Gå til innhold

Tesla angrer seg: Reduserer prisøkningen på superlading etter massiv kritikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt så har Tesla den absolutt beste og billigste Superladeren. Folk må finne seg i at de må betale det en vare koster ellers er ikke Tesla liv laga. De som har Tesla er best tjent med at Superlader nettverket blir bygget ut og driftet økonomisk slik at det blir flest mulig ladere. Disse Superladerene skal jo fortrinnsvis brukes når en er ute å kjører så det er en fordel at det er billigere å lade hjemme. Da blir det mindre kø.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Problemet til Tesla er at det blir stadig mer kø på ladestasjonene på utfartsdager, og da er det en fordel for alle at prisene økes slik at køene blir mindre.

 

Tviler på at koene vil bli mindre. 140, 170 eller 186kr for 100kwh er nok ikke noe som er avgjoerende hvis du ikke har mye el igen.

 

For hver ny elbil som selges lages jo ikke en ny ladestation, så koene vil nok forsette å vokse selv om prisen går opp 50% til.

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd kø på superchargerne så langt. Men bruker de bare på langtur og reiser nok ikke på utfartsdager da hytte-Norge skal til fjells (dersom vi tar oss en helgetur, så starter vi oftest turen med 90% eller 100%). Selv i fellesferien så funka det ypperlig to år på rad nå å reise nedover Europa. Måtte aldri stå i kø, dvs. på Superchargerne altså ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge kjører folk el av åpenbare grunner: Fordi det er billigere enn bensin og diesel, og det gir fordeler i køen. Miljøgevinsten er bare en bonus, og ikke egentlig noe som noen bryr seg særlig om med mindre de er lettlurte. For er det egentlig noen miljøgevinst?

Mange mener at dieselbiler er dårlig for miljøet, og det har blitt rått utnyttet av politikerne, som mer enn gjerne bruker det som melkeku mot nordmenn som ikke vet bedre. Sammenlignet med de virkelige miljøverstingene er utslipp fra dieselbiler nada i forhold. Men ønsker politikerne å gå etter verstingene? Neida.

Faktum er at avgift på bensin og diesel gir svært liten miljøgevinst mot det som kunnet vært oppnådd om politikerne gikk etter de virkelige verstingene, slik som de store transportskipene. Men de gjør ikke det av to årsaker: Fordi bensin- og dieselbileiere er lettlurte, og fordi de store kan gi strategiske "donasjoner" for å slippe unna ettersyn.

Tar du vekk avgiftene på bensin og diesel, så blir det plutselig mye mindre konkurransefortrinn å kjøre el-bil. Da vil man kanskje også kunne se at el-biler til og med er dyrere å både produsere og drifte enn vanlige biler. Innovasjon koster selvsagt, men når det nå også settes spørsmål ved miljøgevinsten av å kjøre el, hva er da poenget?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tviler på at koene vil bli mindre. 140, 170 eller 186kr for 100kwh er nok ikke noe som er avgjoerende hvis du ikke har mye el igen.

 

For hver ny elbil som selges lages jo ikke en ny ladestation, så koene vil nok forsette å vokse selv om prisen går opp 50% til.

Men når de kanskje ikke går med like store tap så blir det mer penger til å sette opp enda flere superladere.

Lenke til kommentar

I Norge kjører folk el av åpenbare grunner: Fordi det er billigere enn bensin og diesel, og det gir fordeler i køen. Miljøgevinsten er bare en bonus, og ikke egentlig noe som noen bryr seg særlig om med mindre de er lettlurte. For er det egentlig noen miljøgevinst?

 

Mange mener at dieselbiler er dårlig for miljøet, og det har blitt rått utnyttet av politikerne, som mer enn gjerne bruker det som melkeku mot nordmenn som ikke vet bedre. Sammenlignet med de virkelige miljøverstingene er utslipp fra dieselbiler nada i forhold. Men ønsker politikerne å gå etter verstingene? Neida.

 

Faktum er at avgift på bensin og diesel gir svært liten miljøgevinst mot det som kunnet vært oppnådd om politikerne gikk etter de virkelige verstingene, slik som de store transportskipene. Men de gjør ikke det av to årsaker: Fordi bensin- og dieselbileiere er lettlurte, og fordi de store kan gi strategiske "donasjoner" for å slippe unna ettersyn.

 

Tar du vekk avgiftene på bensin og diesel, så blir det plutselig mye mindre konkurransefortrinn å kjøre el-bil. Da vil man kanskje også kunne se at el-biler til og med er dyrere å både produsere og drifte enn vanlige biler. Innovasjon koster selvsagt, men når det nå også settes spørsmål ved miljøgevinsten av å kjøre el, hva er da poenget?

Fossilt drivstoff gir store utslipp av CO2 og ikke minst giftige utslipp lokalt som dreper folk. Det går faktisk an å ha flere tanker i hodet samtidig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Denne "massive kritikken" kommer jo fra USA, og er jo litt berettiget. Der er jo bensin veldig billig, så prisøkningen gjorde at det i mange tilfeller faktisk var billigere å kjøre bensinbil enn Tesla. For alle som har mulighet for lade hjemme er jo ikke dette noe problem, men det er jo en del som ikke har den muligheten, så da er det jo forståelig at de reagerer...

 

I Norge er prisøkningen rimelig ubetydelig - det er fortsatt veldig billig i forhold til Bensin, og billigere enn konkurrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne "massive kritikken" kommer jo fra USA, og er jo litt berettiget. Der er jo bensin veldig billig, så prisøkningen gjorde at det i mange tilfeller faktisk var billigere å kjøre bensinbil enn Tesla. For alle som har mulighet for lade hjemme er jo ikke dette noe problem, men det er jo en del som ikke har den muligheten, så da er det jo forståelig at de reagerer...

 

I Norge er prisøkningen rimelig ubetydelig - det er fortsatt veldig billig i forhold til Bensin, og billigere enn konkurrentene.

I USA er bensinprisen 2,5 USD per gallon i California. https://www.gasbuddy.com/GasPrices/California

 

La oss runde opp til 3 USD for enkelhetsskyld. Det medfører en kostnad på 7 NOK/L. Med drivstofforbruk på 0,5 liter per mila er kostnaden 3,5 NOK/mil. Altså er drivstoffprisene så der at det vanskelig skal gjøres at det blir rimeligere å kjøre el enn bensin.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at amerikanske myndigheter ikke beskatter drivstoff nok i forhold til den skaden den gjør på klimaet. På en side så burde de holde drivstoffprisene høye nok til at man får en bre enighet om at bensin og diesel er dyrt og man burde komme seg bort fra det. Samtidig så er det jo først og fremst de fattige det går ut over da de bruker store deler av budsjettet sitt på transport og mange steder finnes det ikke noe godt alternativ enn å kjøre bil. Forhåpentligvis vil strømprisen i USA gå ned etterhvert som de konverterer til billigere og bedre strømkilder enn kull, men det er så mange aspekter ved det markedet og jeg mistenker mange kunstige barrier som holder prisen oppe at det kanskje aldri vil skje.

Lenke til kommentar

Faktum er at avgift på bensin og diesel gir svært liten miljøgevinst mot det som kunnet vært oppnådd om politikerne gikk etter de virkelige verstingene, slik som de store transportskipene. Men de gjør ikke det av to årsaker: Fordi bensin- og dieselbileiere er lettlurte, og fordi de store kan gi strategiske "donasjoner" for å slippe unna ettersyn.

 

 

Hva er "versting" med de store transportskipene? Det finnes knapt en transportmåte med lavere CO2-utslipp pr. tonnkilometer. Ja, de slipper ut en del NOx og SOx, men dette er i all hovedsak lokal forurensning som ikke betyr noe langt til havs. 

 

Cruiseskip bruker mye strøm når de ligger til kai, da blir det mye lokal forurensning når de bruker egne generatorer. Det ser man lett i Geiranger en sommerdag. Løsningen på det heter landstrøm, noe man har satset hard på i Oslo (men dessverre ikke i Bergen ennå). Alle cruise-skip med regulære anløp i Oslo har nå landstrøm tilgjengelig (Kiel-ferga, danskebåten osv.).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hva er "versting" med de store transportskipene?

 

Værstingen er at de 15-16 største transportskip slipper ut like mye som all verdens biler. disse gjøres lett co2 nøytrale med reaktror.

 

 

Løsningen på det heter landstrøm

 

Fint lokalt, jeg ser jo dette mye i Tromsø, men det er ikke ved landligge at utslippene skjer.  vil tro at de 145 skipene som er ventet inn til Tromsø i år slipper ut langt mere enn Norges biler. masse fin lesing om dette på google.

 

https://www.theguardian.com/environment/2016/may/21/the-worlds-largest-cruise-ship-and-its-supersized-pollution-problem

 

Også har vi en regjering nå som satser allt på elbiler som delvis går på kullkraft. men klart kolspasientene i Oslo merker nok bedring.

Endret av leifeinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...