MrMarbles Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Det er ikke poenget. Poenget er at innholdet i kommende standarder er kjent lenge før standarden blir godkjent, så du har rikelig mulighet til å starte ditt egent utviklingsløp som tar sikte på å møte en standard lenge før denne standarden er godkjent. Som sagt jeg har ikke diskutert hvorfor tesla har valgt å gjøre som de gjorde. Jeg har påpekt faktafeilen som var påstanden om at de øvrige bilprodusentene bruker proprietære løsninger og ikke tesla når realiteten er det motsatte. Jeg forventer fortsatt at du gjør greie for hva den påståtte konspirasjonsteorien du refererte til skulle bestå av. Så hvorfor har det da tatt så lang tid å få HDMI 2.1 på TVer? Hvis det er slik at CCS ble standardisert i 2011 som du påstår, hvorfor gikk det til sent 2013/tidlig 2014 før vi i heletatt fikk biler på markedet med CCS? Poenget mitt med konspirasjonsteorier var at det virker som du ignorer helt hva for situasjon Tesla var i. Det fantes ikke en standard som oppnådde den ladehastigheten de ville ha. Det som var tilgjengelig når de hadde Model S på tegnebordet, var chademo. Hvis du er uenig i dette, så spør jeg igjen, hvor mange biler var på markedet med evt. andre standarder for hurtiglading som klarte 120kW på tidspunktet Model S ble lansert i både USA og Europa? Jeg er ikke uenig at Tesla sin løsning er proprietær, jeg bare mener det er ikke rart at de gikk for sin egen løsning når det ikke fantes noe på markedet som kunne gi de det ville bruke. Chademo var låst til 50kW, CCS var ikke på markedet ennå. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Så hvorfor har det da tatt så lang tid å få HDMI 2.1 på TVer?Jeg antar det har hatt noe med den oppfattede konkurransesituasjonen å gjøre. I.e. at dette ikke er noe som driver et stort volum i salg. Hvis det er slik at CCS ble standardisert i 2011 som du påstår, hvorfor gikk det til sent 2013/tidlig 2014 før vi i heletatt fikk biler på markedet med CCS?Den typiske utviklingssyklusen for biler er ca 5 år fra prosjektstart til lansering i markedet. En lansering i 2013 er konsistent med at bilprodusentene startet på biler hvor de antok eksistens av DC hurtiglading ca 2008. (Dette er ganske fundamentalt for bilen og vil være en del av det initielle konseptet siden det sier mye om batteri og bruk). En lansering av en standard for hurtigladeren i 2011 stemmer ganske godt med en prosjektstart for selve standarden omtrent samme tid (I.e. 2008). Poenget mitt med konspirasjonsteorier var at det virker som du ignorer helt hva for situasjon Tesla var i. Det fantes ikke en standard som oppnådde den ladehastigheten de ville ha. Hvorfor er dette relevant for diskusjonen? Det jeg påpekte var den feilaktige påstanden om at teslas lader er standard og CCS er proprietær. Hvorfor tesla valgte en proprietær løsning har jeg ikke her begitt meg ut på spekulasjoner om. Jeg konstaterer imidlertid at det ikke ville vært umulig for tesla å delta i og ta i bruk CCS (Presumptivt med utvidelser for å nå deres behov) innefor tidsrammen frem til lansering av model S i Europa. (Og jeg minner om at de gjorde endringer for europa. Ladekontakten i USA er anneledes) Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 På Model 3 har man også muligheten å bare lade på CCS, hvis man ikke liker prisene til Tesla. Tror ikke denne prisøkningen egentlig vil gjøre noen forskjell på bruken, men om de skulle finne på å øke prisene enda mer så er det i hvert fall et alternativ. På Model S/X har man også adapter for CHAdeMO, men så har de fleste S/X også gratis ubegrenset superlading i hele bilens levetid, så prisene spiller ingen rolle. Hvis man ikke liker prisene til tesla som 50% mindre hos konkurrentene, hvorfor skal man lade hos konkurrentene? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Hvis man ikke liker prisene til tesla som 50% mindre hos konkurrentene, hvorfor skal man lade hos konkurrentene? Tja, foreløpig tar Ionity 80,- pr. lading så det er jo en god deal Ellers er det nok helt andre grunner til at mange av oss lader mer hos konkurrentene enn på Teslas Superchargere. Hovedgrunnen er at konkurrentene har mye bedre dekning. F.eks Rv4 er godt dekket av Fortum men ikke i det hele tatt av Tesla. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Denne er fin: Tesla i Sverige Sverige vurderer Tesla-forbud På grunn av Autopilot. Så må tesla gjerne øke prisene i norge, på grunn av forbudet i sverige. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Denne er fin: Tesla i Sverige Sverige vurderer Tesla-forbud På grunn av Autopilot. Så må tesla gjerne øke prisene i norge, på grunn av forbudet i sverige. Stikkordet i artiklene der er "kan bli forbudt". Det at en undersøkelse er åpnet betyr ikke at man konkluderer med forbud på forskudd. Men skjønner at media vil blåse opp denne saken større enn nødvendig. Men dette beror på en sak som ble åpnet i 2015. Siste ordet her nå er at saken lukkes. Så det blir ikke noe forbud: Offisielle uttalelsen fra Svenske transportmyndigheter: Transportstyrelsen kommer inte att temporärt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige. Ärendet som handlar om ett säkerhetssystem i bilmodellen Model S är nu avslutat hos myndigheten. I media har framkommit uppgifter om att Transportstyrelsen överväger att tillfälligt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige eftersom det har funnits oro för att fordonet har allvarliga trafiksäkerhetsbrister. Sverige kan som medlemsland i EU förbjuda försäljning av ett fordon under sex månader om det finns sådana misstankar. Det är dock inte aktuellt. – Detta är ett ärende som vi följt under tre år och som vi nu avslutar eftersom vi ser att risken för olyckor med autopilotsystemet minskat, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen. Kilde: https://electrek.co/2019/01/29/tesla-sales-ban-sweden-over-strange-update-concerns/ https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/transportstyrelsen-stanger-arende-om-tesla/?fbclid=IwAR0-mhldp3HaEu0PwozlGrdTInuFuXLqizjW0i0UxudcqlH3OEyGlhOzFUo Endret 30. januar 2019 av CaZpeR 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Så har vi: Problemer med Tesla Forbrukerrådet: – Voldsom økning i klager mot Tesla Særlig på bruktmarkedet virker ikke ut som tesla bryr seg særlig om folk som kjøper brukte biler. De blir nedprioritert. Største problemet med tesla er som apple stive priser dårlig service. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Så har vi: Problemer med Tesla Forbrukerrådet: – Voldsom økning i klager mot Tesla Særlig på bruktmarkedet virker ikke ut som tesla bryr seg særlig om folk som kjøper brukte biler. De blir nedprioritert. Største problemet med tesla er som apple stive priser dårlig service. Jeg liker at du bare fortsetter med en haug nye OT-artikler når den første ikke ga medvind. Veldig konstruktivt for diskusjonen. Rart man kan finne artikler som sier det motsatte også: https://www.dinside.no/motor/tesla-eierne-er-mest-fornoyd/69875307 Nok OT fra meg på dette temaet. Når det gjelder artikkelen forøvrig så har vel Tesla nå gått tilbake på prishoppet pga. mye støy over dammen. Noe jeg syns kanskje er litt smålig mtp. prisen er såpass lav enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå