Gå til innhold

Toyota og Panasonic går sammen om å lage elbilbatterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra! Håper Toyota dropper hydrogen-blindveien nå.

 

Men skal det felles selskapet etableres først i 2020? Og så skal de ikke begynne å finne produksjonsfasiliteter før da?

 

Får håpe de snakker om faststoffbatterier da som Toyota skryter av at de skal produsere fra 2020

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, særlig med ryktene om at Tesla har funnet seg en kinesisk leverandør av batteriteknologi også.

Ryktene sier også at det ikke ble noe av. Tror de færreste ønsker å gå inn i et forpliktende samarbeid med Tesla og Musk uten en avtale med knallharde betingelser.

 

Men aldri la muligheten til å slenge dritt om Tesla gå fra deg, det er viktig.

Syns det er mye sutring fra deg.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bedre sent enn aldri antar jeg. Helt utrolig hvordan Toyota har skuslet bort sitt forsprang de hadde med Prius, som i sin tid var veldig innovativ. I dag fremstår de som en stor sinke.

 

 

Det er faktisk ikke mer enn 4 år siden de sa følgende: 

 

De hadde faktisk en egen avdeling som drev med elbil (RAV4 EV).  De ligger altså nå bortimot et tiår bak f.eks Nissan.  Det kommer til å ta mange år før de kan ta igjen det forspranget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De hadde faktisk en egen avdeling som drev med elbil (RAV4 EV).  De ligger altså nå bortimot et tiår bak f.eks Nissan.  Det kommer til å ta mange år før de kan ta igjen det forspranget.

En hybrid er en elbil pluss bensinmotor. Toyota har laget over 10 millioner av dem. Toyotas strategi er å vente til markedet er modent dvs. når batteriene er billige nok og bra nok. Når de først bestemmer seg så vil de ha produkter i kjent Toyota-kvalitet på markedet i løpet av kort tid. De har penger, erfaring og kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra! Håper Toyota dropper hydrogen-blindveien nå.

 

Men skal det felles selskapet etableres først i 2020? Og så skal de ikke begynne å finne produksjonsfasiliteter før da?

Hydrogen i personbiler kommer nok aldri til å bli aktuelt i Norge eller store deler av Europa. Men i Japan har de store problemer med å produsere nok energi. For dem kan bruk av importert hydrogen i personbiler gi mening som alternativ til bruk av importert LNG eller bensin/diesel. Japan har også naturlige forutsetninger for flytende offshore vindkraft, og produksjon av hydrogen offshore ved produksjonsstedet er ikke nødvendigvis noen dum idé, selv om det per i dag ser ut til at batterielektrisk kommer til å kunne erstatte de aller fleste potensielle bruksområdene til hydrogen på lang nok sikt.

Lenke til kommentar

Bra! Håper Toyota dropper hydrogen-blindveien nå.

 

Men skal det felles selskapet etableres først i 2020? Og så skal de ikke begynne å finne produksjonsfasiliteter før da?

 

Hehe Tesladuttebass. Ikke prøv deg. Denne artikkelen er 4 dager gammel:

 

"Professor Katsuhiko Hirose has been in charge of Toyota’s Fuel Cell system development, and he tells me why Musk is rightfully afraid of the fuel cell: Hydrogen Fuel cell vehicles will eventually be cheaper than gasoline-powered cars, opening the door to zero-emission transportation around the world, and not just in rich pockets that can afford battery-electric vehicles that are dependent on scarce natural resources and government support. "

 

http://www.thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs

Lenke til kommentar

Hehe Tesladuttebass. Ikke prøv deg. Denne artikkelen er 4 dager gammel:

 

"Professor Katsuhiko Hirose has been in charge of Toyota’s Fuel Cell system development, and he tells me why Musk is rightfully afraid of the fuel cell: Hydrogen Fuel cell vehicles will eventually be cheaper than gasoline-powered cars, opening the door to zero-emission transportation around the world, and not just in rich pockets that can afford battery-electric vehicles that are dependent on scarce natural resources and government support. "

 

http://www.thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs

Forskjellen på fossilt og hydrogen er at fossil energi er drit billig så vi har råd til dårlig virkningsgrad. Spiller ingen rolle. Men hydrogen har da lavere virkningsgrad en dagens diesel når man faktorerer inn alt. Kommer bedre ut enn bensin ja, men har ikke kjangs mot diesel. Og hydrogen er ikke billig, har ikke råd til dårlig virkningsgrad.

 

Elektrisk er helt suverent. Samt vi kan bruke mye av allerede eksisterende infrastruktur. Matematikk lyver ikke.

 

Get a clue.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til alle på TU som ikke har forstått poenget:

 

"Toyota makes around 3,000 of its $60,000 Mirai fuel cell car, but it is “building a new factory to increase the production to 30,000 per year by 2020,” "

 

"This may sound like an outrageous claim, but according to fuel cell engineer Matthew Klippenstein, who is also co-author of the industry-standard Fuel Cell Industry Review, "Toyota's optimism on fuel cell costs is quietly shared in the industry, even as batteries have deservedly earned headlines. As the production of fuel cells scales, their cost will plummet.”

 

Toyota kommer til å selge flere rene elbiler enn hydrogenbiler. Men personbiler er ikke det viktigste segmentet. Det er det heavy duty markedet som er. Men det komme til å bli solgt mange hydrogenbiler i Sør Øst Asia. De har ikke olje og gass selv, men hydrogen kan de lage selv.

 

Det virker som klientellet her inne kun er opptatt av biler. De er kun en veldig liten del av det store bildet hydrogen handler om. Produksjonen av grønn hydrogen er i ferd med å bli skalert opp voldsomt. Snart kommer Yara til å bruke grønn hydrogen i verdens største kunstgjødselfabrikk. Det blir satt opp storskalaproduksjon av hydrogen til store bussflåter og hydrogentog i Europa. Hva vil dette gjøre med kostprisen for H2 ? Ferger og hurtigbåter får snart sin egen infrastruktur i havner rundt i landet.

 

Disse stasjonene vil også kunne forsyne lastebiler, busser og biler.

 

Dere ser dere jo helt blinde på energieffektivitet. Det finnes så mange andre faktorer som er viktig for næringslivet.

 

Verden er større enn gårdsplassen dere lader Teslaen deres på :-)

 

Og det kommer ikke til å ta lang tid før dere skjønner hvor feil dere har tatt i alle disse årene. Men underholdningsverdien dere gir er helt topp :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Dere ser dere jo helt blinde på energieffektivitet. Det finnes så mange andre faktorer som er viktig for næringslivet.

...

Det er andre faktorer som er viktige ja, som for eksempel pris. Og når energieffektiviteten er dårlig blir prisen høy..
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det har jo vært en del rykter om at grunnen til at Tesla nå faser ut 75kWh pakken er at de forbereder overgang fra de vanlige 18650 cellene til de nye 2170 cellene fra deres Gigafactory i Model S og X, og at dette har sammenheng med at kontrakten med Panasonic på 18650 celler nå er nesten fullført. I så fall passer det bra inn for Panasonic å selge inn kapasiteten på disse 18650 cellene til Toyota. 

 

Det er ikke så mye info i denne artikkelen på tu dessverre, men electrek har litt mer: https://electrek.co/2019/01/21/toyota-panasonic-ev-battery-cell-venture-report/

 

The venture, in which Toyota is to hold a 51% stake with Panasonic owning the rest, will be announced as soon as this week. Panasonic will shift five automotive battery production facilities in Japan and China to the new company, though the U.S. plant it operates under a partnership with American automaker Tesla will not be included.

Toyota blir altså deleier i flere av Panasonics elbil-batterifabrikker, unntatt den i USA som Panasonic har sammen med Tesla, det er vel Gigafactory det?

 

Uansett veldig bra at vi nå ser at Toyota virkelig satser på elbil-batterier, blir spennende å se hvilke 10 elbiler de kommer opp med de nærmeste årene: https://electrek.co/2017/12/18/toyota-electric-car-plans/

 

Og bra for Panasonic at de får sikret videre drift av eksisterende fabrikker.

Endret av RJohannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle på TU som ikke har forstått poenget:

 

"Toyota makes around 3,000 of its $60,000 Mirai fuel cell car, but it is “building a new factory to increase the production to 30,000 per year by 2020,”

 

[...]

 

Det virker som klientellet her inne kun er opptatt av biler. De er kun en veldig liten del av det store bildet hydrogen handler om. Produksjonen av grønn hydrogen er i ferd med å bli skalert opp voldsomt. Snart kommer Yara til å bruke grønn hydrogen i verdens største kunstgjødselfabrikk. Det blir satt opp storskalaproduksjon av hydrogen til store bussflåter og hydrogentog i Europa. Hva vil dette gjøre med kostprisen for H2 ? Ferger og hurtigbåter får snart sin egen infrastruktur i havner rundt i landet.

 

Artig korleis du siterer ein artikkel, og deretter hevdar det motsette av det artikkelen seier er lurt. Sikker difor du ikkje oppga kjelde.

 

Toyota gjev alle som kan rekne rett i at det ikkje gjev meining å produsere hydrogen med elektrolyse. Har du fyrst produsert straum, er det best å bruke den straumen som straum, elles er verknadsgrada for dårleg. Dei meiner at hydrogenet må produserast på same måte som 95% av alt hydrogen i dag, nemleg med reformering av gass, kol eller andre fossile drivstoff. Det er berre ved å produsere hydrogen i staden for straum frå fossile drivstoff at hydrogendrivne køyrety gjev meining økonomisk og miljømessig

 

Det er òg den klårt billigaste måten å produsere hydrogen på. Yara la ned den siste ammoniakkfabrikken basert på elektrolyse i 1994. Då hadde dei veldig billig stranda energi frå eige kraftverk, men det var ikkje konkurransedyktig mot reformering av gass.

 

Det vert produsert enormt mykje hydrogen i verda i dag. Både gjødselproduksjon og raffinering av olje brukar store mengder hydrogen. Ein svært stor del av norske CO2-utslepp kjem frå hydrogenproduksjon. M.a. det fjerde eller femte største punktutsleppet av CO2. Det er ikkje snakk om at norke få hydrogenbilar elelr hydrogentog eller transport i det heile kan uke den produksjonen merkbart. Spesielt ikkje når forbruket av raffinert olje til framdrift går ned pga overgangen til elbilar. Då går den totale hydrogenproduksjonen ned, ikkje opp. 30.000 hydrogenbilar i året – dersom Toyota klarer å selje so mange – tilsvarer eit halvt års sal av elbilar i Noreg. Det er ingen i global samanheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En hybrid er en elbil pluss bensinmotor. Toyota har laget over 10 millioner av dem. Toyotas strategi er å vente til markedet er modent dvs. når batteriene er billige nok og bra nok. Når de først bestemmer seg så vil de ha produkter i kjent Toyota-kvalitet på markedet i løpet av kort tid. De har penger, erfaring og kompetanse.

Får håpe det ikke er for sent da.

Lenke til kommentar

Hehe Tesladuttebass. Ikke prøv deg. Denne artikkelen er 4 dager gammel:

 

"Professor Katsuhiko Hirose has been in charge of Toyota’s Fuel Cell system development, and he tells me why Musk is rightfully afraid of the fuel cell: Hydrogen Fuel cell vehicles will eventually be cheaper than gasoline-powered cars, opening the door to zero-emission transportation around the world, and not just in rich pockets that can afford battery-electric vehicles that are dependent on scarce natural resources and government support. "

 

http://www.thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs

Det er trist for Toyota at de kaster bort penger på en blindvei som hydrogen. Håper de tar til vettet snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...