Gå til innhold

Slik skal Microsoft hjelpe norske oppstartsbedrifter med å vokse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg fremstår kanskje som litt kynisk her, men dette var en sukkersøt beskrivelse av noe jeg vil kalle vendor lock-in.

Du har nå bedre eksempler du kan bruke på Vendor lock-in. Slikt som at du må ha en spesiell BIOS for å kunne kjøre MacOS på en datamaskin som ellers er helt likt konkurrenter som ikke har denne brikken og dermed er et operativsystem låst til en platform.

 

Skytjenester i dag fordrer ikke at du må bruke spesielle browsere. Da ville det vært mer vendor lock-in enn når man kan bruke BOYD.

Man kan vel heller ikke kalle det vendor-lock in, når Microsoft tilbyr tjenester ingen andre har.

 

Du kan ikke forvente at Tine Meierier skal kjøre et ernærings-kurs med Synnøve Finden sine produkter i kurskatalogen.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente at Tine Meierier skal kjøre et ernærings-kurs med Synnøve Finden sine produkter i kurskatalogen.

 

Det er ikke det jeg sier, og jeg kritiserer ikke Microsoft. Jeg kritiserer den naive fremstillingen der Microsoft fremstår som filantroper.

 

Tine deler ikke ut gratis oppskrifthefter fordi de ønsker så hjertelig å hjelpe det norske folk med å lage mat. De gjør det for å selge produktene sine. Bruk av ord som vekst, mentoring, partner, blomstring, innovativ, nyskapning, arbeidsplasser og velferdsmodell er rimelig kleint i konteksten av en renspikket Microsoft-reklame der de skal få nyoppstartede bedrifter trygt og godt inn i sitt økosystem. Det jeg etterlyser er kritikk, på linje med hva man forventer av politikere som maler partiet sitt rosenrødt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke det jeg sier, og jeg kritiserer ikke Microsoft. Jeg kritiserer den naive fremstillingen der Microsoft fremstår som filantroper.

 

Tine deler ikke ut gratis oppskrifthefter fordi de ønsker så hjertelig å hjelpe det norske folk med å lage mat. De gjør det for å selge produktene sine. Bruk av ord som vekst, mentoring, partner, blomstring, innovativ, nyskapning, arbeidsplasser og velferdsmodell er rimelig kleint i konteksten av en renspikket Microsoft-reklame der de skal få nyoppstartede bedrifter trygt og godt inn i sitt økosystem. Det jeg etterlyser er kritikk, på linje med hva man forventer av politikere som maler partiet sitt rosenrødt.

Det er nå vanskelig å kritisere uten å ha et alternativ. Og noen alternativer som ikke har de samme egenskapene som Microsoft tilbyr, tviler jeg på finnes.

 

Beklager jeg brukte Tine som eksempel i stad, da det firmaet er pil råttent. Eksempel. Nå på nyåret har de redusert fett mengden i sin lettmelk med 16,67%, men prisen har ikke gått noe ned. De har brukt folkehelsen som argument for denne reduksjonen, men de unngår å svare på hvor stor del av inntektene som brukes for å redusere prisen på Jarlsberg-osten i USA.

Her er sakset fra en artikkel i 2012.

 

 

 

Dette var i 2012. Det har neppe blitt noe bedre

 

-Hvert år betaler norske forbrukere 95 millioner kroner i støtte til Tine for at meierigiganten skal lage Jarlsberg som de kan selge i USA.

 

-39 øre pr. liter melk

Pengene hentes fra melken vi kjøper. For hver liter melk du kjøper i butikken, går 39 øre til støtte av eksport av Jarlsberg-ost. 60 prosent av Tines produksjon på 13.000 tonn går til eksport.

 

-For å selge osten i utlandet, må prisene i butikken ligge på tilsvarende nivå som konkurrentenes.Dermed selges Jarlsberg-osten i mange land til lavere kilopris enn forbrukerne i Norge får kjøpt den for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Foruten alt det, så har Microsoft svært gode verktøy til bedrifter som ønsker å vokse, men man trenger kritiske øyne, så man ikke kjøper alt de tilbyr.

Lenke til kommentar

Det er nå vanskelig å kritisere uten å ha et alternativ. Og noen alternativer som ikke har de samme egenskapene som Microsoft tilbyr, tviler jeg på finnes.

 

Dette er en avsporing av argumentet mitt. Diskusjon av alternativer til Microsoft sine løsninger får vi ta i en annen debatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette er en avsporing av argumentet mitt. Diskusjon av alternativer til Microsoft sine løsninger får vi ta i en annen debatt.

Jeg trenger vel ikke følge argumentet ditt, når du avskriver mitt argument.

Men du skal selvsagt få lovt til å kritisere Microsoft bare for kritikkens skyld, men det er ingen avsporing, når jeg påpeker du må komme med alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg trenger vel ikke følge argumentet ditt, når du avskriver mitt argument.

Men du skal selvsagt få lovt til å kritisere Microsoft bare for kritikkens skyld, men det er ingen avsporing, når jeg påpeker du må komme med alternativer.

 

Du trenger ikke å følge argumentet mitt, men du kan ikke avslå argumentet mitt med noe jeg betrakter som irrelevant. Og for tredje gang så kritiserer jeg ikke Microsoft.

 

Hvilke andre alternativer det finnes der ute har null betydning, og har ingenting å gjøre med at vi skal være kritisk til aggressiv markedsføring, og ikke svelge buzzwords som godhjertet filantropi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du trenger ikke å følge argumentet mitt, men du kan ikke avslå argumentet mitt med noe jeg betrakter som irrelevant. Og for tredje gang så kritiserer jeg ikke Microsoft.

 

Hvilke andre alternativer det finnes der ute har null betydning, og har ingenting å gjøre med at vi skal være kritisk til aggressiv markedsføring, og ikke svelge buzzwords som godhjertet filantropi.

Du ser det ikke selv, men å omtale det som vendor lock-in, så er det kritikk og jeg skjønner godt det er det du kritiserer og ikke Microsoft.

Kan du heller ikke komme med argumenter mot det du leser i artikkelen annet enn lock-in.

 

Hvorfor skal ikke Microsoft forteller småbedrifter om hvordan Microsoft kan hjelpe de til å vokse og med hjelp av Microsoft sine produkter?

Eller er det bare det evige oppgulpet som bestand må komme før eller siden mot Microsoft?

Lenke til kommentar

Nå omtaler vi det i hvert fall som salg. Microsoft vil selge økosystemet sitt til nyoppstartede bedrifter. Jeg kaller det vendor lock-in, du kaller det salg, og artikkel fremstiller det som filantropi. Punkt 1 og 2 er en interessant debatt, men har lite med punkt 3 å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå omtaler vi det i hvert fall som salg. Microsoft vil selge økosystemet sitt til nyoppstartede bedrifter. Jeg kaller det vendor lock-in, du kaller det salg, og artikkel fremstiller det som filantropi. Punkt 1 og 2 er en interessant debatt, men har lite med punkt 3 å gjøre.

Hvor har artikkelen nevnt at det skulle være filantropi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...