt sjeldent foruten at det går raskt.

Enig at dette ikke gir spesielt mye mening. Det naturlige er å gå for større batterier, og da får man som en bivirkning støtte for høyere ladeeffekt.

 

At den kanadiske staten bidratt med ca 10 milliarder kroner til dette finner jeg ganske utrolig.

Må si meg enig der også. Det er veldig mye penger å dytte inn i et slikt prosjekt.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det man må se litt på når det kommer til teknologiskiftet i bilbransen, er hvordan man skal fylle bilen. Tradisjonelt måtte man fylle tanken på en bensinstasjon fordi det var det eneste stedet man kunne fylle.

 

Hvorfor skal man ha samme behov for enhver elbil? Man må endre tankegangen om hvordan og når man skal fylle.

 

Vi må gå vekk fra tanken om full tank, til å tenke mer på tilstrekkelig tank. At familiebiler skal ha realistisk rekkevidde i området 500-600 km er helt greit, men når du har kjørt så langt er det for majoriteten av brukerne der ute på tide med en litt lenger pause på 30+ minutter. Da har du kjørt i mange timer og hele familien skal på toalettet, ta en is eller drikkepause, strekke litt på bena osv. En mindre nummer 2-bil har ikke behov for like lang rekkevidde.

 

I det daglige er det burde det ikke være behov for å hurtiglade full tank. Man må jo kjøpe en bil som har rekkevidde som passer ens daglige kjøring. For min egen del, hvis jeg kjører en del ekstra og ser det begynner å bli litt for kort rekkevidde for å komme hjem, så holder det med 5-10 minutter på dagens hurtigladere. Man skal bare fylle på nok energi til å komme hjem.

 

Man må heller se på infrastrukturen der bilene parkerer, slik at de som ikke bor i enebolig også kan lade. De kan saktelade i alle de 22 timene en bil står parkert. Gjerne trådløst så det er automatikk i ladingen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...