Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan legen(spesialist) kreve betaling for en legetime som han satte opp uten mitt samtykke, og som jeg ikke har mulighet til å møte opp til?

Dewox

Anbefalte innlegg

Kan legen(spesialist) kreve betaling for en legetime som han satte opp uten mitt samtykke, og som jeg ikke har mulighet til å møte opp til?

Jeg var hos legen angående min pågående øresus, og han henvendte meg videre til en øre-nese-hals spesialist i Kongsberg. Jeg trodde så at jeg selv måtte ta initiativ selv for å søke time, noe som hadde vært bra, fordi jeg har en tettpakka timeplan, og måtte ha brukt en eventuell fridag på å dra hit. Jeg tok feil, derimot, og jeg ble plutselig ringt av ørelegen på en stund jeg ikke hadde anledning til å ta telefonen. Jeg fikk melding rett etterpå om at han hadde satt meg opp en dag som jeg på ingen måte har anledning til å møte opp (denne dagen er rett rundt hjørnet!). Jeg har ringt mang en gang for å prøve å avbestille denne timen, men får ikke svar på telefonen (har ringt i snart 50 minutter)! Jeg går snart tom for tid, med tanke på at man må avbestille minst 24 timer før. Kan legen kreve betaling hvis jeg ikke har mulighet til å møte opp på denne timen? Har han rett til det? Jeg blir dampende provosert av dette her, og håper ikke at dette er vanlig (eller lovlig?) praksis? Hva skal jeg eventuelt gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan avlyse eller endre avtalt time på to måter:

1. Time til innleggelse på sykehus

Hvis du skal legges inn på sykehus og vil avlyse timen eller endre tidspunkt, ring avdelingen og gi beskjed. Telefonnummer finner du i innkallingsbrevet du har mottatt, eller på avdelingssiden til avdelingen du skal møte hos. Du kan eventuelt ringe sentralbordet på telefon 03525 og be om å bli satt over til avdelingen du skal til.

2. Time til poliklinikk, dagbehandling eller røntgen

Hvis du har time ved en av våre poliklinikker, skal til dagbehandling eller ta røntgenbilde (MR/CT/annen bildediagnostikk), kan du logge deg inn på minjournal.no og gjøre endringer der.  Avdelingene får dessverre ikke svart deg via Min Journal, men sender deg nytt innkallingsbrev i posten.

MERK

• Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier som Facebook, Twitter eller liknende. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

• Avbestiller du timen for sent må du betale gebyr.

• Mange av våre avdelinger har lange ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

Lenke til kommentar

Du kan avlyse eller endre avtalt time på to måter:

1. Time til innleggelse på sykehus

Hvis du skal legges inn på sykehus og vil avlyse timen eller endre tidspunkt, ring avdelingen og gi beskjed. Telefonnummer finner du i innkallingsbrevet du har mottatt, eller på avdelingssiden til avdelingen du skal møte hos. Du kan eventuelt ringe sentralbordet på telefon 03525 og be om å bli satt over til avdelingen du skal til.

2. Time til poliklinikk, dagbehandling eller røntgen

Hvis du har time ved en av våre poliklinikker, skal til dagbehandling eller ta røntgenbilde (MR/CT/annen bildediagnostikk), kan du logge deg inn på minjournal.no og gjøre endringer der.  Avdelingene får dessverre ikke svart deg via Min Journal, men sender deg nytt innkallingsbrev i posten.

MERK

• Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier som Facebook, Twitter eller liknende. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

• Avbestiller du timen for sent må du betale gebyr.

• Mange av våre avdelinger har lange ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

Jeg har ingen dokumenter tilgjengelig på disse sidene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...