Gå til innhold

Tesla øker prisene på alle superladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen bombe dette. Mens prisene for hydrogen vil falle dramatisk, så vil trolig prisen for lading øke i flere år fremover. På et eller annet tidspunkt, så vil de nærme seg.

Prisen på hurtiglading har ikke så stor betydning, ettersom noe sånt som 90% av energibehovet vil dekkes med saktelading.

 

Men til 1,89 kr/kWh er hydrogen fortsatt rundt 2,4 ganger dyrere per km.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har vel alltid vært planen å oppjustere prisene nærmere bransjestandard ettersom Tesla får fotfeste i markedet? Elsker Tesla som selskap, men om man skal "ta" de på noe, så ville jeg heller fokusert på at de fjerner bilene med lavest kapasitet, sannsynligvis for å øke profitabiliteten. Jeg husker da Tesla Model S kom i 2013, da kosta de 460.000 kr! Det var tider :) nå blir den billigste Model S å koste nærmere det dobbelte omkring 900.000!

Vi får se om Tesla går i "San Fransisco-fella" som Apple og tenker at "ja ja vi tjener jo alle ca 200.000 USD i året, så man må jo har råd til en bil som koster 100.000 USD!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel alltid vært planen å oppjustere prisene nærmere bransjestandard ettersom Tesla får fotfeste i markedet? Elsker Tesla som selskap, men om man skal "ta" de på noe, så ville jeg heller fokusert på at de fjerner bilene med lavest kapasitet, sannsynligvis for å øke profitabiliteten. Jeg husker da Tesla Model S kom i 2013, da kosta de 460.000 kr! Det var tider :) nå blir den billigste Model S å koste nærmere det dobbelte omkring 900.000!

 

Vi får se om Tesla går i "San Fransisco-fella" som Apple og tenker at "ja ja vi tjener jo alle ca 200.000 USD i året, så man må jo har råd til en bil som koster 100.000 USD!"

Du glemmer at Tesla nå lanserer Model 3 i Norge, og den billigste utgaven der vil etter hvert koste litt over 300.000. Dessuten vil de sannsynligvis komme med en ny Model S som er litt rimeligere enn den som er nå.

Lenke til kommentar

I den forstand at den ble modifisert av Tesla og kun brukt av tesla, så jo dagens kontakter på teslas biler er proprietær. For AC lading er den kompatibel med type 2 kontakter, men det er bare relevant for saktelading, den er fullstendig inkompatibel med standard CCS DC lading. Kontakten mangler fysisk HV DC pinnene.

 

 

Det er neppe mye å tjene på å selge strøm til elbiler. Verdien i hurtigladenettverk sett fra industriens ståsted er å gjøre elbiler brukbare og dermed salgbare. Det er salg av bilene de etter hvert kan tjene penger på. De som driver ladestasjoner kan potensiellt tjene penger på mersalg av mat og andre tjenester. Dette er tilsvarende til hva bensinstasjoner gjør i dag.

 

Men når Tesla designet Model S, så var ikke CCS en realitet. Det eksisterte ikke noen CCS ladere i Europa når Model S ble lansert (første lader kom i 2013). CCS eksisterte ikke i hele tatt i USA. Når de ville lansere Model S i Europa, så tok den tilkoblingen som var utbredt, og det var Type 2. Så å si at CCS er standard er jo ikke korrekt på noen som helst måte. Mulig det er noe som begynner å bli en standard i EU, men i resten av verden så er ikke CCS så veldig utbredt. Forøvrig er jeg personlig glad for at Tesla laget sin egen løsning, da alternativet ved lansering av Model S, hadde vært chademo, som har mye tregere hastighet enn supercharger.

 

Nå har de også viet seg til CCS i Europa på Model 3, og ila året vil man også få CCS på Model S/X (og adapter for de som blir solgt nå/allerede er solgt). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla har villig forsøkt å få andre produsenter med på laget helt siden de dro igang hurtiglading. Og tilbudet står fortsatt ved lag. Virker ikke som andre produsenter er game og at de ønsker proprietære løsninger.

Nå er det vel tesla som driver med proprietære løsninger. CCS som praktisk talt alle andre bruker er standardisert.

 

Hva teslas 'tilbud' angår, spør deg selv: Hvis noen hevder de vil selge noe men ikke får solgt, er det da kjøperne som det er noe feil med (alle sammen) eller er det selger som tar overpris? Jeg tror tesla ser større verdi i å holde laderne sine for seg selv enn å leie ut tilgang siden de i stadig større grad er deres viktigste konkurransefortrinn.

 

Tesla har et eksisterende nettverk av hurtigladere som vel nesten må sies å være globalt nå. Ingen andre aktører er i nærheten av å ha like stort ladenettverk. Og Tesla sover ikke i timen. De bygger ut og satser videre. Slik de har gjort siden de lanserte ladenettverket. Du må også huske på at Tesla har driftet sitt nettverk i hva, 5-6 år nå? Dermed også valg av ladestandard. På tross av Telsa's satsing på global ladenettverk så velger altså andre elbilprodusenter en annen standard enn å følge Tesla til tross for at Tesla hele tiden har ønsket å dele sitt ladenettverk. 

 

Tror kanskje vi må snu spørsmålet. Hva kan være grunnen til at de andre ikke ønsker å leke med Tesla, kan det være at bilprodusentene har en egen agenda?

 

Hurtiglading er foreløpig essensielt for langkjøring med elbiler. Dermed trenger man et ladenettverk. For Tesla eiere er det uproblematisk å kjøre fra Trondheim til Barcelona, pga ladenettverket til Tesla.

 

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor andre elbil produsenter velger sin egen standard på lading fremfor å få til et samarbeid med Tesla. Infrastrukturen er der allerede. Og med flere partnere ville antallet ladestasjoner og tettheten mellom hurtigladerne økt betraktlig. Det samme ville kapasiteten. En vinn-vinn situasjon for bilprodusentene og kundene, da en felles standard ville gjort usikkerhet hos kundene langt mindre. 

 

Alternativet er jo at andre aktører satster på proprietære ladeløsninger, utvikler sitt helt eget system. Men hvem vinner på det valget? Kundene? Neppe, for hvor lang tid vil det ta BMW eller Jaguar å bygge noe som er i nærheten av å være like tilgjengelig som ladenettverket til Tesla? Eller siste mulighet, å la kundene være prisgitt tredjepart. 

 

Dessverre så tror jeg dette handler enten om at bilprodusenter ser på lading som en alternativ inntektskilde på sikt, og at de dermed ønsker å sikre vendor-lock-in slik at de selv kan selge hurtiglading til sine bilkjøpere. Eller kanskje heller at de faktisk ønsker å senke takten på overgangen til elbil-skiftet. Den strategien med egne ladestasjoner vil gjøre overgangen til elbil langt mer kronglete og langsom siden kjøperne blir usikre og ser at det vil bli problemer med lading på langtur. Og dermed kan tradisjonelle bilprodusenter fortsette å melke teknologi de utviklet for 10-15 og kanskje 20 år siden og som de har svært god avanse på og de kan dermed tillate seg å ta noen hvileskjær i overgangen til elbil-skiftet. For da kan de effektivt torpederer overgangen til elbil fra innsiden.

 

 

 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Men når Tesla designet Model S, så var ikke CCS en realitet.

CCS standarden ble offentliggjort i 2011 i IEC 62196-1:2011*, 100kW ble demonstrert i 2012. Model S ble introdusert i europa sent 2013 og da hadde de endret ladekontakten for europa for å ligne mennekeskontakten, men valgte å ikke implemntere CCS standarden som har denne som basis.

 

For å reiterere: Min kommentar var et svar på påstanden:

 

Tesla har villig forsøkt å få andre produsenter med på laget helt siden de dro igang hurtiglading. Og tilbudet står fortsatt ved lag. Virker ikke som andre produsenter er game og at de ønsker proprietære løsninger.

Når realiteten altså er at det er tesla som har proprietære løsninger og de øvrige produsentene som bruker standarder.

 

*) Dette er en utvidelse av den eksisterende IEC 62196-1 først publisert i 2003. Allerede i denne første utganven var DC lading opp til 600V og 400A definert.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tross av Telsa's satsing på global ladenettverk så velger altså andre elbilprodusenter en annen standard enn å følge Tesla [...]

For å ta definisjonene først. Meg bekjent er ikke teslas ladekontakt noen standard overhode. Standarder er dokumenterte i godkjente standardorganisasjoner. Teslas kontakt er ingen standard, det er en proprietær kontakt definert og under full kontroll av tesla.

 

[...] til tross for at Tesla hele tiden har ønsket å dele sitt ladenettverk.

Hva tesla faktisk ønsker vet neppe hverken du eller jeg. Vi kan observere at de har gått ut offentlig og hevdet de vil dele adgang med andre bilprodusenter som vil betale de og implementeres deres proprietære kontakt. Vi kan ogå observere at ingen produsenter har inngått en slik avtale.

 

Vi vet IKKE hva tesla faktisk har bedt om av kompensasjon så vi kan ikke vite om vikårene har vært slik at det har vært noen reell vilje til å gi adgang. Som vi kan observere i denne tråden har bare utsagnet en vesentlig PR verdi for Tesla, så de behgøver ikke å faktisk ha ønsket å dele adgang for at det skal være meningsfyllt for de å hevde de vil dele.

 

Som sagt når noen hevder de har noe til salgs men ingen vil kjøpe, da er prisen mer eller mindre pr. def satt høyere enn verdien.

 

Tror kanskje vi må snu spørsmålet. Hva kan være grunnen til at de andre ikke ønsker å leke med Tesla, kan det være at bilprodusentene har en egen agenda?

Du mener utover å tjene penger på å selge biler? Vi berhøver da altså ikke å gjøre dette mer komplisert enn hva det er. Tilbudet var mest sannsynlig for dyrt til å være verdt det om det var noe tilbud overhode. Når så tesla ikke reduserer prisen slik at det selger er det sannsynligvis fordi de ikke egentlig ønsker å selge men heller vil beholde dette som kompetetivt fortrinn. Å rote seg bort i tanker om dunkle konspirasjoner tror jeg vi kan droppe først som sist. Dette er bare business, det er ganske enkelt i grunn. Alle er ute etter å tjene penger.

 

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor andre elbil produsenter velger sin egen standard på lading fremfor å få til et samarbeid med Tesla. Infrastrukturen er der allerede. Og med flere partnere ville antallet ladestasjoner og tettheten mellom hurtigladerne økt betraktlig. Det samme ville kapasiteten. En vinn-vinn situasjon for bilprodusentene og kundene, da en felles standard ville gjort usikkerhet hos kundene langt mindre.

Hvis du tenker deg om nå så innser du at du har svart på ditt eget spørsmål.

 

Alternativet er jo at andre aktører satster på proprietære ladeløsninger, utvikler sitt helt eget system.

Ingen andre enn tesla har satset på proprietære løsninger. Alle går for CCS i europa*, nå følger også også tesla etter.

 

Dessverre så tror jeg dette handler enten om at bilprodusenter ser på lading som en alternativ inntektskilde på sikt, og at de dermed ønsker å sikre vendor-lock-in slik at de selv kan selge hurtiglading til sine bilkjøpere.

??? Hvordan kan de oppnå lock-in når alle går for STANDARD ladeløsninger. Dette er helt meningsløse påstander.

 

 

Eller kanskje heller at de faktisk ønsker å senke takten på overgangen til elbil-skiftet. Den strategien med egne ladestasjoner vil gjøre overgangen til elbil langt mer kronglete og langsom siden kjøperne blir usikre og ser at det vil bli problemer med lading på langtur.

Bilmarkedet er ett av de mest kompetitive som finnes. Dette fungerer bare ikke utenfor monopolsituasjoner.

 

*) Bortsett fra Nissan som bruker ChaDeMo, som også er en stadard (om døende i europa)

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla har et eksisterende nettverk av hurtigladere som vel nesten må sies å være globalt nå. Ingen andre aktører er i nærheten av å ha like stort ladenettverk. Og Tesla sover ikke i timen. De bygger ut og satser videre. Slik de har gjort siden de lanserte ladenettverket. Du må også huske på at Tesla har driftet sitt nettverk i hva, 5-6 år nå? Dermed også valg av ladestandard. På tross av Telsa's satsing på global ladenettverk så velger altså andre elbilprodusenter en annen standard enn å følge Tesla til tross for at Tesla hele tiden har ønsket å dele sitt ladenettverk. 

 

Tror kanskje vi må snu spørsmålet. Hva kan være grunnen til at de andre ikke ønsker å leke med Tesla, kan det være at bilprodusentene har en egen agenda?

 

Hurtiglading er foreløpig essensielt for langkjøring med elbiler. Dermed trenger man et ladenettverk. For Tesla eiere er det uproblematisk å kjøre fra Trondheim til Barcelona, pga ladenettverket til Tesla.

 

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor andre elbil produsenter velger sin egen standard på lading fremfor å få til et samarbeid med Tesla. Infrastrukturen er der allerede. Og med flere partnere ville antallet ladestasjoner og tettheten mellom hurtigladerne økt betraktlig. Det samme ville kapasiteten. En vinn-vinn situasjon for bilprodusentene og kundene, da en felles standard ville gjort usikkerhet hos kundene langt mindre. 

 

Alternativet er jo at andre aktører satster på proprietære ladeløsninger, utvikler sitt helt eget system. Men hvem vinner på det valget? Kundene? Neppe, for hvor lang tid vil det ta BMW eller Jaguar å bygge noe som er i nærheten av å være like tilgjengelig som ladenettverket til Tesla? Eller siste mulighet, å la kundene være prisgitt tredjepart. 

 

Dessverre så tror jeg dette handler enten om at bilprodusenter ser på lading som en alternativ inntektskilde på sikt, og at de dermed ønsker å sikre vendor-lock-in slik at de selv kan selge hurtiglading til sine bilkjøpere. Eller kanskje heller at de faktisk ønsker å senke takten på overgangen til elbil-skiftet. Den strategien med egne ladestasjoner vil gjøre overgangen til elbil langt mer kronglete og langsom siden kjøperne blir usikre og ser at det vil bli problemer med lading på langtur. Og dermed kan tradisjonelle bilprodusenter fortsette å melke teknologi de utviklet for 10-15 og kanskje 20 år siden og som de har svært god avanse på og de kan dermed tillate seg å ta noen hvileskjær i overgangen til elbil-skiftet. For da kan de effektivt torpederer overgangen til elbil fra innsiden.

 

 

 

 

Vet du hva Tesla sine vilkår er?

 

Jeg kan lage ladenett og si alle kan være med på det. Så da er jeg jo åpen for det, ikke sant? Og så krever jeg 100 kr avgift per lading. Da sier det seg selv at ingen vil være med på det. Har du noen anelse hva Tesla krever av andre som vil bruke deres nett? Nei, det har ingen. Så du kan ikke bare sitte og si at andre må bruke Tesla sitt nett, uten å vite hva betingelsene er.

 

Dessuten er det veldig veldig dårlig om alle ladestasjoner er drevet av et selskap. Du vet hva det heter? Monopol. Hvilke bilselskap eier bensinstasjoner? Ingen. Vi har 3. part tilbydere. Alle biler bruker samme plugg for bensin. Det som må være målet er å ha en standard ladekontakt. Og så kan hvilket som helst selskap sette opp en hurtigladestasjon, og så kan folk velge hvor de vil. Få litt konkurranse på pris. Tesla er bra på pris nå. De ønsker kunder, og de gir mye fordeler. Hvordan er det 10 år frem i tid? Vil de selge strøm til kostpris da, eller vil de begynne å ville tjene mye penger på det? Det vet vi ikke. Derfor trenger vi konkurranse, alternativ. Det å foreslå alle skal bruke Tesla er bare merkelig. 

 

Tesla derimot kunne lagt ved standard ladekontakt og en betalingsløsning for ikke-Tesla kunder for sine stasjoner som enhver 3. part leverandør. Det er hvis de virkelig er seriøse med åpen delen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CCS standarden ble offentliggjort i 2011 i IEC 62196-1:2011*, 100kW ble demonstrert i 2012. Model S ble introdusert i europa sent 2013 og da hadde de endret ladekontakten for europa for å ligne mennekeskontakten, men valgte å ikke implemntere CCS standarden som har denne som basis.

 

For å reiterere: Min kommentar var et svar på påstanden:

 

 

Når realiteten altså er at det er tesla som har proprietære løsninger og de øvrige produsentene som bruker standarder.

 

*) Dette er en utvidelse av den eksisterende IEC 62196-1 først publisert i 2003. Allerede i denne første utganven var DC lading opp til 600V og 400A definert.

 

"A proposal for the CCS standard was formally put forward by the Association of German Engineers in October 2011. By April 2012 it had the backing of several US and European automakers, and a working version was demonstrated in May 2012. The first public CCS charger was unveiled in June 2013 at VW’s Wolfsburg factory, quickly followed by another outside a BMW factory."

 

Det sier jo seg selv at man ikke kan lansere noe uten å ha testet det ut. CCS var for sen ut, men ikke nå lenger. Vittig med disse konspirasjonsteorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å skru opp prisene, masse penger å hente, iogmed at de ikke betaler hverken i bommer og ferjer eller andre avgifter! Jeg vet om el-avgiften, så er det sagt!

Jeg tror ikke du helt skjønner hva du snakker om her. Du blander to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Da var prisene redusert igjen. 1,7 kr/kWh.

 

Tror ikke det var særlig motstand her, men de har vel vært litt mer høylydt i USA.

 

https://electrek.co/2019/01/22/tesla-cuts-supercharger-prices-back-down-customer-backlash/

Da kunne de jo ha beholdt prisen i Norge og justert i USA.

 

Jeg synes det er greit at prisen er slik at det ikke blir brukt til daglig lading. Da blir det bedre utnyttelse av nettverket. Det er også ønskelig at Tesla ikke går med underskudd på superlading selv om de har sagt de ikke planlegger å faktisk tjene penger på det.

Lenke til kommentar

"A proposal for the CCS standard was formally put forward by the Association of German Engineers in October 2011. By April 2012 it had the backing of several US and European automakers, and a working version was demonstrated in May 2012. The first public CCS charger was unveiled in June 2013 at VW’s Wolfsburg factory, quickly followed by another outside a BMW factory."

Som er mer eller mindre hva jeg sa ja.

 

Det sier jo seg selv at man ikke kan lansere noe uten å ha testet det ut. CCS var for sen ut, men ikke nå lenger. Vittig med disse konspirasjonsteorier.

Hva mener du er konspirasjonsteorien?

 

Merk at dette var første revidering av IEC 62196-1. Standarden har eksistert siden tidlig på 2000 tallet. Det er helt vanlig at implementasjoner kommer etter at standardene er godkjent. Utvikling av standarder er en prosess hvor de som kan tenke seg å bruke de deltar for å komme til en enighet om hva som er standarden. Den prosessen tar gjerne et par år, så det som ble IEC 62196-1:2011 har sannsynligvis vært diskutert et par år. Parter som Tesla har muligheten til å delta og bidra til definisjonen. Spesifikasjonen er stort sett godt kjent 6-12 måneder før standarden er godkjent. (Se f.eks hvordan wifi chipsettleverandørene nesten alltid kommer med nye før standarden de skal støtte er godkjent). Hadde Tesla ønsket å støtte IEC 62196-1:2011 i model s hadde de rikelig tid før markedsintroduksjonen deres i europa sent i 2013.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hadde Tesla ønsket å støtte IEC 62196-1:2011 i model s hadde de rikelig tid før markedsintroduksjonen deres i europa sent i 2013.

Standarden støttet ikke 120 kW lading. Da valgte de heller å finne en egen løsning.

 

Her var det for øvrig også noen praktisk hensyn, som at det ikke er plass til en CCS-plugg bak ladeluken til Model S. Tesla hadde ganske begrenset med ressurser når de utviklet Model S - før Model S ble lansert hadde de kun produsert 2500 Roadster, og Model S var deres første bil bygget fra bunnen av. De hadde fått inn penger fra en kontrakt med Daimler og et lån fra myndighetene, men det var ikke ubegrenset hvor mye ressurser de hadde for å innpasse seg til en mulig fremtidig standard. Og om de hadde gjort det, så hadde kanskje investeringene vært bortkastet, om f.eks CHAdeMO hadde endt opp med å bli den europeiske standarden.

 

2012 er ikke så alt for lenge siden, men i forhold til elbilenes utvikling er det en evighet siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Standarden støttet ikke 120 kW lading. Da valgte de heller å finne en egen løsning.

Standarden støtter naturligvis kun det som blir definert. Om tesla hadde ønsket kunne de ha deltatt i definisjonsarbeidet og fått det utvidet. Selve grunnlagsstandarden har ingen problemer med 120kW. IEC 62196-1:2003 støttet opp til 600V og 400A DC. Combo 2 ble vel ratet til 170kW når den ble demonstrert i 2013 så langt jeg kan google*

 

Jeg har forøvrig ikke diskutert hvorfor tesla valgte å gå til en proprietær standard. Denne diskusjonen har kommet av de som har hevdet at Tesla har implementert en standard og alle de andre er proprietære, noe som er snudd på hodet.

 

*) https://www.plugincars.com/single-plug-europe-specifications-and-reactions-combos-still-126351.html

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som er mer eller mindre hva jeg sa ja.

 

Hva mener du er konspirasjonsteorien?

 

Merk at dette var første revidering av IEC 62196-1. Standarden har eksistert siden tidlig på 2000 tallet. Det er helt vanlig at implementasjoner kommer etter at standardene er godkjent. Utvikling av standarder er en prosess hvor de som kan tenke seg å bruke de deltar for å komme til en enighet om hva som er standarden. Den prosessen tar gjerne et par år, så det som ble IEC 62196-1:2011 har sannsynligvis vært diskutert et par år. Parter som Tesla har muligheten til å delta og bidra til definisjonen. Spesifikasjonen er stort sett godt kjent 6-12 måneder før standarden er godkjent. (Se f.eks hvordan wifi chipsettleverandørene nesten alltid kommer med nye før standarden de skal støtte er godkjent). Hadde Tesla ønsket å støtte IEC 62196-1:2011 i model s hadde de rikelig tid før markedsintroduksjonen deres i europa sent i 2013.

Dette med Wifi er vel nærmest unntaket. Se heller på HDMI standarden. Vi venter fortsatt på TVer med HDMI 2.1 (LG er de eneste som har annonsert TVer med HDMI 2.1 forøvrig, men det går ennå ikke an å kjøpe de), mens standarden ble bekreftet november 2017. 

 

Når kom forresten første bil med CCS?

 

Som Espen Hugaas Andersen sier, Tesla hadde begrenset med ressurser i 2012/2013, og en CCS plugg hadde ikke passet hvor ladekontakten er, samt at CCS ikke var utbredt. 

Lenke til kommentar

Dette med Wifi er vel nærmest unntaket.

Det er ikke poenget. Poenget er at innholdet i kommende standarder er kjent lenge før standarden blir godkjent, så du har rikelig mulighet til å starte ditt egent utviklingsløp som tar sikte på å møte en standard lenge før denne standarden er godkjent.

 

 

Som Espen Hugaas Andersen sier, Tesla hadde begrenset med ressurser i 2012/2013, og en CCS plugg hadde ikke passet hvor ladekontakten er, samt at CCS ikke var utbredt.

Som sagt jeg har ikke diskutert hvorfor tesla har valgt å gjøre som de gjorde. Jeg har påpekt faktafeilen som var påstanden om at de øvrige bilprodusentene bruker proprietære løsninger og ikke tesla når realiteten er det motsatte.

 

Jeg forventer fortsatt at du gjør greie for hva den påståtte konspirasjonsteorien du refererte til skulle bestå av.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...