Postkassestativ Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Kjøpte meg en godt som ubrukt biltemafres med 11hk fra en bekjennt. Det hadde samme dagen kommet mye snø (30cm++) og jeg ivret etter å komme hjem å få prøvd investeringen. Freste gårdsplassen og nyttige stier rundt om på eiendomen i enda mere snø. Dagen etter kom det et nytt snøfall på ca 12cm med lett snø. I stor glede av å slippe å måke for hand startet jeg opp den nye fresen min å begynnte å frese. Etter noen meter begynnte lysten sterkt å avta da fresen hadde ett sterkt ønske om å avbryte min valgte kurs ved å dra seg til siden. Etter en lang å hard kamp ble gårdsplassen frest og jeg tenkte å prøve å friske opp en av stiene før jeg satte den tilbake i boden. Det gikk som smurt siden kantene var over 50cm å den hadde ingen plass til å vri seg bort i fra min planlagte freserute. Finnes det ett eller annet som kan justeres eller må jeg starte en eller annen djevelutdrivelse? Fresen er enten vanjustert av forrige eier eller så er den besatt av en demon i trassalder. Nå har jeg hatt en god del freser gjennom tiden, men der har det kun vært alt det andre som hadde vært problemet. Har selvfølgelig sjekket at ingen brekkbolter er borte som skulle føre til skeivbelastning Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Føste spørsmål. Er det drift på begge hjulene. Om den konstant drar til en side kan det tyde på at det hun er det ene hjulet som drar. Andre ting som kan forårsake delvis vridning til en side er om du freser halvbredder og snøen du freser er hard, da er det kun den ene skovelen som møter snøen og den vil forsøke å "skru" seg gjennom snøen og trekke maskina lengere inn mot kanten du freser langs. Men jeg ville sjekket om begge hjulene har drift først. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2019 Begge hjul drar, men det virker som om at de drar litt hver for seg å ikke like mye på begge sider som de 7 andre fresene jeg har hatt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 (endret) Kan det hende den har differensial? Får å få full kontroll på drivverket så kjører du ned drivstoffnivået i tanken til under halv tank, skrur av bensinkranen og kjører den til forgasseren er tom for bensin. Nå kan du sette den på høykant slik at den står på høykant med freshuset ned og håndtakene opp. Skru så av bunnplata og ta en titt på drivverket for å se hvordan hjulene er festet til drivakselen eller om det er en diff der eller noe som glipper på akslingen. Prøv å vri hjulene hver sin vei for eksempel. Det er der jeg ville startet å lete. EDIT: La til en hel del. Endret 21. januar 2019 av perpyro Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2019 Får se på den i morgen :-) Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Sjekk først dekk trykket. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Kan være "skiene" som inntaket sklir på som hukker i bakken/isen/snøen. På vår bytta vi fra ski til hjul og den går mye mer rett frem. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 22. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2019 Nå har jeg sjekket litt og det er drift på begge hjula, men det virker som om det er differensial eller uavhengi drift av noe slag på den. Må vel åpne bunnen å se hva jeg finner ut. En uke til med snø, så er jeg sikkret senebetennelse Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Du er helt sikker på at det er differensial og at det ikke bare er hjulet på ene siden som roterer på akslingen? Virker rart at Biltema skulle vært såpass avansert at de bruker differensial. Hvis de gjør det så burde det være mulig å låse den. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 22. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2019 Begge hjulene drar, men de drar ikke samtidig. Har ikke peiling på hvilket system det er på den. Men synes diff. høres litt for kostbart ut til at det selges på biltema Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 (endret) Hvis det er denne modellen står det ingenting om diff. (ikke i bruksanvisningen lenger ned heller), såvidt jeg kan se. EDIT: Jeg har den litt billigere modellen så jeg ble nysgjerrig. Endret 22. januar 2019 av nightowl Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 (endret) Begge hjulene drar, men de drar ikke samtidig. Har ikke peiling på hvilket system det er på den. Men synes diff. høres litt for kostbart ut til at det selges på biltema Jeg går ut i fra at du har løftet opp begge hjula og snurret på ett og ett hjul? Er det differensial skal det andre hjulet snurre motsatt vei av det du snurrer på. Er begge hjula låst skal hjula snurre samme vei, pluss at du vil dra drivverket rundt. Hvis det ene sviver fritt og det andre drar drivverket rundt så har du drift på kun ett hjul. Hvis du løfter opp begge og kobler inn trekket (motorren i gang) så vil begge hjula svive selv om ett av de er koblet ut. Endret 22. januar 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Årsaken til at jeg spurte om diff er at jeg for mange år siden hadde en gammel Bolens fres og den hadde diff som til slutt knakk og blei låst av med en bolt og tengte muligens at dette var vanlig på hjulgående freser fremdeles. Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 jeg har samme fres... den har diff, (uten mulighet for å låse) jeg opplevde at den dro til siden når skiene var for høyt justert. så jeg har justert de ned, ca 12 mm under skjæret... j Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 24. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2019 Høres ut som om jeg må ordne esab-sperre da. Skal sjekke lufttrykket i dekkene å få justert skiene først, så får jeg se hvordan den fungerer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Husk at dekkene skal ha lavt trykk for å få bedre feste på snø og is. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 Det er diff på den. Lufttrykk i dekk er etter specs. Gjenstår bare å justere meiene Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Da er det nok den som er synderen her og låsing av den vil hjelpe på stabiliteten. Eneste ulempen er at du må jobbe litt mere med den for å svinge men det er levelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå