Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snøfres er ekkel å bruke


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en godt som ubrukt biltemafres med 11hk fra en bekjennt. Det hadde samme dagen kommet mye snø (30cm++) og jeg ivret etter å komme hjem å få prøvd investeringen. Freste gårdsplassen og nyttige stier rundt om på eiendomen i enda mere snø. Dagen etter kom det et nytt snøfall på ca 12cm med lett snø. I stor glede av å slippe å måke for hand startet jeg opp den nye fresen min å begynnte å frese. Etter noen meter begynnte lysten sterkt å avta da fresen hadde ett sterkt ønske om å avbryte min valgte kurs ved å dra seg til siden. Etter en lang å hard kamp ble gårdsplassen frest og jeg tenkte å prøve å friske opp en av stiene før jeg satte den tilbake i boden. Det gikk som smurt siden kantene var over 50cm å den hadde ingen plass til å vri seg bort i fra min planlagte freserute.

 

Finnes det ett eller annet som kan justeres eller må jeg starte en eller annen djevelutdrivelse? Fresen er enten vanjustert av forrige eier eller så er den besatt av en demon i trassalder.

 

Nå har jeg hatt en god del freser gjennom tiden, men der har det kun vært alt det andre som hadde vært problemet. Har selvfølgelig sjekket at ingen brekkbolter er borte som skulle føre til skeivbelastning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føste spørsmål.

Er det drift på begge hjulene.

Om den konstant drar til en side kan det tyde på at det hun er det ene hjulet som drar.

Andre ting som kan forårsake delvis vridning til en side er om du freser halvbredder og snøen du freser er hard, da er det kun den ene skovelen som møter snøen og den vil forsøke å "skru" seg gjennom snøen og trekke maskina lengere inn mot kanten du freser langs.

Men jeg ville sjekket om begge hjulene har drift først.

Lenke til kommentar

Kan det hende den har differensial?

Får å få full kontroll på drivverket så kjører du ned drivstoffnivået i tanken til under halv tank, skrur av bensinkranen og kjører den til forgasseren er tom for bensin.

Nå kan du sette den på høykant slik at den står på høykant med freshuset ned og håndtakene opp.

Skru så av bunnplata og ta en titt på drivverket for å se hvordan hjulene er festet til drivakselen eller om det er en diff der eller noe som glipper på akslingen.

Prøv å vri hjulene hver sin vei for eksempel.

Det er der jeg ville startet å lete.

 

EDIT: La til en hel del.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Begge hjulene drar, men de drar ikke samtidig. Har ikke peiling på hvilket system det er på den. Men synes diff. høres litt for kostbart ut til at det selges på biltema

Jeg går ut i fra at du har løftet opp begge hjula og snurret på ett og ett hjul? Er det differensial skal det andre hjulet snurre motsatt vei av det du snurrer på. Er begge hjula låst skal hjula snurre samme vei, pluss at du vil dra drivverket rundt. Hvis det ene sviver fritt og det andre drar drivverket rundt så har du drift på kun ett hjul.

 

Hvis du løfter opp begge og kobler inn trekket (motorren i gang) så vil begge hjula svive selv om ett av de er koblet ut.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...