Gå til innhold

Kunstig intelligens: De med mest kunnskap frykter det mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

I aldersgruppen 18-29 år oppga 17 prosent at de kunne mye eller svært mye om kunstig intelligens,

Dunning-Kruger effekten er i full sving ser jeg, man burde kanskje stilt disse menneskene som kan "mye eller svært mye om kunstig intelligens" noen kontrollspørsmål om lineær algebra, programmering, og statistikk? Eller sto de på Gløshaugen og spurte studentene der?

 

Det finnes noen eksempler der kunstig intelligens er i stand til å skape virkelig forbløffende resultater, men mye av det kommer nok av at programmerere har jobbet mye med å tilpasse reglene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fantastisk.

At man kan ha "kundebehandling" og ingen som er ansvarlig for det som skjer.

Tenk at f.eks. NAV tar dette i bruk for fullt:

Du får en feil, og prøver å få datamaskina til å omgjøre noe...

Så går tiden, og du blir ranet av datamaskinen. Så saksøker du datamaskinen ?

Ingen å laste for at du ikke lenger får penger... Fantastisk utvikling dette her.

Desverre mye som kan gå galt i samfunnet når disse tar over.

Lenke til kommentar

Dunning-Kruger effekten er i full sving ser jeg, man burde kanskje stilt disse menneskene som kan "mye eller svært mye om kunstig intelligens" noen kontrollspørsmål om lineær algebra, programmering, og statistikk? Eller sto de på Gløshaugen og spurte studentene der?

 

Det finnes noen eksempler der kunstig intelligens er i stand til å skape virkelig forbløffende resultater, men mye av det kommer nok av at programmerere har jobbet mye med å tilpasse reglene.

Jeg tenkte på Dunning-Kruger effekten jeg også. Synes det er spesielt morsomt at administrerende direktør i Microsoft Norge mente det var urovekkende at ikke enda flere svarte at de kunne mye om emnet.

 

Jeg ville svart at jeg kan lite om kunstig intelligens , jeg kan også lite om aksjehandel, bilproduksjon og kvantefysikk. Det betyr ikke at det er emner alle må kunne og som vi må få inn i barneskolen.

 

Litt undervisning om kognitive bias, deriblant Dunning-Kruger (selvsagt inkludert informasjon om kritikken den originale studien fikk) er kanskje noe som hadde vært bedre å få inn i utdanningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min egen del så vil det være en fulltidsjobb dersom jeg skal sette meg så mye inn i AI slik at jeg skal kunne si at jeg kan mye eller svært mye om emnet. Som nevnt, så ligger det svært mye avansert matte,statistikk og programmering bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Om man forsøker å gå bittelitt i detaljnivå på det her så innser man kjapt at det er et vanvittig stort og krevende felt. Jeg tror ikke jeg bommer helt om jeg tipper at sikkert 99% av nevnte gruppe egentlig kan svært lite om AI.

Lenke til kommentar

Jeg ville svart at jeg kan lite om kunstig intelligens , jeg kan også lite om aksjehandel, bilproduksjon og kvantefysikk. Det betyr ikke at det er emner alle må kunne og som vi må få inn i barneskolen.

 

Jeg vil også påstå at jeg kan lite om kunstig intelligens i forhold til de som faktisk kan noe, men det er jo som kjent de som innser at de ikke kan så mye om tema, som er kommet lengst innen jakten på kunnskap rundt det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...