Gå til innhold

Persontrafikk Hokksund-Roa, godt forslag eller dårlig forslag?


Anbefalte innlegg

Nå som klimaet blir bare viktigere og viktigere så virker jernbane som det beste alternativet for å komme seg fra A til B miljøvennlig og noenlunde raskt. Det får meg til å undre hvorfor det ikke kjøres persontrafikk på denne strekningen i dag? Jernbanen ligger der og er i bruk daglig av godstog og Bergensbanen (frem til Hønefoss). Fordelen av å ha et lokaltog gående frem og tilbake her er jo at den mater både Sørlandsbanen og Gjøvikbanen (Og Ringeriksbanen når den kommer). 

 

Antatt reisetid for strekningen er på 1 t 15 min. Antagelsen er basert på Bergenstoget og rutetabellen på Hønefoss-Roalinjen fra 1985. Om togtidene da korresponderer med togene som stopper på Roa og Hokksund så vil man kunne komme seg fra Hønefoss til Oslo S på 1t 30m uansett hvilke retning du tar toget. Dette må jo gjøre toget populært til pendling fra Hønefoss og langs banen? Så kunne heller OsloEkspressen fra Hønefoss vært SandvikaEkspressen frem til Ringeriksbanen åpner sånn at de ikke ødelegger for hverandre.

 

Urealistisk tanke eller et godt forslag?

 

q6V7myE.png

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, hvorfor ikke.
Det har forresten gått persontrafikk der før, rundt 20 år siden +/-.
Hønefoss til Oslo - via Roa. Gikk et grytidlig om morgenen og tilbake i 15-16-tida.
Tror ikke det var flere avganger enn disse daglig.

Om man f.eks. jobber så man kan gå av på Kjelsås, Nydalen, Grefsen og naturligvis Oslo S, så er det jo kjekt å kunne komme fra Hønefoss eller Jevnaker.
Folk pendler jo Gjøvik - Oslo daglig.

Endret av clink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ringeriksbanen ja....

En kompis av fattern flytta til Hønefoss midt på 80-tallet.... for da skulle det visstnok bli tog til Sandvika innen få år.

 

Jeg er stor tilhenger av tog, og ser gjerne re-åpning av Hønefoss-Roa og Ringeriksbane... men tviler på det kommer i min levetid (satser på å leve til ca 2060/70)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Nå er jo Ringeriksbanens planer nylig vedtatt av komunal og moderniseringsdepartementet, så nå er man i allefall et steg videre.

 

Ang Hokksund-Hønefoss-Roa, så må toget vendes på Hønefoss inntil Ringeriksbanen er ferdig bygget.

Ikke at det er noe problem med dagens tog, og det har blitt tatt opp ved flere anledninger at man skal starte sette opp lokaltog der.

Mtp at Hokksund-Hønefoss mister all persontrafikk når bergensbanen tar i bruk ringeriksbanen, så er det jo kanskje større sjanse for at det blir noe av det?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Det er mange i Bane NOR-miljøet som mener at Bergensbanen bør gå over Roa, og at man så senere fortsetter et høyhastighetsdobbeltspor fram til Gjøvik.

Nå er jo Ringeriksbanen i det minste ferdig regulert, så da er det nok denne traséen som vil vinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (22 minutter siden):

Det er mange i Bane NOR-miljøet som mener at Bergensbanen bør gå over Roa, og at man så senere fortsetter et høyhastighetsdobbeltspor fram til Gjøvik.

Nå er jo Ringeriksbanen i det minste ferdig regulert, så da er det nok denne traséen som vil vinne.

Tar det ikke ca 50 minutter med buss fra Hønefoss til Lysaker  - og med bil uten kø ca 40 minutter uten kø - og ny vei bygges slik at reisetiden vil gå ytterligere ned.

https://brakar.no/wp-content/uploads/2024/06/Rutetabell-linje-200-fra-19.08.24.pdf

Hvordan skal da et tog som tar ca 1 time og 30 minutter konkurrere med buss på denne strekningen om man velger en trase via Roa? Bergensbanen gikk vel i sin tid via Roa - så strekningen er jo ikke ukjent og kan vel brukes også i dag om NSB ønsker det - men det er vel for lite trafikk grunnlag, så toget går veien om Drammen selv om det tar lenger tid,

Trasevalg via ROA høres derfor helt tullete ut dersom man faktisk vil ha en raskere tog rute til Bergen og vil vel ikke akkurat konkurrere godt mot bil/buss gitt på strekningen Oslo-Hønefoss

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (19 minutter siden):

Hvordan skal da et tog som tar ca 1 time og 30 minutter konkurrere med buss på denne strekningen om man velger en trase via Roa?

Jeg bare refererer andres mening her. Det er selvsagt snakk om en ny og moderne trasé med vesentlig høyere hastighet akkurat som den nå planlagte Ringeriksbanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Orion sier, 

så er tanken moderne dobbeltspor fra Grefsen til Roa i stedet for Sandvika-Hønefoss

På den måten får både Gjøvikbanen og Bergensbanen nyte godt av det.

Måtte selvsagt rusta opp strekningen Roa-Hønefoss litt i samme slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ein hadde fått til høghastigheitsspor så er gir kortaste vegen via Roa mest meining om ein berre vil knyte saman Oslo og Bergen. 

Slik som det er no så er det betre infrastruktur til Drammen, og sjølv om det er ein omveg så er reisetida relativt lik. I tillegg har ein bonusen med at det er mange potensielle passasjerar i Drammen. 

Og skal ein virkelig redusere reisetida så burde ein kutte det meste av stoppeplassane langs ruta, men det går på bekostning av passasjergrunnlaget og samfunnsnytten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Om ein hadde fått til høghastigheitsspor så er gir kortaste vegen via Roa mest meining om ein berre vil knyte saman Oslo og Bergen. 

Slik som det er no så er det betre infrastruktur til Drammen, og sjølv om det er ein omveg så er reisetida relativt lik. I tillegg har ein bonusen med at det er mange potensielle passasjerar i Drammen. 

Og skal ein virkelig redusere reisetida så burde ein kutte det meste av stoppeplassane langs ruta, men det går på bekostning av passasjergrunnlaget og samfunnsnytten. 

Forstår ikke logikken her. Raskeste vei er jo via Sandvika til Hønefoss. Veien om Roa blir jo en stor omvei. Det pendler vel ca 3000 personer fra Hole/Ringerike inn til Oslo i dag,og langt de fleste jobber langs denne aksen vest for Oslo.

En trasé via Roa vil jo bli utkonkurrert av bil/buss samt gi lengre reisetid til Bergen  Hvor er logikken for å velge Roa? 

Lenke til kommentar
obygda skrev (6 minutter siden):

Forstår ikke logikken her. Raskeste vei er jo via Sandvika til Hønefoss. Veien om Roa blir jo en stor omvei. Det pendler vel ca 3000 personer fra Hole/Ringerike inn til Oslo i dag,og langt de fleste jobber langs denne aksen vest for Oslo.

En trasé via Roa vil jo bli utkonkurrert av bil/buss samt gi lengre reisetid til Bergen  Hvor er logikken for å velge Roa? 

Om toget går Oslo-Roa-Hønefoss, eller Oslo-Drammen-Hønefoss, er relativt likt. Via Roa er kortare enn via Drammen, men den auka reiseavstand blir tatt inn gjennom høgare hastigheit. 

Om ein bygger ny jernbane frå Oslo/Sandvika til Hønefoss så blir det klart kortaste vegen.

Argumentet om å legge Bergensbanen via Roa fordrer at jernbanesporet blir oppgradert slik at den kortare reisevegen ikkje blir spist opp av lengre køyretid. 

Med eksisterande infrastruktur gir det ingen meining å gå via Roa, då kan ein like gjerne gå via Drammen og få med seg passasjerane derifrå. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Om toget går Oslo-Roa-Hønefoss, eller Oslo-Drammen-Hønefoss, er relativt likt. Via Roa er kortare enn via Drammen, men den auka reiseavstand blir tatt inn gjennom høgare hastigheit. 

Om ein bygger ny jernbane frå Oslo/Sandvika til Hønefoss så blir det klart kortaste vegen.

Argumentet om å legge Bergensbanen via Roa fordrer at jernbanesporet blir oppgradert slik at den kortare reisevegen ikkje blir spist opp av lengre køyretid. 

Med eksisterande infrastruktur gir det ingen meining å gå via Roa, då kan ein like gjerne gå via Drammen og få med seg passasjerane derifrå. 

Men ingen pendler vel med toget fra Hønefoss til Oslo i dag? Så om reisetiden blir likt som dagens trasé via Drammen.. hvem vil hoppe på toget da? Bare undrer..

Lenke til kommentar
obygda skrev (5 minutter siden):

Men ingen pendler vel med toget fra Hønefoss til Oslo i dag? Så om reisetiden blir likt som dagens trasé via Drammen.. hvem vil hoppe på toget da? Bare undrer..

Tanken er då at det å plukke opp passasjerar langs ruta er ein ulempe som gir lengre reisetid mellom Oslo og Bergen.

Skal toget plukke opp pendlarar som skal ut og inn til Oslo så treng ikkje toget å gå heilt til Bergen. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Tanken er då at det å plukke opp passasjerar langs ruta er ein ulempe som gir lengre reisetid mellom Oslo og Bergen.

Skal toget plukke opp pendlarar som skal ut og inn til Oslo så treng ikkje toget å gå heilt til Bergen. 

Men man så vel for seg både pendle tog og langtransport med tog til Bergen traseen via Sandvika? Mens en rute via Roa vil ikke friste pendlere som da heller velger f.eks buss.  Så man får vel større passasjer grunnlag via Sandvika enn via Roa,samt kortere reisetid til både Bergen og Hønefoss. For meg fremstår Roa forslaget mer som et politisk dragkamp spørsmål der Gjøvik regionen prøver å få mer ut av dette. Men sånn er det vel alltid med slike avgjørelser..det er ikke raskeste rute som definerer hvor toget skal gå,men politisk hestehandel.

Det man burde spørre seg er om man skulle bygge jernbane overhodet. Man kunne vel nesten bygge ennå en ny veibane kun for elektrisk buss isteden..mer fleksibelt ville det i alle fall vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bane over Roa måtte selvfølgelig ikke brukt lengre tid til Hønefoss enn via Sandvika skulle det vært aktuelt.

Trafikkgrunnlaget er større via Sandvika, det er samme grunn til at Toget i dag normalt går via Drammen og kun unntaksvis via Roa.

Dobbeltsporprosjekteringen til Roa viser dobbeltspor fra enten Grefsen eller Grorud via Slattum og så videre rett opp mot Roa om jeg ikke husker helt feil. (Lenge siden det har vært oppe for diskusjon)

Det hadde gitt økt tilflyttning i et tynt befolket område, men da mister man jo såklart Sundvollen som stasjon.

 

Er det lov å si ja takk begge deler? :)

Lenke til kommentar
classic81 skrev (4 timer siden):

Som Orion sier, 

så er tanken moderne dobbeltspor fra Grefsen til Roa i stedet for Sandvika-Hønefoss

På den måten får både Gjøvikbanen og Bergensbanen nyte godt av det.

Måtte selvsagt rusta opp strekningen Roa-Hønefoss litt i samme slengen.

….og så forlenge med moderne banestrekning fram til Gjøvik. Det vil også være bra for industribygda Raufoss som lever av eksport av høyteknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 minutter siden):

….og så forlenge med moderne banestrekning fram til Gjøvik. Det vil også være bra for industribygda Raufoss som lever av eksport av høyteknologi.

Trodde Raufoss var kjent for våpen og nammo.. Høyteknologi er kanskje et vidt begrep? Men for meg fremstår mye av denne debatten som typiske lokale argumenter der man vil male sin egen kake. Er nok mange som drømmer og eiendomsutvikling og kun egen lommebok.

Staten må definere hva formålet skal være og deretter synes jeg faktisk man burde la et fagmiljø definere hva som dekker formålet best

 

Lenke til kommentar
classic81 skrev (4 timer siden):

Som Orion sier, 

så er tanken moderne dobbeltspor fra Grefsen til Roa i stedet for Sandvika-Hønefoss

På den måten får både Gjøvikbanen og Bergensbanen nyte godt av det.

Måtte selvsagt rusta opp strekningen Roa-Hønefoss litt i samme slengen.

Kostnad/inntjeningspotensiale.. Et eller annet sted i tankerekka bør dette emnet vurderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...