Gå til innhold

Humorprisen 2018

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/kultur/herreprisen-2018/70676563?fbclid=IwAR0TKXf92NU-BeTi4lAi53HkHLCS9Y4Oly7zn2bNC6720iaPK-zkWcM3oE8

Kort fortalt: det var flere kvinner som var nominert, men bare herrer vant prisene på Humorprisen. Det var 6 kvinner i juryen av 16. Sigrid Bonde Tusvik forlot festen i protest mot at ingen damer mottok en pris.

Hva synes dere om denne saken? Er dette "likestilling" gått for langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/kultur/_svart-humor_-profil_-_-humorprisen-er-ekskluderende-1.14391887

Er det den tyranniske HVIT-MANN-PRISEN 2018 da?

Om folk syns at NORGE er ekskluderende, så kan de pelle seg til Sverige, så får de troner alle sammen.

Likestilling og Feminisme har gått for langt i mange vestlige land

https://www.tv2.no/underholdning/10155628/ For det er bare kvinner som får drapstrusler...........

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Mye av problemet med Tusvik er at hun ikke i særlig grad klager på noe konkret eller peker på hvordan det burde vært. Hun er forbanna fordi ingen kvinner ble vurdert som gode nok til å vinne i år, men kan ikke peke på noen feilaktige tildelinger. I stede fyller hun på med bannskap og angrep på "hvite menn", mens hun hevder hun måtte dra hjem fra utdelingen fordi hun er kvinne og mener det hele er skrekkelig urettferdig. At hun kroner det hele med stråmannen "INGEN I JURYEN SYNS KVINNER ER MORSOMME!" får henne ikke akkurat til å fremstå mer saklig. Det hele blir så pinlig, dumt og barnslig at det er smått utrolig at hun ikke får sterkere motreaksjoner i offentligheten. 

Jeg synes også det var litt rart at hun begynte å snakke om hvite menn ut av det blå, som om det er avgjørende at de er hvite. Hun synes kanskje at juryen burde la minst èn kvinne få vinne fordi... hun er en kvinne? 

• Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/kultur/herreprisen-2018/70676563?fbclid=IwAR0TKXf92NU-BeTi4lAi53HkHLCS9Y4Oly7zn2bNC6720iaPK-zkWcM3oE8

Kort fortalt: det var flere kvinner som var nominert, men bare herrer vant prisene på Humorprisen. Det var 6 kvinner i juryen av 16. Sigrid Bonde Tusvik forlot festen i protest mot at ingen damer mottok en pris.

Hva synes dere om denne saken? Er dette "likestilling" gått for langt?

Hva er kriteriene for å vinne? Er det noen kvinner som oppfyller kriteriene?

Lenke til kommentar

De kvinnelig nominerte:

Randi Liodden: "Satiriker" på Instagram. Hadde ikke hørt om henne og ikke spesielt morsomt heller.

Tre elefanter i rommet: Hege Schøyen, Cecilie Steinmann Nees og Linn Skåber med show som var utdatert allerede på 90-tallet.

Tusvik&Tønne: Trodde faktisk dette var to transer. Kom etter hva jeg skjønner ikke med noe nytt i 2018 og jeg synes at usympatisk mobbingen som de driver med ikke er morsomt.

Amanda Erlandsen: Hadde heller ikke hørt om henne før og klart ikke finne noe hun hadde gjort i 2018.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en runde over de nominerte i forhold til hvem som vant. Skal vi kvotere inn kvinner om det finnes menn som har vært morsomst? Da er det bedre å skille prisene helt "morsomste mann" og "morsomste dame".

Jeg er selvsagt inhabil, ettersom jeg selv er mann. Jeg tar for gitt at Tusvik mener at alle menn som faller ned på at det er feil med kvotering av kvinner for å vinne en pris i kjønnsnøytrale utdelinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Humorprisen faktisk?

Tidligere hadde man "Komiprisen" i regi av NRK, men det ble lagt ned fordi det ikke var særlig morsomt.
Så fant vel Ramm og Håndlykken, som ikke er særlige morsomme, ut at de også ville ha en pris, så de startet sin egen "Humorpris".

Etter å ha sett på de nominerte, og vinnerne, så vet vel de færreste hvem de fleste av disse menneskene er?
Ikke fremstår de som særlig morsomme heller?

Else Krass Furuseth, som heller ikke er morsom, var programleder.

Kvinner i juryen var altså :

Astrid Arefjord
Fanny Vaager
Kelly Bricen
Marit Støre Valeur
Caroline Johansen
Kine Solberg

Hvem nå enn de er, men de er sikkert veldig humoristiske, mannsjåvinistiske svin som de er?

Sigrid Tusseladd valgte å reise hjem for å skrive kronikk, fordi hun ikke vant noen pris, selv om hun ikke har vært morsom noen gang i hele sitt liv, bare vulgær og tussete.

Det siste året har hun ikke gjort stort annet enn å være med på et par "frittstående podcaster", som betyr at ingen synes de var morsomme nok til å betale for de, hverken med eller uten Tønne.

Den som i hvert fall ikke vinner til neste år, er Yousef Hadaoui med sin svarte humor, kanskje Tusseladden har bedre sjanse da, det er tross alt første året denne prisen deles ut, å det virker som om de har store vanskeligheter med å finne noen som faktisk er morsomme i Norge?
Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har vi det?

Ja, det synes jeg, både i stand-up og noen up and coming på tv og nett. Av de nominerte er det vel bare Erlandsen jeg liker noe særlig.

Edit: Randi Liodden også, selvsagt. Dyktig manusforfatter, men har vel ikke gjort så mye i 2018. Ellers har hun skrevet for Radioresepsjonen, Brille og Trygdekontoret blant annet.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Alle vet jo hva som nå kommer til å skje. 

Vi må ha "kjønnsbalanse". Samme kommer til å skje med "Gullruten" etter dagens omlegging. Resultatet er som alltid at det ikke er nødvendigvis den som er best som vinner. Akkurat som vi har i næringslivet og politikken. 

Alle vet at det er betydelig flere morsomme menn enn kvinner. Så en humorpris for kvinner kommer til å være en B-pris. Men slike som Tusvik ønsker gjerne å stille i konkurransen med kvinnevilkår, men i herreklassen. 

Resultatet er at enhver kvinne som vinner denne prisen i fremtiden kommer til å anses som kjønnskvotert. Så den dagen kommer en kvinne som faktisk er best på humor, så kommer hun til å bli satt i samme bås som de kvinnene som er kvotert. 

På et eller annet tidspunkt så vil det ett år være en kvinne som er morsommere enn samtlige mannlige humorister. Det er statistisk umulig at dette ikke kommer til å skje. Hun kommer til å bli satt i samme bås som Tusvik. 

Og jeg gremmes over Tusvik. Mer nebbete og umorsom karakter skal man lete lenge etter. Det eneste hun har å fare med er at hun ler og har utfordringer. Det å være handicappet kan man gjøre mye moro med, slik enkelte andre handicappede komikere gjør. Sånn som han uten arme og bein. Han er jo jævlig morsom. Uten å ha denne holdningen til eget handicap det hele bare veldig lite morsomt. Man synes bare synd på vedkommmende. Selv det uvsenet Furuseth spøker jo om sin talefeil, uten at det andre materialet hennes blir noe morsommere av den grunn. Men, hun har jo annen bagasje hun spinner på. Tusvik derimot fremstår som om hun lever i sin helt egen verden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det synes jeg, både i stand-up og noen up and coming på tv og nett. Av de nominerte er det vel bare Erlandsen jeg liker noe særlig.

Edit: Randi Liodden også, selvsagt. Dyktig manusforfatter, men har vel ikke gjort så mye i 2018. Ellers har hun skrevet for Radioresepsjonen, Brille og Trygdekontoret blant annet.

Det ble ikke gitt noen priser for anonyme manusforfattere.

Man hadde derimot:

Dag Sørås - Årets sceneshow

Olli Wermskogs Improvors - Årets sceneshow indie

Kevin Vågnes(Parterapi) -  Årets morsomste på TV og Årets humorprogram

Norsemen - Årets morsomste i drama

Radioresepsjonen - Årets podcast

Herman Flesvig - Årets morsomste på nett

Steinar Klouman Hallert - Årets humorspire

Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om Olli Wermskogs Improvors, Herman Flesvig eller Steinar Klouman Hallert og ble ikke akkurat overveldet av hva jeg fant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jenta som var nominert til årets spire var i min verden en som kanskje burde vunnet. Etter å ha sett 3-4 sketsjer, liker jeg hennes type humor. Sketsjene minner om gamle britiske sketsjer, hvor det var "lang" oppbygning til et morsomt poeng. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...