Lunaris Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Du tar feil. Bruk av Safari og et google søk etter sted/kart link hotell åpnet Google Maps . Det er tydeligvis lenken som identifiserer appen som skal åpnes. Har akkurat prøvd det. Så egentlig fratar google brukeren på iOS/safari valget om Apple maps når man bruker googles søkemotor. Nei, jeg tar ikke feil. Det viser jo PingEnt sin link også. Når du trykker på en adresse går den som standard til Apple Maps. Det at Google kan endre linker til å direkte linke til Google Maps, eller det faktum at de fleste kartlenker på Internet direktelinker til Google maps endrer ikke på det. Hvis du åpner en generell posisjon som ikke har spesifisert program så åpnes det i standard program. Det er Apple maps. At du ikke kan åpne en Google maps link i Apple maps er åpenbart. Apple maps kan ikke lese en Google maps link. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Google maps kan vise nøyaktig posisjon til kollektivtransport langs en linje. Det er ikke en mangel i programmet. At det ikke finnes for Oslo er en mangel i API for Oslo. Med mindre du tenker hele verden går i bane rundt Oslo, og alt må tilpasses slik ting gjøres i Oslo. I Stavanger kan du eksempelvis få nøyaktig posisjon til busser i Maps. Det kan du og hos Kolumbus i deres app. Og Ruter er bedre og har mye mer ressurser enn Kolumbus. Grunnen til at det ikke finnes for Oslo er Ruter, ikke Google. Skylde på Google er å flytte problemer over på noen andre. Jeg vet ikke, kanskje du bare vil kritisere Google for alt og ingenting? Men det å kritisere dem for dette er det mest ulogiske jeg har hørt på lenge. Det er liksom sånn: 1000 byer har posisjon for sin kollektivtrafikk i Google Maps. Oslo har ikke. Dermed er den logiske konklusjonen at Google har gjort en for dårlig jobb i Oslo??? Veldig interessert i slutningen som fikk deg til å tro det virket logisk. Stavanger område har 1/4 av befolkningen til Oslo området, og langt dårligere kollektiv og får det til. Selskapet som etter år med tull bestemte seg for å bare bruke Ruters betalingsløsning. Men når Ruter ikke får det til (eller ikke vil) i Oslo er det Googles feil? Du hadde gjort det bra som politiker. Fungerer ikke ting? Bare skyld på noen andre og lat som om det er deres problem, mens du selv bare lar være å gjøre noe som helst. Hvorfor bry seg om du kan overbevise folk om at det er alle andres feil? Når la jeg utelukkende skylda på google? Hold deg forresten unna personangrep som du kommer med i siste avsnitt. Ruter kunne selvfølgelig lagt ut GPS-informasjon, men nå gjør de ikke det, og da har google fortsatt mulighet til å gjøre alternative tilnærminger til å estimere posisjonen i sanntid. Dette ville vært nyttig for flere byer med samme utgangspunkt som Oslo. Det er ikke bare Oslo som ikke gir ut GPS-info om kollektivtransport. Det er en mangel i Google maps at de ikke gir en alternativ tilnærming når denne informasjonen ikke er tilgjengelig. Du forstår at når ruter legger ut data i et api, er det fortsatt jobb for google å bruke dette apiet også? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Så de har hacket sammen en måte å unngå standard app alltid er Apples egen for karttjenesten sin? Det er nå bra de har gjort det i det minste, var ikke klar over det. Måten de gjør det på derimot er jo langt ifra intuitivt eller enkel da. I Android er det ca bare 10 ganger lettere, og alle vet omn standard apper i android siden du alltid får valg. Er tvang om du ikke kan endre. Beklager at jeg ikke bruker pene ord om Apple, og om du ble fornærmet over at jeg ikke omtaler dem i pene nok ord? Du sier tom selv at Apple bruker tvang, så ser ikke problemet? Det handler ikke om å bruke pene ord, det handler om å bruke nøyaktige ord. Når du sier at Apple tvinger deg gtiø å bruke deres kartprogram vil det inkludere at de ikke lar deg bruke noe annet kartprogram. Det er ikke tilfellet. De gjør det tungvint for deg å bruke et annet kartprogram. Ser du den språklige forskjellen? Jeg bruker ordet tvang når det faktisk er tvang, som med webengine. Der er det tvang fra Apple sin side. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Når la jeg utelukkende skylda på google? Hold deg forresten unna personangrep som du kommer med i siste avsnitt. Ruter kunne selvfølgelig lagt ut GPS-informasjon, men nå gjør de ikke det, og da har google fortsatt mulighet til å gjøre alternative tilnærminger til å estimere posisjonen i sanntid. Dette ville vært nyttig for flere byer med samme utgangspunkt som Oslo. Det er ikke bare Oslo som ikke gir ut GPS-info om kollektivtransport. Det er en mangel i Google maps at de ikke gir en alternativ tilnærming når denne informasjonen ikke er tilgjengelig. Du forstår at når ruter legger ut data i et api, er det fortsatt jobb for google å bruke dette apiet også? Du snakker kun om at Google bør gjøre x og y. Ikke en eneste gang har jeg sett det skrive at Ruter burde gi ut denne informasjonen. Og igjen det er veldig enkelt om du vil ha GPS info i Google Maps, gi ut info. Det er ikke vanskelig. Jeg forstår ikke hvorfor Google skal bruke tid på å utvikle en pseudo posisjon, når selskapene bare kunne gitt dem faktisk posisjon. Og jeg vet Google må gjøre jobb etter det er lagt ut data i API. Og de gjør det ganske kjapt. Google er mer en villig så sant du gir dem informasjonen. Ruter må jo ha denne informasjonen, siden de gir sanntid. Så det burde være rimelig enkelt for dem å gi denne infoen. Du sier mange andre ikke gir info heller, hvem da? Basert på min erfaring så har steder med sanntid i Google maps også posisjon til bus/tog i Google maps. Google er villig og alt, det er jo Ruter som tilbakeholder info. Det er jo Ruter som er problemet. Dette fungerer utrolig mange andre steder. Det at det ikke fungerer i Oslo er dermed Ruter som er skyldig i. Du mener Google skal prøve å putte plaster på istedenfor å få Ruter til å bare utgi posisjon slik at det blir skikkelig. Jeg har ikke kommet med noen personangrep. Jeg har sagt at noen av utsagnene dine er svært ulogiske. Og kritiserer det faktum at du retter kritikken mot Google som er det utenlandske selskapet, mens du ikke kritiserer Ruter som er det egentlige problemet og er noe vi kan gjøre noe med. Fordi Ruter eies av Oslo og Akershus. Så om du er politiker i Oslo og Akershus og innbyggere klager på ingen posisjon i Google maps er det lett å si at det er Googles feil. De kunne vist en pseudo posisjon. Istedenfor å da si til Ruter at de må utgi denne posisjonsinfoen via et API til Google. Altså skylde på andre, istedenfor å løse problemet selv. Det er jo nettopp det du gjør. Politiker er ellers en potensielt godt betalt jobb med mye makt. Det å si noen hadde gjort det bra som politiker, er det et personangrep? Det handler ikke om å bruke pene ord, det handler om å bruke nøyaktige ord. Når du sier at Apple tvinger deg gtiø å bruke deres kartprogram vil det inkludere at de ikke lar deg bruke noe annet kartprogram. Det er ikke tilfellet. De gjør det tungvint for deg å bruke et annet kartprogram. Ser du den språklige forskjellen? Jeg bruker ordet tvang når det faktisk er tvang, som med webengine. Der er det tvang fra Apple sin side. Jeg visste ikke Apple hadde hacket inn en mulighet for å bytte standard inn i Apple maps. Jeg trodde det var som andre Apple apps hvor du ikke kan bytte. Jeg mener Apple har helt klart ikke lyst å gjøre det tydelig at du kan bytte heller akkurat. Jeg brukte tvang fordi jeg altså trodde det ikke var en mulighet. Selvfølgelig ikke tvang om du kan endre. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 (endret) Nei, jeg tar ikke feil. Det viser jo PingEnt sin link også. Når du trykker på en adresse går den som standard til Apple Maps. Det at Google kan endre linker til å direkte linke til Google Maps, eller det faktum at de fleste kartlenker på Internet direktelinker til Google maps endrer ikke på det. Hvis du åpner en generell posisjon som ikke har spesifisert program så åpnes det i standard program. Det er Apple maps. At du ikke kan åpne en Google maps link i Apple maps er åpenbart. Apple maps kan ikke lese en Google maps link. Må jeg lage en video til deg.Jeg da jo at jeg har bekreftet utsagnet mitt med å teste.Har «du» en iPhone med IOS12 så kan du jo teste det selv. Hvis ikke så kan du la dette ligge og «tro» på andre som gjennomfører samme test. Les koden i Google søkeresultatet på hotell scandic https://maps.google.com/maps?rlz=1CDGOYI_enNO634NO644&hl=nb&um=1&ie=UTF-8&fb=1&gl=no&entry=s&sa=X&geocode=KffJn3tk809GMT4RPPgI7MlK&daddr=Nils+Ericsonsgatan+21,+411+03+G%C3%B6teborg,+Sverige&gmm=CgIgAQ%3D%3D&ved=2ahUKEwj0ipuG3Y3gAhWUiqYKHbo0B_oQlDsoATAEegQIFhAcLes også https://developer.apple.com/library/archive/featuredarticles/iPhoneURLScheme_Reference/MapLinks/MapLinks.htmlFor map links https formatering for apple maps. Endret 27. januar 2019 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 (endret) Du snakker kun om at Google bør gjøre x og y. Ikke en eneste gang har jeg sett det skrive at Ruter burde gi ut denne informasjonen. Det du observerer er ikke det samme som at jeg mener Ruter ikke har skyld. Nå gjelder det å holde orden på grunnleggende logikk. Så hold deg til det jeg sier, ikke det du tror jeg sier. Jeg tror muligens du blander "Her kunne Google gjort noe som ville gjort Google Maps mye bedre" og "Det er Google sitt ansvar alene". Forstår du at det er to forskjellige utsagn? Og igjen det er veldig enkelt om du vil ha GPS info i Google Maps, gi ut info. Det er ikke vanskelig. Jeg forstår ikke hvorfor Google skal bruke tid på å utvikle en pseudo posisjon, når selskapene bare kunne gitt dem faktisk posisjon. Og jeg vet Google må gjøre jobb etter det er lagt ut data i API. Og de gjør det ganske kjapt. Google er mer en villig så sant du gir dem informasjonen. Ruter må jo ha denne informasjonen, siden de gir sanntid. Så det burde være rimelig enkelt for dem å gi denne infoen. Du sier mange andre ikke gir info heller, hvem da? Basert på min erfaring så har steder med sanntid i Google maps også posisjon til bus/tog i Google maps. Google er villig og alt, det er jo Ruter som tilbakeholder info. Det er jo Ruter som er problemet. Dette fungerer utrolig mange andre steder. Det at det ikke fungerer i Oslo er dermed Ruter som er skyldig i. Du mener Google skal prøve å putte plaster på istedenfor å få Ruter til å bare utgi posisjon slik at det blir skikkelig. Jeg mener Google burde prøve å få til en midlertidig løsning mens de venter på at alle verdens byer skal gi ut sanntid-GPS-posisjon av kollektivtrafikk. Dette ville økt nytteverdien av google maps for mange nå. Jeg har ikke kommet med noen personangrep. Jeg har sagt at noen av utsagnene dine er svært ulogiske. Og kritiserer det faktum at du retter kritikken mot Google som er det utenlandske selskapet, mens du ikke kritiserer Ruter som er det egentlige problemet og er noe vi kan gjøre noe med. Fordi Ruter eies av Oslo og Akershus. (...) Politiker er ellers en potensielt godt betalt jobb med mye makt. Det å si noen hadde gjort det bra som politiker, er det et personangrep? Jeg kan sitere deg ordrett: "Du hadde gjort det bra som politiker." (i denne konteksten var det åpenbart negativt ment). Dette er personagrep, spesielt når du legger så mye negativ i det som du gjør i posten, og insinuerer at jeg legger skylda over på andre. Du tok debatten over fra "hva jeg mener" til "hvordan jeg er som person" (altså min egnethet som politiker). Du gikk altså på person og ikke sak. Kilden til problemet kommer selvsagt fra Ruter og de andre kollektivselskapene i verden som ikke gir ut posisjonsdata via API, men det er enklere for google å implementere en tilnærming, enn å overbevise alle verdens byer om at de skal gi ut GPS-infomasjonen på kort sikt. Det er ikke det samme som å si at Oslo ikke har en del av skylden (selv om du later til å tro det). Selvfølgelig burde Ruter gi ut posisjonen via et lett tilgjengelig API, og det burde alle andre byer med et fungerende kollektivtransporttilbud, men sannheten er at det ikke er tilfellet, og da må Google forholde seg til det. Google kan derimot velge å gjøre en god tilnærming på posisjonen mens de venter, noe de ikke har gjort. Så om du er politiker i Oslo og Akershus og innbyggere klager på ingen posisjon i Google maps er det lett å si at det er Googles feil. De kunne vist en pseudo posisjon. Istedenfor å da si til Ruter at de må utgi denne posisjonsinfoen via et API til Google. Altså skylde på andre, istedenfor å løse problemet selv. Det er jo nettopp det du gjør. Det er ikke det jeg sier. Det er ikke Googles feil, jeg snakker ikke om å ilegge skyld, det er det du som gjør. Jeg snakker om at Google også kan gjøre noe selv. Endret 27. januar 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Google maps kan vise nøyaktig posisjon til kollektivtransport langs en linje. Det er ikke en mangel i programmet. At det ikke finnes for Oslo er en mangel i API for Oslo. Med mindre du tenker hele verden går i bane rundt Oslo, og alt må tilpasses slik ting gjøres i Oslo. I Stavanger kan du eksempelvis få nøyaktig posisjon til busser i Maps. Det kan du og hos Kolumbus i deres app. Og Ruter er bedre og har mye mer ressurser enn Kolumbus. Grunnen til at det ikke finnes for Oslo er Ruter, ikke Google. Skylde på Google er å flytte problemer over på noen andre. Jeg vet ikke, kanskje du bare vil kritisere Google for alt og ingenting? Men det å kritisere dem for dette er det mest ulogiske jeg har hørt på lenge. Det er liksom sånn: 1000 byer har posisjon for sin kollektivtrafikk i Google Maps. Oslo har ikke. Dermed er den logiske konklusjonen at Google har gjort en for dårlig jobb i Oslo??? Veldig interessert i slutningen som fikk deg til å tro det virket logisk. Stavanger område har 1/4 av befolkningen til Oslo området, og langt dårligere kollektiv og får det til. Selskapet som etter år med tull bestemte seg for å bare bruke Ruters betalingsløsning. Men når Ruter ikke får det til (eller ikke vil) i Oslo er det Googles feil? Du hadde gjort det bra som politiker. Fungerer ikke ting? Bare skyld på noen andre og lat som om det er deres problem, mens du selv bare lar være å gjøre noe som helst. Hvorfor bry seg om du kan overbevise folk om at det er alle andres feil? Ruter tilbyr via Entur et gratisk, åpent og standardisert API for sanntid. Selvfølgelig må Google velge å benytte API fra aktørene som sitter på dataene, dersom de ønsker å vise dem. At Google ikke har gjort dette for Oslo er det selvfølgelig Google som må svare for. Dataene ligger der. https://www.entur.org/dev/sanntidsdata/ Endret 29. januar 2019 av NgZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg